1

Onderwerp: verslag Marathon Etten-Leur

Wat mij begin maart dit jaar niet lukte op het besneeuwde formule 1 circuit in Francorschamp lukte gisteren wel: ik heb de hele marathon conform verwachting uitgelopen in 4 uur en 5 minuten (gem. 5:48 min/km). Het was al een tijdje een wens van mij om er 1 uit te lopen. Ik was er nieuwsgierig naar hoe het zou gaan. Ook als opstap naar de hele triathlon afstand. En het ging lekker. Het weer was prima, zonnetje en 5 graden. Het was dicht bij huis en een bekende omgeving. Rond 21 km kreeg ik het moeilijk. Gelukkig kwamen rond dat punt ook de halve marathon lopers op het parcours en werd het wat gezelliger. Ik raakte in gesprek met een loper die vorige week een de hele van Amsterdam had gelopen. Twee marathon in 1 week, bijzonder hoor. Hij was er speciaal uit Hoogeveen voor komen rijden. Bij de finish zag ik hem weer en hij vertelde dat hij een PR had gelopen. Gevalletje supercompensatie?

Onderweg weer een bizar tafereel meegemaakt: twee jonge gasten liepen naast elkaar, beide droegen ze koptelefoons. Om de zoveel minuten schreeuwden ze dingen naar elkaar bijvoorbeeld: WIL JE NOG WAT ETEN? EFFE RUSTIG AAN, MIJN HARTSLAG IS TE HOOG! Ik kwam naderbij en wat bleek: het volume van beide koptelefoons was zo hard dat ze gewoon zelf niet door hadden dat ze aan het schreeuwen waren. Waarom draaide ze het volume niet naar beneden als ze elkaar wilden spreken? Ik zal het nooit begrijpen denk ik...

Na km 35 was ik in mijn hoofd niet moe maar mijn spieren dachten daar anders over. Ik ben toen teruggezakt in tempo om in ieder geval rennend over de finish te komen. Wat heb ik geleerd: ik was goed gekleed: lange broek, thermo t shirt en een loopshirt met lange mouwen. Elke drinkpost twee bekers sportdrank (gelukkig ben ik gewend alle merken te drinken en te eten dus dat is nooit een probleem) Ik heb nergens dorst gehad. Geen repen onderweg gegeten, allen gels. Dit was het leerpuntje uit de halve triathlon. Ik heb geen pasta en geen sportdrank gegeten respectievelijk gedronken voor de marathon. Wel gewoon water gepakt. Ik heb na 1,5 uur lopen wel extra magnesium genomen tegen de kramp. De laatste tijd voel ik die krampneiging na een uur of drie lopen opkomen. Of het geholpen heeft zal ik niet weten. Maar ik heb geen kramp gehad. De volgende keer test ik het andersom: geen extra magnesium en kijken of ik dan kramp krijg.

Mijn aanloop bestond uit drie lange duurlopen op lage hartslag: max 147. Dat heeft mij geholpen: mijn lichaam is langzaam gewend aan langdurige belasting zonder de gevolgen van een te hoge hartslag en belasting van ademhalingssysteem. Ik ga hier zeker mee door. Daarnaast verleg ik dit principe ook naar het fietsen. Of mij dat bij het zwemmen lukt weet ik niet. Daar ben ik al traag. Als ik nog trager ga zink ik denk ik. Verder merk ik dat ik met publiek toch makkelijker loop. Misschien dat de volgende marathon toch een grotere wordt. Voor het zwarte gat dat sommige hebben na hun marathon ben ik niet bang: ik heb drie sporten om uit te kiezen en op elk vlak heb ik daar nog plezier en doelen genoeg in het verschiet liggen!

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: verslag Marathon Etten-Leur

Gefeliciteerd met een knappe prestatie!!

3

Re: verslag Marathon Etten-Leur

mooi prestatie hoor. Ik heb gisteren daar de 10 gelopen en heb nog een tijd staan kijken en heel wat halve en hele marathonlopers zien finishen dus jou wellicht ook.

Wat ik wel jammer vind is dat het grote publiek en bijna alles al opgeruimd is als er nog een boel mensen moeten binnenkomen. Het voelt dan net alsof vergeten zijn dat er nog mensen op het parcours aan het zwoegen zijn

4

Re: verslag Marathon Etten-Leur

Gefeliciteerd! Klinkt alsof je je race goed heb ingedeeld. Een losse hartslag (zonder max HR of lactaatdrempel HR) zegt niet zoveel, maar ik neem aan de 147 voor jou ergens hoog in Z2 is? Of in Z3?

Bedoel je nu te zeggen dat je ook met fietsen lang en rustig gaat fietsen? Die ritten zijn inderdaad wel belangrijk om aan lange ritten te wennen voor een hele triathlon. Maar kortere, intensievere ritten zijn ook belangrijk. Juist eigenlijk bij het fietsen, omdat je veel sneller herstelt van een interval training op de fiets dan een interval training met lopen. Fietsen is een stuk minder belastend voor de gewrichten ook. En vaak heb je simpelweg de tijd niet om lang te trainen op de fiets. Dan ben je al gauw 5+ uur weg van huis en dat is voor de meeste werkenden doordeweeks pas mogelijk in juni/juli. Ik zou doordeweeks, als je niet lang kunt fietsen, daarom juist de kortere tijd gebruiken om tempo en interval trainingen op de fiets te doen.

5

Re: verslag Marathon Etten-Leur

Mooi verslag, leuk om te lezen! Goed gedaan, hoor, ook qua trainen, lijkt me. Volgende keer onder de 4 uur, of liever naar de hele triathlon toe?

Dat van die lui met koptelefoons: urgh! Van mij zouden ze dat overal mogen verbieden (zoals in triathlons).

Over de combi met Amsterdam: van manlief begreep ik dat (diens clubgenoot) Patrick Kwist gewonnen had, zondag, toch? Die had de week ervoor ook Amsterdam gelopen, allebei in dezelfde tijd. Ongelofelijke bikkel is dat!

Louise

6

Re: verslag Marathon Etten-Leur

Louise schreef:

Mooi verslag, leuk om te lezen! Goed gedaan, hoor, ook qua trainen, lijkt me. Volgende keer onder de 4 uur, of liever naar de hele triathlon toe?

Louise

Ja de volgende marathon gaat zeker onder de 4 uur. Ik weet nu wat het is en hoe het voelt. Ik zit nog wel in de roze wolk maar ik ken mezelf. En tja de hele triathlon.... ooit. Voor mijn 50e? :-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: verslag Marathon Etten-Leur

Of óp je 50e, die mensen zijn er ook, die dan een hele doen wink

8

Re: verslag Marathon Etten-Leur

Leuk verslag mcguyver ! En nogmaals mooie prestatie hoor. Heerlijk weertje ook, afgezien van een fris windje wellicht.

Hoe waren de stukken in de polder ? Niet te saai ?

9

Re: verslag Marathon Etten-Leur

davidr schreef:

Leuk verslag mcguyver ! En nogmaals mooie prestatie hoor. Heerlijk weertje ook, afgezien van een fris windje wellicht.

Hoe waren de stukken in de polder ? Niet te saai ?

Nee heerlijk juist, de wind was wel een tijdje vervelend.

Je moet sneller dan de klos zijn.