1

Onderwerp: Beginnersfiets zoektocht

Ik ben op zoek naar een leuke fiets om mijn eerste ervaringen met triathlon (en fietsen in algemeen) op te doen. Ik heb een bepaald budget in gedachten (ik moet alles nog aanschaffen dus helaas niet heel erg hoog) van ca. EUR 300. Ik heb al begrepen dat de groep van belang is, evenals dat het voor mijn budget vrijwel zeker een alu fiets wordt.

Nu ben ik Marktplaats eens opgedoken en beetje rondgevraagd her en der.

Ik ben benieuwd naar meningen betreffende de fiets in bijlage. Wordt aangeboden voor EUR 300 door een fietsmaatje van een familielid. Familielid staat voor betrouwbaarheid in, en de aanbieder wordt als zeer betrouwbaar geacht. Ik ken het merk niet, en het lijkt mn door de voorvork een wat oudere fiets te zijn.

Ik ben ook benieuwd hoe dit zich verhoudt met bv. de fiets uit deze link: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en … =mympBuyer

Mocht men andere tips en/of suggesties hebben dan hoor ik die uiteraard ook graag smile

2

Re: Beginnersfiets zoektocht

Met de Sensa is niks mis. Die andere fiets ken ik niet. Ik rij nog steeds op een fiets van 350 euro. Dus het kan!

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Beginnersfiets zoektocht

Met die Sensa lijkt me ook niks mis - dat is trouwens wel een heel eenvoudige groep. Maar ter overweging: ik vind juist de groep niet zo belangrijk. Die is namelijk te vervangen/verbeteren, en zo'n voorvork bijvoorbeeld ook, maar een frame niet. Of nouja, ook wel, maar dan heb je een nieuwe fiets. Belangrijk aan een frame is of het goed past bij jouw verhoudingen.

Louise

4

Re: Beginnersfiets zoektocht

Louise schreef:

Belangrijk aan een frame is of het goed past bij jouw verhoudingen.

Louise

Maar hoe merk je dat als echte beginner?

Ik ga morgen kijken bij die Dracat, die is 57-58 cm. Ik ben 176. Normaal zou dat uit moeten komen, maar als ik van binnenbeenlengte uitga (80 cm) Dan zou ik 54-55 cm nodig hebben....

5

Re: Beginnersfiets zoektocht

sanger schreef:
Louise schreef:

Belangrijk aan een frame is of het goed past bij jouw verhoudingen.

Louise

Maar hoe merk je dat als echte beginner?

Ik ga morgen kijken bij die Dracat, die is 57-58 cm. Ik ben 176. Normaal zou dat uit moeten komen, maar als ik van binnenbeenlengte uitga (80 cm) Dan zou ik 54-55 cm nodig hebben....

Dit lijkt me echt een veel te groot frame voor jou!
Ik ben 1.78 en rij op een 54.
Natuurlijk zegt lengte niet alles, het gaat ook om de verhouding benen-bovenlichaam en een beetje persoonlijke voorkeur.

Ik zou eens een (des noods simpele statische) fietsmeting laten doen, dan weet je in elk geval waar je naar moet zoeken.
Zonder test zou ik je aanraden niet groter dan 54 te gaan.

6 Laatst bewerkt door PGN10T (25-03-19 11:16:10)

Re: Beginnersfiets zoektocht

Een fiets moet passen, dat is echt het belangrijkste.

Het beste kan je dat OF ervaren (maar dan ben je soms snel wat fietsen verder) OF je laat je helpen met iemand met verstand van racefietsen. Dat kan een fietsenmaker zijn, of een professional, of gewoon iemand die je goed kent en weet waar hij het over heeft.

Iets anders: zorg bij een 2e hands fiets dat alles goed los kan (stuur/stuurpen, zadel) en alles soepel draait (trapas, wielen).

Framemaat: er zijn wel online pastabellen te vinden maar dan nog gaan die vaak uit van "standaard" maten. Het ligt soms erg aan de geometrie van de fiets.

Die sensa is, zo op het oog, qua merk en afmontage, prima. Misschien is 300 te veel, geen idee. Maar 300 is een prima budget, daar kan je een prima fiets van kopen. En sora/claris/tiagra is prima spul. Misschien wat zwaarder maar het kost je de kop niet als je iets moet vervangen. Tip: leer zelf dat soort dingen vervangen, scheelt bakken met geld en is nog leuk ook (vind ik).

De andere fiets ken ik (ook) niet, nog nooit van het merk gehoord. Dat zegt niets, als hij past en soepel rolt dan is het prima. Misschien kan je hem een tijdje lenen..?

Succes!

edit: dracat lijkt een nederlands merk te zijn, huidige lijn ziet er aardig uit.
Als hij past en je vindt hem mooi (je moet er zelf op fietsen tenslotte wink) en hij is in redelijke/goede staat dan is er niet veel mis mee, denk ik.
Neem iemand mee met verstand van fietsen als je gaat kijken.

7

Re: Beginnersfiets zoektocht

Eens met wat de anderen zeggen: mij lijkt die Dracat ook te groot, maattabellen geven alleen een gemiddeld idee, neem iemand mee met kijk erop, een tijdje lenen zou ideaal zijn, en de hele geometrie is belangrijk, niet alleen de hoogte (met een te 'lange' geometrie moet je anders bijvoorbeeld te veel reiken naar voren, dat is hartstikke vermoeiend en je kunt daar wel wat aanpassen, maar ergens houdt dat op).

Succes!

Louise

8

Re: Beginnersfiets zoektocht

Ik heb gisteren gereden op die Dracat en die reed prima. Zit Shimano 105 groep op en geen Tiagra overigens. Alles liep mooi en zag er keurig uit.

Voor zover ik kon beoordelen is de maat ook goed. Ik kon prima bij de pedalen en mijn voet onder het pedaal houden. Dat werd ook bevestigd door mijn oom die mee was (die fietst ook veel) en de verkoper, die er veel verstand van heeft. Hij is binnen het fietsploegje van mijn oom min of meer de materiaalman, de kenner zeg maar. Hij is wel echt aan de bovengrens van de maat zeg maar.

Het gaat nu vooral om wennen aan een racefiets en km's maken. De zit is natuurlijk sowieso anders dan op welke andere fiets dan ook. Ligstuur is ook al besteld, die komt later deze week binnen.

Overigens; mocht ik tot de conclusie komen dat hij toch wel te groot is dan is verkopen natuurlijk ook zo gebeurd en een kleinere zo aangeschaft.

Thanks voor de tips iedereen smile

9

Re: Beginnersfiets zoektocht

Louise schreef:

Eens met wat de anderen zeggen: mij lijkt die Dracat ook te groot, maattabellen geven alleen een gemiddeld idee, neem iemand mee met kijk erop, een tijdje lenen zou ideaal zijn, en de hele geometrie is belangrijk, niet alleen de hoogte (met een te 'lange' geometrie moet je anders bijvoorbeeld te veel reiken naar voren, dat is hartstikke vermoeiend en je kunt daar wel wat aanpassen, maar ergens houdt dat op).

Succes!

Louise

Die van dat te lange hoor/lees is nu eigenlijk voor het eerst, thanks alsnog smile

10

Re: Beginnersfiets zoektocht

Iets wat ik me trouwens eigenlijk altijd al heb afgevraagd maar nooit heb gevraagd....

Als een fiets een kleiner frame heeft met een hoger geplaatst zadel en stuur. Of een groter frame met een lager geplaatst zadel en stuur (in verhouding). Dus effectief zelfde hoogte zadel tot as en stuur ook in zelfde verhouding afgestemd. Wat is dan nog het verdere verschil tussen een hoger en lager frame?

11

Re: Beginnersfiets zoektocht

sanger schreef:

Iets wat ik me trouwens eigenlijk altijd al heb afgevraagd maar nooit heb gevraagd....

Als een fiets een kleiner frame heeft met een hoger geplaatst zadel en stuur. Of een groter frame met een lager geplaatst zadel en stuur (in verhouding). Dus effectief zelfde hoogte zadel tot as en stuur ook in zelfde verhouding afgestemd. Wat is dan nog het verdere verschil tussen een hoger en lager frame?

Als het frame kleiner is en je dus moet 'compenseren' door de zadelpen uit te schuiven (en/of de stuurpen omhoog en naar voren) om op dezelfde hoogte uit te komen als een groot frame, is dat minder stabiel dan bij dat grotere frame. Dat kun je ook wel voor je zien: bedenk maar een klein driehoekje waar aan verschillende kanten heel grote sprieten uitsteken. Dat is instabieler dan een grote driehoek met kleine sprietjes.

Louise

12

Re: Beginnersfiets zoektocht

Dus eigenlijk zou je beter een groter frame kunnen nemen met een zo laag mogelijk zadel?

Ga vanavond eens kijken naar de afstand tussen zadel en stuur.

13

Re: Beginnersfiets zoektocht

Ik heb eerder de voorkeur om compacter te zitten dan uitgerekt, dus daarom rij ik op een naar verhouding kleiner frame. De zadelpen bij dat frame was ook niet lang genoeg maar toen hebben ze er een van een groter frame genomen en toen kon het zadel wel hoog genoeg.

Nogmaals, het hangt af van de verhoudingen in je lijf en je voorkeuren.

Ik ben benieuwd hoe hij bevalt, met een testrondje kun je er echt nog niets over zeggen vind ik. Pas als je een paar keer lang hebt gefietst... en dan nog. Ik merkte het echte verschil pas toen ik op een passend frame zat, wat een verademing! Met een te grote begonnen nl wink

14 Laatst bewerkt door HansH (27-03-19 17:52:09)

Re: Beginnersfiets zoektocht

Ook ik merk zelf dat een frame beter iets te klein kan zijn dan te groot. Als je er ooit nog eens een opzetstuurtje op wilt zetten zeker. Let inderdaad net wat Louise zegt op de afstand van zadel naar stuur. Als je armen gestrekt moeten zijn, is dat niet goed. Ik snap dat het in het begin een heel gepuzzel lijkt, maar daar moet je je ook niet al te druk over maken. Ik heb soms het gevoel dat iedereen zich druk maakt over allerlei details (ik zelf ook ... lol ) terwijl het toch primair gaat om het plezier en lekker buiten zijn.

https://www.bicycling.com/nl/tips-en-tr … ting-doen/

https://www.tourclubrijssen.nl/web/zade … uurhoogte/

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Beginnersfiets zoektocht

sanger schreef:

Dus eigenlijk zou je beter een groter frame kunnen nemen met een zo laag mogelijk zadel?

Ga vanavond eens kijken naar de afstand tussen zadel en stuur.

Nee... want dan kan het stuur mogelijk niet verder naar beneden als je dat wilt... En de afstand zadel stuur wordt dan te groot...

triathlon is 3x leuker!

16

Re: Beginnersfiets zoektocht

Veel plezier er mee!
Mooie tijd om een fiets te kopen, de lente komt er weer aan smile kan je lekker meters maken.

17

Re: Beginnersfiets zoektocht

HansH schreef:
sanger schreef:

Dus eigenlijk zou je beter een groter frame kunnen nemen met een zo laag mogelijk zadel?

Nee... want dan kan het stuur mogelijk niet verder naar beneden als je dat wilt... En de afstand zadel stuur wordt dan te groot...

Ja, precies, te groot is ook niet goed. Het gaat om goed passen.

Hedcandy schreef:

Ik heb eerder de voorkeur om compacter te zitten dan uitgerekt, dus daarom rij ik op een naar verhouding kleiner frame. De zadelpen bij dat frame was ook niet lang genoeg maar toen hebben ze er een van een groter frame genomen en toen kon het zadel wel hoog genoeg.

+1, vast geen toeval: dat geldt voor veel vrouwen - de meeste (maar niet alle) vrouwen zitten anders gekanteld vanuit hun bekken/onderrug dan mannen, en hebben daardoor een voorkeur voor een wat compactere, 'gedrongen' zit. Maar dat terzijde.

HansH schreef:

Ik heb soms het gevoel dat iedereen zich druk maakt over allerlei details (ik zelf ook ... lol ) terwijl het toch primair gaat om het plezier en lekker buiten zijn.

Zeker, maar een fiets die niet goed zit, kan je plezier aardig vergallen. Ik herinner me bijvoorbeeld zadelpijn... oef! Nou wordt het wel pas belangrijker als je langer gaat fietsen.

Louise