1

Onderwerp: Tri en wetsuit

Ik ben nu ongeveer een jaar aan het trainen en op 10 juni komt mijn eerste (sprint) triathlon er aan! Ik kijk er enorm naar uit en heb voor later in het jaar ook nog een OD staan. De meeste spullen om mee te kunnen doen heb ik wel in huis, echter moet ik nog wel een wet en trisuit aanschaffen.

Nu kan ik een Quantum Foor 2.4 (ouder model) aanschaffen voor E90. Ik heb enig research gedaan op het wereld wijde web maar hier niet zo veel over kunnen vinden. Heeft iemand hier aanwezig toevallig ervaring met dit merk?

Ook heb ik gekeken naar een trisuit. Deze kunnen toch vrij prijzig zijn. Ook heb ik geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van een trisuit. Hier zullen vast wel mensen aanwezig zijn die mij hier enige tips in kunnen geven?

Mijn dank is bij voorbaat al bijzonder groot!

2

Re: Tri en wetsuit

Als ik google op quatum foor kom ik uit bij een wetsuit.
Jijzelf hebt het over een trisuit. Welke vd twee bedoel je want het zijn 2 verschillende kledingstukken...

Een wetsuit gebruik je bij het zwemmen, dat is zo'n neoprenen ding.
Een trisuit zit daaronder, na het zwemmen gaat je wetsuit uit en ga je in je trisuit fietsen en hardlopen...

3

Re: Tri en wetsuit

Hedcandy schreef:

Als ik google op quatum foor kom ik uit bij een wetsuit.
Jijzelf hebt het over een trisuit. Welke vd twee bedoel je want het zijn 2 verschillende kledingstukken...

Een wetsuit gebruik je bij het zwemmen, dat is zo'n neoprenen ding.
Een trisuit zit daaronder, na het zwemmen gaat je wetsuit uit en ga je in je trisuit fietsen en hardlopen...


Volgens mij moet hij/zij zowel een wetsuit als een trisuit, staat ook in de titel van de post.
Ikzelf heb geen ervaring met Quatum foor en ben erg fan van de castelli trisuits. Wel even wennen aan het (zeer) dunnere zeempje smile

4

Re: Tri en wetsuit

Voor beide geld dat een pak zo goed is als dat hij past.
Als ik google op Quantum Foor, dan is dat gewoon een triathlon /zwem wetsuit, dus zeker geschikt voor de taak.

Een trisuit hoeft niet heel veel geld te kosten. Er zijn vele sporters die met een exemplaar van de Decathlon uit de voeten kunnen. Nogmaals, het belangrijkste is dat een pak goed moet passen.

5

Re: Tri en wetsuit

Ik ben ook voor mn eerste triathlon bij de Decathlon gaan shoppen.

Prijs kwaliteit verhouding is prima en de keuze is inmiddels weer wat uitgebreider daar.

6

Re: Tri en wetsuit

In principe is een wetsuit (over het algemeen duur) niet gelijk noodzakelijk bij je eerste triathlons. Het grootste deel van de mensen zwemt zonder wetsuit in een gemiddelde sprint of OD.

7 Laatst bewerkt door elderenbosch (16-05-18 11:01:31)

Re: Tri en wetsuit

Als budget de beperkende factor is en je moet kiezen tussen wetsuit en trisuit voor een sprinttriathlon, zou ik voor de laatste gaan.
Scheelt een hoop omkleedtijd op een sprint. Ervan uitgaande dat het water in juni niet te koud is waardoor wetsuit verplicht is.

Maar als zwemmen niet je sterkste onderdeel is, zal je waarschijnlijk wel veel baat hebben bij het drijfvermogen van een wetsuit. Mijn eerste wetsuit was een Orca, die heb je al vanaf iets van 120 euro als je een beetje goed zoekt. Ik heb geen ervaring met de wetsuits van decathlon. Maar het viel mij wel op dat ze bij heel veel mensen niet echt goed zitten: ze 'lubberen' een beetje rond het lichaam, vooral bij schouders en armen (die wetsuits met groene schouders/mouwen) Lijkt mij niet echt de bedoeling van een zwemwetsuit. Een paar tientjes meer uitgeven aan een wetsuit dat goed zit, lijkt mij wel het geld waard.

Edit, deze wetsuits dus, zelfs op de foto zit hij niet strak om de pop:

https://contents.mediadecathlon.com/p980441/k$5536339656ca56ea273b2503d90f4ae2/sq/Neopreen+wetsuit+voor+zwemmen+in+open+water+OWS100+1+0mm+heren+980441.jpg?f=1000x1000

8

Re: Tri en wetsuit

Iedereen zal z'n eigen voorkeuren hebben. Zelf tot nu toe zeer tevreden over Kiwami, past perfect en droogt snel.

Waar je rekening mee kan houden is of de trisuit gemaakt is voor korte of lange afstanden. Dat zie je terug in zaken als dikkere zeem en vakjes.

Mijn ervaring is overigens dat je meer hebt aan een goed zadel dan een dikke zeem tussen je benen.

9

Re: Tri en wetsuit

Ik heb op de goede gok een Trisuit van de Decathlon gekocht (€30) & daar nu 1x een 1/8 mee gedaan. Was echt heel blij verrast, voelde ‘m eigenlijk bijna niet zitten!

10

Re: Tri en wetsuit

Ik heb het einde van de winter de gok genomen en voor een zeer grote korting (€73, normaal rond de €200) de zone3 activate+ wetsuit gekocht. Is echt mijn beste triathlon gerelateerde aankoop tot nu toe geweest. Maarja, je moet wel een beetje het geluk hebben dat ie dan goed past. Heb nog getwijfeld om er één te huren, maar dat was financieel gezien een slechte deal.

11

Re: Tri en wetsuit

Dank voor de antwoorden allen! Denk dat ik maar gewoon ga voor een Decathlon trisuit, mocht ik dit seizoen overleven en mezelf uitgedaagd voelen om er nog meer aan vast te plakken kan ik natuurlijk altijd nog op zoek naar ander materiaal. Zaterdag wetsuit passen, als die goed zit neem ik die ook meteen mee naar huis.

Zin in mijn eerste triathlon!!!

12

Re: Tri en wetsuit

De Lidl heeft online ook trisuits voor een habbekrats. Zijn prima. Voor een wetsuit zou ik meer besteden, dat komt iets nauwkeuriger.