26

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Ik heb de deelnemers info gespeld om de team van TC maastricht goed voor te bereiden (en ik heb mezelf opgesteld in de 4e divisie smile).

Bij je fiets mogen alleen race spullen liggen, maar in het parc fermee is een hoek waar je je tas binnen de hekken kunt laten.

27

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Vanzella schreef:

Bij je fiets mogen alleen race spullen liggen, maar in het parc fermee is een hoek waar je je tas binnen de hekken kunt laten.

Thanks!

28

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Vandaag lekker geraced op de sprint afstand. Mooi parcours, prima organisatie. Paar kleine dingetjes maar die heb je altijd. Zwemwater viel mee mede vanwege het goede weer, fietsparcours was echt snel te noemen met weinig wind en loopparcours was gezellig. Leuke kleine knusse finishzone. Ik heb erg genoten met mijn maatjes. Mooie aftrap van het seizoen!

29

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Volgens mij klopte het parcours niet bij de OD. Had 9km op mn garmin staan. De mylaps geeft ook rare tijden

30 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-05-19 22:44:40)

Re: nieuw parcours Duin triathlon

seelb schreef:

Volgens mij klopte het parcours niet bij de OD. Had 9km op mn garmin staan. De mylaps geeft ook rare tijden

Klopt ik heb op de sprint ook maar 4.5 a 4.6 km gelopen.

Water viel reuze mee. Ook zoveel harder gezwommen dan normaal dat ik geen kans had om t koud te krijgen.  Fietsparcours is nu heel fijn, nog beter zonder die 180 graden bochten van voorheen.

Had met lopen opeens ontzettend last van mn longen. Maar al met al prima teamprestatie neergezet.

31

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Ik heb hier vandaag ook aan de start gestaan. Prima georganiseerd!

Zwemmen: 14.20 zoiets
Fietsen: 32.30
Lopen: 18.20

Met wissels erbij, een tijd van de jury van 1:08:44, waar mijn Garmin me toch echt op 1:07:49 af heeft geklokt. Netto 6e team van de 22e in de 3e divisie.
We hadden een leuk team, met een duidelijk plan. We conformeren onze zwemtijd aan de langzaamste zwemmer en gaan dan de fiets op. Ik doe het leeuwendeel van het fietswerk met een gemiddelde van ongeveer 39-40 per uur en daarna lopen we met zn 4en aan. Omdat ik de minste loper ben op papier, zouden we streven naar 4:00/km, dan zou ik af vallen en als 4e finishen.

Plan ging qua zwemmen inderdaad zo, waar we m.i. wat tijd hebben laten liggen. Mijn nieuwe wetsuit was echt een schot in de roos, heerlijk gezwommen - Huub Albacore = aanrader!
Fietsen was top, 39,3 gemiddeld volgens mijn Garmin, ik reed vrijwel de hele tijd op kop. Kon die nieuwe S Works Venge eens wind vreten. Dat deed ie overigens met verve, gemiddeld vermogen 280 watt, normalized 286 en ik kwam met overschot aan in PF omdat nog harder rijden geen zin had omdat ons team dan uiteen zou vallen.
Na een snelle T2 wissel was ik met een lichte voorsprong weg uit PF, en liep ik lekker gemoedelijk weg zodat de andere 3 jongens mij bij konden halen en ik daarna zou kijken hoe lang ik bij kon blijven. Na 1/3 van de eerste ronde gaf onze 3e man aan zich niet top te voelen, en moest de groep lossen. Ik voelde me nog bijzonder fris en gaf aan het tempo van 4.00-4.05/km wel aan te kunnen en dat is inderdaad gelukt tot aan de finish! Top dag gehad, en boven verwachting goed gegaan. De afgelopen maanden hebben vrijwel alleen in het teken van duurtraining gestaan, en die training begint zn vruchten af te werpen! Lekker begin van het seizoen zo!

32

Re: nieuw parcours Duin triathlon

seelb schreef:

Volgens mij klopte het parcours niet bij de OD. Had 9km op mn garmin staan. De mylaps geeft ook rare tijden

Het parcours klOpt wel, maar de afstanden niet wink

Heb idd 42,5km gefietst en 9,3 km gelopen.
Maar deze afwijking mag officieel gewoon hoor, dus niks aan de hand.

33 Laatst bewerkt door ArnoS (19-05-19 09:18:05)

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Hier ook een top dag gehad bij de Rookie Race sprint afstand. Met een tijd van 1:13:12 meer dan tevreden over mijn eerste triathlon ervaring. Zelfs een tweede tijd en dus een beker als beloning ;-).

Zwemmen ging goed. De adrenaline kreeg me meteen na het startschot te pakken en ben in een voor mij behoorlijk tempo vertrokken en heb dat net aan vol kunnen houden.

T1 ging wat rommelig maar heb toch weinig laten liggen. Achteraf had ik mijn fietshandschoenen thuis moeten laten. Ik heb daar op de fiets nog een tijdje mee lopen klooien.

Met fietsen heb ik mijn hartslag goed in de gaten gehouden en geprobeerd niet stuk te gaan. Laatste rechte stuk met een hogere trapfrequentie en nog iets lagere hartslag om goed van start te kunnen met rennen.

T2 ging snel. Terugkijkend bleek ik als tweede van mijn startgroep aan het rennen begonnen te zijn.

Meteen na de start werd ik door iemand van mijn startgroep ingehaald. Ik zat al heel hoog in mijn hartslag dus ik heb niet aangehaakt, maar ben mijn eigen tempo gaan rennen. Na het eerste rondje heb ik 1 iemand ingehaald om zodoende met een snelle eindronde als tweede te finishen!

Wat ik wel jammer vond, is dat ik niet goed kon zien of er nog veel deelnemers uit mijn startgroep voor mij renden. Het was hartstikke druk omdat het 2 ronden rennen was en de startgroep voor ons nog volop bezig was. Daarom stonden mijn voorganger en ik na de finish te twijfelen hoeveelste we waren geworden. Dat maakt de verrassing en blijdschap des te groter als de omroeper je naam noemt dat je je beker in ontvangst mag komen nemen!!

Wat ik heel opvallend en leuk vind, is dat hardlopen mijn beste onderdeel is, terwijl ik pas sinds afgelopen oktober train, en sinds begin dit jaar meer dan 15 minuten achter elkaar kan hardlopen ivm kniepijn. Nu gaat het dus heel goed en is het mijn beste onderdeel. En waarschijnlijk kan ik daar ook nog wel wat winnen. Meer trainen dus :-).

34

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Goedemorgen. Gefeliciteerd met jouw supertijd Arno. Geweldige eerste tijd en zo te horen ook een nagenoeg perfecte race gehad.

Vanuit mijn zijde, ik vond het een topdag gister. Alles was goed geregeld, schema verliep goed en, niet onbelangrijk, de omstandigheden waren perfect voor een sprintriathlon.

Van tevoren was ik toch een klein beetje huiverig voor het zwemmen, het water was koud en ik had dit jaar nog niet in open water gezwommen. Deze angst bleek totaal niet reëel. Het water was eigenlijk heerlijk, ik had alleen even iets langer moeten inzwemmen omdat de eerste 200m even wennen was. Normaal heb ik wat moeite met navigeren op het water maar dat ging nu buitengewoon goed. Nog een voordeel, het water was zo helder dat je onderwater tot misschien wel 10m voor je kon kijken. Ik zocht een mooi groepje op en we hebben samen een mooi strak tempo kunnen zwemmen. Eindtijd zwemmen; 13.55, een persoonlijk record.

De eerste wissel was vrij lang. Ik had van tevoren al even geoefend hoe ik naar mijn fiets moest rennen en dit pakte goed uit. Ik rende meteen goed en mijn wissel was, ondanks het lange stuk rennen, 2.42. Wederom een persoonlijk record.

Het fietsen voor het eerst op een tijdritfiets en dit beviel erg goed. Mijn snelheid lag niet heel ver boven mijn normale snelheid maar de kracht die het kostte was simpelweg veel minder. Het parcours was mooi snel, paar bochtjes durfde ik alleen nog niet op volle snelheid te nemen met mijn nieuwe fiets, dit komt nog. Uiteindelijk 34,7 gemiddeld, echter, het parcours was volgens mijn Garmin 1,2 km te lang. Zonde want ik had wel door dat ik heel lekker ging en dit zou toch ongeveer 2 min kosten.

Wissel 2 ging heel snel, vanaf het fietsparcours was de wissel heel kort. Tijd 1.16, wederom een persoonlijk record.

Hardlopen iets te snel begonnen met een km in 4.04. Daarna getemporiseerd naar 4.25 om te kijken of ik de laatste anderhalve kilometer weer aan kon zetten. Ik merkte dat ik het ietwat warm had maar mijn hartslag was prima onder controle. Na de laatste verzorging had ik nog iets over en wilde ik dus vol aanzetten. Maar toen... het was voorbij. Het parcours voor het rennen was een halve kilometer te kort. Dit compenseerde hierdoor in totaal wel het te lange fietsparcours maar was toch jammer, ik had nog over.

Eindtijd 1.14.17, een dik persoonlijk record en zelfs onder mijn scherpste streeftijd! Deze race was bedoeld als opwarmer voor het seizoen, wennen aan mijn nieuwe Garmin en tijdritfiets. Echter ging het zo ontzettend lekker dat ik hier een dik sprintrecord neerzet! Qua parcours denk ik dat de organisatie niet veel kon doen aan het iets te lange fietsparcours. Het loopparcours had volgens mij wel gewoon net iets langer gekund. Jammer maar ik denk dat de totaaltijd hierdoor wel weer realistischer is.

Hieronder nog mijn streef- en gerealiseerde tijden:

Zwemmen:  15 min (13.55)
T1:              3 min (2.42)
Fietsen:       35 min (36.50)
T2:              2 min (1.16)
Lopen:         21,5 min (19.38)

Totaal:         1 uur 16,5 min (1.14.17)

35

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Ziet er ook goed uit!!

36

Re: nieuw parcours Duin triathlon

ArnoS schreef:

Achteraf had ik mijn fietshandschoenen thuis moeten laten. Ik heb daar op de fiets nog een tijdje mee lopen.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat handschoenen je circa 25 watt langzamer maken.
Minder aerodynamisch zeg maar.

Laatst ergens een in filmpje gezien dat zelfs het scheren van je armen en benen je vanuit aeropositie circa 1 min sneller maakt op 40 kilometer.

37 Laatst bewerkt door HansH (19-05-19 13:42:59)

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Was een leuke wedstrijd. Fietsparcours was een verbetering t.o.v. de tijdrit, nu zonder u-turns. Ik was ook sneller dan bij de tijdrit... smile Goede sfeer, en tevreden met mijn 2:42 op de OD. Over 2 weken Haarlemmermeer, over 4 weken Luxemburg. Daarna nog Huizen en Hoorn. Zin in!

triathlon is 3x leuker!

38

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Tri-John schreef:
ArnoS schreef:

Achteraf had ik mijn fietshandschoenen thuis moeten laten. Ik heb daar op de fiets nog een tijdje mee lopen.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat handschoenen je circa 25 watt langzamer maken.
Minder aerodynamisch zeg maar.

Laatst ergens een in filmpje gezien dat zelfs het scheren van je armen en benen je vanuit aeropositie circa 1 min sneller maakt op 40 kilometer.

Mijn benen doe ik al, dus 30 seconden heb ik al te pakken ;-). Maar om ook nog mij armen te doen vind ik toch wel erg ver gaan.

Btw, dumoulin heeft van de fietshandschoentje die tot over de pols gaan. Met zulke gok ik dat je weer 10watt sneller bent :-)

39

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Tri-John schreef:
ArnoS schreef:

Achteraf had ik mijn fietshandschoenen thuis moeten laten. Ik heb daar op de fiets nog een tijdje mee lopen.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat handschoenen je circa 25 watt langzamer maken.
Minder aerodynamisch zeg maar.

Laatst ergens een in filmpje gezien dat zelfs het scheren van je armen en benen je vanuit aeropositie circa 1 min sneller maakt op 40 kilometer.

25 watt lijkt me echt heel veel, geloof ik eigenlijk niet. Al hoop ik van wel aangezien ik tot een graad of 5 altijd zonder handschoenen rijd wink

En dat over één minuut bij scheren vraag ik me ook af. Is juist zo dat een tijdje geleden sommige teams in de tijdrit een grove gel gebruikte op de benen omdat dat aerodinamischer was dan geheel gladde benen.

40

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Wat fijn om weer triathlon te doen!

Ik was een beetje bang voor het koude water, zeker toen ik er in ging en mijn nek meteen verkrampte, maar toen we (team time trial) eenmaal gestart waren ging het prima. Zeker de stukken waar de zon op scheen. Bij het zwemmen hebben we zelfs nog wat mensen ingehaald! Normaal is zwemmen mijn zwakste onderdeel, maar nu met een sterke zwemster op kop uiteindelijk ons sterkste onderdeel. Wel wat heen een weer gezwabberd als derde zwemster, maar goed ik kon het bijhouden dus alles prima.

Fietsen ging goed, ik had energie over maar omdat ik bij lopen het zwakste zou zijn hadden we afgesproken dat ik niet te veel kopwerk zou doen, en zo gezegd zo gedaan. Bij de wissel heb ik niet op de rest gewacht maar ben ik meteen doorgegaan (wat me een 15 de wisseltijd heeft opgeleverd, niet slecht...) Begonnen met lopen op een belachelijk hoge hartslag en dat in vlak tempo volgehouden tot de finish. Had ook niet harder gekund Ik was blij dat het lopen maar 4.4 km was, en dat ik aangeduwd werd door mijn teamgenoten. Ik ben nog duur aan het opbouwen, tempo zit er nog niet helemaal in bij mij.

Al met al super tevreden met de uitslag en de samenwerking smile

Zwemmen:     14:51
T1:                 2:32
Fietsen:          39:24
T2:                1:06
Lopen:            24:11
Totaal:             1:22.00

52ste van de 100 deelneemsters, 16de team van de 27. Niet slecht voor een team van 3 zou ik zeggen smile

41

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Buus schreef:

En dat over één minuut bij scheren vraag ik me ook af. Is juist zo dat een tijdje geleden sommige teams in de tijdrit een grove gel gebruikte op de benen omdat dat aerodinamischer was dan geheel gladde benen.


Ik zeg ook niet dat het de snelste manier is. wink

42

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Klinkt goed allemaal, leuk om alle ervaringen te lezen!

43 Laatst bewerkt door daveke (19-05-19 17:43:50)

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Tri-John schreef:
Buus schreef:

En dat over één minuut bij scheren vraag ik me ook af. Is juist zo dat een tijdje geleden sommige teams in de tijdrit een grove gel gebruikte op de benen omdat dat aerodinamischer was dan geheel gladde benen.


Ik zeg ook niet dat het de snelste manier is. wink

Specialized heeft dat getest met benen scheren in de Win-tunnel. Benen scheren had voordeel, armen scheren nagenoeg niets. Aero handschoenen zoals die gebruikt worden in tijdritten scheelt echt wel tov geen handschoenen dragen. Komt er simpelweg op neer dat het juiste stof altijd meer aerodynamisch is dan huid, vandaar ook dat pakjes met langere mouwen beter zijn, en sommige trip-socks. Doe er je voordeel mee, het is snelheid winnen tegen vrij lage kosten. Handschoenen in een triatlon zie ik niet zitten, het kost meer tijd om ze aan te trekken dan het je tijdwinst oplevert.

44 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (20-05-19 08:52:55)

Re: nieuw parcours Duin triathlon

HansH schreef:

Was een leuke wedstrijd. Fietsparcours was een verbetering t.o.v. de tijdrit, nu zonder u-turns. Ik was ook sneller dan bij de tijdrit... smile

Ik ook! Nu dan wel op de gewone racer, maar met een team.

Vond dat dit keer zo leuk, hebben elkaar echt goed kunnen helpen en met fietsen veel tijd gewonnen. Al had ik persoonlijk wat meer van mijn lopen verwacht, die andere dames waren gewoon sneller en dat was helemaal niet erg.

Zwemmen 750 m 0:15:37 (2:04/100 m) Dik PR!
Fietsen 22 km 0:37:12 (34.8 km/h)
Lopen 4.5 km in 0:22:29 (5.00/km)

Teamies werden 23/24/25 en ik 30e van de 100 dames. Daarmee een 8e plaats in het klassement.

45

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Over die aerodynamica-dingen: hoe harder je gaat, des te groter is het effect daarvan. Ze testen over het algemeen toppers, dus reken jezelf niet rijk.

Louise

46

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Tri-John schreef:
ArnoS schreef:

Achteraf had ik mijn fietshandschoenen thuis moeten laten. Ik heb daar op de fiets nog een tijdje mee lopen.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat handschoenen je circa 25 watt langzamer maken.
Minder aerodynamisch zeg maar.

Laatst ergens een in filmpje gezien dat zelfs het scheren van je armen en benen je vanuit aeropositie circa 1 min sneller maakt op 40 kilometer.

Bizar eigenlijk he...

47

Re: nieuw parcours Duin triathlon

ArnoS schreef:
Tri-John schreef:
ArnoS schreef:

Achteraf had ik mijn fietshandschoenen thuis moeten laten. Ik heb daar op de fiets nog een tijdje mee lopen.

Het schijnt zelfs zo te zijn dat handschoenen je circa 25 watt langzamer maken.
Minder aerodynamisch zeg maar.

Laatst ergens een in filmpje gezien dat zelfs het scheren van je armen en benen je vanuit aeropositie circa 1 min sneller maakt op 40 kilometer.

Mijn benen doe ik al, dus 30 seconden heb ik al te pakken ;-). Maar om ook nog mij armen te doen vind ik toch wel erg ver gaan.

Zou je dat ook kunnen simuleren met lange mouwen dan bv?

48

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Volgens mij heeft dat dan weer niet zo’n zin, of het moet weer een of ander speciaal pak/ soort stof zijn.

49

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Toch zie je wel dat de fietssokken de laatste jaren steeds langer worden en de mouwtjes van de shirts ook.
Denk wel dat hier ook een aero gedachte achter zit...

50

Re: nieuw parcours Duin triathlon

Wat tijdens de dag al opviel en nu ook in de dagen erna, is dat er veel deelnemers in de open klasse sprint zijn geschrapt uit de uitslag omdat ze een ronde te weinig gefietst of gelopen hebben. De uitslag van de sprint afstand is al enkele keren aangepast na de race.