26

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Vorig jaar startte ik op de bosbaan helemaal aan de binnenkant tegen de boei aan. Je komt dan langs allemaal boeitjes die de roeibaan markeren, is tevens een rechte lijn naar de eerste boei. Aan de ‘verkeerde’ kant van deze lijn gaan zwemmen, uit het gedrang, maar wel een effectieve lijn.

27

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Bedankt voor de tip.

28

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Ik vond het in mijn editie een relatief relaxte start, ik weet niet of dat altijd zo is, maar het startveld per serie was niet zo heel groot en dus ook geen enorme wasmachine bij de start. Inderdaad kan je langs die boeitjes goed navigeren en dan neem  je vanzelf binnenbochten. Sowieso was navigeren niet moeilijk met grote boeien (reusachtige drijvende amsterdammertjes) en alles recht-toe-recht-aan.

Zo'n start in het water is vooral stressvol als je per se precies op de startlijn wil liggen. En dan word je als mindere zwemmer toch maar overzwommen. Dus ik blijf daar ook altijd iets achter en aan de zijkant.

Louise

29

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Gisteravond voor het eerst in open water gezwommen met wetsuit. 12°C is toch nog best fris, maar viel verder alles mee.

30

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:

Gisteravond voor het eerst in open water gezwommen met wetsuit. 12°C is toch nog best fris, maar viel verder alles mee.

Dapper! Waar heb je gezwommen? Ik heb vorig jaar september de bosbaantriathlon gedaan zonder wetsuit. Mocht nog net, want het water was 16 graden. Ben bang dat we dat dit jaar niet gaan halen. Ik zal dus ook een wetsuit aan moeten volgende week.

31

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Ik ben gisteren bij de Haarrijnse plas geweest. Daar heb je een strandje en een lijn in het water liggen. Lijn ligt op ongeveer 1.7 meter diepte en 500 meter lang dus die kan je mooi volgen.

32

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:

Ik ben gisteren bij de Haarrijnse plas geweest. Daar heb je een strandje en een lijn in het water liggen. Lijn ligt op ongeveer 1.7 meter diepte en 500 meter lang dus die kan je mooi volgen.

Remco, weet je overigens dat er een wisselclinic is donderdag bij de bosbaan gegeven door Wouter Dijkshoorn? Misschien is het iets voor je.

33

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Pfff, het weerbericht wordt steeds beroerder voor zaterdag. Mensen nog tips en tricks voor een tri in de koude?

Mijn koudste tri tot nu toe was de bosbaan najaar vorig jaar met een ruime 20 graden, zal dus wel even aanpassen worden.

34

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Of je accepteert de kou (hou ik niet van), of een laagje extra aantrekken. Afgelopen zaterdag had ik een hele koude natte kwart in Breukelen en achteraf had ik handschoenen tijdens het fietsen aan moeten doen en wellicht overschoenen zodat ik met redelijk warme voeten kon gaan lopen. Kost natuurlijk wel allemaal wat extra tijd in de wissel, keuzes keuzes...

35

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Zwemmen gaat gewoon koud worden. Ik zou tenminste een extra badmuts dragen, dat scheelt al. En verder inderdaad de tijd nemen om je goed aan te kleden voor het fietsen, die paar minuten win je wel terug door niet compleet te verkleumen. Bij de eerste meters hardlopen zul je je voeten niet voelen, maar dat gaat wel weg wink

Ik ga aan jullie denken vanaf Mallorca, gaat ook zwaar worden met een graad of 25.

36

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Maca944 schreef:

Ik ga aan jullie denken vanaf Mallorca, gaat ook zwaar worden met een graad of 25.

Gelukkig, wil niet dat je teveel afziet....

Je moet sneller dan de klos zijn.

37 Laatst bewerkt door Louise (08-05-19 14:58:29)

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Als ik nu naar het weerbericht kijk, gaat het minder erg worden dan afgelopen jaar in Alphen, al was daar het zwemwater wel warmer (het was toen zo koud dat zwemwater van een graad of 16 lauw voelde). Maar verder maar weer een blogpost ertegenaan gooien: over triathlonnen bij 10 graden in de regen.

Ik kijk er toch met plezier op terug. Je moet een beetje de lol zien van het heroïsche gevecht met de omstandigheden (kan ik trouwens niet altijd, maar toen wel).

Moraal van het verhaal is in elk geval: trek extra kleren aan, wees voorbereid op een lastige 2e wissel vanwege verkleumde handen, en begin van lopen is op gevoelloze ijsklompen.

Louise

38

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Die wisselclinic zou inderdaad voor mij geen kwaad kunnen, maar ik vrees dat ik geen tijd heb. Het wordt volgens het KNMI ongeveer 13°C zaterdag dus niet zo heel warm. Als je bang bent dat je het koud krijgt tijdens het fietsen kan je een windbrekertje of een regenjasje aantrekken. Een fietstrui heb ik wel eens geprobeerd, maar dat krijg je niet aan als je nat bent. Jasje gaat nog wel. Ik weet nog niet wat ik doe, maar neem het wel mee voor de zekerheid.

39

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Het heeft wel wat inderdaad, vooral achteraf. Ik had dat vorig jaar bij een triathlon op Goede Vrijdag. Zwemmen in een zwembad, dus daarover hoefde ik me geen zorgen te maken, maar toen ik op de fiets sprong was het maar net boven 0 graden. Heb toen een dikke minuut met een jasje staan worstelen om aan te trekken voor op de fiets. Lekker klungelen samen met een andere deelnemer naast me. En zoals Maca zei, bij de eerste kilometer lopen mijn voeten niet gevoeld.

40 Laatst bewerkt door mstyz (09-05-19 07:30:47)

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

davidr schreef:

Of je accepteert de kou (hou ik niet van), of een laagje extra aantrekken. Afgelopen zaterdag had ik een hele koude natte kwart in Breukelen en achteraf had ik handschoenen tijdens het fietsen aan moeten doen en wellicht overschoenen zodat ik met redelijk warme voeten kon gaan lopen. Kost natuurlijk wel allemaal wat extra tijd in de wissel, keuzes keuzes...

Ik had vorige week mijn oude overschoenen verknipt tot kleine hoesjes en vastgeplakt. Dat was een goede keuze.

Ook maar een jasje aangedaan, kost je 15 seconden extra. Ik kreeg het wel een beetje benauwd, maar de wedstrijd ging voor toch belabberd.

Ik weet niet of je voor podium gaat? Anders en beetje extra verzorging kan geen kwaad! Tijdens lopen kan je vaak gewoon hetzelfde aan als normaal.

Groet, matthijs

41

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Tuurlijk gaan we voor het podium! Al is de kans dat ik er ook daadwerkelijk op kom niet aanwezig.

Een soort toe cover voor tijdens het fietsen is inderdaad wel een goede, misschien maar een rol huishoudfolie mee.

Morgenochtend na het douchen ook maar ffe kijken wat ik nat een beetje fatsoenlijk aan krijg en wat niet. Al is de weersverwachting voor zaterdag al wel iets positiever dan dat ie eerder in de week was.

42 Laatst bewerkt door Remco (09-05-19 12:55:56)

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Podium zit er voor mij denk ik niet in, maar ik wil wel mezelf uitdagen om een goede tijd neer te zetten. Dit wordt voor mij de derde triathlon in 3 jaar. Afgelopen najaar en winter geinvesteerd in lidmaatschap triathlon vereniging, zwemcursussen, wetsuit, tijdritfiets en veeeeel meer getraind dan voorgaande jaren. Ik verwacht dan ook een betere tijd neer te kunnen zetten. Maar dat is ook sterk afhankelijk van de omstandigheden. Heb er nog nooit één zo vroeg in het seizoen gedaan en al helemaal niet zo koud. Voorspelling is 12°C en af en toe een bui regen. Het is niet anders, nat worden we toch. Mijn angst bij nat weer is altijd om een schuiver te maken op de fiets. Voeten en handen worden toch wel koud. Ik denk dat ik niet te veel ga proberen te prutsen met overschoenen en handschoen e.d.  Kost heel veel tijd en na +/- 32 minuten ben ik weer van de fiets af. Misschien wel een jasje.

Gisteravond het wisselen geoefend in het park. Iedereen zat toch voetbal te kijken dus lekker rustig. Kon ik lekker prutsen met elastiekjes aan mn schoenen. Had ik nog nooit gedaan, is even lastig in het begin. Maar ja, beter dan hardlopen op mn fietsschoenen in de wisselzone, ging vorig jaar bijna onderuit.

43

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Die toecovers zijn niet heel duur en zeker de investering waard!
Ik heb dr al veel plezier van gehad en zou voor dat bedrag niet gaan klooien met alu folie...

44

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Weersvoorspellingen worden steeds beter!

45

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Ze hebben de boel omgegooid. Watertemp is nu 14,6.
Ik heb net een mailtje gehad dat je nu ook een run-bike-run kan doen als je het te koud vind.

Ik ga gewoon zwemmen. Start wel later hierdoor dus.

46

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Remco schreef:

Ze hebben de boel omgegooid. Watertemp is nu 14,6.
Ik heb net een mailtje gehad dat je nu ook een run-bike-run kan doen als je het te koud vind.

Ik ga gewoon zwemmen. Start wel later hierdoor dus.

Ik ga ook gewoon zwemmen. Vorig jaar met 16 graden gezwommen zonder wetsuit. Ik start nu om 10.45. Misschien tot morgen, je herkent me aan startnummer 1!

47

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Hmmm, raar dat ik geen mail heb ontvangen dan.

48

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Spam misschien? Moet ik het anders even naar je doorsturen? Ik zie dat de informatie nog niet op de website staat.

49

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

De info staat inmiddels wel op facebook!

50

Re: Bosbaantriathlon 11 mei: advies voorbereiding ?

Enne, succes morgen!
Ik benijd jullie niet smile