1

Onderwerp: Nutritape

Vandaag kreeg ik een mail van mudsweattrails, die reppen over nutritape.
Daarbij een link naar een stukje hierover in het blad Runnersworld.

De tape moet jeop je benen plakken en dit zou dan BCAA's, vit B1 en B15 afgeven tijdens de inspanning.
Hierdoor zou je minder/niet?? Hoeven te eten en sneller/beter herstellen, ze werken 20uur.

Geen idee wat ik er van vind, ik ga eens zoeken of er meer info over te vinden is. Wie heeft er van gehoord?

https://www.mudsweattrailsstore.com/dit … oit-gezien

2

Re: Nutritape

https://www.vs-sport.nl/blogs/hardloopb … ik-je-het/

Ok, geen vervanging van je kh, dat leek me ook al sterk...

3 Laatst bewerkt door MontanaMan (15-08-19 23:11:25)

Re: Nutritape

Als je zou kunnen eten door je huid, waarom hebben we dan een mond? En vitamine B1 en B15 tekort tijdens een wedstrijd? Zoveel vitamines heb je niet nodig, dat kan makkelijk in een drankje/gelletje gedaan worden of niet? En als ze 'gelijk' energie aan spieren geven, moet je dan op al je spieren zo'n pleister plakken? Door het leveren van energie aan je spieren zou je hongergevoel verminderen, maar volgens mij werkt je hongergevoel veel meer op signalen uit het maag-darm stelsel, dan op de vermoeidheid van spieren.
Lijkt me een hoop onzin, of op z'n best, een hoop gedoe voor een minimaal verschil.

4

Re: Nutritape

Ik geloof er ook niet echt in, maar vind het wel interessant om meer van te weten.
Het wordt opgenomen via de bloedbaan.
Een pleister zou 51 kcal leveren en naast de vitamines dusook eiwitten.

Ze zijn wel prijzig, 15 euro per 2 wow!!!

5

Re: Nutritape

Zonde van je geld dan. Volgens mij kun je bijna niets door je huid opnemen, maar als dit wel zou kunnen, dan heb je er niet veel aan: extra vitamines hoeft sowieso niet tijdens het sporten en doet alleen iets nuttigs als je er een tekort aan hebt en BCAAs hoeven ook niet tijdens en zitten bij de meeste mensen rijkelijk in de gewone voeding.

Extra energie? Hooguit een mentaal effect, lijkt me.

Louise

6

Re: Nutritape

Ja, nu nog een sticker voor koolhydraten en ketonen.

Lijkt me zeer nuttig voor mensen met anorexia, maar voor triatleten die normaal en gezond eten ?
En die eiwitten vullen we toch hoofdzakelijk na de training of wedstrijd toch aan door voldoende te eten. Koolhydraten en eiwitten.

Ik neem (als ik het niet vergeet ) 1 vitaminepil per dag en die voldoet al 250-300 % ADH voor B1 en B5. Long acting over 8 uur. (16 euro/maand)
De dosis in 1 sticker is ongeveer 100 % ADH, dan moet ik er al 3 plakken. 43 euro/dag.

Plus die andere bron van vitaminen B https://anthonymartin.be/nl/news-events … onsumeren/

7 Laatst bewerkt door TumTumTum (16-08-19 09:34:50)

Re: Nutritape

Valt in dezelfde categorie onzin als voedende body lotions. Als je zoveel voeding en vocht zou kunnen opnemen via de huid dan zou je verdrinken in een regenbui of in een zwembad. Je huid is er juist om van alles en nog wat buiten je lichaam te houden.:)
Je hebt wel contactgif dat schadelijk kan zijn als je het op je huid krijgt maar dat lijkt me toch een andere categorie.

8

Re: Nutritape

Opname van eiwitten via de huid lijkt me onzin, eiwitten zijn grote complexe moleculen, je huid is er juist voor om een barriere te vormen met de buitenwereld. Opname van eiwitten door de huid gebeurd dus niet of nauwelijks. Misschien als je een open wond creeert en daar dan een pleister op doet die de stolling tegengaat en 'voeding' afgeeft dat je kcal je bloedbaan in kunt pompen.

9

Re: Nutritape

Mee eens, zouden de makers ook nicotinepleisters maken?

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Nutritape

Eiwitten en koolhydraten lijkt me inderdaad onzin. Maar je kan wel prima stoffen opnemen door je huid, hoe werkt anders iets als scopoderm/scopolamine pleisters.

11

Re: Nutritape

Maar bij die pleisters raden ze wel aan om ze ongeveer 8u vantevoren op te doen zodat de stoffen opgenomen kunnen worden in het bloed, dus dat werkt niet echt onmiddellijk.