101 Laatst bewerkt door Macer (13-09-19 22:46:43)

Re: Almere 2019

en niet handig met afhalen in verband met al die haren op je onderarm... :-)

Vandaag weer ingecheckt, het begint weer lekker te leven.. Dit jaar ook een mooie tas gekregen, mogelijk toch een gevolg van het ontstaan van IRONMAN Hoorn. Mooie tas trouwens.. Ook de parkeerkaarten voor 5 zijn een mooie extra..Nog even een nieuw triathlonpak van Fusion gescoord voor 50% korting.

Nog even tv kijken, dan maar eens proberen wat te slapen en morgen rond een uur of half 7 vanuit Purmerend weer richting Almere.

En dat weer morgen, UITMUNTEND... wink

102

Re: Almere 2019

Jasper298 schreef:
Hedcandy schreef:

Buitenkant kuiten

Dank je, hoorde ook al onderarm maar is denk ik minder leesbaar op de fiets...

En lastiger met evt haartjes op je onderarm..

103

Re: Almere 2019

Iedereen veel succes en vooral plezier toegewenst !!!

In manibus vestris victoria est

104 Laatst bewerkt door Macer (15-09-19 09:04:43)

Re: Almere 2019

Wat een geweldige dag vandaag, uiteindelijk gefinisht in 05:03:42, 17 minuten sneller dan vorig jaar.. :-)

Zwemmen ging redelijk goed voor mij doen met 38 minuten, met fietsen was ik in 02:20 (39,1 gemiddeld) klaar en het lopen viel toch weer een beetje tegen (01:55). Zat lang op een schema onder de 5 uur, maar dit moest ik in het laatste rondje helaas laten gaan. 


640x480


De hardloopkilometers toch maar weer een stukje opvoeren.

Sonja ging met een tijd van 05:56 voor het eerst onder de 6 uur, 23 minuten sneller dan haar snelste tijd tot nu toe.

Nu op naar Mallorca, het toetje voor dit jaar..

105

Re: Almere 2019

Gefinisht, mijn tweede halve.
Tevreden met mijn tijden. Behalve het lopen.
Zwemmen 44 minuten, vorig jaar 50
Fietsen 2:51, vorig jaar 3:02
Lopen 2:27, vorig jaar 2:20
Totaal 6:17

Had verwacht het lopen rond de 2 uur te doen. Maar dan stap je van je fiets en voel je dat je bovenbenen helemaal stijf zijn en het niet lekker loopt. Ik dacht dat het na 2 of 3 km wel beter zou gaan. Maar niet dus. Heb me er bij neergelegd.

Toch tevreden en trots op mezelf dat ik het weer geflikt heb.

Weer wat aandachtpuntjes voor volgend jaar om aan te werken.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

106

Re: Almere 2019

Zo, ik werd vanmorgen zo stijf als een plank wakker maar wel met een glimlach op mijn gezicht. Gister mijn eerste halve triathlon volbracht. Hieronder een kort verslag en de vergelijking tussen voorspelling en resultaat.

Omdat ik afgelopen vrijdag jarig was en al mijn vrienden een surprise etentje hadden georganiseerd (heel erg leuk) had ik minder geslapen dan gepland. Na een goede 5,5 uur slaap om 5 uur opgestaan omdat ik, mede door de verjaardag, ook nog moest inchecken op zaterdagochtend. Omdat ik even vergeten was te tanken werd dit nog best een gehaast maar gelukkig uiteindelijk redelijk op tijd gereed om te starten. 's Ochtends goed ontbeten en rond kwart voor 7 ook nog extra witte broodjes met jam naar binnen gewerkt. Laatste uur toch wel zenuwachtig, was ik genoeg getraind ondanks de late inschrijving.

De start was rond 8.20 maar ik stond redelijk achteraan het vak 35-39 minuten. Qua tijd (38 min) klopte dit maar ik gok dat veel mensen teveel naar voren stonden want de eerste 750 meter heb ik heel veel mensen moeten inhalen. Het zwemmen ging verbazingwekkend soepel, niet vol gas gegaan en uiteindelijk 83 meter meer dan 1900 gezwommen in exact de geplande pace.

T1 was langer dan gepland, ik vond de wisseltenten niet echt ideaal en mijn op volgorde ingerichte wisseltas was door elkaar geschud. Dit kostte uiteindelijk toch wel ruim een minuut extra.

Fietsen ging, met de alpenstage van vorige week, bijzonder soepel. Met de halve marathon in het achterhoofd durfde in niet vol gas te gaan maar had achteraf best nog flink wat harder gekund. Uiteindelijk 2.40 gefietst met 34,4 gemiddeld. Had nog nooit meer dan 70k op de tijdrijder gefietst en kreeg aan het einde wel een beetje een stijve rug en schouders/nek. Misschien is voor die langere afstanden en bike fit geen slecht idee.

T2, soepel, totdat, ik terug werd gefloten. Ik had mijn helm braaf aan mijn fiets gehangen maar dat mocht blijkbaar niet, die moest in de wisseltas. Heel jammer maar ik moet weer terug rennen naar mijn fiets en mijn helm ophalen.. Kostte toch ook bijna 2 minuten.

Hardlopen ging de eerste 12 kilometer zo soepel dat ik bijna niet geloofde hoe makkelijk het tot nu toe allemaal ging. Was dit dan een halve triathlon? Ging ik te langzaam? Helaas kwam de man met de hamer dan toch redelijk aanzetten de laatste 8k. Qua conditie was er niks aan de hand maar mijn benen werden zwaar en mijn hamstrings wat pijnlijk. Langzaam begon ik elke kilometer langzamer te lopen en begon ik de kilometers nu toch wel echt af te tellen. Ik denk dat het gebrek aan looptrainingen, door de late toelating nadat ik op de reservelijst stond, hier de grote oorzaak zijn. Bij een betere voorbereiding had hier zeker nog minimaal 6 minuten tijdswinst ingezeten.

Al met al heel tevreden en blijkbaar kan ik mijn tijd, eerder ook gebeurt op kortere afstanden, tot op de minuut goed voorspellen. 5 uur en 24 minuten, heel bijzonder. Ik ben erg tevreden met het resultaat en zie gelukkig ook heel veel punten van verbetering. Met deze ervaring kan ik mijn volgende halve ook beter indelen en heb ik er nu al zin in.

Onderstaand mijn voorspelling vs. resultaat:

Zwemmen:    36.30     (38.44, pace goed, afstand iets langer)
T1:                 5          (6.31)
Fietsen:      2:45         (2:40.42)
T2:                 5          (5.53
Hardlopen:  1:52.30     (1:52.36)

Eindtijd:     5 uur 24 minuten  (5 uur 24 minuten en 24 seconden)

Ten slot nog wel het vermelden waard dat de organisatie echt top was. Goede Aid Stations met alle benodigdheden en superfanatieke vrijwilligers, echt heel goed. Enige mispuntje is misschien die wisseltent maar ik snap ook dat het met zo een groot evenement lastig anders te organiseren is.

107

Re: Almere 2019

Allereerst alle finishers gefeliciteerd met de geleverde prestaties!!
Toch maar even een reactie over mijn "race".
Zwemmen ging vrij goed, grootste probleem vond ik de lage zon waardoor op het achterste stuk de boeien niet echt te zien waren. achteraf echter toch redelijk recht gezwommen op souplesse. 31.51, meer zit er nu niet in zonder forceren (was ook wat langer dan 1900 dacht ik).
Wissel ging redelijk vlot, wel een flink stuk lopen overhet koude asfalt/beton.
Dan fietsen, begin was wat smal en er werd flink breed gereden dus duurde even om op snelheid te komen. Toen op de 2e rotondes richting de dijk bijna onderuit vanwege wegschuiven achterwiel ... Zal toch niet lek zijn?? Dus wel, bleek stukje verder... Dan maar bandje wisselen, snelle tijd zit er helaas niet meer in. Werd echter DNF want pompje blijkt niet te passen in dicht wiel... volgende keer beter.
dit was meteen laatste tri van 2019. Uiteindelijk toch wel tevreden over seizoen; 2*1,1*3,1*4 daar had ik vooraf voor getekend. Komende winter aan het zwemmen werken en dan op naar 2020!

108

Re: Almere 2019

Gefinisht en ik heb genoten (en bij lopen ook wel afgezien smile )

De koude cijfers:


1.9 km    02:02 min/100m    00:38:44    657    00:38:44   
T1        00:06:26    774    00:45:09    669   
90 km    32.51 km/h    02:46:07    713    03:31:16  704   
T2        00:07:52    1221    03:39:07    758   
21.1 km    06:01 min/km    02:06:53    929   

Totaal 05:46:00

Was voor mij prima voor een eerste halve. Helaas twee keer moeten stoppen voor een sanitaire stop en dat kostte me een minuut of 4. Een keer langs de weg met fietsen (dat of in mijn broek..) en een keer in t2.

Volgens mijn Garmin heb ik behoorlijk zigzaggend gezwommen en bijna 2300 meter gezwommen maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dat ik niet volledig recht zwom is wel aannemelijk want mijn tempo zou anders aan de lage kant zijn geweest en zo voelde dat niet. Had moeite met navigeren tegen de zon in. Ook ik heb overigens veel zwemmers moeten inhalen.

Het fietsen ging lekker. Achteraf bezien beetje ingehouden maar ja, eerste halve dus wilde niks forceren.

Lopen moet gewoon sneller. Punt. Meer trainen.. Geen last van kramp etc gehad, maar  was gewoon zwaar en spieren gingen pijn doen.

Conclusie: geweldige dag, geweldige organisatie, geweldige vrijwilligers en geweldige atleten. Wat een sfeer. Ik kijk uit naar de volgende!

109

Re: Almere 2019

Wat een prachtdag!

Voorspelling:

Louise schreef:

Ik hoop het binnen de 6 uur te doen.
<knip>
Onze zwemmer hoopt het in een dik uur te klaren en de loper (mijn man) in 3,5, dus we willen met z'n drietjes binnen de 11 uur finishen.

Uit de uitslag:
http://www.delftweg9.nl/triathlon/wp-content/uploads/2019/09/uitslag-almere.png

Dus: het ging hartstikke goed! Eén dingetje niet, en dat was dat onze chip (en die van enkele andere teams) het niet goed deed, en mijn doorkomsten dus pas in het 2e rondje zichtbaar werden. Manlief bang dat ik was uitgestapt zelfs, en mijn tussentijden leken ook raar traag omdat de app rekende alsof het het eerste rondje was. Dus hij stond gewoon nog net niet helemaal klaar en toen was ik er ineens al, ook wel omdat ik dus dik 10 minuten sneller was dan ik had gehoopt/voorspeld (yeah!). Bij hemzelf zijn alleen de eerste doorkomsten geregistreerd, daarna niet meer. Gelukkig staan we wel goed in de uitslag.

Dus: erg blij met mijn eigen en onze gezamenlijke prestatie, en verder vond ik het heel erg leuk - wat een  mooi weer (nouja, in het tweede fietsrondje stak de wind wel op en die leek alleen maar tegen) en wat een geweldig evenement! Op dat probleem met de app/chip na goed georganiseerd, en ondanks de grote schaal een stuk relaxter dan bij de twee Ironmans die ik van dichtbij heb meegemaakt.

Ook wel bijzonder om zo'n relay mee te maken, best wel spannend als je staat te wachten op de zwemmer. Voor de andere twee was het wel lang 'doodslaan' toen ik aan het fietsen was.  Daarna leuk om de loper elke ronde aan te moedigen, en samen over de finish.

Hedcandy nog gezien, vrijdag al, zaterdag op de motor, en na de finish. MontanaMan reed me voorbij en die groette ook - leuk dat je me zag, je ging hard daar!

Hier moest ik ook nog aan denken:

ronnyke schreef:

Ik ben meestal blij dat ik aan de 2e fietsronde begin zodat het wat rustiger word.

Ja, ineens is het rustig, dat was heel gek en ook wel lekker inderdaad. Ik heb niet echt last gehad van de drukte en stayeren zag ik juist pas in de tweede ronde - en toen zat de strafbox ook behoorlijk vol. Maar het contrast op het parcours tussen de twee rondes is wel heel groot, ja.

Louise

110

Re: Almere 2019

Knap gefietst Louise!

Verder erg leuk om alle verslagjes te lezen.

111 Laatst bewerkt door Hedcandy (15-09-19 14:55:07)

Re: Almere 2019

Mijn dagje achterop de motor is ook goed bevallen!
5.30u de briefing al, my god je moet er wat voorover hebben!
Toen naar de motards, om een leuke uit te zoeken bij wie ik achterop zou gaan...
Bleek mijn motard zijn topkoffer er thuis afgehaald te hebben. Ik balen,want een rugleuninkje is toch echt wel fijn als jeondertussen zit te appen,schrijven, fluiten en gebaren. Dan vlieg je er niet telkens bijna af als hij even optrekt.
Dus wat doet de beste man? Hij ging hem thuis wel even halen!!
Komt ie terug, is het niet zomaar een koffer,nee het achteropzitje was omgetoverd in een luxe fauteul (hoe schrijf je dat?),ik was de koning te rijk!

Ik heb me prima vermaakt met het aanmoedigen van alle bekenden, kijken naar leuke pakjes, doorschijnende bilnaden (!!) en dure fietsen.
O ja, tussendoor natuurlijk ook flink opgetreden tegen alle kluitjes, maar meer dan fluiten en waarschuwen vond ik niet nodig, het was zo druk dat je bijna niet anders kon dan op/in elkaar fietsen. Dan ga ik daar geen kaarten voor uitdelen. Dit is uiteraard een persoonlijke keus, maar als er netjes wordt gereageerd op een waarschuwing dan laat ik het daarbij.

Louise idd gezien en ook haar man kunnen aanmoedigen, na 14u was ik nl vd motor af en kon ik wat rondlopen en genieten van de sfeer in het stadion.
Topdag gehad, bekaf, voldaan, volgend jaar weer.
Maar dan doe ik zelf ook weer mee op de halve...

112

Re: Almere 2019

Inmiddels heb ik een uitgebreid verslag gemaakt van het afgelopen weekend op onze website

113

Re: Almere 2019

Hedcandy schreef:

Maar dan doe ik zelf ook weer mee op de halve...

Is die er volgend jaar wel dan? Zowel in de briefing als via Google kan ik alleen maar programma´s vinden van 7 dagen WK met een hele en een bak `side events?

Grtz
D.

114

Re: Almere 2019

Ik heb me nog niet eens netjes voorgesteld op dit forum (foei, dat zal ik nog maar eens gaan doen dan), maar lees al wel een poosje mee. En daar heb ik ook al veel aan gehad in de aanloop naar mijn allereerste halve triatlon, gisteren in Almere. Hier is mijn verslag van die dag:

Gisteren deed ik dus mijn allereerste halve triatlon in Almere.
Màn, wat vond ik het spannend, of eigenlijk gewoon doodeng. Ik ben in 2017 begonnen met triatlontrainingen en had tot nu toe een enkele 1/8e, een OD en een kwart gedaan.
Ik ben een aarts-recreant, zonder schema, zonder trainer, gewoon voor de lol omdat ik sporten zo lekker vind. Maar zodra het 'serieus' wordt en gaat aanvoelen als 'moeten' - een schema heeft bijv. die uitwerking op mij - dan vind ik het niet meer leuk. Deze aanpak heeft me in 2016 al tot 100 km hardlopen gebracht bij de RUN Winschoten, dus nu zou ik het weer volgens de methode 'ik doe maar wat' gaan doen.

Wat het heel lang heel lastig maakte, was dat ik niet lekker kon fietsen. Ik had 2 jaar geleden een racefiets gekocht, maar ik hield het daarop geen half uur uit zonder tot mijn navel af te sterven. Geen doen! Twee jaar was ik bezig met allerlei zadelexperimenten, omdat ik dacht dat het daaraan lag. Dit voorjaar kreeg ik het echt spaansbenauwd, want de datum van Almere kwam toch wel snel dichterbij en ik had dus nog amper gefietst.
Een, of eigenlijk twee bikefits bij TriPro maakten het probleem met mijn racefiets erg duidelijk (het ding past mij niet echt) en maakten dat ik de knoop doorhakte en voor een supersonische triatlonfiets zou gaan. Ik wilde nu ook wel eens lekker fietsen, want ondertussen begon ik een aardige hekel aan fietsen te krijgen.
Wat een verademing! Ik kon dus wel een beetje fietsen! Nog steeds ben ik geen sterke fietser, maar ik ben al blij dat ik nu meer dan 30 à 40 km achter elkaar kan fietsen. In de drie maanden die ik nog had tot Almere heb ik nog zoveel mogelijk kilometers proberen te maken op mijn vliegmachientje.
Borstcrawl zwemmen kon ik gelukkig nog uit mijn jonge jaren en heb ik rustig aan uitgebreid en hardlopen kon ik ook nog. Dat is ook veruit mijn makkelijkste onderdeel, dus dat heb ik alleen onderhouden voor zover nodig was.

Raceday ... wat was ik blij dat ik ein-de-lijk kon beginnen. De zenuwen waren verdwenen en ik kon gewoon lekker doen waar ik voor gekomen was. Van tevoren mikte ik op ca. 45 minuten zwemmen, 3:15 à 3:30 u. fietsen en 2:10 à 2:15 u. hardlopen. In totaal hoopte ik in 6:30 u binnen te zijn.
Vanaf de start ging het gelijk al lekker. In 43 minuten was ik het water uit, het fietsen lukte in 3:04 u. (inclusief een plaspauze van een paar minuutjes onderweg) en met lopen was ik in 1:51 u. klaar.
In de tweede ronde hardlopen liep ik eens voorzichtig te rekenen en kwam tot de conclusie dat ik  best wel eens onder de 6 uur kon gaan eindigen. Het werd een eindtijd van 5:50:26! Ik heb mezelf weer verbaasd. Wat was ik blij, en trots! Dit wijffie is trots op haar lijffie. big_smile

115

Re: Almere 2019

Macer schreef:

Inmiddels heb ik een uitgebreid verslag gemaakt van het afgelopen weekend op onze website

Leuk om te lezen! Sowieso de andere verhalen hier ook, en gefeliciteerd met de prestaties en jammer van de pech Kempenaer!

Mijn blogpost is ook af, met foto's en filmpjes zelfs: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … ul-day-u2/

En welkom hier op het forum tOOter - mooie binnenkomer zo! In (bijna) één keer naar een TT-fiets, dat doen er niet veel. Niet een beter passende racefiets overwogen?

Louise

116

Re: Almere 2019

Duiksmurf schreef:
Hedcandy schreef:

Maar dan doe ik zelf ook weer mee op de halve...

Is die er volgend jaar wel dan? Zowel in de briefing als via Google kan ik alleen maar programma´s vinden van 7 dagen WK met een hele en een bak `side events?

Grtz
D.

Hij staat er idd niet tussen omdat het geen hoofdnummer is volgend jaar. Ik heb hem ergens bij de side events zien staan maar weet niet meer waar.
Maar reken maar dat ze die 1500 inschrijvingen financieel nodig hebben.
Ik gok dat hij op een andere dag komt als de LD, nu zaten de lopers van de halve de europese top ook wat in de weg op het loopparcours en dat wil je niet met een wk.
Alleen nog geen idee wanneer het zal zijn...

117

Re: Almere 2019

Louise schreef:

...
En welkom hier op het forum tOOter - mooie binnenkomer zo! In (bijna) één keer naar een TT-fiets, dat doen er niet veel. Niet een beter passende racefiets overwogen?

Louise

Dank je wel! Jouw/jullie verslag is ook leuk om te lezen. Zo'n estfette is toch weer een heel andere beleving dan zo'n dag in je eentje.
En die Sanne was maar druk met al die bekenden onderweg en aan de finish. Ze heeft mij ook mijn medaille omgehangen. big_smile

Een andere racefiets overwogen ... ja, heeel even ... en toen had ik al besloten dat ik het helemaal anders wilde. Ik had bij de tweede bikefit gevoeld hoe relaxt het zat in de tijdrithouding en daarmee zag ik die halve wel zitten. Toen ik ook nog merkte hoeveel verschil die fietshouding uitmaakt bij het hardlopen daarna, had ik ook echt geen spijt van mijn dure keuze. Eerst had ik bij het lopen na fietsen altijd het gevoel of ik met de benen van iemand anders liep, zo moeizaam en ongecoordineerd. Als ik nu van de TT-fiets kom, heb ik dat eigenlijk helemaal niet meer en kan ik gewoon hardlopen zoals ik dat altijd doe. Ik ben er wel blij mee.

118

Re: Almere 2019

Hedcandy schreef:
Duiksmurf schreef:
Hedcandy schreef:

Maar dan doe ik zelf ook weer mee op de halve...

Is die er volgend jaar wel dan? Zowel in de briefing als via Google kan ik alleen maar programma´s vinden van 7 dagen WK met een hele en een bak `side events?

Grtz
D.

Hij staat er idd niet tussen omdat het geen hoofdnummer is volgend jaar. Ik heb hem ergens bij de side events zien staan maar weet niet meer waar.
Maar reken maar dat ze die 1500 inschrijvingen financieel nodig hebben.
Ik gok dat hij op een andere dag komt als de LD, nu zaten de lopers van de halve de europese top ook wat in de weg op het loopparcours en dat wil je niet met een wk.
Alleen nog geen idee wanneer het zal zijn...

Dat zou inderdaad wel een grote verbetering zijn. Vond het loopparcours echt te smal voor zoveel deelnemers, en als je zo vaak moet inhalen/ingehaald worden.

Het fietsparcours heb ik niet genoeg van gezien, maar lees ik hetzelfde over.

119

Re: Almere 2019

Zaterdag nog met een meneer van de NTB staan praten en hij wist te vertellen dat de halve afstand volgend jaar helemaal komt te vervallen ivm het WK. Maar of dat echt zo is.....

Mijn voorspelling bleek inderdaad wat te rooskleurig. Het zwemmen had ik wat lucht te  kort ivm nog steeds die verkoudheid. Fietsen was prima en het lopen, ondanks mijn voet blesure, heel goed zelfs. Dry needling gehad op vrijdag en afgetaped. Heeft toch wat geholpen. (al was t maar een placebo effect smile

Voorspelling
00:35 - Zwemmen   00:40:31
00:05 - T1               00:06
02:25 - Fietsen (al weet ik niet of dit realistisch is aangezien het meer dan 90 is...)  2:34:24
00:05 - T2 00:04.54
01:35 - Lopen (mits ik niet te veel last van die peesplaat krijg) 1:39:44

04:45 - Totaal  05:06:31

120 Laatst bewerkt door MontanaMan (16-09-19 20:40:08)

Re: Almere 2019

Bij deze mijn verslag. Ik heb genoten! Super weer, super gladde strakke wegen, super organisatie en overall gewoon een hele goede sfeer.

Donderdagochtend vroeg vertrokken vanuit Oxford en was ruim voor het avondeten bij mijn ouders. 's Avonds nog even geoefend met het vastmaken van mijn fietsschoenen met elastiekjes, en het opstappen met de schoenen al op de fiets.
Vrijdagochtend richting Almere. We hadden een kamer gehuurd viavia op ongeveer een half uurtje lopen van de start. Dus vandaar naar de start gefietst. Briefing bijgewoond, en ik vroeg me af hoe ze dat deden als er na de briefing ineens iedereen naar de registratie gaat. Maar dat ging eigenlijk best snel. Goed geregeld!

Aangezien de vriendin van mij coeliakie heeft niet naar de pasta party geweest, al zag het menu er goed uit, maar zelf glutenvrije pasta gemaakt en gegeten bij de mensen waar we verbleven. Op tijd naar bed en redelijk goed kunnen slapen.
's Ochtends mijn standaard witte puntjes met jam naar binnen geschrokt en toen naar de start.
Aangezien we tot 8u in de wisselzone konden planden we om 7u er te zijn en we kwamen ook netjes rond 7u bij de parkeergarage aan. Ook dat was weer top geregeld, 5 euro voor een hele dag parkeren, waar kan dat nog?
Fiets klaargemaakt (eten, drinken, garmin, power meter calibreren, schoenen erop), tassen opgehangen. Het was vrij onoverzichtelijk hoe je bij de startvakken voor het zwemmen kon komen. En we stonden bij de start zo'n beetje nog in de tent. Uiteindelijk een stuk langs de hekken gelopen en over het hek geklommen waar we dachten dat het de 30-34 minuten groep was. Bleek dat een stuk verder het hek gewoon open was en dat daar de 30-34 groep pas begon.
In het begin van het zwemmen dus erg veel mensen ingehaald en de eerste 500m gingen ook snel (7:08). Daarna het stuk tegen de zon in en kon net als de rest dus niet echt zien waar we naartoe moesten. Ik had me ook niet echt in het zwemparkoers verdiept en zwom dus maar achter gespetter voor me aan. Tot ik tegen een kayak aanzwom! Naar links bijgestuurd, tot ik weer bijna tegen een kayak aanzat! big_smile Nog weer naar links bijgestuurd en toen zat ik weer goed, maar wel weer tussen een boel langzamere zwemmer, wat vooral even lastig was vlak voor het einde waar je door een soort fuik moest. Werd nog een beetje duwen en trekken daar en toen maar rustig ingehouden en achter een paar anderen blijven hangen. Ik heb geloof ik de hele ronde geen voeten gezien, jammer.

Gehoopte tijd: 33-34 min --> 34:29 (2137m)

T1 ging soepel 6:00 -> 4:20 Kreeg wel erg koude voeten van het lopen over nat tapijt en stenen!

Fietsen: Wat een feest! Ik geloof dat het slechtste stuk weg op de hele route, te vergelijken is met de betere stukken weg die ik hier op mijn fietsrondes tegenkom. De zon scheen, er was nauwelijks wind, het IJsselmeer en Flevoland lagen er mooi bij, en zo'n lint met fietsers op de dijk en door de polders was prachtig om te zien! Nog geprobeerd wat vogels te kijken in de Oostvaardersplassen, maar daar had ik het toch te druk voor. Even nog gestopt om iets van mijn voorwiel af te halen, die begon te tikken en kreeg het er fietsen niet vanaf. Bleek een lipje van een gelletje te zijn en gelukkig niet iets scherps.
Zag na de eerste rotondes iemand teruglopen en dat was waarschijnlijk Kempenaer sad .
Op de dijk ergens zag ik ineens een bib voor me met 'sportkunstenaar' dus groette ik Louise even smile
En op een gegeven moment reed er een motor even naast me toen ik alleen reed en ik stak mijn duim op. Het jurylid was een vrouw, dus ik dacht dat dat Hedcandy kon zijn. Op zich heb ik weing gestayer gezien. Op een gegeven moment was ik net uit een groepje gezakt met mensen waar ik al een poos mee op reed en die reden vrij dicht op elkaar en een motor reed er een paar minuten naast maar gaaf geen blauwe kaarten. Ik geloof ook niet dat er in die 'groep' gestayerd werd. Wel viel het me op dat er meer gestayerd/op het randje gereden leek te worden naarmate mensen mij harder voorbij kwamen. Als er iemand mij hard voorbij kwam, dan kwamen er vaak meer. 
Op een gegeven moment stonden er nogal wat vrachtwagens op de andere kant van de weg en een weg rechts. Ik denk dat die bezig waren om een veld leeg te halen. Geen last van gehad, maar ik vroeg me af hoe ze dat op gingen lossen.
Ik had een wattage van 220-230 voor ogen, en dat heb ik ook wel redelijk vaak voor mijn ogen gezien, maar meestal zat ik eronder. Ik kwam uiteindelijk uit op 196/200. Redelijk constant dus. Hartslag en gevoel waren goed, wattage misschien iets lager dan gehoopt, maar ik heb nog nooit zo snel gefietst, zelfs niet in sprint of olympic distance triathlons, 35.1 km/ gemiddeld! Een diepe buiging trouwens voor de 38.3 van Macer!
Mijn bi-saddle zadel zat lekker, kan nog wel iets beter denk ik, maar veel fijner dan welke van mijn vorige zadels, ondanks dat ik er pas een uur of 6 op had gezeten voor de wedstrijd.

Fietsen gehoopt 2:40-2:45 --> 2:37:27

T2: weinig enerverend, lekker op een stoeltje gezeten om mijn schoenen aan te doen
6:00 --> 3:46

Lopen: Te enthousiast van start, en daar later voor betaald. Eerste km in 4:37, en dat is veel te snel voor me. De vriendin ui Zwitserland zat inderdaad met zwemmen iets achter en haalde me bij het fietsen na 21km al in en verdween snel uit het zicht. Toen ik uit T2 kwam liep ze vlak voor me en probeerde er even bij te komen, tot ik doorhad dat 4:00/km liep. Dat kan ik helemaal niet, dus snel gas teruggenomen. Op zich was de hartslag ok, maar de benen voelden niet fris. Tot km 12-13 ging het nog wel, maar in de laatste ronde alle aid stations doorgewandeld. Kreeg ook behoorlijk last van mijn voeten, maar bij het wandelen nam dat elke keer snel af, dus dat was ook wel welkom. De laatste kilometer kon ik nog redelijk versnellen, maar mijn hartslag laat zien dat ik dat ook niet heel lang had vol kunnen houden.

Lopen gehoopt 1:48-1:50 --> 1:54:18

Overall gehoopt 5:13-5:21 --> 5:14:19 smile

De verzorging na de finish was echt top! Ik heb me tijdens de wedstrijd bijna precies aan mijn voedingsplan gehouden. Vlak voor het zwemmen een gel (met water), tijdens het fietsen elk kwartier een hap van een energie reep. Had 4 repen mee (62 gram carbohydraten elk) en had er 3,5 op + een gel vlak voor het einde van het fietsen. Met lopen elk half uur een gel, maar de laatste heb ik ingewisseld voor cola bij de aid stations (daarvoor alleen water). Op de fiets verder electrolyten in de aero bottle en water in een bidon op het frame. Bij elkaar ruim 2L gedronken op de fiets.

Maar bij de finish had ik inees honger. Dus ik heb me volgestopt! Chips, boterham met ham, boterham met zalm, bak fruit met yoghurt, tros druiven en nog een bord patat met frikandel en een paar colaatjes big_smile

Wat betreft die vriendin van mij:

Zij zal ongeveer hetzelfde zwemmen als ik denk ik, fietst een stuk harder en loopt een stuk harder. Vorig jaar had de eerste vrouw in haar agegroup 5:07:31 (en nr 2 5:07:39...ai) maar ik denk dat zij een goede kans heeft om onder de 5u te gaan.

Die zwom inderdaad net achter me (20 sec), deed bijna 1,5 min langer over T1, maar haalde me na 21km op de fiets al in. Fietste uiteindelijk niet heel veel sneller (2:35), maar liep, zoals verwacht veel sneller (1:38) en kwam daarmee op 4:58 en 2e in haar agegroup.

Ikzelf moet toch echt wat beter gaan lopen. Zwemtijd was de 282ste, fietstijd de 440ste en de looptijd de 621ste. Ik haalde op de fiets wel meer in dan ik ingehaald werd, maar dat waren vooral deelnemers van de hele. Bij het lopen was vooral de eerste ronde deprimerend, ik werd alleen maar ingehaald. De laatste ronde, met veel deelnemers van de hele op het loop parkoers lag het tempo me beter.

Ik heb de hele dag genoten en het was super georganiseerd allemaal.

Een paar puntjes toch ter verbetering.
De app: de challenge app heeft nog steeds veel in te halen op de ironman app, maar is al heel wat verbeterd. In ieder geval de rabobank challenge Almere app. Wel was de tijdswaarneming niet op orde. Schijnbaar was er nogal een verschil met waar de tijdswaarneming matten lagen, en waar ze hadden moeten liggen. Ik kreeg van verschillende mensen de opmerking dat ik nogal wisselvallig liep. 4:00/km, dan weer 6:00/km, terwijl ik de eerste anderhalve ronde redelijk rond de 5:00 liep.
Ik checkte ook in de app na de finish hoe de sportkunstenaars het deden en toen vroeg ik me inderdaad ook af of Louise uitgestapt was want het leek of die nog in haar eerste rond zat.
De controle bij de checkout van de tassen was wel heel miniem, je kon eigenlijk zo met tassen naar buiten lopen.
Ik zou graag zien dat de fietsers die met de koplopers meefietsen ook op hun rug iets hebben wat aangeeft met wie ze meefietsen (eerste vrouw LD, eerste vrouw MD enz). Ze hebben dat voorop hun fiets, maar als deelnemer zie je dat niet. Ik zou ze graag aanmoedigen, maar nu komt zo'n fietser voorbij en weet ik meestal niet wat er voorbij gaat komen (er komen bijvoorbeeld ook snelle agegroup mannen voorbij met de pro vrouwen).

En mijn vriendin vond het vreemd dat er heel veel bombarie werd gemaakt voor de winnaar van de MD bij de mannen (rook, vuurwerk, golden ribbons) maar niks bij de vrouwen (maar misschien werden ze verrast met de finish door de tijdwaarneming).

Hopelijk volgend jaar een halve onder de 5 uur!

121

Re: Almere 2019

MontanaMan schreef:

***lang verhaal***

Mooi verhaal mr Montana, eerste keer Almere begrijp ik? Gefeliciteerd in elk geval met je mooie prestatie!

122

Re: Almere 2019

Zeker leuk verhaal, MontanaMan. Paar dingetjes pik ik eruit:

MontanaMan schreef:

Fiets klaargemaakt (eten, drinken, garmin, power meter calibreren, schoenen erop),

Dus jij kunt je vermogensmeter calibreren en dan eerst nog iets anders doen voordat je 'm daadwerkelijk gaat gebruiken? Bij mij kan dat niet. Of nouja, hij calibreert altijd eerst als ik 'm aanzet, dus als ik begin met fietsen.

MontanaMan schreef:

Op de dijk ergens zag ik ineens een bib voor me met 'sportkunstenaar' dus groette ik Louise even smile
En op een gegeven moment reed er een motor even naast me toen ik alleen reed en ik stak mijn duim op. Het jurylid was een vrouw, dus ik dacht dat dat Hedcandy kon zijn.

Hedcandy kwam mij niet zo lang na jou voorbij, dus ik wilde nog roepen: 'MontanaMan zit hier net voor!', maar dat was kansloos natuurlijk.

MontanaMan schreef:

Op een gegeven moment stonden er nogal wat vrachtwagens op de andere kant van de weg en een weg rechts. Ik denk dat die bezig waren om een veld leeg te halen. Geen last van gehad, maar ik vroeg me af hoe ze dat op gingen lossen.

Ik ben voorbij gereden van een vrachtwagen, daar schrok ik even van, maar verder geen hinder, maar voor me uit zag ik dat diezelfde vrachtwagen anderen wel hinderde toen hij afsloeg naar een boerenerf. Mijn indruk was dat de gemeente Zeewolde de wegen niet helemaal had willen afsluiten.

MontanaMan schreef:

Maar bij de finish had ik inees honger. Dus ik heb me volgestopt! Chips, boterham met ham, boterham met zalm, bak fruit met yoghurt, tros druiven en nog een bord patat met frikandel en een paar colaatjes big_smile

Haha, ja, wij (zwemmer en ik) hadden natuurlijk geen buffet na onze finish, maar toen we met z'n drieën over de finish waren gekomen, hebben wij ook nog wat meegepakt. En de friet in het kraampjespark was érg lekker!

MontanaMan schreef:

Ik kreeg van verschillende mensen de opmerking dat ik nogal wisselvallig liep. 4:00/km, dan weer 6:00/km, terwijl ik de eerste anderhalve ronde redelijk rond de 5:00 liep.
Ik checkte ook in de app na de finish hoe de sportkunstenaars het deden en toen vroeg ik me inderdaad ook af of Louise uitgestapt was want het leek of die nog in haar eerste rond zat.

Ja, dat was suf, en  nu staan er doorkomsttijden in de uitslag die ook nergens op slaan, dan zou ik stukjes 60 gereden hebben. Dat is bij alle teams zo, ze hebben maar wat gedaan, lijkt het. Die app moet echt nog wel beter, ja. Bij ons is het natuurlijk ook zo dat de loper een beetje wil weten wanneer hij aan de bak moet, en daar kwam zo weinig van terecht.

Over de organisatie nog: wij vroegen ons ook wel af waarom de halve zo kort op de hele start. Onze zwemmer is in z'n tweede rondje zo'n beetje overzwommen door de kop van de halve, en alles gaat tegelijk fietsen.

Volgens mijn Almeerse vriendin is er volgend jaar geen halve bij, maar ik zou ook denken dat ze het geld wel nodig hebben, ja.

Louise

123

Re: Almere 2019

Waarschijnlijk wel een halve, maar misschien op andere locatie of op andere dag.

124

Re: Almere 2019

Ik geloof dat de halve volgend jaar een bijnummer is en inderdaad helemaal apart van de hele. Zou goed kunnen zijn dat de hele op zondag is en de halve op zaterdag (of andersom).
Ze hadden inderdaad wel meer tijd tussen de start van de hele en halve kunnen laten, lijkt me zeker voor de minder zwemmers van de hele niet leuk. Die zitten dan in de tweede ronde, en worden dan overzwommen door een hele bende hardzwemmers die niet graag zigzaggen.

Zet de garmin op de fiets aan en laat hem dan gewoon aanstaan tot ik terug ben van zwemmen, dan gaat hij in slaapstand. Geen idee eigenlijk of ik opnieuw had moeten calibreren. Blijf toch wattage ook vergelijken met hartslag en RPE, dus wilde niet kostte wat kost een bepaald wattage halen, maar wel redelijk constant fietsen. Dat laatste is wel gelukt lijkt met een AP/NP van 196/200.

125

Re: Almere 2019

Fietsen gehoopt 2:40-2:45 --> 2:37:27

Dat laatste is wel gelukt lijkt met een AP/NP van 196/200

Mijn tijd bij fietsen 2:38:12 (garmin)
AP/NP: 192/197

Leuk hoe dat overeen komt!