26

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Goeie tip ja.... Het lukt mij niet om al rennend uit een bekertje te drinken zonder mij ongenadig te verslikken. Bij mijn eerste warme wedstrijd zoog ik sponsjes leeg. Totdat ik zag dat ze die van straat weer in een bak deden.... oeps...  Ik wandel wel een stukje om te drinken nu smile

27

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Dat van die sponzen is idd een erg goede tip. Evenals het run-walken. Neem gewoon de tijd om te drinken en te koelen, kost je 20 tot maximaal 30 seconden als je echt de tijd neemt per verzorgingspost en die verdien je dubbel en dwars terug op echt warme dagen.

28

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Da's een goeie, van die sponzen, dat had ik me ook niet gerealiseerd, qua hygiëne!

29 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (26-06-19 14:35:33)

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Natriumchloride zit inderdaad in sportdrank en gelletjes, maar dan nog krijg je als je flink (zout) zweet niet genoeg binnen.
In m'n eerste bidon kan ik zo'n bruistablet gooien, maar daarna weet ik het ook niet. Snoepjes vind ik alleen voor huisdieren big_smile

Dit weekend weer veel spierpijn en hoofdpijn gehad door een gebrek aan zouten, en zaterdag was het nog niet eens zo heet...

De gouden tip is ook hier welkom wink

30

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Je hebt zouttabletten o.a. van het merk Salt Stick, Linda, die zijn kauwbaar (dus niet van die bruisdingen). Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb een paar keer groeps-fietsreizen gedaan met Canadezen en Amerikanen en die gebruikten dat soort dingen, dat is daar gebruikelijker dan hier. Als je het snel kan bestellen, kan je er zaterdag mee oefenen, wordt het weer snikheet.

Louise

31

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

In Hamburg deelden ze vorig jaar kleine zakjes zout uit. Hier heb ik er toen een stuk of 2 van op. Behoorlijk smerig, maar na het gelijk weg gespoeld te hebben ging het wel weer...

32

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Buff op het hoofd als muts en daar water overheen bij de drinkposten waar je een bekertje neemt. Bij lopen neem ik bekertjes water en moet dan dus aanvullen met elektrolyten w.o. natrium en gel. ik gebruik de saltstick capsules en neem er 1 iedere ca 30-. Bij fietsen gooi ik er dan ook twee in per bidon. Dat is natuurlijk afhankelijk van het feit of er al voldoende elektrolyten in de sportdrank zitten, bij mij dus niet. Hoeveelheid capsules afhankelijk van wat je allemaal uitzweet, is per persoon anders. Bij mij werkt dit zo, geen centje pijn. Oh ja, dis saltstickcapsules heb je gewoon en met cafeïne wat handig kan zijn om een beetje opgepept te worden tijdens het lopen.

33

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Louise schreef:

Je hebt zouttabletten o.a. van het merk Salt Stick, Linda, die zijn kauwbaar (dus niet van die bruisdingen).

Thanks! Gelijk besteld. Bezorgen kan een week duren, maar gaat ook wel opeens heel snel.

Ik kende die niet, en mijn coach blijkbaar ook niet. Zal een review posten als ik ze geprobeerd heb!

34

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Je hebt zouttabletten o.a. van het merk Salt Stick, Linda, die zijn kauwbaar (dus niet van die bruisdingen).

Thanks! Gelijk besteld. Bezorgen kan een week duren, maar gaat ook wel opeens heel snel.

Ik kende die niet, en mijn coach blijkbaar ook niet. Zal een review posten als ik ze geprobeerd heb!

Leuk, ben ik benieuwd naar!

Louise

35

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik zet bij het rennen eigenlijk altijd een zonnebril op. Ik ben best gevoelig voor licht, en met speetogen rennen (of wat dan ook) krijg ik hoofdpijn van. Bij een sproeier haal ik de bril van mijn hoofd en hou ik hem omhoog in de hoop dat ie niet nat wordt. Water uit bekertjes drink ik eerst de helft op, de andere helft gaat over mijn nek/rug. Nu het zo warm wordt komend weekend zal ik toch maar hele bekers gaan drinken/gooien smile

36

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Zouttabletten worden in de VS veel gebruikt, zelfs uitgedeeld in aidstations bij ironmans geloof ik.

37

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Louise schreef:
LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Je hebt zouttabletten o.a. van het merk Salt Stick, Linda, die zijn kauwbaar (dus niet van die bruisdingen).

Thanks! Gelijk besteld. Bezorgen kan een week duren, maar gaat ook wel opeens heel snel.

Ik kende die niet, en mijn coach blijkbaar ook niet. Zal een review posten als ik ze geprobeerd heb!

Leuk, ben ik benieuwd naar!

Louise

Ik ook!

38

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

In feite kun je het zout dat je verliest zowiezo nooit aanvullen tijdens je wedstrijd maar je kunt er wel voor zorgen dat je natrium gehalte goed aangevuld is als je start. Mijn coach heeft intussen 17x Kona gedaan en verschillende andere volledige tri's in warme omstandigheden en die is daar vrij ervaren in. En ook zijn advies is dus je zouten de dagen voor de wedstrijd goed aanvullen en tijdens de wedstrijd je lichaamsuiteinden proberen koel te houden.

39

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Voor mij ook een pet en een zonnebril. En die pet heeft een soort van gaas aan de achterkant.
Daarnaast beetje extra zout eten de dagen voor de wedstrijd (kook normaal zonder extra zout).
En ik vermijd ook de sproeiers en natte sponzen. Ik vind het gewoon niet prettig en kan best goed tegen de warmte (en ik haat koud weer bij triathlons!)

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

40

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik heb geen zonnebril, wel een normale bril... die moet dus wel op. Helaas.

Buff had ik altijd, met een klepje. Kan je ook als matje in je nek leggen, die plek wl je koelen want daar schijnt iets van een lichaamsthermostaat te zitten. Wordt het daar snel warm dan heb je over je hele lijf last. Zeggen ze (bij de EHBO-trainning).

Ik maak die Buff altijd nat/vochtig. Koelt lekker. Ik heb geen kale kop maar ik loop dus wel met pet.
Als het kan dan pak ik een bekertje water, beetje drinken, beetje spoelen in de mond en evt uitspuwen,... Als het goed is kom ik die laatste 10km wel door zonder extra zout, dat zat namelijk al in de bidon op de fiets.

polsen/handen spoelen is ook lekker. Beker water over me heen (nek/rug) liever niet, te vaak krijg ik daar last/spierpijn van.

Sponzen uitzuigen is, hoe lekker ook, af te raden tenzij je buikkrampen wil smile. Alles wat je "verliest" aan tijd om rustig te drinken (20-30 seconden..?) haal je echt wel in omdat je verderop door kunt lopen en niet crasht door de warmte.

Vanuit het trailen:  tucjes, of zoute stengels. heerlijk! Vooral die stengels. Is vlot weg te kanen met wat wateren zit toch wat zout in.

Keukenzout: goed idee, maar je wil eingenlijk ook je K-zout aanvullen, niet alleen je Na-zout. Ik heb er nog niet echt een trucje voor gevonden. Ik zou eens moeten nagaan of KCl giftig is of niet, bijvoorbeeld. Of KNO3... Maar goed. Andere discussie.

Succes allemaal met dit warme weer, ik ben benieuwd naar zondag a.s. (Gendt).  ik hou niet zo van die warmte...

41

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Na een paar keer door sproeiers te zijn doorgelopen doe ik het ook niet meer: schoenen worden veel te nat en gaan na een tijdje pijn doen. Eigenlijk vond ik die sponsen wel heerlijk, maar had nog nooit echt stilgestaan bij de hygiëne hiervan en het lijkt me inderdaad maar vies. Voortaan bekertjes over mijn hoofd, in mijn hals en op mijn polsen. Ik draag nooit een zonnebril (gaat dampen en glijden) maar een katoenen pet.

42

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Ik heb vorig jaar bij ironman Maastricht gretig gebruik gemaakt van alle sponzen. Uitknijpen over mijn hoofd (zonneklep op) en in mijn pak steken. Maar de sproeiers heb ik vermeden om inderdaad geen blaren te krijgen.

43

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

Afgelopen zaterdag Stiens OD gedaan in de hitte. Met lopen pet op en elk rondje (2,7km) in een emmer koud water gedompeld en 1x per rondje inderdaad lopend (wandelend) gedronken zoals eerder aangegeven. Het was qua lopen echt even wennen aan de hitte in het begin, en kijken hoe het lijf daarop reageerde. Had de weken ervoor ook expres in de warmte getraind. Dat soort acclimatisatie trainingen (vnl fietsen en lopen) werken ook erg goed bij mij.

Dus vooraf probeer ik goed te prepareren en acclimatiseren en tijdens de wedstrijd je kop blijven gebruiken. Triatlon is soms ook een denksport vind ik.... .

44

Re: Wat zet je op je hoofd tijdens lopen bij warme triathlons en waarom?

broers6 schreef:

Had de weken ervoor ook expres in de warmte getraind. Dat soort acclimatisatie trainingen (vnl fietsen en lopen) werken ook erg goed bij mij.

Zeker ja, wennen scheelt heel veel. Ik heb wel eens gehoord dat het 2 weken kost om optimaal te gaan zweten, dus dat je 'koelsysteem' is gewend aan hitte. Maar dat vind ik de laatste jaren vooral de schurft van het veranderende klimaat: de grote pieken en dalen. Vorige week dinsdag vielen de mussen van het dak, de dag erna stond ik in de noordenwind na het zwemmen te vernikkelen van de kou. Paar dagen later, hops, weer één dag snoeiheet. Zo wen je er nooit aan.

Louise