1

Onderwerp: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken en natuurlijk ook waarom. Zoekopdracht leverde niet veel op (misschien doe ik iets verkeerd).

Tot nu toe heb ik eigenlijk bijna altijd geluk gehad met het weer tijdens triathlons. Op eentje na. Één keer was het 32 graden. Ik had toen een petje, maar dat voelde toch erg warm. Natte spons er onder helpt even, maar daarna weer erg warm. Verder loop ik altijd met bloot hoofd en eventueel zonnebril als het erg zonnig weer is. Nu is het op dit moment lekker zomers weer en dat doet mij er aan denken dat ik nu dingen moet testen omdat ik volgend voorjaar een 70.3 wil gaan doen op een plek waar het op dat moment lekker klimaat is, maar waar het ook warm kan zijn. Wil graag goed voorbereid zijn.

De vraag is dus: wat zet je op je hoofd tijden het lopen als het wat warmer of heel warm weer is? En waarom?
1) Petje (en wat voor soort petje dan?)
2) Visor/zonneklep ( een bepaald merk/type?)
3) Zweetband
4) Zonnebril
5) nat doekje/buff (iets dat je nat kan maken en om je nek tegen zon te beschermen)
6) iets anders

Andere tips om met warmte om te gaan zijn uiteraard ook welkom.

2

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Goede vraag. Als er goede tips komen wil ik daar wel mee experimenteren aanstaande zaterdag.

Tot nu heb ik voorkeur voor het dragen van geen hoofddeksel.

Bij marathon Rotterdam had ik wel cap op, maar die heb ik ondanks de warmte halverwege weggegooid.

3

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik draag helemaal niks, kan het gewoon niet verdragen.

4

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik heb een petje van Trespass, 3 jaar oud, ik kan het op hun site niet meer vinden. Het bovenwerk is heel dun en licht, allemaal gaatjes, dus luchtig. Ik was toen erg blij met de vondst, vooral ook omdat het prima past - mijn hoofd heeft maat L of XL, een gewoon petje vliegt er zo vanaf en ik heb hiervoor een zonneklep gehad die zo strak zat dat ik er hoofdpijn van kreeg.

Louise

5

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik loop met een visor. Kieper dan water op mn hoifd als nodig.
Petje kan ook, die blijft langer vochtig, maar ik weet niet of ik dat nou koeler of heter vind...

Met een zonnebril op lopen vind ikniks, die danst bij mij op en neer

6

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik sport buiten met een bandana van Ali express. Zo'n knoopgeval. Ik gooi nooit water over mijn hoofd/bandana. De schrik reactie van je lichaam op de kou impuls zorgt ervoor dat je lichaam de thermosstaat nog verder omhoog schroeft. Daarom loop ik ook nooit door sprays van tuinslangen etc.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

mcguyver schreef:

Ik gooi nooit water over mijn hoofd/bandana. De schrik reactie van je lichaam op de kou impuls zorgt ervoor dat je lichaam de thermosstaat nog verder omhoog schroeft. Daarom loop ik ook nooit door sprays van tuinslangen etc.

Dat is niet zo, hoor, van die schrikreactie, of althans, daar zullen ook wel weer individuele verschillen in zijn, maar in het algemeen is het advies om wel water over je heen te gooien en gebruik te maken van die sprays enzo. Zeker als het zo warm is dat je harder zweet dan je bij kunt drinken, dan gebruik je dat water van buitenaf om te verdampen, dat scheelt de weg door je ingewanden.
In elk geval: ik doe het wel, hoor, water over hoofd, gezicht, nek vooral.

Louise

8

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik sport zelden met iets op m’n hoofd, de enige keer dat ik dat wel gedaan heb was vorig jaar tijdens IM Hamburg, toen het 30+ graden was. Toen heb ik een zonneklep gekocht, deze heb ik elke verzorgingspost nat gemaakt met sponsen, net als dus mijn hoofd. Ook heb ik toen bij elke sponspost 2 volle sponsen onder mijn trisuit op mijn schouders geklemd. Hiermee heb ik het toch goed uit kunnen houden.

9

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Louise schreef:
mcguyver schreef:

Ik gooi nooit water over mijn hoofd/bandana. De schrik reactie van je lichaam op de kou impuls zorgt ervoor dat je lichaam de thermosstaat nog verder omhoog schroeft. Daarom loop ik ook nooit door sprays van tuinslangen etc.

Dat is niet zo, hoor, van die schrikreactie, of althans, daar zullen ook wel weer individuele verschillen in zijn, maar in het algemeen is het advies om wel water over je heen te gooien en gebruik te maken van die sprays enzo. Zeker als het zo warm is dat je harder zweet dan je bij kunt drinken, dan gebruik je dat water van buitenaf om te verdampen, dat scheelt de weg door je ingewanden.
In elk geval: ik doe het wel, hoor, water over hoofd, gezicht, nek vooral.

Louise

Ja koelen met water wel, maar er wordt overal gewaarschuwd om het vooral niet over je hoofd te doen. Oksels, polsen en rug zijn beter.


Anyway. Ik draag alleen een zonnebril, altijd. Maar heb ook een bos haar op mn hoofd.

10

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

mcguyver schreef:

Ik sport buiten met een bandana van Ali express. Zo'n knoopgeval. Ik gooi nooit water over mijn hoofd/bandana. De schrik reactie van je lichaam op de kou impuls zorgt ervoor dat je lichaam de thermosstaat nog verder omhoog schroeft. Daarom loop ik ook nooit door sprays van tuinslangen etc.

Ik heb ergens gelezen dat meestal tijdens inspanning bij warm weer, mensen voornamelijk last hebben van de perceptie van warmte en dat de lichaamstemperatuur niet verhoogd is. Door te koelen neemt met name het comfort toe. Echter een hele pet vol ijs op je hoofd zetten, kan er voor zorgen dat als reactie op de plotselinge kou, je bloedvaten vernauwen en daardoor juist je lichaamstemperatuur hoger wordt.
Nu ben ik geen arts, maar ik vond dat wel een plausibel verhaal. Een pet vol ijs lijkt me daardoor dan niet zo'n goed idee. Een natte spons langs het voorhoofd halen en in mn tri suit stoppen bij borst/shouders/rug vond ik wel prettig.

11

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Die sproeiers, ik ben er in Luxemburg onderdoor gelopen, heerlijk, wat een verkoeling!!
Om vervolgens te constateren dat mn sokken en schoenen doorweekt waren... met blaren als gevolg.
Dat doe ik niet snel nog eens.

12 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (25-06-19 19:29:16)

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Hedcandy schreef:

Die sproeiers, ik ben er in Luxemburg onderdoor gelopen, heerlijk, wat een verkoeling!!
Om vervolgens te constateren dat mn sokken en schoenen doorweekt waren... met blaren als gevolg.
Dat doe ik niet snel nog eens.

Check. Hoogstens het laatste rondje doe ik dat.

Ik heb de afgelopen dagen alle tips vwb sporten in de hitte gelezen. Kan er zo slecht tegen, en vind de voorspelde 23 graden in Roth eigenlijk al wat te gek voor een marathon...

Dus als iemand nog iets baanbrekends weet, post het vooral! wink

13 Laatst bewerkt door HansH (25-06-19 19:47:12)

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik gebruik:
- een zonneklep, vooral tegen het zweet in mijn ogen en zodat ik geen zonnebril op hoef
- geen zonnebril, want dan krijg ik druppels aan de binnenkant als ik water over mijn hoofd gooi en dat loopt niet lekker
- ik gooi bij elke post 1 of 2 bekers water over mijn hoofd (hartslag gaat meteen naar beneden) en pak een spons die ik bij me houd tot de volgende post
- geen ijs over mijn hoofd, heb ik in Frankfurt gedaan maar kreeg hoofdpijn (had toen een pet) Ijsblokjes even in mijn handen en polsen werken wel
- oppassen met sproeiers ivm blaren.
- beetje ORS in de sportdrank voor extra zout
Geen wetenschappelijke verwijzingen, maar bij mij werkt het prima smile
En gewoon rustig aan doen....

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Remco schreef:

Ik heb ergens gelezen dat meestal tijdens inspanning bij warm weer, mensen voornamelijk last hebben van de perceptie van warmte en dat de lichaamstemperatuur niet verhoogd is. Door te koelen neemt met name het comfort toe. Echter een hele pet vol ijs op je hoofd zetten, kan er voor zorgen dat als reactie op de plotselinge kou, je bloedvaten vernauwen en daardoor juist je lichaamstemperatuur hoger wordt.

Een pet vol ijs is wel heel extreem, meestal is het water in van die bekertjes enzo bepaald niet ijskoud meer.

Enne, hitte is zeker niet alleen perceptie, je lichaamstemperatuur loopt wel degelijk op, dat drukt je prestatie en kan zelfs gevaarlijk zijn Dit is wel een leuk stukje daarover: https://www.sportknowhowxl.nl/achtergro … tem/90140/  Om met een zo laag mogelijke temperatuur te beginnen, doen topsporters ook wel aan pre-cooling, met ijsvesten en koud drinken.

Hedcandy schreef:

Die sproeiers, ik ben er in Luxemburg onderdoor gelopen, heerlijk, wat een verkoeling!!
Om vervolgens te constateren dat mn sokken en schoenen doorweekt waren... met blaren als gevolg.

Ja, dat ken ik ook, dat je loopt te soppen in je schoenen, met alle gevolgen van dien.
En dat het lekker is, speelt ook een rol natuurlijk!

Louise

15

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Die sproeiers zijn uit den boze, ik doe altijd teken dat ze niet op mij mogen spuiten. Uiteinden va het lichaam koelhouden is eigenlijk cruciaal zoals bv nek en polsen.

16

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Afgelopen zaterdag stonden ze tijdens een triathlon inderdaad ook met een tuinslang. Ben er met een boog omheen gelopen. Probeer mn voeten tijdens het fietsen te laten opdrogen en dan droog te houden. Ik loop zonder sokken. Het was 15km dus met drijfnatte voeten zeker grotere kans op blaren.

Als ik heel veel zweet en dus heel veel water moet drinken, (zials bij spinnen en de 12km die ik vanavond heb gelopen, smelt smelt) dan doe ik een klein beetje keukenzout in mn fles bij het water. Zelfde idee als de ORS van HansH denk ik. Ik heb gemerkt dat dat de kans op hoofdpijn vermindert. Zal misschien iets met het verlies van zouten door het zweten te maken hebben denk ik.

17

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik geef de voorkeur aan een pet + zonnebril. Draag de pet dan achterstevoren. Anders verbrand mn hoofd echt snel.
Overigens heb ik nu een zwarte pet van de decathlon maar ik zit te denken om een witte pet van 2XU erbij te kopen. Wit lijkt me wat minder warm worden dan zwart.

Zonnebril vind ik wel erg prettig anders zit ik maar te knijpen tegen de zon. Heb afgelopen triathlon met name water in mn nek gegooid. Dat was erg prettig.

Volgende keer neem ik ook een handje dubbelzoute drop mee.

18

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik loop altijd met een witte pet (toevallig ook 2XU) en een zonnebril.
Tijdens warme wedstrijden knijp ik rustig een spons uit op mijn petje zodat deze gewoon nat is.
Daarna veeg ik met dezelfde spons mijn voorhoofd en rondom ogen even schoon.
Eventueel bekertje water over de borst (luchtverplaatsing door lopen + water -> klein beetje verkoeling)

19

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Conclusie: ieder mens is anders!! smile smile

20

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

davidr schreef:

IVolgende keer neem ik ook een handje dubbelzoute drop mee.

Verkijk je daar niet op: het zout in drop is salmiakzout en daar heb je niks aan in de warmte. Het is geen natriumchloride. (Bovendien bevat zoete drop er meestal ook nog meer van zelfs, maar dat proef je minder door de suiker.)  Ik heb trouwens bij lange wedstrijden ook soms wel wat van die mintnopjes bij me, dat is ook salmiakzout, maar die fris-zoute smaak vind ik wel een oppepper tussen de weeïgheid van de gelletjes en de sportdranken. (note to self: moet nog op de boodschappenlijst voor a.s. weekend).

Louise

21

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Louise schreef:
davidr schreef:

IVolgende keer neem ik ook een handje dubbelzoute drop mee.

Verkijk je daar niet op: het zout in drop is salmiakzout en daar heb je niks aan in de warmte. Het is geen natriumchloride. (Bovendien bevat zoete drop er meestal ook nog meer van zelfs, maar dat proef je minder door de suiker.)  Ik heb trouwens bij lange wedstrijden ook soms wel wat van die mintnopjes bij me, dat is ook salmiakzout, maar die fris-zoute smaak vind ik wel een oppepper tussen de weeïgheid van de gelletjes en de sportdranken. (note to self: moet nog op de boodschappenlijst voor a.s. weekend).

Louise

O jee, daar gaat mn slimme plan..! Thx for de info Louise. Ik zoek eigenlijk iets kleins met natriumchloride, wellicht een extra sportgel in de smaak zoute karamel.

22

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik draag ook een licht hardlooppetje van Huub. Deze knelt niet en dat is ook mijn probleem met zo'n zonneklep, net als Louise krijg ik daar hoofdpijn van. Geen zonnebril want de klep schermt mijn ogen genoeg af en vervelend ivm water over mijn hoofd gooien. Verder bij de verzorgingsposten zoals iedereen water over mijn hoofd, rug, borst etc gooien en sponzen in mijn trisuit stoppen. Ijsklontjes kunnen heerlijk zijn, in Frankfurt 2014 was het 35+ graden en toen was het ideaal om gewoon in elke vuist een ijsklontje te laten smelten.

23

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

davidr schreef:

Ik zoek eigenlijk iets kleins met natriumchloride, wellicht een extra sportgel in de smaak zoute karamel.

Als je iets vindt, houd ik me aanbevolen! Ik heb er ook naar gezocht in de aanloop naar mijn Ironman, waarbij het snikheet kon zijn (viel uiteindelijk mee, maar de dagen ervoor was het in Vichy 37 graden - dan lijkt 30 ineens niet zo heet meer; alles went). Ze hadden toen van de organisatie tucjes, dat werkt goed maar die zijn wel erg droog. Er bestaan ook zouttabletten. En op de fiets had ik boterhammen met Marmite mee. Maar iets beters heb ik toen niet gevonden.

Overigens had ik me er toen grondig op voorbereid, op mogelijke hitte, en dat over het salmiakzout heb ik toen geleerd van de sportdiëtiste die ik daarom had geraadpleegd. Zij benadrukte wel het belang van zout inderdaad, dat dat vaak een ondergeschoven kindje is in de sportvoeding. Als je bijvoorbeeld alleen gelletjes + water doet, krijg je amper zout binnen, althans, het verschilt per merk, maar er zijn gels zonder zout. De meeste sportdrank bevat wel zout. En verder ORS inderdaad of van die electrolytenpillen.

Louise

24

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Interessant topic, zaterdag wordt ook weer flinke hitte voorspeld... Ik merk wel dat ik er veel beter tegen kan dan 15kg geleden, maar toch goed om wat maatregelen te nemen.

Ik doe ook nooit iets op mijn hoofd, dat verdraag ik niet (nooit, ook niet buiten het sporten om). Afgelopen marathon Rotterdam voor het eerst sponsjes uitgeknepen op mijn hoofd en in mijn nek, dat was wel heel lekker.

Sprays van tuinslangen vermijd ik, daar krijg ik altijd een soort kou-schrik-reactie van. Sponsjes zijn toch een stuk minder koud dan het water uit de slangen.

25

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Houd er rekening mee dat die sponsjes soms al 3e hands zijn. Dat ze eerder in iemands gezicht zijn geweest, met evt koortslip (ik noem maar wat).
Wees dus heel terughoudend met die dingen in je eigen gezicht! Kwak daar liever een bekertje water in en gebruik de sponsjes voor elders op je lichaam...