26

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

sanger schreef:

Zijn er hier ook (oud)eigenaren van een Tacx Flow of Vortex? hoe zijn/waren jullie ervaringen?

Met name de Flow is een mooi instapbedragje voor een smart trainer, heb nu een niet smart trainer zonder mogelijkheid de weerstand op het stuur te regelen en dat is verre van ideaal... Ik wil deze winter toch echt serieus indoor gaan fietsen en wil dit het liefst met een smart trainer doen denk ik. Maar ik wil niet direct een dikke investering doen nu.

Ik heb een tacx flow gekocht, de beperkingen goed kennende. Ik heb zelf een powermeter op de fiets en gebruik die dus als bron en de flow reageert niet altijd even vlot op de software. Een volledige training op 1 versnelling in erg mode lukt niet, maar heb ik voor het bedrag ook geen enkel probleem mee t.o.v. andere duurdere trainers waar dit wel perfect werkt.

Voor een beperkt budget kan ik wel perfect via trainerroad op vermogen trainingen afwerken mits ik ook af en toe een meeschakel. Voor mij is dit meer dan voldoende.

Geen ervaring met de vortex maar die schijnt daar wel beter in te zijn.

27

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik heb de Vortex.
Nadelen: luidruchtig, niet super stabiel, wiel kan iets doorslippen bij plotselinge versnellingen.
Voordelen: ‘goedkoop’, klein beetje bewegingsvrijheid, ingebouwde wattagemeter (weet niet of ie accuraat is, maar lijkt wel redelijk consistent).

Heb er vorige winter heel wat uurtjes op gezeten met plezier en dat gaat nu ook weer gebeuren.
Ohja, bij 7% stijging stopt ie met het aanpassen van de weerstand, maar verrekent ie het in de ‘snelheid’, ik vind dit totaal niet storend, eerder het tegenovergestelde.

28

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

ik was mezelf ook aan het oriënteren. Marktplaats goed in de gaten gehouden maar daar kwam niets voorbij tegen een normale prijs. Er waren er twee die wel in de buurt waren en qua prijs ok. Toen ik daar contact mee opnam ivm ophalen waren ze spontaan verhuisd en kon het geld wel naar ze overmaken. Dus pas op.
Toen maar een nieuwe flux2 besteld. 1x mee getraind en voor mij meer dan prima. Ik ga het verschil niet merken in wattage tov de Neo.
Ik ben nu bezig met een proef maandje Tacx software en daarna maar Zwift eens proberen

29

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik heb nu circa 1 jaar op een flux getraind met zwift en moet zeggen dat me het prima bevalt.

Vooral de standaard trainingen die in zwift staan gaan goed. (interval en SST)

Ook voor herstel trainingen werkt het voor mij prima, het vermogen op 100 watt en trappen maar.

In eerste instantie had ik ook het idee dat “een computerspelletje” niks voor mij was maar achteraf bevalt het me prima.

Als je gewoon een uurtje gaat rondfietsen vind ik de diverse klimmetjes ook een mooie uitdaging.
Het geeft gewoon net wat meer afwisseling in je training, net als buiten zeg maar.

30

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Buus schreef:

Ik heb de Vortex.
Nadelen: luidruchtig, niet super stabiel, wiel kan iets doorslippen bij plotselinge versnellingen.
Voordelen: ‘goedkoop’, klein beetje bewegingsvrijheid, ingebouwde wattagemeter (weet niet of ie accuraat is, maar lijkt wel redelijk consistent).

Heb er vorige winter heel wat uurtjes op gezeten met plezier en dat gaat nu ook weer gebeuren.
Ohja, bij 7% stijging stopt ie met het aanpassen van de weerstand, maar verrekent ie het in de ‘snelheid’, ik vind dit totaal niet storend, eerder het tegenovergestelde.

Thanks voor je ervaringen!

Luidruchtig is wel misschien een nadeel, maar wat is luidruchtig? Ik wil hem op zolder zetten in de kamer naast onze slaapkamer. Zou het dan hoorbaar zijn voor mijn vriendin als zij nog ligt te slapen?

31

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

sanger schreef:
Buus schreef:

Ik heb de Vortex.
Nadelen: luidruchtig, niet super stabiel, wiel kan iets doorslippen bij plotselinge versnellingen.
Voordelen: ‘goedkoop’, klein beetje bewegingsvrijheid, ingebouwde wattagemeter (weet niet of ie accuraat is, maar lijkt wel redelijk consistent).

Heb er vorige winter heel wat uurtjes op gezeten met plezier en dat gaat nu ook weer gebeuren.
Ohja, bij 7% stijging stopt ie met het aanpassen van de weerstand, maar verrekent ie het in de ‘snelheid’, ik vind dit totaal niet storend, eerder het tegenovergestelde.

Thanks voor je ervaringen!

Luidruchtig is wel misschien een nadeel, maar wat is luidruchtig? Ik wil hem op zolder zetten in de kamer naast onze slaapkamer. Zou het dan hoorbaar zijn voor mijn vriendin als zij nog ligt te slapen?

Ik ken je isolatie niet, maar ik denk wel dat ze het zal horen

In manibus vestris victoria est

32

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Dat denk ik ook. In mijn beleving maakt alles wat geen direct drive is een vrij hard geluid, een soort permanent zoemgeluid dat ook vrij veel trillingen veroorzaakt. Matje eronder helpt wel, maar dan nog blijft het best aanwezig. Of oordopjes voor je vriendin proberen smile

33

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Kevmaster schreef:
sanger schreef:
Buus schreef:

Ik heb de Vortex.
Nadelen: luidruchtig, niet super stabiel, wiel kan iets doorslippen bij plotselinge versnellingen.
Voordelen: ‘goedkoop’, klein beetje bewegingsvrijheid, ingebouwde wattagemeter (weet niet of ie accuraat is, maar lijkt wel redelijk consistent).

Heb er vorige winter heel wat uurtjes op gezeten met plezier en dat gaat nu ook weer gebeuren.
Ohja, bij 7% stijging stopt ie met het aanpassen van de weerstand, maar verrekent ie het in de ‘snelheid’, ik vind dit totaal niet storend, eerder het tegenovergestelde.

Thanks voor je ervaringen!

Luidruchtig is wel misschien een nadeel, maar wat is luidruchtig? Ik wil hem op zolder zetten in de kamer naast onze slaapkamer. Zou het dan hoorbaar zijn voor mijn vriendin als zij nog ligt te slapen?

Ik ken je isolatie niet, maar ik denk wel dat ze het zal horen

Goede tongue

Betonnen vloer en stenen muren. Wel goed geisoleerd verder op zich, maar onder de deur heb je natuurlijk altijd wat ruimte... Geen optie dus :N

34

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ja, dat ga je vrij zeker horen.

35

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

davidr schreef:

Dat denk ik ook. In mijn beleving maakt alles wat geen direct drive is een vrij hard geluid, een soort permanent zoemgeluid dat ook vrij veel trillingen veroorzaakt. Matje eronder helpt wel, maar dan nog blijft het best aanwezig. Of oordopjes voor je vriendin proberen smile

Ik heb een Flux, maar die hoor je ook behoorlijk.

36

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik vraag me af wat het geluidsniveau van zo'n flux is ten opzichte van mijn oude Satorius.

37

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Remco schreef:

Ik vraag me af wat het geluidsniveau van zo'n flux is ten opzichte van mijn oude Satorius.

DC Rainmaker heeft verschillende filmpjes waarin hij verschillende trainers uitprobeert qua geluid.