1

Onderwerp: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Naar aanleiding van een bericht van maca944 over zijn ervaring met de Nike Vaporfly’s (topic halve marathon van Egmond) ben ik me eens gaan verdiepen in schoenen. Kennelijk is het mogelijk om met de juiste schoenen een paar procent harder te lopen.

De NYT heeft hier op basis van gegevens van Strava onderzoek naar gedaan. Interessant is een staatje, waarin per schoen wordt aangegeven hoeveel voordeel  (of nadeel) behaalt kan worden:
https://www.nytimes.com/interactive/201 … trava.html

Ik vind de verschillen aanzienlijk, voldoende in ieder geval om het mee te nemen als overweging bij de aanschaft van m'n volgende paar schoenen.

Zijn er meer die sneller zijn gaan lopen dankzij hun nieuwe schoenen?

2 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (17-01-19 11:53:40)

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Ik heb wel een setje race-schoenen, die echt veel lichter zijn. De Adidas Adizero Adios.
Bieden helaas niet de nodige demping en ondersteuning, maar sneller zijn ze zeker!


Mooi onderzoek wel, er valt heel wat te winnen voor mij als langzame HM loper yikes

3

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Vaak zie je dat mensen sneller lopen op nieuwe schoenen. Je merkt dat ze wat meer 'spring' hebben, je bent blij met je nieuwe schoenen dus pusht misschien iets harder. Maar wat betreft die vaporfly's, die lijken je inderdaad echt sneller te maken. Maar ik geloof ook wel dat Nike dat uitgekiend voedt. Onder andere door de supply af te knijpen, zodat ze altijd moeilijk verkrijgbaar zijn, wat bij mensen de gedachte creeert dat er heel veel vraag naar is.

4

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Mooi artikel en goede onderbouwing. Komt ook leuk terug die 4%.

Ik merk zelf wel aardig verschil tussen schoenen met veel demping waar ik mee loop (nike vomero 12) en de schoenen met minder demping die wat meer response geven (nike pegasus 35). Minder energie in de demping geeft natuurlijk meer voorwaartse beweging, mits goede techniek uiteraard.

Wanneer ik ooit mezelf in staat ga achten tot een sub3 marathon zou ik deze schoenen zeker kopen.

En daarna een altaar voor maken als het lukt.

5

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Mooi artikel, bijzonder dat die (/een) specifieke schoen zo overduidelijk voordelen biedt.

Vorige maand mijn 1,5 jaar en ca. 1600km oude New Balance 860v7 vervangen door een nieuw setje 860v9, en wat een verschil! Waar ik echt moeite moest doen voor een tempo van 4:30, loop ik dat nu opeens comfortabel, met direct een 10km PR als resultaat.

In mijn beleving ligt dat grotendeels aan de schoen, door een knieblessure heb ik juist vanaf oktober tot half december heel erg weinig kunnen lopen. 2 weken later loop ik bijna een minuut van mijn PR af...

Nog 4% voordeel... aanlokkelijk!

6

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Zit zeker waarheid in, onlangs 2 paar tegelijk gekocht een paar Brooks en een paar ON's en op die ON geraak ik met moeite onder de 05:00km/min elke stap valt precies dood terwijl die Brooks lekker lopen.

7

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

ronnyke schreef:

.................. en op die ON geraak ik met moeite onder de 05:00km/min elke stap valt precies dood terwijl die Brooks lekker lopen.


Nu is 5 km per minuut natuurlijk ook al best snel :-)

8

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

dik2tri schreef:

Mooi artikel, bijzonder dat die (/een) specifieke schoen zo overduidelijk voordelen biedt.

Vorige maand mijn 1,5 jaar en ca. 1600km oude New Balance 860v7 vervangen door een nieuw setje 860v9, en wat een verschil! Waar ik echt moeite moest doen voor een tempo van 4:30, loop ik dat nu opeens comfortabel, met direct een 10km PR als resultaat.

In mijn beleving ligt dat grotendeels aan de schoen, door een knieblessure heb ik juist vanaf oktober tot half december heel erg weinig kunnen lopen. 2 weken later loop ik bijna een minuut van mijn PR af...

Nog 4% voordeel... aanlokkelijk!

Kwam dat door een andere schoen of door een nieuwe schoen? 1600km is wel lang om met een schoen hard te lopen, die was wel aan vernieuwing toe.

9

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

MontanaMan schreef:

Kwam dat door een andere schoen of door een nieuwe schoen? 1600km is wel lang om met een schoen hard te lopen, die was wel aan vernieuwing toe.

Ja, ik gooi ze precies na een jaar weg, ongeacht hoeveel ik er mee loop.

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Dit was het artikel dat me over de streep heeft getrokken, de claims van Nike blijken niet alleen maar marketingpraat te zijn. De echte test komt in maart als ik de Lentemarathon van Amstelveen ga lopen. Hopelijk ben ik dan in vergelijkbare vorm als tijdens mijn pr in Rotterdam 2016 (al zal het parcours waarschijnlijk iets minder snel zijn). Voor een verbetering van mijn pr met ~4% heb ik heel wat meer over dan 250 euro, dus hopelijk blijken het uiteindelijk heel goedkope schoenen te zijn geweest.

11

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Ik zie het even niet staan, maar is dat de schoen die Nike heeft ontwikkeld voor de sub-2-uur-poging? Interessant wel.

davidr schreef:

Ik merk zelf wel aardig verschil tussen schoenen met veel demping waar ik mee loop (nike vomero 12) en de schoenen met minder demping die wat meer response geven (nike pegasus 35).

Dat merk ik ook, ik loop op minder demping harder en technisch beter. Alleen is dat ook merkbaar belastender voor m'n kuiten - waar ik van de zomer een achillespeesblessure door opliep. Dus toen weer terug naar meer demping - ik ben nog aan het zoeken.

En @maca, begreep ik goed uit het Egmond-topic dat je ze de dag ervoor had gekocht? Dus niet hebt hoeven wennen?

Louise

12

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Interessant artikel!
Ik zie op het filmpje bovenaan een duidelijke haklanding.
Maar die toppers hebben toch echt een voorvoetlanding.
Zou het voor beide loopstijlen een goede schoen zijn? Ik vraag het me af, vooral door de drop of het ontbreken hiervan...

En ze komen mij nogal zompig over.
Aangezien ik Asics al zompig vind... Maca, wat is jouw gevoel erbij?
Ik ben van de directe en harde feedback, loop lekker op Saucony.

13

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Deze recente studie: https://www.nature.com/articles/s41598-018-35980-6
vond juist dat schoenen met veel demping leiden tot grotere stijfheid en grotere impact. Wat tegengesteld is van wat je verwacht. Maar ik vermoed dat daar het laatste woord nog niet over gezegd is.

14

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

MontanaMan schreef:

Deze recente studie: https://www.nature.com/articles/s41598-018-35980-6
vond juist dat schoenen met veel demping leiden tot grotere stijfheid en grotere impact. Wat tegengesteld is van wat je verwacht. Maar ik vermoed dat daar het laatste woord nog niet over gezegd is.

Ik zeg ook niet dat de impact meer of minder is?
Alleen dat ik die Vaporfly's zompig vind overkomen in het filmpje, en zelf voorkeur heb voor harder en direct.

15

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

mcguyver schreef:
MontanaMan schreef:

Kwam dat door een andere schoen of door een nieuwe schoen? 1600km is wel lang om met een schoen hard te lopen, die was wel aan vernieuwing toe.

Ja, ik gooi ze precies na een jaar weg, ongeacht hoeveel ik er mee loop.

Nieuwe schoen inderdaad, niet ècht een andere schoen dus, denk ik (zelfde merk en type, want dat beviel goed, wel nieuwere versie).

Ja, 1600km was te gek. Ze waren al lang op denk ik. Kan ook heel goed (mede) de knieproblemen veroorzaakt hebben! Al doende leert men, het was ook mijn eerste paar smile

16

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Louise schreef:

En @maca, begreep ik goed uit het Egmond-topic dat je ze de dag ervoor had gekocht? Dus niet hebt hoeven wennen?Louise

Niet helemaal, ik heb op de zaterdag voor Egmond voor het eerst op de Vaporfly's gelopen (een km of 6), maar ik had eerder al een paar Flyknits gekocht om aan de vorm van de schoen te wennen. En dat was wel nodig want ze lopen compleet anders dan de Newton Gravity's waar ik normaal op loop.

Hedcandy schreef:

Aangezien ik Asics al zompig vind... Maca, wat is jouw gevoel erbij?

En om daar meteen op in te haken, 'zompig' is wel een term die de schoenen redelijk beschrijft. De hiel voelt vrij zacht en beweeglijk aan en daar moet je tegen kunnen (ook dit is heel anders dan bij mijn Newtons). Je hebt bij elke stap het gevoel dat je gelanceerd wordt, en ik was bang dat de laterale bewegingen vervelend zouden zijn of voor blessures zouden zorgen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt.

17

Re: Sneller met nieuwe hardloopschoenen

Top, bedankt!