1

Onderwerp: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Hoi.

Ik heb me ingeschreven voor de Bosbaan triathlon op 11 mei. Nog 2 weken dus om me voor te bereiden, voor mn gevoel veel te weinig tijd. 750 zwemmen, 20km fietsen, 5km hardlopen, de afstanden zijn prima te doen maar ik wil natuurlijk een goede tijd neerzetten.

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met triathlons en de Bosbaantriathlon heb ik nog nooit gedaan. Ik vroeg me af of de meer ervaren mensen wat advies kunnen geven?

Hoeveel dagen voor de wedstrijd niet trainen? Afbouwen, of gewoon een paar dagen niet trainen?

Voeding op de dag zelf, mijn start is rond de tijd dat ik normaal mn lunch eet. Weet niet of ik beter een uur eerder kan lunchen of mn lunch overslaan en wat lichte dingen eten tijdens de voorbereiding voor de start.

Deze is voor mij de eerste keer dat ik een wetsuit gebruik. Ik hoop voor die tijd nog een keertje te kunnen oefenen met wetsuit. Nog tips omtrent de wetsuit?

Ik ken het fietsparcours niet, maar het zijn vier rondjes. Als het veel draaien en keren is is de racefiets misschien handiger, als er genoeg rechte stukken zijn tijdritfiets.... Racefiets of tijdritfiets?

Tips voor de wissels? (Mijn zwakste onderdeel).

Alle adviezen zijn welkom.

2

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Misschien heb je hier wat aan: http://www.vrouwentriathlon.nl/de-laatste-dagen/ En via 'tips & tricks' vind je mogelijk nog een boel andere nuttige dingen op die site. Ook voor mannen wink

Met dat eten zou ik iets lichts doen en dan na afloop verder eten. Voor een sprint heb je niet veel 'voorraad' nodig, het zit al gauw in de weg en je bent snel genoeg weer terug.

Remco schreef:

Ik ken het fietsparcours niet, maar het zijn vier rondjes. Als het veel draaien en keren is is de racefiets misschien handiger, als er genoeg rechte stukken zijn tijdritfiets.... Racefiets of tijdritfiets?

Zeker weten een parcours voor een tijdritfiets, het is relatief veel recht-toe-recht-aan. Er zit alleen één rottig bruggetje in waar je niet te hard overheen moet knallen, maar daar waarschuwen ze goed voor.
Enne: ik weet niet hoe helder jij bent in volle inspanning, maar in mijn serie (najaar 2017) is het er een paar overkomen dat het bij het lopen niet lukte om tot 5 te tellen, die gingen dan een ronde te vroeg naar de finish!   

Louise

3

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Het fietsen is idd langs de Bosbaan, dus 2x een stuk van 2km rechtdoor en op de kopse kanten wat bochten.
Er zijn zat TT's die meedoen.

Voor een sprint zou ik persoonlijk niet taperen, met 1,5u ben je wel klaar toch, zo lang duurt een training ook.

Wellicht nog een keer een training fietsen-lopen-fietsen-lopen doen?

Verder vooral lekker genieten.

Orienteer je goed in de wisselzone daar. Het is op zich overzichtelijk, maar er zijn vaak veel series die dicht op elkaar starten en daarom is het er erg druk en doet iedereen wat anders.
Weet dus waar jij heen moet, ga niet zomaar achter een ander aan.

4

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Tips voor je wetsuit: smeer (of nog beter, laat een ander dit bij jou doen dan hou je schone handen) babyolie om je polsen en enkels (nadat je je pak hebt aan getrokken) dan krijg je hem sneller uit in T1.

5

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Wetsuit: bovenste deel direct uit doen zodra je uit het water bent. Scheelt tijd en gaat met water erin makkelijker uit. Eventueel vooraf beetje baby olie op polsen en enkels aanbrengen (doe ik met zakje, tegen vette vingers).
Taperen lijkt me niet nodig, gewoon geen zware trainingen meer in de laatste week.

6

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Voor als je het leuk vindt: mijn blogpost over de Bosbaantriathlon. Wel erg gekleurd door de specifieke omstandigheden van die dag (vrijdag, najaar, onweer - als ik eraan terugdenk, zie ik vooral die enorme regenhoeveelheid naderhand). Al lijkt de watertemperatuur me dit jaar een vergelijkbaar punt van zorg! Althans, dat zou het zijn voor mij.

Oja, en ondanks die 4X5X in de remmen is een TT-fiets dus sneller, vooral omdat je op die rechte stukken langs de Bosbaan inderdaad goed kunt knallen.

Louise

7

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Louise schreef:

Misschien heb je hier wat aan: http://www.vrouwentriathlon.nl/de-laatste-dagen/ En via 'tips & tricks' vind je mogelijk nog een boel andere nuttige dingen op die site. Ook voor mannen wink

Met dat eten zou ik iets lichts doen en dan na afloop verder eten. Voor een sprint heb je niet veel 'voorraad' nodig, het zit al gauw in de weg en je bent snel genoeg weer terug.

Bedankt voor de tip. Ga ik even lezen. De meeste dingen zijn voor mannen en vrouwen hetzelfde lijkt mij smile

Louise schreef:

Zeker weten een parcours voor een tijdritfiets, het is relatief veel recht-toe-recht-aan. Er zit alleen één rottig bruggetje in waar je niet te hard overheen moet knallen, maar daar waarschuwen ze goed voor.
Enne: ik weet niet hoe helder jij bent in volle inspanning, maar in mijn serie (najaar 2017) is het er een paar overkomen dat het bij het lopen niet lukte om tot 5 te tellen, die gingen dan een ronde te vroeg naar de finish!   

Louise

OK, mooi de TT gaat mee. Mijn grootste angsten zijn: 1) rondje te veel of te weinig (is me gelukkig nog nooit overkomen). 2) in T1 straal langs mijn fiets rennen (is me tijdens laatste triathlon gebeurd). Tegen beide heb ik nog geen remedie gevonden.

8

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Hedcandy schreef:

Het fietsen is idd langs de Bosbaan, dus 2x een stuk van 2km rechtdoor en op de kopse kanten wat bochten.
Er zijn zat TT's die meedoen.

Voor een sprint zou ik persoonlijk niet taperen, met 1,5u ben je wel klaar toch, zo lang duurt een training ook.

Wellicht nog een keer een training fietsen-lopen-fietsen-lopen doen?

Verder vooral lekker genieten.

Orienteer je goed in de wisselzone daar. Het is op zich overzichtelijk, maar er zijn vaak veel series die dicht op elkaar starten en daarom is het er erg druk en doet iedereen wat anders.
Weet dus waar jij heen moet, ga niet zomaar achter een ander aan.

Ja in 1,5 uur is het gebeurd. Maar ik ga dan wel volle bak, athans, dat is de bedoeling. Ik heb laatst een tijdritje gedaan en had de verzuring van de interval training de dag ervoor nog in de benen zitten. Ik blijf me afvragen of ik met één (of twee) dagje rust harder had gekund, maar heb ik nog niet zoveel ervaring mee.

Wisselzone is inderdaad altijd een beetje chaotisch voor mij. Hopelijk krijg ik duidelijke info met plattegrondjes die ik de avond ervoor kan bestuderen.

Bedankt voor de tips

9

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Hedcandy schreef:

Tips voor je wetsuit: smeer (of nog beter, laat een ander dit bij jou doen dan hou je schone handen) babyolie om je polsen en enkels (nadat je je pak hebt aan getrokken) dan krijg je hem sneller uit in T1.

Nadat ik het pak heb aangetrokken? Ik heb er een tube bodyglide bij gekregen, ik dacht dat dat was om het pak makkelijker aan te krijgen (dus smeren voordat ik het pak aantrek).

10

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Louise schreef:

Voor als je het leuk vindt: mijn blogpost over de Bosbaantriathlon. Wel erg gekleurd door de specifieke omstandigheden van die dag (vrijdag, najaar, onweer - als ik eraan terugdenk, zie ik vooral die enorme regenhoeveelheid naderhand). Al lijkt de watertemperatuur me dit jaar een vergelijkbaar punt van zorg! Althans, dat zou het zijn voor mij.

Oja, en ondanks die 4X5X in de remmen is een TT-fiets dus sneller, vooral omdat je op die rechte stukken langs de Bosbaan inderdaad goed kunt knallen.

Louise

Leuk om te lezen, je blog. En in mijn geval ook een beetje informatief. Herkenbaar ook. In augustus deed ik een sprint en braken de wolken tijdens het zwemmen open, wat een noodweer. Toch sterk gefinished en een PR die dag. De watertemperatuur straks op 11 mei probeer ik me niet druk over te maken,  ik heb geen idee of ik daar last van ga hebben en kan er toch niks aan veranderen. Waar kan ik trouwens de actuele watertemp vinden ? (Ik kom trouwens uit 030.)

11

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:

Waar kan ik trouwens de actuele watertemp vinden ? (Ik kom trouwens uit 030.)

Die stonden toen op de site van de triathlon.

Over het taperen: bij volle bak willen gaan zou ik zeker ook rust nemen, ja: volume in die week sterk terug en alleen een paar heel korte dingetjes doen voor de spierspanning, en in geval van twijfel helemaal rust. Taperen is niet nodig voor de koolhydratenvoorraden, maar rust wel voor goed hersteld zijn.

Over het rondjes tellen: als je je echt zorgen maakt, kun je van die trucjes doen als elastiekjes die je per ronde van je ene naar de andere arm verschuift, ofzoiets. Of de afstand zelf goed bijhouden, dan weet je ook wanner je mag gaan finishen.

Bodyglide breng je vooraf aan, maar het is inderdaad vooral voor makkelijker je wetsuit uittrekken.

Enne: zet 'm op, dan, in 020 - het is bij mij altijd met een dikke knipoog, die rivaliteit, omdat ik zelf in 020 gewoond heb en er nog steeds vaak en met plezier kom. Maar ondertussen wel een chauvinistische Rotterdammert geworden ook wink

Louise

12

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

De dag voor een wedstrijd mag ik van mezelf wat meer koolhydraten (koekjes) eten "voor de glycogeen voorraad in lever en spieren"  smile

Voor de rondjes ga ik maar vier knopen in mn zakdoen doen, hahaha. (Nee, als het goed is zie ik het aan de afstand)

Beetje gezonde rivaliteit houdt ons scherp.

13

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Geen idee wat je bij je pak hebt gekregen, dat ken ik verder niet.
Maar die baby olie is om er uiteindelijk snel uit te komen. Dan loopt nl de tijd, bij het aantrekken van je pak nog niet.

Hou idd gewoon je afstandsmeter in de gaten tijdens fietsen en lopen, de afstanden kloppen best aardig, dus bij 15km weet je dat je nog een rondje moet, en bij 4km met lopen ook...

14 Laatst bewerkt door HansH (27-04-19 21:46:16)

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:

OK, mooi de TT gaat mee. Mijn grootste angsten zijn: 1) rondje te veel of te weinig (is me gelukkig nog nooit overkomen). 2) in T1 straal langs mijn fiets rennen (is me tijdens laatste triathlon gebeurd). Tegen beide heb ik nog geen remedie gevonden.

1. Je kilometer teller gebruiken
2. Vanaf het begin van de rij je passen in looppas tellen. Dat werkt prima. Of iets van een kenmerk zoeken (boom bv) en vanaf daar tellen. Niet de fiets of tas van een ander als kenmerk gebruiken.... smile

Body glide is vooral tegen schaafwondjes in je nek. Is niet glibberig genoeg om te helpen bij het uittrekken.. Baby olie wel.

Succes!

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

2: een feestmuts op je zadel. Geen ongein maar serieus bedoeld.

Je moet sneller dan de klos zijn.

16

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

HansH schreef:

Body glide is vooral tegen schaafwondjes in je nek. Is niet glibberig genoeg om te helpen bij het uittrekken.. Baby olie wel.

Succes!

Ik ga het zeker uitproberen met baby olie. Kan dat geen kwaad voor je wetsuit?

17

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

mcguyver schreef:

2: een feestmuts op je zadel. Geen ongein maar serieus bedoeld.

Is dat niet tegen de NTB regels, om markeringen aan te brengen in de wisselzone? (Bijlage K punt 59, markeren van de wisselzone = verboden)

18

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

In de wisselzone een felle (voor jou) opvallende handdoek waar je je spullen oplegt.

19 Laatst bewerkt door HansH (28-04-19 16:38:53)

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:

Ik ga het zeker uitproberen met baby olie. Kan dat geen kwaad voor je wetsuit?

Nee hoor. Wel zorgen dat je het niet aan je handen krijgt, dat verminderd je grip op het water en dus je snelheid....

triathlon is 3x leuker!

20

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:
mcguyver schreef:

2: een feestmuts op je zadel. Geen ongein maar serieus bedoeld.

Is dat niet tegen de NTB regels, om markeringen aan te brengen in de wisselzone? (Bijlage K punt 59, markeren van de wisselzone = verboden)

Ja dat klopt.
Dus als een jurylid het ziet heb je kans dat het wordt weggehaald.
Slimmer is dan om bijv een opvallend stuurlint te nemen oid, dat hoort immers bij je fiets...

21

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Vandaag babyolie aamgeschaft, morgen oefenen met buitenwaterzwemmen..

Weet iemand trouwens hoe de start is vam de bosbaantriathlon?

22

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

De start is Vanachter een denkbeeldige startlijn in het water. Dus je ligt er al met zn allen in...
Bedoel je dat?

23

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Ja, dat bedoelde ik. Denkbeeldige startlijn in het water... Da's nieuw voor mij. Tot nu toe altijd massastart vanaf een strandje (rennen,chaos) of start vanaf een steiger of kade(netjes naast elkaar, iets minder chaos).

24

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Klinkt ingewikkelder dan het is.

Iedereen ligt in het water achter een denkbeeldige lijn, die starter langs de kant schreeuwt zo hard mogelijk dat iedereen terug moet om erachter te blijven, en op een bepaalde tijd mag je “aanzwemmen”

Als je nieuw bent met een soortgelijke massastart, zorg dat je een beetje aan de zijkant ligt of achter zwemmers waarvan je weet dat ze hard gaan.  (die kan je volgen)
Dan blijf je een beetje uit het geduw en getrek.

25

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Ja, ik heb afgelopen winter hard gewerkt aan het zwemmen, maar ik ben geen hele sterke zwemmer. Ik zal inderdaad een beetje aan de zijkant proberen te starten zodat er niet zoveel mensen over mij heen proberen te zwemmen. Dan met zwemmen mezelf niet over de kop jagen, gewoon mn eigen tempo zodat ik vervolgens al die mensen op de fiets weer kan gaan inhalen smile