1

Onderwerp: duathlon voor beginners...

Hallo iedereen,

Mijn goede voornemens voor 2008 staan in het vet op mijn kalender wink

Ik ben vorige week begonnen, om momenteel als sporter met zo goed als geen conditie, te trainen voor een recreatieve duathlon (3,2 - 32 - 2,8) volgend jaar in Augustus. Qua tijd heb ambitie om gewoon binnen de eerste 3/4 te eindigen. Tijd genoeg om te trainen dus wink

Nu ik heb op het internet nogal wat info gezocht rond duathlon heb heb redelijk wat info gevonden.

Wat moeilijk te vinden is, is een schema voor beginners.

Hardloopschema.nl is al mooi voor het lopen te verbeteren maar ik had graag een schema duathlon gehad voor beginners.
Voor het fietsen heb ik niets gevonden...

Elk schema moet natuurlijk een persoonlijke toets krijgen en aangezien ik al 3x per week tafeltennis (competitie) speel en dit wil behouden wil ik alle andere dagen trainen voor de duathlon... Ik zou zeker één dag rust in de week willen inplannen.

Kan iemand mij zo'n schema bezorgen die ik dan naar mijn zin kan aanpassen? Het kan toch niet anders dat jullie ook van nul zijn begonnen wink Dus rakel dat schema aub eens op en het zou tof zijn mocht ik deze ontvangen wink

Mijn e-mail: verhulst@skynet.be

Mijn lichaam en geest zijn u alvast dankbaar wink

THX!

2

Re: duathlon voor beginners...

je zou dus maar 3 dagen willen trainen ? en hebt geen conditie

begin dan al maar vast met een start2run schema (3 maal per week met minstens 1 dag tussen, op 10 weken)

en aangezien je ook moet fietsen zou ik dat dan maar op dezelfde dag doen als de tafeltennis (2 * per week)

dat maakt dan wel al 5 trainingen

echte beginnersschema's zijn er volgens mij trouwens niet...

de reguliere schema's gaan ervan uit dat je reeds onafhankelijk van elkaar de 2 of 3 diciplines onder de knie hebt.

ook pas vanaf dat punt zou ik je aanraden om een loop en fietstraining af en toe te combineren op 1 dag

Ik wens je alvast succes,
maar duathlons hebben meestal een zeer hoog tempo, dus focus niet teveel op die aankomst in de eerste 3/4 als je maar 6 maanden tijd hebt.

Gewoon genieten van de prestatie en de snelheid zal achteraf wel komen

3

Re: duathlon voor beginners...

thx ik begin er alvast aan.

nu over tijden. het gaat om de duathlon van Halle.
3,2 - 32,1 - 2,3 of zoiets en dit moet je binnen de 2h halen. Ik mik op 1h45.

Het is nu ook niet dat ik niet kan lopen... Ik kan wel 5km lopen maar mijn tijd is veel te hoog, ik schat zo'n tss 30-35min maar zal wel snel dalen bij trainen. ik heb vorig jaar via hartslag gelopen en dit ging snel vooruit tot ik tijdens zaalvoetbal een barst in mijn enkel heb dus zal conditie wel snel terugkomen wink

Moet te doen zijn. 3x in de week is inderdaad misschien te weinig en ik zal er 4x van maken wink

thx voor de tips...

4

Re: duathlon voor beginners...

Verlies vooral niet uit het oog dat het ook 'leuk' moet blijven.
Je kunt jezelf ook teveel opleggen! Neem op tijd je rust en laat je niet gek maken! Herstel is belangrijker dan je denkt, zeker als je nog in de opbouwfase zit.

5

Re: duathlon voor beginners...

Luister aan het begin vooral naar je lichaam, en dan vooral je benen. Als je nu ineens drie keer in de week gaat lopen liggen pijnlijke schenen, kuiten en knieën op de loer. Probeer een beetje zachte ondergrond te kiezen en schaf iig goeie schoenen aan. Fietsen leidt minder vaak tot blessures. En, zoals eerder gezegd, herstel is erg belangrijk.
Succes

6

Re: duathlon voor beginners...

Ziezo. We zijn enkele maanden verder en nog 3 weken voor mijn eerste duathlon.
Lopen gaat goed. enkel nog fiesten wil ik sneller kunnen maar daar ben ik sinds deze week naar 4x per week gegaan en 2x lopen.
Volgende weken train ik de combinaties... lopen-fietsen en omgekeerd.

Ik ken al het parcours. Kwestie van de wedstrijd goed in te delen (recuperatie en gas geven wink )

Het enigste waar ik totaal geen benul van heb is hoe ik mij de laatste dag moet voorbereiden? tips?

Wedstrijd is om 19h.
wat is beste ontbijt? middagmaal? Avondeten? Kwestie van niet met een zware maag aan de wedstrijd te beginnen?

Stretching is ook geen probleem.

Nog tips?

7

Re: duathlon voor beginners...

Wat relaxen op je laatste dag. Ik loop of ik fiets tot een twee-tal dagen voor de wedstrijd, daarna niet meer.
In de hele laatste week worden bij mij de trainingen terug geschroefd naar twee loop en twee fietstrainingen, en allemaal op 'los-lopen-fietsen".
De avond ervoor nuttig ik iets van pasta. Het ontbijt is al jaren Havermout.
De dag van de wedstrijd slaap ik wat uit. Zorg dat mijn fiets gesmeerd en schoon is(rijdt sneller  :-) ).
Ik zorg dat ik een dik uur voor de inschrijving/ophalen startnummer aanwezig ben.
OP het gemak startnummer gaan halen, bevestigen op de fiets/band. Wat 'los-lopen-fietsen', fiets naar het parc-fermé, zorgen dat je in een redelijke positie aan de start kan vertrekken, en GAAN.
Als de condities zwaar zijn, dan vraag ik altijd of mijn vrouw meegaat om te supporteren en terug naar huis te rijden.

8 Laatst bewerkt door Gregabyte (04-08-08 16:59:39)

Re: duathlon voor beginners...

wat eet je trouwens de laatste dag? Want bij is de wedstrijd om 19h.. middageten rond 12h pasta en nog eens rond 16h nog is pasta?

Thx en ge hebt een braaf vrouwke... wink

9

Re: duathlon voor beginners...

2 uur voor een wedstrijd nooit eten !
anders krijg je last van je maag en een opgeblazen gevoel

zorg dat je na de wedstrijd ook even uit kan fietsen anders ben je de volgende dag stijf

10

Re: duathlon voor beginners...

Ok.

1) ik slaap uit

2) havermout ontbijt (eet ik nog graag ook) zal +- 11h worden.

3) 15h laatste avondmaal ... wss letterlijk

4) na de wedstrijd ne dikke pitta want heb het verdient wink