1

Onderwerp: Aanpassen wetsuit

Gister was ik weer aan het klooien om mijn wetsuit uit te krijgen in T1. Ik krijg dat ding maar heel moeilijk (lees: alleen als ik er met beide handen aan trek) over mijn enkels heen. Met een race-chip om wordt dat nog lastiger.

Nu vroeg ik me, wat als ik een paar cm van de onderkant van het wetsuit afknip. Dan zit hij iets hoger op mijn onderbenen, wat ik geen probleem vind, maar dan gaat hij mogelijk wel makkelijker uit. Maar kan dat zomaar, gaat hij dan niet scheuren aan de randen?

2

Re: Aanpassen wetsuit

Geen ervaring mee, maar dat schijnt gewoon te kunnen. Zelf smeer ik altijd wat vaseline op mijn kuiten, met name om de wetsuit snel uit te kunnen trekken. Wellicht dat dat ook helpt bij het aantrekken.

3

Re: Aanpassen wetsuit

Veel pro atleten doen dat ook, ja dat kan dus zeker!

4

Re: Aanpassen wetsuit

Mijn wetsuit (Aquasphere) had dat ook. Vertegenwoordiger heeft mij bij aanschaf vermeld dat een stukje afknippen bij armen en benen geen enkel probleem is. Maar dan alleen als de naden ter plekke extra getaped zijn. Bij mijn wetsuit is dat duidelijk te zien, daar is de eerste 15cm van de naad aan de binnenzijde voorzien van tape. Zolang je binnen die 15 cm blijft is het dus volgens Aquasphere geen probleem.

Overigens was bij mij 2cm afknippen al voldoende voor een veel snellere wissel.

5

Re: Aanpassen wetsuit

Had mijn onderbenen flink ingesmeerd met vaseline maar dat mocht niet baten.
Er zit inderdaad een extra strook met tape aan de binnenkanten. Ik vandeweek de schaar er eens inzetten! Thanks voor de eenduidige antwoorden smile

6

Re: Aanpassen wetsuit

Bij mij hielp een paar cm ook enorm bij het uittrekken. Ik heb het schuin afgeknipt zodat je opening groter is dan als je het gewoon recht afknipt.
En babyolie op je onderbenen voordat je in je wetsuit gaat helpt ook bij het uittrekken smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

7

Re: Aanpassen wetsuit

Ik doe waarschijnlijk dezelfde tri die afgelopen weekend deed volgende maand weer, dus dan kan ik goed zien hoeveel tijd dat scheelt in T1!

8

Re: Aanpassen wetsuit

Hmmmm fijn draadje dit. Zelf altijd aan het klooien met te lange mouwen icm mijn horloge. Zal eens aan de binnenkant van mijn mouwen kijken en de schaar hanteren als dat kan.

9

Re: Aanpassen wetsuit

broers6 schreef:

Hmmmm fijn draadje dit. Zelf altijd aan het klooien met te lange mouwen icm mijn horloge. Zal eens aan de binnenkant van mijn mouwen kijken en de schaar hanteren als dat kan.

Inderdaad, dat probleem heb ik ook. Ik ga er ook eens naar kijken.

10

Re: Aanpassen wetsuit

Huh, het is toch juist fijn dat de mouw over je horloge valt?
Want dan trek je hem er overheen bij het uittrekken en blijft hij er juist niet achter haken...

11

Re: Aanpassen wetsuit

Hedcandy schreef:

Huh, het is toch juist fijn dat de mouw over je horloge valt?
Want dan trek je hem er overheen bij het uittrekken en blijft hij er juist niet achter haken...

Is het dan niet heel lastig om hem te starten en te stoppen?

12

Re: Aanpassen wetsuit

Bij mij zit de startknop aan de kant van mijn hand, die is niet bedekt.

13

Re: Aanpassen wetsuit

ferrarimanddw schreef:
Hedcandy schreef:

Huh, het is toch juist fijn dat de mouw over je horloge valt?
Want dan trek je hem er overheen bij het uittrekken en blijft hij er juist niet achter haken...

Is het dan niet heel lastig om hem te starten en te stoppen?

Nee hoor, die knoppen zitten idd rechts. En het kan zelfs door je wetsuit heen.

14

Re: Aanpassen wetsuit

Babyolie schijnt vriendelijker voor je wetsuit te zijn dan vaseline..

Eigenlijk zijn bij mij de mouwen (iets) te kort. Ik doe dan ook mijn horloge af, suit uit, horloge weer aan. Ik wil het risico niet lopen dat ik een "klont" wetsuit om mijn pols heb die vastzit aan mijn horloge smile Lijkt me lastig.

Ik heb een ML, maar ik schijn lange armen te hebben (handig bij sporten waar je met een "reach" werkt, dat dan weer wel).

Dus: babyolie! smile Ruikt ook lekkerder dan vaseline.

15 Laatst bewerkt door PGN10T (19-06-19 12:51:24)

Re: Aanpassen wetsuit

Babyolie schijnt vriendelijker voor je wetsuit te zijn dan vaseline..

Eigenlijk zijn bij mij de mouwen (iets) te kort. Ik doe dan ook mijn horloge af, suit uit, horloge weer aan. Ik wil het risico niet lopen dat ik een "klont" wetsuit om mijn pols heb die vastzit aan mijn horloge smile Lijkt me lastig.

Ik heb een ML (<-- moet MT zijn, zie volgende post) maar ik schijn lange armen te hebben (handig bij sporten waar je met een "reach" werkt, dat dan weer wel).

Dus: babyolie! smile Ruikt ook lekkerder dan vaseline.




edit: MT ipv ML

16

Re: Aanpassen wetsuit

Hadden ze geen tall versie voor jou?
Want ik heb een FMT (female medium tall) als maat...

17

Re: Aanpassen wetsuit

Geen idee, heb 'm via Wiggle besteld. Is een GUP ehm... DHB bedoel ik. Qua kilo's en lengte klopt het aardig.

(75 kg, 1.87 m).

Oh! ik heb een MT. Sorry, geen ML. Maar de armen mochten wel wat langer wat mij betreft.

18

Re: Aanpassen wetsuit

PGN10T schreef:

Geen idee, heb 'm via Wiggle besteld. Is een GUP ehm... DHB bedoel ik. Qua kilo's en lengte klopt het aardig.

(75 kg, 1.87 m).

Oh! ik heb een MT. Sorry, geen ML. Maar de armen mochten wel wat langer wat mij betreft.

Dan heb je idd al se lange uitvoering.
Heb zelf ook een DHB gehad als beginnerswetsuit, deze viel idd veel korter. Maar voor de prijs van dat wetsuit mag je ook niet al te veel verwachten lijkt me.
(En zet je wellicht makkelijker de schaar erin wink )

19

Re: Aanpassen wetsuit

Nee, ik vind het prima zo. Was 80-90 euro inclusief verzending, als ik daar dit seizoen mee kan doen (wedstrijden en nog wat open water trainngen) dan ben ik al tevreden.
Als hij volgend jaar ook nog goed is dan is het helemaal mooi. Ik heb nu al gevoeld en gemerkt dat het me wat oplevert qua zwemmen (tijd en kost minder energie), dus het volgende pakje mag wat duurder.

Als ik het pak zou moeten aanpassen dan ja, je zet makkelijker een schaar in een pak van nog geen 100 euro dan in een pak dat drie keer zo duur is.

Ik triathlon dan ook op budget big_smile probeer de kosten laag te houden.