26

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Wat me nog te binnen schoot: jullie kennen toch wel The time-crunched triathlete, het boek van Chris Carmichael en Jim Rutberg? Dat is speciaal een trainingshandboek voor drukbezette mensen. De trainingsschema's erin zijn nuttig, al moet dat ook maar net passen allemaal en het is soms toch nog best wel veel (8 uur per week t/m de OD), maar de redenatie en inzichten erin (in trainen en dat inpassen, maar ook in voeding en krachttraining bijvoorbeeld) is dat al helemaal - het is echt wel anders dan de meeste handboeken, zowel in z'n toon en benadering als in de inhoud. Aanrader!

Ik heb zelf afgelopen seizoen m'n fietstraining aangepast volgens zijn inzichten, en ik weet niet helemaal zeker of ik het daaraan te danken heb (er is meer veranderd) dat ik bij Binnenmaas m'n snelste triathlon-fietsprestatie ooit boekte, maar het heeft me in elk geval geen windeieren gelegd!

Louise

27

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Louise schreef:

Wat me nog te binnen schoot: jullie kennen toch wel The time-crunched triathlete, het boek van Chris Carmichael en Jim Rutberg? Dat is speciaal een trainingshandboek voor drukbezette mensen. De trainingsschema's erin zijn nuttig, al moet dat ook maar net passen allemaal en het is soms toch nog best wel veel (8 uur per week t/m de OD), maar de redenatie en inzichten erin (in trainen en dat inpassen, maar ook in voeding en krachttraining bijvoorbeeld) is dat al helemaal - het is echt wel anders dan de meeste handboeken, zowel in z'n toon en benadering als in de inhoud. Aanrader!

Ik heb zelf afgelopen seizoen m'n fietstraining aangepast volgens zijn inzichten, en ik weet niet helemaal zeker of ik het daaraan te danken heb (er is meer veranderd) dat ik bij Binnenmaas m'n snelste triathlon-fietsprestatie ooit boekte, maar het heeft me in elk geval geen windeieren gelegd!

Louise

Ik kende t boek nog niet, dus dank voor de tip ! Wil in 2019 een halve doen, dus hier heb ik vast wat aan. Een goeie week heeft voor mij nu max 8 uren training (lopen fietsen zwemmen core en krachttraining) dus zou super zijn wanneer ik de tijd zo praktisch mogelijk kan inzetten in de loop naar een halve (denk Terheijden) toe!

28

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Louise schreef:

Wat me nog te binnen schoot: jullie kennen toch wel The time-crunched triathlete, het boek van Chris Carmichael en Jim Rutberg? Dat is speciaal een trainingshandboek voor drukbezette mensen. De trainingsschema's erin zijn nuttig, al moet dat ook maar net passen allemaal en het is soms toch nog best wel veel (8 uur per week t/m de OD), maar de redenatie en inzichten erin (in trainen en dat inpassen, maar ook in voeding en krachttraining bijvoorbeeld) is dat al helemaal - het is echt wel anders dan de meeste handboeken, zowel in z'n toon en benadering als in de inhoud. Aanrader!

Ik heb zelf afgelopen seizoen m'n fietstraining aangepast volgens zijn inzichten, en ik weet niet helemaal zeker of ik het daaraan te danken heb (er is meer veranderd) dat ik bij Binnenmaas m'n snelste triathlon-fietsprestatie ooit boekte, maar het heeft me in elk geval geen windeieren gelegd!

Louise

Dat boek heb ik (nog) niet gelezen. Wel een aantal keer voorbij zien komen en het heeft wel mijn interesse gewekt. Toch maar eens aanschaffen dan denk ik!

Ik hoop dit jaar met mijn coach ook vooral gemakkelijker kwalitatieve trainingen te doen die ik nog beter kan combineren met mijn gezin en werk.

Verder vind ik 8 uur per week trainen t/m de OD vind ik inderdaad wel heel erg veel.

Ik heb dit weekend toevallig een "analyse" gedaan van mijn getrainde uren in 2018 tot mijn eerste halve in Almere vorige week, deze is vanochtend op mijn website gepubliceerd.

Waarbij ik tot de conclusie kwam dat ik hele heel jaar door eigenlijk niet eens veel getraind heb, en alleen in de laatste 8 weken voor de wedstrijd een stijging in mijn uren kan zien. In die weken heb ik gemiddeld zo'n 8 uur per week getraind, de maanden daarvoor lag dat een stuk lager.

De link voor een inkijkje in mijn trainingen:
www.marcellagerwerf.com/daadwerkelijke-training-halve-triathlon/

29

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

davidr schreef:

Ik kende t boek nog niet, dus dank voor de tip ! Wil in 2019 een halve doen, dus hier heb ik vast wat aan. Een goeie week heeft voor mij nu max 8 uren training (lopen fietsen zwemmen core en krachttraining) dus zou super zijn wanneer ik de tijd zo praktisch mogelijk kan inzetten in de loop naar een halve (denk Terheijden) toe!

Voor de halve gaat het zelfs nog wel naar iets boven de 10 uur op het laatst - eigenlijk is het boek bedoeld voor de sprint en de OD, en daarvoor zijn de schema's echt competitief, dus echt op je best zijn. Voor de halve zou je volgens de schrijvers eigenlijk meer uren moeten maken, maar dit 'time-crunched' schema voor de halve is een soort compromis - niet het beste mogelijk, maar wel fatsoenlijk. Het zijn dan wel maar een paar weken van meer dan 8 uur.

Het zijn sowieso geen langdurige schema's: het boek gaat uit van een aardige basis in de drie sporten, en beschrijft dan vooral hoe je in 6-8 weken raceklaar kunt zijn. Dus wat jij ook zegt, marcell: vanuit een aardige basis kun je in 6-8 weken meer en intensiever trainen een heel eind komen. Dat maakt het voor het thuisfront vaak ook wat acceptabeler.

Louise