1

Onderwerp: Isotoon?

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat precies isotoon inhoudt en of dat voor iedereen gelijk is? nu drink ik gewoon water tijdens het hardlopen maar iemand vertelde me dat een isotoone dorstlesser veel beter is. Op internet vind ik alleen maar heel ingewikkelde uitleggen. Kan iemand het mij simpel vertelellen of is het gewoon niet duidelijk wat het precies is?

2

Re: Isotoon?

een sportdrank bestaande uit een mengsel van mineralen en suikers, in een verhouding  ( X gram suikers en X miligram mineralen tegenover een X hoeveelheid water) die door het lichaam makkelij kkan worden opegnomen.

een lichaam kan maximaal 400kcal per uur verwerken; wat betekent dat het averechts zou werken om tijdens een training wedstrijd een sportdrank te gebruiken waar 600kcal / liter inzit  (uitgaande van 0.75 liter / uur). Lichaam kan he tnl niet verwerken en zal ook protesteren (krampen e.d.).

Isotoon is aan te raden boven water (indien je geen vaste voeding/gels gebruikt) omdat de verbruikte energie/mineralen (die je onder anderen uit zweet) weer tijdig moet aanvullen om te zorgen dat het lichaam optimaal kan blijven functioneren

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Isotoon?

Aha ik geloof dat ik het begrijp. Maar begrijp ik het dan ook goed dat eigenlijk vast voedsel nog beter is gecombineerd met water? Dat geldt dan niet voor een loopwedstrijd denk ik of kun je dan ook vast voedsel eten? Ik weet niet wat die gel is?

4

Re: Isotoon?

vast voedsel is in principe niet beter omdat

-het kost meer tijd/energie om he naar binnen krijgen (kouwen, niet goed voor je ademhalingsritme)
-vast voedsel is moeilijker verteerbaar dan vloeibaar/gels

ikzelf gebruik alleen vast voedsel op lange fietstrainingen (lang fietsonderdeel in wedstrijd ook deels repen) puur omdat ik het zelf prettiger vind om wat vastigs in mijn maag te krijgen.

Het voordeel van gewoon water icm met gel/repen is dat je makkelijker kan doceren op je gevoel. in het geval van sportdrank kan die voor die situatie toch te hoog geconcentreerd zijn.

Gels (voorbeeld):
http://shopeas.nl/shop/product.asp?pid=368 

100gram zakje (verdelen over een uur)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: Isotoon?

Daarom heb ik liever 25 gr. zakjes, een 100 gr zakje verdelen over een uur wordt zo'n pikzooi. Zelf gebruik ik vaak Squeezy of Xenofit. Twee zakjes plus wat sportdrank of een reepje oid. Dat wisselt een beetje af. Tussen de 50 en 75 gr koolhydraten per uur heb je ongeveer nodig tijdens een lange wedstrijd. Bij trainen kijk ik nooit zo precies.

><> swim-bike-run <><

6

Re: Isotoon?

punt is dat de 25gram zakjes in verhouding 2x zo duur zijn smile

(ik blijf student he wink )

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Isotoon?

Ons bin zunig wink Ik heb wel via internet squeezy gekocht voor weinig (E-bay) en nee, ze waren niet over de datum big_smile

><> swim-bike-run <><

8

Re: Isotoon?

hehe; maar of ik nou een 100gr pak gebruik of 4x25gr zakjes, verschil is alleen financieel (en je loopt alleemaal met van die plakkerige losse papiertjes naarmate de training vordert (in een wedstridj gooi je ze gewoon weg, tijdens een training hou je ze bij je (of je moet eeb vuilnisbak tegenkomen))

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Isotoon?

Ik ga gewoon eens wat van dat spul kopen en het proberen tijdens het lopen. Wie weet word ik nog eens heel goed!! smile

10 Laatst bewerkt door drs5je (15-08-07 21:50:24)

Re: Isotoon?

Sandra schreef:

Hallo allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat precies isotoon inhoudt en of dat voor iedereen gelijk is? nu drink ik gewoon water tijdens het hardlopen maar iemand vertelde me dat een isotoone dorstlesser veel beter is. Op internet vind ik alleen maar heel ingewikkelde uitleggen. Kan iemand het mij simpel vertelellen of is het gewoon niet duidelijk wat het precies is?

Ik ben sinds kort aan het lezen in "Alles over Sportvoeding" van Anita Bean en daarin staat o.a. het volgende:

Een isotone drank heeft dezelfde osmotische druk als het lichaamsvocht, wat betekent dat hij ongeveer hetzelfde aantal deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat per 100 ml en daardoor even snel of sneller wordt opgenomen dan water. De meeste commerciële isotone dranken bevatten tussen 4 en 8 g suiker per 100 ml. In principe vormen isotone dranken het idelae compromis tussen het weer aanvullen van vocht en energie.

Zelf maak ik het tegenwoordig zelf door 500 ml versgeperst vruchtensap (sinaasappel, grapefruit, citroen) te mengen met 500 ml water en 1 tot 1,5 gram zout.

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

11

Re: Isotoon?

Ik heb hierover een postje geschreven: http://www.spunkymindfood.be/home/sport … van-osmose
Heb je daar wat aan?

Groetjes,
Dillie

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)