1 Laatst bewerkt door oosterwijkniels (27-05-19 15:59:18)

Onderwerp: Voorstellen Niels

Hoi,

Ik ben Niels 35 jaar en ga op zaterdag 6 juli mee doen met de Sprint versie van de Iron Man in Hoorn.
Dit zal mijn eerste ervaring met de triathlon zijn, op dit moment ben ik druk bezig met hardlopen en zwemmen.
Dit zijn mijn zwakste onderdelen, voor het zwemmen volg ik lessen voor Trimzwemmen. Hierbij wordt in eerste instantie de conditie beter van, maar krijg ook tips om de borstcrawl beter te doen.
Op dit moment heb ik voor de Triathlon een trisuite gekocht, ik zit te twijfelen of ik nog een wetsuite ga aantrekken. Ik kan er 1 lenen namelijk, maar is het echt de moeite voor 400 meter zwemmen?
Ik heb er erg veel zin in, en ga hier op dit forum nog meer kennis op doen voor een triathlon.

2

Re: Voorstellen Niels

Hoi Niels, hier een mede beginneling die ook in Hoorn zijn eerste ervaring gaat opdoen!

Ik heb wel een wetsuit gekocht. Er zijn temperaturen waarbij dit ook verplicht is, maar ook omdat het je helpt bij het zwemmen (en toegestaan is), dus waarom zou je dat niet doen?

3

Re: Voorstellen Niels

Zeker aandoen: ik, (de snelste van de allerlangzaamste) lig nu voor het tweede jaar in het openwater met wetsuit en mijn tijd met borstcrawl met en zonder wetsuit is 11 seconden sneller per 100 m. Oftewel ik ben 11 seconden per 100 m sneller met wetsuit dan zonder. Je bent een dief van de eigen tijdsportemonnee als je zonder wetsuit zwemt. Let op 1: ik heb het over de borstcrawl. Ik weet niet of dat verschil ook zo groot is bij mij als ik de schoolslag zou doen. Let op 2: je doet een sprint dus het is een afweging tussen hoe lang je erover doet om je wetsuit uit te trekken en de tijdwinst. Ik zou i.v.m. de ervaring lekker in de wetsuit gaan zwemmen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Voorstellen Niels

11sec op 400m is 44seconden winst met zwemmen, hoelang duurt het voor de wetsuit uit te trekken? En wat is dan nog het tijdsverschil? Ik persoonlijk doe voor een sprint bij redelijke temperaturen geen wetsuit aan want doe er gewoon geen winst mee.

5

Re: Voorstellen Niels

Is het echt maar 400m zwemmen?
Doorgaans zou ik zeggen 500m, en nog vaker is het 750m bij een sprint...

6

Re: Voorstellen Niels

Het is een intro afstand, Sanne, ik was ook verbaasd... Een 4:18:4. 400 zwemmen, 18k fietsen, 4k lopen... Ik doe de OD als toetje van het seizoen. Dat is wel een gewone OD. En die doe ik met wetsuit zolang het mag.... smile

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Voorstellen Niels

Aha, helder!