1

Onderwerp: Cassette gewisseld, nu problemen

Ik heb de cassette op mijn achterwiel verwisseld. Is voor mij al heel wat dat ik dit zelf kon. Nu loopt het wiel opeens niet meer soepel als ik er een draai aan geef en ik hoor een tik. Iemand een idee wat dit kan zijn? De cassette is goed geplaatst en heeft geen speling.

2 Laatst bewerkt door Jörgen (27-01-18 09:57:43)

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Gokje: je hebt per ongeluk je lagers vaster gedraaid.

Had je goed gereedschap om de cassette te verwisselen? Normaal kom je niet aan je lagers bij het verwisselen van je cassette.

Je kunt dit controleren door je wiel uit je fiets te halen, en de as in het midden van je wiel met de hand rond te draaien. Gaat dit stroef, dan zul je de lagers opnieuw moeten afstellen. De lagers zijn goed afgesteld als er geen weerstand én spelling meer is.

3 Laatst bewerkt door Stoelio (28-01-18 09:42:31)

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Dank voor de goede tip, dit lijkt het inderdaad te zijn. Ik had goed gereedschap alleen heb ik daarna aan de lagers gezeten. Reden was (ik ben een volkomen leek;-) dat er iets speling in het wiel zat van links naar rechts. Cassette is goed aangedraaid maar ik dacht dat het draaien de speling kon verhelpen. Ik merk nog wel een kleine tik bij het draaien, kan dit ook met de lagers te maken hebben? En mag het 0,0 stroef lopen? Want hoe los ik hem ook draai het voelt nog altijd heel licht stroefjes aan.

Jörgen schreef:

Gokje: je hebt per ongeluk je lagers vaster gedraaid.

Had je goed gereedschap om de cassette te verwisselen? Normaal kom je niet aan je lagers bij het verwisselen van je cassette.

Je kunt dit controleren door je wiel uit je fiets te halen, en de as in het midden van je wiel met de hand rond te draaien. Gaat dit stroef, dan zul je de lagers opnieuw moeten afstellen. De lagers zijn goed afgesteld als er geen weerstand én spelling meer is.

4

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Welke wielen hebben we het over? Met industrie lagers of cup and conus variant?

5

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Supra RA Comp/geen idee zover gaat mijn kennis al niet;-)

wilagro schreef:

Welke wielen hebben we het over? Met industrie lagers of cup and conus variant?

6

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Dus je hebt er geen verstand van, maar toch ga je rommelen met de lagers. Wat overigens industrie lagers zijn, en die zijn maar heel minimaal af te stellen.
Evengoed even checken of het aan die afstelling ligt door het wiel buiten het frame te draaien. Waar die tik opeens vandaan kan komen weet niemand van afstand.

7 Laatst bewerkt door Jörgen (29-01-18 21:02:28)

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Door aan te rommelen heb ik het ook geleerd. Toen was ik nog jong en de fietsen waren oud.

8 Laatst bewerkt door Stoelio (29-01-18 21:18:50)

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

wilagro schreef:

Dus je hebt er geen verstand van, maar toch ga je rommelen met de lagers. Wat overigens industrie lagers zijn, en die zijn maar heel minimaal af te stellen.
Evengoed even checken of het aan die afstelling ligt door het wiel buiten het frame te draaien. Waar die tik opeens vandaan kan komen weet niemand van afstand.

Wat een fijne positieve eerste constatering. Obviously had ik een goede reden om zelf met hulp van mij pa en de tip hier aan de gang te gaan. Helaas hebben we niet allemaal geld om met alles naar de fm te gaan.

9

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Jörgen schreef:

Door aan te rommelen heb ik het ook geleerd. Toen was ik nog jong en de fietsen waren oud.

Ik sleutel ook vanaf mijn 14de zelf aan mijn fietsen. Het grote voordeel inderdaad.... ze waren niet zo duur. Met die ervaring heb ik 26 jaar later mijn eigen BMC monster in elkaar gezet. Hoe dan ook, door het te doen en goed door te vragen kom je heel eind. Maar,

- via een blog advies vragen, met onvoldoende input, is lastig
- een beetje kritiek op je aanpak is ook leerzaam
- foto's zeggen soms meer dan een omschrijving (van iemand die weinig ervaring heeft) ;-)

Volgens mij ben je al weer stuk verder gekomen met de input. Succes en gewoon blijven doen!

-- M

10

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

Kijk anders op YT hoe je industrielagers afstelt / onderhoudt. Als je een tik blijft horen, kun je hier wellicht een filmpje met geluid uploaden. Dan is het iets gemakkelijker in te schatten wat er mis is.

11

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

mstyz schreef:
Jörgen schreef:

Door aan te rommelen heb ik het ook geleerd. Toen was ik nog jong en de fietsen waren oud.

Ik sleutel ook vanaf mijn 14de zelf aan mijn fietsen. Het grote voordeel inderdaad.... ze waren niet zo duur. Met die ervaring heb ik 26 jaar later mijn eigen BMC monster in elkaar gezet. Hoe dan ook, door het te doen en goed door te vragen kom je heel eind. Maar,

- via een blog advies vragen, met onvoldoende input, is lastig
- een beetje kritiek op je aanpak is ook leerzaam
- foto's zeggen soms meer dan een omschrijving (van iemand die weinig ervaring heeft) ;-)

Volgens mij ben je al weer stuk verder gekomen met de input. Succes en gewoon blijven doen!

-- M

Inderdaad ben ik erg geholpen door de feedback van met name Jörgen. Wat maar weer blijkt dat met de weinige input (meer kan ik er niet van maken en daarom verwacht ik ook niet perse de oplossing) ik wel een oplossing heb verkregen. Ik zal de volgende keer gelijk met foto's komen en een uitgebreidere beschrijving (dank voor de werkbare kritiek;-). De minieme weerstand die ik nog merk en de lichte tik zijn helaas niet op beeld en geluid vast te leggen.

Waar ik echter jeuk van krijg is als mensen die kennelijk erg onderlegd zijn een soort van kritiek gaan geven zonder een nuttige/duidelijke boodschap er in (zoals naar mijn mening Wilagro's eerste opmerking).
Een tweede ding waar ik jeuk van krijg is als mensen chagrijnig gaan doen op een forum, en nu trap ik er zelf in;-). Over en uit.

12

Re: Cassette gewisseld, nu problemen

En tegenwoordig is het heel gemakkelijk om kennis van zaken op te doen voor je ergens aan begint. (tenminste zo werkt dat bij mij) Tot vorig jaar kwam ik ook niet aan de lagers van mijn wielen, maar na wat youtube en internet ervaringen te hebben geraadpleegd, heb ik ze zelf vervangen.
Mijn laatste wens is om mensen naar een fietsenmaker te sturen, ik wil graag iedereen proberen te ondersteunen het zelf te doen. (alleen kan ik soms wat bot uit de hoek komen) Maar daarbij wil ik ook mensen behoeden fouten te maken welke niet nodig zijn.