1

Onderwerp: Triathlon Huizen

Afgelopen zondag was de Triathlon Huizen.

Ik heb daar de kwart gedaan en het ging lekker:

De week voorafgaand voelde ik me niet fit. Verkouden, moe. Eigenlijk lijkt dat wel een trend in aanloop naar wedstrijden. En omdat ik ook niet helemaal tevreden was over de trainingen van de voorafgaande weken, reisde ik zondag zonder hoge verwachtingen af naar Huizen.

Lekker op tijd mijn startnummer opgehaald en naar het parc ferme gegaan. Het ging er allemaal iets anders aan toe dan bij de DUIN triathlon in Almere. Met name omdat in Huizen het inschrijfbureau, de feestelijke finish en het parc ferme niet bij elkaar liggen. Het was wel handig dat je je tas gewoon bij je fiets kon laten liggen.
Er werd door een aantal deelnemers gekozen om zonder wetsuit te zwemmen. het mocht, omdat het water 18,5 graden was, maar ik vind met wetsuit zwemmen lekkerder dus weinig twijfel bij mij :-).

En dan de start. Als 140 deelnemers tegelijk starten is de wasmachine onvermijdelijk. Het lijkt wel alsof de langzamere zwemmers vooraan starten en de snellere zwemmers achteraan. Ik lag ergens in het midden dus moest ik langzamere zwemmers inhalen terwijl snellere zwemmers mij probeerden in te halen.
Het ging best goed, ondanks dat ik al na 250 meter het gevoel had dat ik het tempo niet vol kon gaan houden. Verstand op nul en doorgaan. Bij het keerpunt werd het weer drukker en zelfs tegen het einde van de 1000 was het nog vechten om een positie.

Wissel ging OK. Niet echt snel aangezien ik besloten had om met sokken aan te fietsen. Rennen met de fiets ging heel goed. Ik had me ook voorgenoemen om tijdens de transitie niet naar mijn hartslag te kijken en gewoon stevig door te rennen, en dan op de fiets een beetje te herstellen totdat ik op mijn streef-hartslag zat.

De start van het fietsen ging wat moeizaam. Ik moest echt op gang komen na het zwemmen en de intensieve wissel. Maar wat is het toch heerlijk om over afgezette wegen te rijden. Je hoeft echt nergens rekening mee te houden qua verkeer. 4 ronden met een beetje hoogteveschild Leuk parcours, ondanks dat een groot deel ervan over klinkers met drempels ging. Van de heuvel maakte ik een stevige interval en naar beneden licht herstel. Dat ging goed en richting de 2e wissel kon ik al zien dat ik een gemiddelde van boven de 35 aan het fietsen was. Supergoed voor mij, maar het maakte me ook nerveus omdat ik natuurlijk ook nog 10k moest lopen.

Wissel was weer snel. Heeft ook niet veel om handen. Ik doe geen pet op maar houd mijn bandana op mijn hoofd. Ook omdat het erg warm was en ik de bandana nat kon houden met bekers water.

En dan het rennen. Poeh, het was al behoorlijk warm. Gelukkig ging het parcour door een bos met veel beschutting. Ik heb echt op hartslag gelopen en me niet gek laten maken door anderen. Een aantal zijn me gepasseerd tijdens de twee ronden door het bos, maar heb er toch ook nog veel ingehaald. Ik had mezelf beloofd dat ik na 8k zou versnellen, als ik het gevoel had dat dat kon. Rond de 8k kwam iemand me voorbij. Daar ben ik 10 meter achter gebleven en naar de finish toe haalde ik nog iemand in die al een tijd voor me uit rende. In de laatste kilometer probeerde ik nog meer te versnellen maar voelde meteen dat ik echt tegen mijn limiet zat.

Over de finish meteen een kletsnatte handig over mijn hoofd gekregen. Er is echt 'figuurlijk gesproken' niets waar je op dat moment blijer van wordt, dan een natte, koude handdoek over je hoofd ;-). Heerlijk!

Lang verhaal kort: Geen hoge verwachtingen, toch heel tevreden met 2:14:36!

2

Re: Triathlon Huizen

Leuk verslag, en een nette tijd!

3

Re: Triathlon Huizen

Lekker Arno, gefeliciteerd! Lekkere tijd en het klinkt weer alsof je het maximale er uit hebt gehaald. Op Mallorca heb ik in T1 ook flink doorgelopen en het kostte met toen flink wat tijd op de fiets voordat ik mijn hartslag op een normaal niveau kreeg. Ik weet niet of het per saldo een slimme strategie is (maar ik denk het wel).

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (24-06-19 11:32:10)

Re: Triathlon Huizen

Leuk Arno!

Ik was er ook, als jury.
Grappig dat jij toch een wasmachine hebt ervaren. Ik vond dat t juist enorm meeviel! De startlijn was zo breed en er waren ipv 200 man per startserie idd maar 140 deelnemers. Bij de OD zelfs nog minder want niet iedereen kwam opdagen. Bij de sprint wel 200 man.
Tip: ga de volgende keer meer links liggen, daar was t echt rustiger dan rechts.

Die autovrije wegen idd heerlijk,als het rustig was kwa deelnemers konden we de motor even flink opentrekkenvoor wat verkoeling smile
Het was een lange (9-17.30u), loeihete dag, zonder een seconde schaduw. Dat heb ik vannacht wel gemerkt, ik was er beroerd van.
Helaas zijn we nog altijd met te weinig juryleden, dus even pauze of schaduw zat er gewoon niet in.
Ik hopte van de zwemstart direct achterop de motor en dat 3x.
Wel genoten van alle deelnemers, de vrijwilligers en toch ook het mooie weer.

5

Re: Triathlon Huizen

Hedcandy schreef:

Leuk Arno!

Ik was er ook, als jury.
Grappig dat jij toch een wasmachine hebt ervaren. Ik vond dat t juist enorm meeviel! De startlijn was zo breed en er waren ipv 200 man per startserie idd maar 140 deelnemers. Bij de OD zelfs nog minder want niet iedereen kwam opdagen. Bij de sprint wel 200 man.
Tip: ga de volgende keer meer links liggen, daar was t echt rustiger dan rechts.

Dankje voor de tip. het was m'n twee triathlon en een stuk drukker in het water dan de vorige keer. Maar het kan dus nog erger ;-).
Het was goed georganiseerd. Genoeg waterposten en overal langs de route vrijwillers. Thumbs up voor vrijwilligers!!

6

Re: Triathlon Huizen

Maca944 schreef:

Lekker Arno, gefeliciteerd! Lekkere tijd en het klinkt weer alsof je het maximale er uit hebt gehaald. Op Mallorca heb ik in T1 ook flink doorgelopen en het kostte met toen flink wat tijd op de fiets voordat ik mijn hartslag op een normaal niveau kreeg. Ik weet niet of het per saldo een slimme strategie is (maar ik denk het wel).

Het koste me inderdaad best wat tijd, maar ik denk dat dat niet anders was geweest als ik joggend naar de start-streep was gelopen.

7 Laatst bewerkt door HansH (24-06-19 13:28:05)

Re: Triathlon Huizen

Gefeliciteerd, Arno, heel mooie tijd! Ik deed ook mee, een week na de 70.3 in Luxemburg. Een vriendenclubje deed hem ook, dus daarom had ik me ook opgegeven. Had ook het gevoel dat ik al weer goed uitgerust was.....

Lekker warm, dus goed ingesmeerd. Zwemmen ging prima, in 19 minuten, redelijke wissel, en toen begon het fietsen. Na 5 minuten had ik al door dat (Macca944 gaf ergens anders al aan dat dat te verwachten was...) ik zeker 20 Watt onder mijn normale vermogen zat en bleef zitten smile . Eigenlijk fietste ik dus op halve Triathlon tempo. Maar het was zoals het was, en ondanks alle verkeersdrempels heb ik erg genoten van het parcours, zeker toen ik na het eerste rondje doorhad waar je zonder problemen snel kon afdalen. Klaar in 1:18, het maakte me ook niet zoveel uit, het was immers voor de gezelligheid. Snelle wissel, en, je raadt het al: ook tijdens het lopen werd het halve Triathlon tempo smile Het was goed heet, maar genoeg water onderweg om over mijn hoofd te gooien. Finishen werd het doel, en dat gebeurde ook, en wel in 2:44. Dat is zo'n 10-15 minuten langzamer dan gebruikelijk, heel erg blij met die natte handdoek in mijn nek bij de finish! Ik kon van een ijsje gaan genieten, en mijn dochter gaan aanmoedigen bij de 1/8ste. Prima dag. Wat later op de middag nog uitgebreid het vochtverlies gecompenseerd lol

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Triathlon Huizen

Mooi verslag Arno, en mooie tijd!
En HansH ook, een keer genieten en niet voluit gaan is ook lekker.

Mooi dat je jury bent Hedcandy, zonder jury geen wedstrijd! Ik kan me voorstellen dat het de hele dag op die motor ook niet te harden is... Ook een hele prestatie!

9

Re: Triathlon Huizen

Mooie verslagenen tijden!
En inderdaad Hedcandy, respect voor jouw toevoeging aan de dag!