1

Onderwerp: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Dag allen

Ik wil graag gaan investeren in een triatlonfiets.
De winkel die onze club sponsort en waar we dus korting krijgen biedt verschillende merken (BMC, Argon18, Cervelo, Stevens) aan.
Binnen al deze merken is heb je steeds een superbike en vervolgens een wat goedkopere versie.
Nu vraag ik me af, en ik vind hier weinig vergelijkingsmateriaal over, in welke mate die superbikes beter presteren dan de goedkopere versies?

Iemand die hier uit eigen ervaring iets over kan vertellen? Of die toch goede links heeft naar degelijke vergelijkingen met bijvoorbeeld wattage vergelijkingen?

De modellen waar ik het dus over heb:
BMC TM01 vs TM02
Argon18 E119 vs E117
Cervelo P5 vs p3

Er van uitgaande dat er steeds op beide fietsen dezelfde groep en wielen worden gemonteerd.

Qua budget koop ik uiteraard liever de goedkopere versies, maar als ik toch al een dergelijk bedrag investeer wil ik het ook direct goed doen.

2

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Uiteraard presteren de topmodellen (marginaal) beter dan de meer "budgetvriendelijke" modellen.
Hierbij is volgens mij de gewone P5 van genoemde merken nog steeds zo'n beetje dé standaard ondanks dat integratie van bijv. remmen en drink/opbergmogelijkheden standaard minder aanwezig is dan bij andere topmodellen (Canyon, Trek). Daarbij moet echter worden opgemerkt dat de houding van de renner zelf een veel grotere invloed heeft!
Let bij de keuze dus wel op dat de geometrie van de div. modellen anders is (ook binnen hetzelfde merk)! mij lijkt het belangrijkste om allereerst te zorgen dat je een goede positie kunt vinden op de fiets.

Verder zijn de verschillen tegenwoordig gewoon klein en is bijvoorbeeld een instapmodel als de P2 (identiek frame als P3!) met slimme componentkeuzes bijna gelijkwaardig te krijgen aan een P5. Met name kritisch kijken naar het stuur en de voorrem (Tririg omega) en verder alle kabels netjes wegwerken geven zeer goede resultaten. Wellicht geeft de keuze voor een instapmodel juist meer ruimte voor aanschaf van deze onderdelen en een mooie set aero wielen (80mm voor, dicht achter; evt. gebruikt, want deze hebben eigenlijk nooit veel km's gereden), maar evt. ook Aerohelm en beter trisuit!

FYI, zelf heb ik een instapmodel Speedmax CF 7.0 welke ik met enkele aanpassingen voor mijn gebruik meer dan snel genoeg heb gekregen; eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat een SLX nog significant sneller zou zijn geweest.

3

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Ikzelf heb de Trek speed concept en aangezien Trek maar 1 model van TT fiets heeft tegenwoordig is het dan ook het topmodel ;-) wel fijne fiets om op te rijden gisteren mijn eerste wedstrijd erop gedaan en direct een stevige en hij hield goed stand.

4

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Ik denk dat je het beste kunt kijken naar wat het best is voor je combinatie budget/fiets. Gezien het feit dat je nadenkt voor een topmodel neem ik aan dat je een redelijk groot budget hebt.

Stel je budget is 5000 euro, dan neem ik Canyon even als voorbeeld, daar heb ik mijn TT gekocht toevallig.

Dan heb je een top aangeklede Speedmax SL. Ultegra Di2, DT Swiss of als je geluk hebt in de outlet zelfs Zipp wielen etc..

Als je de Speedmax SLX neemt heb je een mechanische ultegra met cosmic elite alu wielen oor 5500 euro.
In zo een geval zou ik altijd het "budget frame" met de goede aankleding kiezen (wat ik dan ook gedaan heb smile)
Dit geldt natuurlijk precies hetzelfde voor de Cervelo/BMC/Argon/Giant modellen..

5

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Ik neem aan dat je een bike fit al hebt laten doen? Indien niet, doe dat dan voordat je een nieuwe fiets koopt want dan weet je welke modellen sowieso afvallen... Qua specificaties kan ik je niet aan helpen...

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

6

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Het is ook een beetje afhankelijk van je doel denk ik.. Ga je ervoor om halve en hele triathlons te winnen, doe je mee in de middenmoot of zit je in het achterveld.

Ik als slechte zwemmer, maar goede fietser start vaak redelijk in de achterhoede van het fietsen en als ik dan mensen inhaal die werkelijk niet vooruitkomen op een veel te dure fiets, vraag ik me regelmatig af of ze hun geld niet een beetje over de balk hebben gesmeten. Uiteindelijk helpt je fiets, maar moeten je benen het toch echt doen. Ik vind het persoonlijk ook een beetje knullig staan als je een fiets van zeg 10K hebt en je nog amper boven de 30 gemiddeld uitkomt. :-)

Ik heb zelf de goedkope versie van Canyon (wel Ultegra en in de outlet met 800 euro korting) en ben super tevreden. in vergelijking met mijn normale fiets heb ik ergens tussen de 3 en 5 kilometer in gemiddelde snelheid gewonnen in vergelijking met mijn normale fiets. In wedstrijden t/m OD zit ik rond de 40 per uur gemiddeld en eindig altijd wel redelijk bovenin bij het fietsen. Ik denk niet dat ik met een (veel) duurdere fiets nog veel meer winst zou behalen.

7

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Bedankt voor de reacties!

Een degelijk "budgetvriendelijk" (ook 2000-3000€ is veel geld!) frame met super wielen (en eventueel elektronisch schakelen) lijkt jullie dus de beste keuze en ik vermoed dat ik jullie zal volgen!

TT-helm en zeer degelijke trisuit via de club heb ik alvast.

Ik wil er in ieder geval competitief mee presteren en ben echt benieuwd naar het verschil met mijn huidige goedkope fietsje...
Als ik 3 tot 5km/u vooruitgang zal boeken komt het helemaal in orde en maak ik me alvast op voor Hawaii big_smile

Als ik een perfect passende fiets heb show ik hem hier in ieder geval eens.

8

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Macer schreef:

..

Ik als slechte zwemmer, maar goede fietser start vaak redelijk in de achterhoede van het fietsen en als ik dan mensen inhaal die werkelijk niet vooruitkomen op een veel te dure fiets, vraag ik me regelmatig af of ze hun geld niet een beetje over de balk hebben gesmeten. Uiteindelijk helpt je fiets, maar moeten je benen het toch echt doen. Ik vind het persoonlijk ook een beetje knullig staan als je een fiets van zeg 10K hebt en je nog amper boven de 30 gemiddeld uitkomt. :-)

..

Ik vind dat een zeer onsympathieke opmerking.
Iedereen doet mee op zijn eigen niveau en met zijn eigen budget.
Als iemand het geld heeft om een mooie fiets te kopen moet hij/zij dat vooral doen, ongeacht het niveau van de sporter!

9

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

ruben_vandenberghe schreef:

Dag allen

Ik wil graag gaan investeren in een triatlonfiets.
De winkel die onze club sponsort en waar we dus korting krijgen biedt verschillende merken (BMC, Argon18, Cervelo, Stevens) aan.
Binnen al deze merken is heb je steeds een superbike en vervolgens een wat goedkopere versie.
Nu vraag ik me af, en ik vind hier weinig vergelijkingsmateriaal over, in welke mate die superbikes beter presteren dan de goedkopere versies?

Iemand die hier uit eigen ervaring iets over kan vertellen? Of die toch goede links heeft naar degelijke vergelijkingen met bijvoorbeeld wattage vergelijkingen?

De modellen waar ik het dus over heb:
BMC TM01 vs TM02
Argon18 E119 vs E117
Cervelo P5 vs p3

Er van uitgaande dat er steeds op beide fietsen dezelfde groep en wielen worden gemonteerd.

Qua budget koop ik uiteraard liever de goedkopere versies, maar als ik toch al een dergelijk bedrag investeer wil ik het ook direct goed doen.

Tegenwoordig is bij veel merken het enige verschil juist de afmontage. De frames zijn, zoals ronnyke al zegt, vaak altijd hetzelfde.

10

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Arnoutdv schreef:
Macer schreef:

..

Ik als slechte zwemmer, maar goede fietser start vaak redelijk in de achterhoede van het fietsen en als ik dan mensen inhaal die werkelijk niet vooruitkomen op een veel te dure fiets, vraag ik me regelmatig af of ze hun geld niet een beetje over de balk hebben gesmeten. Uiteindelijk helpt je fiets, maar moeten je benen het toch echt doen. Ik vind het persoonlijk ook een beetje knullig staan als je een fiets van zeg 10K hebt en je nog amper boven de 30 gemiddeld uitkomt. :-)

..

Ik vind dat een zeer onsympathieke opmerking.
Iedereen doet mee op zijn eigen niveau en met zijn eigen budget.
Als iemand het geld heeft om een mooie fiets te kopen moet hij/zij dat vooral doen, ongeacht het niveau van de sporter!

Hij laat voor mij duidelijk blijken dat het zijn persoonlijke mening is schrijft in mij ogen niemand iets voor.

Ik vind het ook altijd bijzonder als ik iemand met een ontzettend snelle fiets zie, terwijl diegene door iedereen voorbij gefietst wordt.
Maar als ik geld over had, kocht ik ook een snellere fiets wink

11

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

ruben_vandenberghe schreef:

Een degelijk "budgetvriendelijk" (ook 2000-3000€ is veel geld!) frame met super wielen (en eventueel elektronisch schakelen) lijkt jullie dus de beste keuze en ik vermoed dat ik jullie zal volgen!

Ja, als je dat nog niet doet/hebt zou ik in het budget ook ruimte maken voor een vermogensmeter. En oja, wat anderen ook al zeggen: zeker beginnen met een bike-fit.

Wat ik nog wou toevoegen: als er verschil is in frames, is niet alleen de aerodynamica van belang, maar ook gewicht en stijfheid.

En er is ergens wel ook een tabel (geweest) met verhouding geld-snelheidswinst, dus waar je je geld het beste aan kan uitgeven als je sneller wil worden, ik meen een jaar of twee terug in Fiets (het tijdschrift). In elk geval levert een aerohelm relatief het meeste op. Ik kan me niet herinneren of het ook over frames/hele fietsen ging.

Louise

12

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Die tabel stond in Transition!
Dus wel terug te vinden via de NTB site...

13

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Arnoutdv schreef:
Macer schreef:

..

Ik als slechte zwemmer, maar goede fietser start vaak redelijk in de achterhoede van het fietsen en als ik dan mensen inhaal die werkelijk niet vooruitkomen op een veel te dure fiets, vraag ik me regelmatig af of ze hun geld niet een beetje over de balk hebben gesmeten. Uiteindelijk helpt je fiets, maar moeten je benen het toch echt doen. Ik vind het persoonlijk ook een beetje knullig staan als je een fiets van zeg 10K hebt en je nog amper boven de 30 gemiddeld uitkomt. :-)

..

Ik vind dat een zeer onsympathieke opmerking.
Iedereen doet mee op zijn eigen niveau en met zijn eigen budget.
Als iemand het geld heeft om een mooie fiets te kopen moet hij/zij dat vooral doen, ongeacht het niveau van de sporter!

Het is niet onsympathiek bedoeld. Als ik een fiets van zoveel geld zou kopen zou ik er zoveel op fietsen dat ik zeker ook een mooie snelle fietstijd neer zou zetten (doe ik trouwens ook)..
Iedereen moet lekker kopen wat hij wil, triathlon is toch al een belachelijk dure hobby. Het is puur wat ik me wel eens afvraag als ik zulke dure fietsen inclusief dichte achterwielen en wat je nog meer kan bedenken inhaal.

Ik vind aan de andere kant ook wel weer fijn. Vaak loop ik voor de wedstrijd door de wisselzone en kreeg, zeker in het begin, een beetje angst van al die snelle fietsen. Maar achteraf blijkt dat je snelheid maar voor een heel klein deel kan kopen en dat je benen het vooral zelf moeten doen. :-)

14

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Beetje discussie met 2 kanten, ik bv heb een mooie fiets maar ben een ondermaats triatleet :-) Heel het circus rond die uber fietsen heeft vooral zin voor de constructeurs en in minder maten voor de mensen zelf. Gewoon zelf kopen wat je mooi en goed vind en naarmate je beschikbaar budget is nog steeds mijn beste tip.

15

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Ik snap het wel hoor. Ben vorig jaar begonnen met een tweedehandsje van nog geen €300,-. Wegens schouder- en nekklachten moest ik toch wel overstappen op een fiets die beter bij me past qua maat. Ik heb toen ook zitten twijfelen of ik niet meteen een TT fiets aan zou schaffen. Toen dacht ik: joh Jolien, leer eerst maar eens 'echt' fietsen en zet een paar aerobars op een normale racefiets, dat zal al genoeg tijdswinst geven voor nu. Bovendien ben ik zo'n slechte loper, dat ik ook nooit voorin het veld zal eindigen, dus wat is de investering dan waard?

16

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Trilen schreef:

Ik neem aan dat je een bike fit al hebt laten doen? Indien niet, doe dat dan voordat je een nieuwe fiets koopt want dan weet je welke modellen sowieso afvallen... Qua specificaties kan ik je niet aan helpen...

Ik zou vooral de bike fit doen. Dan heb je je maten, wordt je perfect op de fiets gezet, en je kunt er overal mee heen mocht je ergens je 'droombike' zien. Van goed zitten en efficient kracht overbrengen ga je harder en langer fris op de fiets mee.

17

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

davidr schreef:
Trilen schreef:

Ik neem aan dat je een bike fit al hebt laten doen? Indien niet, doe dat dan voordat je een nieuwe fiets koopt want dan weet je welke modellen sowieso afvallen... Qua specificaties kan ik je niet aan helpen...

Ik zou vooral de bike fit doen. Dan heb je je maten, wordt je perfect op de fiets gezet, en je kunt er overal mee heen mocht je ergens je 'droombike' zien. Van goed zitten en efficient kracht overbrengen ga je harder en langer fris op de fiets mee.

Heb nog geen bikefit gedaan voor mijn tri-positie.
Ik deed vorig jaar een bikefit voor mijn gewone fiets en vond het achteraf eerlijk gezegd beetje weggesmeten geld.
Ik had aan de hand van de info op het internet, filmpjes maken van mezelf op de rollen eigenlijk al een behoorlijk goede positie gevonden. Het enige wat de bikefit opleverde was een 1cm langere stuurpen om net nog iets agressiever op de fiets te zitten.

De correcte framemaat ken ik dus wel en gezien de grote aanpasbaarheid van de meeste triathlonfietsen (zadel kan bijna altijd serieus verplaatst worden van voor naar achter, met spacers kan TT-stuur worden verhoogd,...)

18

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Wat voor mij persoonlijk ook meespeelt is dat selecte groepje atleten die altijd zeggen; als ik dat had gehad was ik nog sneller geweest, of met die wielen/helm/pak/kousen/schoenen had ik nog zoveel seconden gewonnen.
Ik heb alles aangeschaft waar ik van dacht dat het me kon helpen, ja het was allemaal erg prijzig, maar goed - je kan het maar 1 keer uitgeven en als je het er aan kan+wil uitgeven zeg ik: vooral doen. Er zullen vast atleten zijn die nog sneller zijn dan dat ik nu ga, al sla ik echt geen modderfiguur - ik kan mezelf in elk geval niet meer verwijten dat ik op materiaal nog iets had kunnen winnen.

Vanaf nu is het trainen en beter worden big_smile

19

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

ruben_vandenberghe schreef:
davidr schreef:
Trilen schreef:

Ik neem aan dat je een bike fit al hebt laten doen? Indien niet, doe dat dan voordat je een nieuwe fiets koopt want dan weet je welke modellen sowieso afvallen... Qua specificaties kan ik je niet aan helpen...

Ik zou vooral de bike fit doen. Dan heb je je maten, wordt je perfect op de fiets gezet, en je kunt er overal mee heen mocht je ergens je 'droombike' zien. Van goed zitten en efficient kracht overbrengen ga je harder en langer fris op de fiets mee.

Heb nog geen bikefit gedaan voor mijn tri-positie.
Ik deed vorig jaar een bikefit voor mijn gewone fiets en vond het achteraf eerlijk gezegd beetje weggesmeten geld.
Ik had aan de hand van de info op het internet, filmpjes maken van mezelf op de rollen eigenlijk al een behoorlijk goede positie gevonden. Het enige wat de bikefit opleverde was een 1cm langere stuurpen om net nog iets agressiever op de fiets te zitten.

De correcte framemaat ken ik dus wel en gezien de grote aanpasbaarheid van de meeste triathlonfietsen (zadel kan bijna altijd serieus verplaatst worden van voor naar achter, met spacers kan TT-stuur worden verhoogd,...)

Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe de bikefit gedaan wordt. Ik ben zelf erg tevreden met TriPro uit Hilversum maar aangezien jij uit Belgie komt, is dat misschien wat ver weg. Het kost best wat en natuurlijk kan een fiets aangepast worden maar als je het zadel flink naar achter of voren zet, dan ga je de hoeken veranderen hoe je op de fiets zit. Als je de kosten van een bikefit kan besparen is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

20

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

In Aalst heb je een goede bikefitter zitten http://www.athletefitting.com/ van tri pro ook al goede dingen gehoord al heb ik voor mezelf daar mijn bedenkingen omdat 99,9 van de mensen die daar hun bikefit laten doen  ze allemaal met een Felt fiets buitenkomen. Dus ofwel is Felt de ideale fiets voor iedereen ofwel heeft hij daar toch wel wat belangen bij.

21

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Of de Felt heeft een geometrie die het beste/makkelijkste aan te passen is aan de meeste mensen.

22

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Ik denk dat de Felt ook gewoon een betaalbare optie is.
Ik weet dat hij meer merken verkoopt, maar die zitten echt wel in andere prijscategorien.

23

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Arnoutdv schreef:

Of de Felt heeft een geometrie die het beste/makkelijkste aan te passen is aan de meeste mensen.

Ik heb trouwens een bike-fit laten doen bij Tri-Pro en ben niet met een Felt naar buiten gelopen

24

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Ik wel, bikefit Tri-Pro --> Felt, maar Felt was zeker niet het enige geschikte merk dat uit de bikefitting naar voren kwam. Maar wat Hedcandy zegt: wel met de beste prijs-kwaliteitverhouding. En dat Jeroen het dan levert, dat scheelt in de kosten en is makkelijk qua vragen en service - hij heeft  me al vaak goed geholpen. De omzet gun ik hem dan ook graag overigens.

Louise

25

Re: TT 'superbikes' vs '2de klasse'

Louise schreef:

Ik wel, bikefit Tri-Pro --> Felt, maar Felt was zeker niet het enige geschikte merk dat uit de bikefitting naar voren kwam. Maar wat Hedcandy zegt: wel met de beste prijs-kwaliteitverhouding. En dat Jeroen het dan levert, dat scheelt in de kosten en is makkelijk qua vragen en service - hij heeft  me al vaak goed geholpen. De omzet gun ik hem dan ook graag overigens.

Louise

Ik heb een fit gepland voor augustus. Ben zeer benieuwd!