1

Onderwerp: Verslagje 1/8 Hengelo Gld. 27 mei 2018

Verslag/indrukken van afgelopen zondag. Lees op eigen risico smile.
Disclaimer: mijn 2e triathlon (wederom 1/8e), mijn eerste in Hengelo.

De triathlon in Hengelo! In Gelderland, dat dan weer wel. smile Gekozen omdat het niet te ver reizen was vanuit Arnhem e.o., en ook omdat er in open water gezwommen wordt *).

Speciaal een shorty aangeschaft want "waarschijnlijk is het water koud". Nog geen 20,= bij de Decathlon en het werkt ook nog.
Deze zal voortan gebruikt worden voor mezelf bij open-water-zwemsessies, want afgelopen zondag was deze niet nodig. Sterker nog: wetsuits waren verboden want het water zou warmer zijn dan 22 graden...

22 graden? Geen idee, het was in elk geval goed te doen zonder suit/shorty. En jeetje... wat zwemt 'iedereen' toch snel!
Ik ben niet de meest snelle zwemmer maar dit was niet waar ik op rekende. Ik heb sinds een tijdje zwemtraining (techniek en borstcrawl) om wat vlotter te worden en had dus gehoopt om in de middenmoot uit het water te komen... Mooi niet! Weer bij de laatste 1/3 van het peleton.

Gelukkig was ik vlot weg met de fiets, zo'n tri-suit is toch wel handig. En fietsen op je loopschoenen kan ook, scheelt mij tijd/stress/aanschaf van klikpedalen en schoenen. Want het moet wel hobby blijven...

Er was redelijk wat wind, dus we waren vlot droog. Wind tegen was wat vervelend maar met wind mee ging het best hard! Ik klokte uiteindelijk ergens 38/39 km per uur. Niet slecht!
Het was wat druk op het parcours. Niet met medeweggebruikers maar met mede triatleten. Onbedoeld ging je stayeren, soms werd ik ingehaald maar als je voorganger dan net zo vlot ging rijden als je zelf deed, dan wordt het lastig. En je af laten zakken was dan ook onhadig want er reed weer iemand achter je, etc. enz.
Ik heb mn best gedaan om afstand te bewaren en meestal ging dat goed. Maar het was wel druk. **)

2 rondjes van 10 km, daarna het parcours af om naar de loopwissel te gaan. Die was niet op dezelfde plek als het zwemmen maar ik was vlot klaar met de wissel. Parkeer de fiets, doe de helm af, schuif de knieband omhoog en gaan!

1 rondje van 5 km, met een keerpunt. Ging prima, stukje onverhard/zandpad er bij. Het was wel erg warm, weinig schaduw. gelukkig was er plaatselijke bevolking met natte sponzen, super! Ik heb in elk geval lekker gelopen.


Eindtijd: 1.19.17.
Mooi! Ik had gemikt op 1.15 - 1.20, zeker met mijn niet-compleet-fitte knie. Dus ik ben wel tevreden.

Tussentijden: heb ik nog niet... Ik zal mijn Garmin account eens moeten aanspreken daarvoor, of wachten op de tijden die door de organisatie worden doorgegeven. Maar mijn wissels waren vlot genoeg.

Volgende avontuur: Aalten! Met de hardloopgroep dus dat wordt ook weer gezellig. En misschien dan toch die 1/4 in Stroombroek proberen..? Wie weet.


Deze in Hengelo kan wat mij betreft in mijn 'standaard triathlon kalender' komen, want dit was eens en waarschijnlijk nog wel een paar keer.


Bedankt voor het lezen en wellicht tot ziens!
Jan

*) eerdere edities niet, maar ik hoop dat ze komend jaar weer in de visvijver terecht kunnen. Mooi water, wel diep heb ik begrepen.

**) dusss... volgende keer harder fietsen. En vlotter zwemmen. smile


p.s.: wellicht volgen er nog foto's, je weet maar nooit..!

2

Re: Verslagje 1/8 Hengelo Gld. 27 mei 2018

Heb deze afgelopen zondag ook gedaan, voornamelijk om dezelfde redenen (omgeving arnhem, openwater zwemmen) en wilde eens kijken hoe ik er voor stond. Baalde een beetje dat het water te warm was, want voor mij geld ook dat ik in de achterhoede uit het water kom dus een wetsuit leek mij niet verkeerd. Ben daarom wel benieuwd naar de tussentijden. Fietsparcours was goed te doen inderdaad en ondanks dat er ook "gewoon" verkeer reed had je hier totaal geen last van. Was een leuk goed georganiseerd evenement. Ik had gegokt op een tijd rond de 2 u 25 min voor de kwart en dit werd net onder de 2 u 20 min, dus zeer tevreden smile