1 Laatst bewerkt door Newbie@Triathlon (11-07-18 13:41:49)

Onderwerp: Samen Swimrunnen in Nederland?

Hallo triathleten... toekomstige Swimrunners?

Nadat ik vorig jaar een Swimsuit met korte mouwen en pijpen had gekocht ben ik verslaafd geraakt aan de Swimrun sport. Ik was, nadat ik had mee geholpen aan de Groningen Swim Challenge, met zwemmen gestart en wilde voor de zomer een wat comfortabeler zwempak. Op de Swimsuit stond ‘Swimrun’, iets wat ik niet kende, maar waarvan ik nu weet dat het in het buitenland een serieuze sport is. Wat ooit begon in Zweden als een weddenschap waarbij een groep mannen over een hele serie van eilanden rende en door een koude zee zwom, is nu uitgegroeid tot een serieuze sport voor doorzetters... buiten Nederland...

Omdat mijn buren mij hier nogal gek aankijken als ik het water in spring met mijn sportschoenen aan en nastaren als ik in mijn wetsuit en badmuts op voorbij kom rennen, heb ik contact gezocht met Stichting 40Mijl, die allerlei activiteiten organiseert rondom het Lauwersmeer. Mijn idee was om meer mensen met mij mee te krijgen, die net als ik misschien nu nog alleen Swimrunnen, en die het leuk vinden om gezamenlijk een tocht te maken in dat gebied. Team 40Mijl is die uitdaging aangegaan en heeft nu een unieke tocht uitgezet. Op zaterdag 22 september vindt volgens mij een uitdagend evenement plaats vanaf camping Beleef Lauwersoog. Ik hoop hier meer Swimrunners te ontmoeten, die net als ik, misschien nu nog alleen door Nederland rennen en zwemmen, maar dan met gelijkgestemden kunnen sporten. Meer informatie over dit evenement vind je op de website http://www.swimrunsport.nl.

Donderdag 12 juli zie ik trouwens de eerste Swimrunners al tijdens de training van Zwemanalyse.nl. Zij organiseren een gratis training in de buurt van Utrecht. Er is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Als je snel bent kun je misschien nog meedoen als je je inschrijft via hun website.

Wie weet zien we elkaar binnenkort. Ik ben diegene met die badmuts op en hardloopschoenen aan... ;-)

Groet, Helco.

2

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Ik maar denken dat ik het me inbeelde dat ik er 2 uit het water zag komen met hun sportschoenen nog aan.

3

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Leuk Helco, ben je ook bekend met dé swinrunwedstrijd van Nederland, het rondje eilanden?
Over 2 weken is hij weer, echt een aanrader!

4 Laatst bewerkt door Newbie@Triathlon (11-07-18 13:42:11)

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Hedcandy schreef:

Leuk Helco, ben je ook bekend met dé swinrunwedstrijd van Nederland, het rondje eilanden?
Over 2 weken is hij weer, echt een aanrader!

Ja, ik ken het, een geweldig evenement. Vooral met het festival en de site events erbij.

Maar in tegenstelling tot wat bij de Swimrun juist moet, mag je op het Rondje Eilanden juist niet je wetsuit aan doen. Ook is de opzet iets anders, met veel meer korte afstanden en ook meer transities. En het is natuurlijk een echte wedstrijd.
Natuurlijk zijn we jaloers op zo’n mooi evenement, waar veel deelnemers naar toe komen, maar wie weet lukt het ons om, in een minstens zo mooi natuurgebied, ook iets vergelijkbaar moois neer te zetten. Dit jaar is ons evenement nog een leuke tocht, met mensen die ook een keer op die manier met Swimrun bezig willen zijn. Wie weet kunnen we er volgend jaar een echte lange duurwedstrijd van maken, als het Lauwersmeer 50 jaar bestaat!

http://www.swimrunsport.nl/wp-content/uploads/2018/07/PosterSwimRun-212x300.png

5

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Ik ga 22 sept zeker in gedachten houden!
Ben dan wel echt uit training, zal eens kijken naar wat het precies inhoudt etc...

6

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Hedcandy schreef:

Ik ga 22 sept zeker in gedachten houden!
Ben dan wel echt uit training, zal eens kijken naar wat het precies inhoudt etc...

Als je komt hebben wij de koffie klaar staan!

7

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Klinkt wel als een echt gaaf evenement, heb ook een beetje op YouTube rond gekeken en het lijkt me mooi om een keer meegemaakt te hebben.

Zit alleen met wat praktische vragen.

Nog geen half jaar geleden heb ik voor veel geld (lees; meer dan €500,-) een nieuw wetsuit gekocht, armen en benen bedekt.

Komt dit een beetje ongeschonden uit deze wedstrijd of is het zoals eigenlijk overal te zien is, verstandiger om een “kort” wetsuit te gebruiken? Dus korte mouwen en maar tot de knieën.

Ik zou er echt ziek van zijn als mijn wetsuit beschadigd bij het in/uit klimmen van het water.

8 Laatst bewerkt door Newbie@Triathlon (11-07-18 10:41:59)

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Tri-John schreef:

Klinkt wel als een echt gaaf evenement...

Nog geen half jaar geleden heb ik voor veel geld (lees; meer dan €500,-) een nieuw wetsuit gekocht, armen en benen bedekt.
Komt dit een beetje ongeschonden uit deze wedstrijd of is het zoals eigenlijk overal te zien is, verstandiger om een “kort” wetsuit te gebruiken? Dus korte mouwen en maar tot de knieën. Ik zou er echt ziek van zijn als mijn wetsuit beschadigd bij het in/uit klimmen van het water.

Dat gevoel ken ik!

Ik heb zelf ook een Swimsuit, wat ik alleen aantrek als ik zeker weet dat er niets scherps in de buurt komt. Zelfs het trappetje af het water in vind ik al eng, en de kinderen mogen helemaal niet in de buurt komen. ;-)

Voor de Swimrun heb ik een korte Orca Core Swimrun wetsuit met veel minder kwetsbaar materiaal, hoewel ik nog steeds wel voorzichtig moet zijn met het deel rond de benen en kont. Ik moet er wel goed aan denken dat ik niet op mijn kont vanaf de kant het water in schuif, want dat heeft al een klein scheurtje opgeleverd. Gelukkig kon ik dat met wat McNett Black Witch neopreenlijm meer dichtmaken. Daarnaast heb ik een lange Head Swimrun Rough Wetsuit gekocht voor als het te koud is voor de korte wetsuit. Dat pak lijkt een stuk steviger doordat het neopreen bedekt is met nylon. Misschien dat het wat minder snel door het water gaat, maar iets minder voorzichtig door de bossen te rennen maakt dat tijdverschil wel goed.

De meeste mensen die beginnen met Swimrun gebruiken daar vaak een oude Swimsuit voor die ze afknippen nadat ze het kapot gezwommen hebben. Ik kan mij voorstellen dat er op een triathlon club best wel wat oude pakken te vinden zijn die daar prima geschikt voor zijn.

Je vraag vind ik trouwens een goede vraag voor de FAQs lijst. Ik zal hem toevoegen op de http://www.swimrunsport.nl/faqs/ lijst.

Ik heb er nog aan toegevoegd:

'Daarnaast zijn er speciale Swimrun-pakken die op belangrijke plekken met een nylon bedekking extra bescherming bieden voor het kwetsbare neopreen. Een ander voordeel van deze pakken is dat er extra zakken op zitten zodat je daarin voedsel, EHBO spullen, je routekaart en GPS apparatuur mee kunt nemen. Ook beschikken sommige van deze pakken over een rits aan zowel de voor- als achterzijde, waardoor je het pak makkelijker open kunt maken als het te warm wordt tijdens het rennen.'

9

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Idd is mijn wetsuit me ook net even wat te kostbaar...

Enne, op de vereniging oude pakken? Mijn vereniging heeft niks hoor, iedereen bezit zn eigen spullen. Is dat niet bij elke vereniging zo?
En er een lenen lijkt me ook geen optie gezien het feit dat ie stuk kan gaan...

Is er ook een non wetsuit versie mogelijk?

10

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Hedcandy schreef:

Idd is mijn wetsuit me ook net even wat te kostbaar...
Enne, op de vereniging oude pakken? Mijn vereniging heeft niks hoor, iedereen bezit zn eigen spullen. Is dat niet bij elke vereniging zo?
En er een lenen lijkt me ook geen optie gezien het feit dat ie stuk kan gaan...

Ik bedoelde te zeggen dat als je wat rondvraagt, misschien iemand nog wel een oud pak heeft liggen.

11

Re: Samen Swimrunnen in Nederland?

Hedcandy schreef:

Idd is mijn wetsuit me ook net even wat te kostbaar...
Is er ook een non wetsuit versie mogelijk?

Volgens mijn eigen ‘trainingsdagboek’ was het water in het Reitdiep op 21 september vorig jaar ongeveer 15 graden. Dat is voor Otiilo wedstrijden nog behoorlijk warm, maar volgens mijn aantekeningen was dat behoorlijk koud. Een non wetsuit versie lijkt mij niet zo’n goed idee in die periode van het jaar.

Als je wel een Swimrun ervaring wilt, maar dan zonder wetsuit, dan is het Rondje Eilanden misschien iets om je in te verdiepen. De afstanden zijn wat korter, maar alles bij elkaar natuurlijk wel een geweldig evenement.