1 Laatst bewerkt door sanger (15-05-19 14:33:49)

Onderwerp: Opzetstuur te breed/past niet?

Ik heb goedkoop en via Marktplaats een opzetstuur gekocht voor op mijn fiets. Nu wil ik deze gaan monteren en lijkt mij dat het opzetstuur in verhouding gewoon erg breed is. Daarnaast komt het me voor dat als ik hem monteer dat ik niet meer bij de rembeugels lijk te kunnen. Zou dat kunnen?

2

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Je zal toch wat foto's moeten plaatsen.
Op basis van je korte beschrijving kan ik me geen voorstelling maken.

3

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Foto's zijn nu toegevoegd smile

4 Laatst bewerkt door Sandra86 (15-05-19 14:44:20)

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Dit is inderdaad een erg breed opzetstuur, ik denk eerlijk gezegd ook niet dat deze voor op de racefiets bedoeld is. Zo kun je inderdaad niet bij de remhendels, lijkt me gevaarlijk. Mijn opzetstuur is een stuk smaller, en bestaat ook uit 2 losse delen zodat je zelf de breedte aan kan passen. Dat hoeft trouwens niet altijd zo te zijn. Maar de pads waarin je armen liggen zijn bij mij niet breder dan het stuur zelf (ik kan nu even geen foto maken helaas, net mijn opzetstuur eraf gehaald voor een stayerwedstijd).

De bevestiging van het stuur zit bij mij ook op het 'kale' deel van het stuur, niet op het stuurlint. Al zit jouw stuurlint erg ver naar binnen lijkt wel.

5

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Dat lijkt inderdaad meer een "relax/lig" stuur voor normale fietsen.
Ik zie daar forensen ook wel mee fietsen.

Op deze website zie je een aantal losse opzet sturen:
https://www.wielrenner.eu/triathlon-stuur-op-racefiets/

6

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Het idee van een opzetstuur is dat je smaller, want aerodynamische zit, dan normaal. Hier zit je bijna even breed als je normale stuur, dus lijkt me weinig voordeel t bieden.

7

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Bekend stuur, maar volgens mij is dit stuur breder gemaakt door deze wat uit te rekken.
Terug buigen zou kunnen, maar of dit goed is voor het materiaal..?

8

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

wezep schreef:

Bekend stuur, maar volgens mij is dit stuur breder gemaakt door deze wat uit te rekken.
Terug buigen zou kunnen, maar of dit goed is voor het materiaal..?

Ook het eerste dat bij mij opkomt. Stalen buis is heus wel terug te buigen, waarschijnlijk staan de bevestigingspunten ook niet eens in lijn en moet hij daar zelfs voor teruggebogen worden.

9

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

Dit is meer een ligstuur voor op een stadsfiets. Als het staal is en dus netjes te buigen is, zou dat het proberen waard zijn. Als het aluminium is is buigen geen goed idee. Succes.

10

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

wezep schreef:

Bekend stuur, maar volgens mij is dit stuur breder gemaakt door deze wat uit te rekken.
Terug buigen zou kunnen, maar of dit goed is voor het materiaal..?

Hij is niet gebogen, lijkt echt fabrieksaf zo te zijn. Denk ook dat het voor een tourfiets is...

11

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

sanger schreef:
wezep schreef:

Bekend stuur, maar volgens mij is dit stuur breder gemaakt door deze wat uit te rekken.
Terug buigen zou kunnen, maar of dit goed is voor het materiaal..?

Hij is niet gebogen, lijkt echt fabrieksaf zo te zijn. Denk ook dat het voor een tourfiets is...

Als ik snel even google, dan zijn de meeste sturen niet zo breed.
Kijk hier maar eens:
https://www.powerplustools.nl/fiets-ger … ouEALw_wcB

12

Re: Opzetstuur te breed/past niet?

wezep schreef:
sanger schreef:
wezep schreef:

Bekend stuur, maar volgens mij is dit stuur breder gemaakt door deze wat uit te rekken.
Terug buigen zou kunnen, maar of dit goed is voor het materiaal..?

Hij is niet gebogen, lijkt echt fabrieksaf zo te zijn. Denk ook dat het voor een tourfiets is...

Als ik snel even google, dan zijn de meeste sturen niet zo breed.
Kijk hier maar eens:
https://www.powerplustools.nl/fiets-ger … ouEALw_wcB

Dat is hem exact inderdaad

Ik ga nu de Aptonia halen bij Decathlon. Die is een stuk smaller en zou wel moeten passen.