1 Laatst bewerkt door mister_arby (29-12-07 20:39:41)

Onderwerp: Welk wetsuit zal ik kiezen?

Beste forummembers,

'Ik ben nieuw hier' En heb direct al even een vraagje..

Wil namelijk binnenkort een wetsuit aanschaffen(liefs nieuw). En nu zijn er een aantal die in mijn buget vallen:

- BlueSeventy Energie '07 
http://www.sbrsports.com/img/F/661083.jpg

- Orca Equip '08
http://www.sbrsports.com/img/F/334112.jpg

- Orca NEW RS1 '08
http://www.sbrsports.com/img/F/653554.jpg

- Orca EVO '07
http://www.sbrsports.com/img/F/653346.jpg

Persoonlijk heb ik het liefste een BlueSeventy of Orca wetsuit, dus vallen er al een aantal af.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze wetsuits?

En als je een van deze suits zelf in bezit hebt, wil ik wel graag weten wat voor maat en hoe groot je bent. Dit ivm omdat ik hem via internet bestel(veel goedkoper).

alvast bedankt voor de reacties!

gr. m_a

2

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

Beide merken zijn goede wetsuits en zullen in kwaliteit niet voor elkaar onder doen. Verschil zit hem in pasvorm, de ene persoon past een Orca beter, de andere een BlueSeventy (voormalig Ironman). Het hangt gewoon van je lichaamsbouw af. Daarom is bestellen via Internet riskant. Heb je smalle schouders dan kan een Orca misschien wat te wijd in je bovenlichaam vallen, maar heb je daarbij "dikke" (fiets-) benen dan zijn de pijpen van een Blue Seventy-pak misschien weer net te smal.
Pasvorm van een wetsuit luistert nauw :-) Strak is goed, te strak weer niet enzovoort enzovoort.
Er zijn in het voorjaar diverse triathlonspeciaalzaken die pasdagen in zwembaden organiseren. Je kunt dan verschillende typen pakken van verschillende merken proberen en er ook echt in zwemmen, want dat is ook weer een wereld van verschil met een pak op het droge aan hebben.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou liever wat meer geld uitgeven aan een pak waarvan ik zeker weet dat het me goed zit, dan iets via internet bestellen en er dan na 2x zwemmen achterkomen dat ik aan alle kanten water schep.

Grtz
Mike

3

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

waar kan ik vinden wanneer er testdagen zijn en waar? Want dat heb ik al vaker op het forum gelezen, maar kan daar verder niks over vinden.

4

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

Ja, zeker eerst testen in het water voordat je een pak koopt!!! Wat dat betreft kan ik me absoluut vinden in de opmerkingen van TriMike! De meeste wetsuittestdagen zijn in het voorjaar. Zelf heb ik afgelopen jaar mijn pak gehaald in Hilversum en ben ik door het veelvuldig testen op de testdag op een heel ander pak uitgekomen dan verwacht. Ik ging voor de Orca, maar kwam thuis met een Sailfish omdat dit pak nog net iets meer flexibliliteit bood rond de schouders! Doordat ik nu niet meer verzuur in de schouders, daalde mijn 1000 m tijd met bijna 2 minuten!

Mvg,
Peter

5

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

Dan ga ik toch eerst maar ergens passen/testen..  wie kan mij vertellen waar en wanneer?

gr. m_a

6

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

*Zucht*

Heb je zelf al geprobeerd te zoeken?

1. Zoek winkels die wetsuits verkopen; tri-run, sanden,lokale verkopers enz
2. Kijk op de website of er aankondigingen staan.
3.Zo niet, stuur eens een mailtje/bel eens op.
4. Ontvang je antwoord, plan eventuele tripjes naar dit soort testdagen.
5.Pak je zwembroek,bril en handdoek in en probeer alles uit.
6.Kies degene die het beste voelt en past.
7. Als je enige vorm van ethisch besef hebt, koop degene die je gekozen hebt bij de organisator van de wetsuittestdag en niet bij een internet-discounter. Anders zijn er straks geen wetsuittestdagen voor andere mensen meer.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

Heb vandaag wetsuit besteld smile

Was bij wetsuit test dag in Groningen. Was echt goed om even te testen. Heb wel zo'n 8 verschillende types/merken aangepast. Je kunt materiaal goed met elkaar vergelijken. Zat eerst te twijfelen tussen een Blue Seventy Reaction of de Energie. Die zaten mij beide het beste, tjah heb toch voor de 2008 versie van de Reaction gekozen, was qua prijs iets goedkoper en had niet het gevoel dat ik een groot verschil kon merken.

Ieder die nog een wetsuit wil aanschaffen, zeker naar een testdag gaan! Maar let wel op dat er meerdere merken zijn. Want het verschilt erg per persoon wat goed zit. En meestal vallen de types van een merk meestal toch redelijk hetzelfde (het materiaal is dan wellicht anders, maar maten blijven ongeveer hetzelfde).

8

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

ok kan wel een wetsuit aan schaffen maar een trisuit is toch handiger of is een swimsuit beter voor lagere temperaturen
en op duursportwinkel.nl zijn deze voor minder als 150,- aan te schaffen
heeft iemand een tip ?

9

Re: Welk wetsuit zal ik kiezen?

Volgens mij haal je wat zaken door elkaar als je een wetsuit en een trisuit als alternatief naast elkaar zet. Een wetsuit is praktisch bij het zwemmen. Voor de rest van de triathlon zul je ook iets aan moeten hebben hebben (zonder kleding fietsen/lopen is maatschappelijk nog niet zo geaccepteerd :-)), praktisch is dan om een trisuit te dragen.

Als het water warm genoeg is en je goed kunt zwemmen kun je er voor kiezen om het wetsuit achterwege te laten (sneller wisselen). Dan kun je kiezen of je in een swim of tri-suit de wedstrijd doet.

JAB