26

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Buus schreef:

Opzich wel logisch. P2 en p3 zijn toch altijd al hetzelfde frame geweest?

P2 had altijd een relatief korte bovenbuis waardoor hij populair was bij triathleten, vanwege het comfort waar de p3 meer een hardcore diepe zit had voor tijdrijders en/of soepele triatleten ;-)

Het zou kunnen da tin het laatste model dit verschil er niet meer was, maar tot een jaar of 2-3 geleden was er zeker een groot verschil in frames.

27

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Gisteren heb ik m'n nieuwe fiets opgehaald!

Eerlijk gezegd was ik een klein beetje bang dat het op één of andere manier een beetje tegen zou vallen, maar niets was minder waar. Toen ik voor het eerst op mijn fiets ging zitten had ik direct een heel comfortabel gevoel.
Het viel me zelfs op dat het zadel erg lekker zat
Het enige dat nog moest worden bijgesteld was de lengte van de aeobars ivm de positie van de shifters.

Ik denk dat de conclusie voor dit topic wel duidelijk is: Ik ben erg blij dat ik een goede bikefit heb laten doen bij een specialist.
Het is de investering zeker waard!

Nu staat de fiets met een blauwe trainingsband op de tacx. Ik ga straks zeker even op Zwift!
(en mijn vorige racefiets op Marktplaats zetten)

28

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

prachtige fiets!

29

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Heel mooi!

30

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Zeker mooi, gefeliciteerd!
Staan de aerobars expres een beetje omhoog - althans, zo lijkt het op de foto?

Louise

31

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Mooie fiets hoor!!

En die aerobars zo omhoog fietst denk ik best lekker. Viel me op in de aftermovie van Kona dat sommige toppers ze ook zo hebben staan...

32

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Prachtige fiets, dat gaat een mooi triathlonseizoen worden!

33 Laatst bewerkt door rdlk (22-12-19 19:39:34)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Bedankt! Nieuw materiaal werkt voor mij ook als motivatie voor training (kopen is 1, gebruiken is 2).

De bars zijn zoals de fiets geleverd wordt. Het fijne is dat ik mijn polsen niet ver hoef te strekken om de bars en shifters goed vast te pakken.

Het fietst heerlijk, maar vooralsnog weinig aero-voordeel op Zwift. wink

34

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Gave fiets rdlk , heel veel plezier er mee !

35

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

rdlk schreef:

De bars zijn zoals de fiets geleverd wordt. Het fijne is dat ik mijn polsen niet ver hoef te strekken om de bars en shifters goed vast te pakken.

Liggen je onderarmen wel horizontaal dan? Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik had het inderdaad ook al eerder gezien bij toppers, soms zelfs best heel steil omhoog zelfs, maar ik weet niet precies hoe het zit.

Louise

36

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Erg gave fiets! Veel plezier ermee!

37

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Hedcandy schreef:

Mooie fiets hoor!!

En die aerobars zo omhoog fietst denk ik best lekker. Viel me op in de aftermovie van Kona dat sommige toppers ze ook zo hebben staan...

Dat lijkt mij ook een stuk comfortabeler dan helemaal vlak.

38

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Louise schreef:
rdlk schreef:

De bars zijn zoals de fiets geleverd wordt. Het fijne is dat ik mijn polsen niet ver hoef te strekken om de bars en shifters goed vast te pakken.

Liggen je onderarmen wel horizontaal dan? Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik had het inderdaad ook al eerder gezien bij toppers, soms zelfs best heel steil omhoog zelfs, maar ik weet niet precies hoe het zit.

Louise

De gedachte er achter is volgens mij dat de ruimte tussen armen en hoofd/bovenlichaam kleiner wordt waardoor hier minder lucht tussenkomt die voor de nodige weerstand zorgt.
Maar je ziet het meer in triatlon dan in het reguliere wielrennen/tijdrijden terugkomen dus het zal hem ook wel over comfort gaan.

39

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Mooie fiets! En schijfremmen, mooi!

Je ziet het inderdaad meer en meer afgelopen jaren, zo'n (bid-)sprinkhaan houding waarbij de aerobars oplopen.

40

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

ruben_vandenberghe schreef:

De gedachte er achter is volgens mij dat de ruimte tussen armen en hoofd/bovenlichaam kleiner wordt waardoor hier minder lucht tussenkomt die voor de nodige weerstand zorgt.

Ja, dat snap/ken ik - je ziet het bij tijdrijders ook wel. Maar het comfort snap ik nog niet - hoe voorkom je dat je armen naar onder glijden, c.q. dat er veel druk op je steunpunt (ellebogen) komt? Of valt dat wel mee? 

Louise

41

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

ruben_vandenberghe schreef:
Louise schreef:
rdlk schreef:

De bars zijn zoals de fiets geleverd wordt. Het fijne is dat ik mijn polsen niet ver hoef te strekken om de bars en shifters goed vast te pakken.

Liggen je onderarmen wel horizontaal dan? Gewoon nieuwsgierig hoor. Ik had het inderdaad ook al eerder gezien bij toppers, soms zelfs best heel steil omhoog zelfs, maar ik weet niet precies hoe het zit.

Louise

De gedachte er achter is volgens mij dat de ruimte tussen armen en hoofd/bovenlichaam kleiner wordt waardoor hier minder lucht tussenkomt die voor de nodige weerstand zorgt.
Maar je ziet het meer in triatlon dan in het reguliere wielrennen/tijdrijden terugkomen dus het zal hem ook wel over comfort gaan.

Dan heb je het denk ik over de echt extreme posities. Maar bijv. Tom Dumoulin heeft ook oplopende onderarmen, de afstand tussen hoofd en handen is heel klein. Bij hem hebben tests uitgewezen dat 'zo laag mogelijk' zitten zwaar wordt overschat qua aerodynamica. 'Smal' zitten is zeker zo belangrijk en daarmee kan hij een stuk meer kracht zetten. Aldus Dumoulin zelf in interviews.

42 Laatst bewerkt door rdlk (25-12-19 12:44:28)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Ik heb even een foto gemaakt van de armpositie op het stuur.
(met één hand op het stuur en de telefoon in de andere)

Mijn arm ligt wel horizontaal, maar de stand van handen/polsen is anders.
Vergeleken met mijn vorige opzetstuur is dit een stuk comfortabeler.

43

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

O ja, als je het zo ziet dan valt t wel mee hoeveel je armen omhoog lopen...

44

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Dank je, rdlk, weer wat geleerd - dat helpt inderdaad, en je armen lopen dus niet echt omhoog. Dus glijd je ook niet naar beneden - duidelijk!

Louise

45

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Het idee achter de Praying Mantis, zo heet de houding met steilere armen, is doordat je handen voor je gezicht zitten de lucht langs je voorste delen van je lijf passeert en niet als het ware in het zeil slaat wat gevormd wordt door je buik/borst die compleet open is bij vlakke onderarmen. Je zou er namelijk een lage-druk-gebied mee creeeren.
Ik rij nu al een dik jaar met zo'n steile Praying Mantis (Floyd Landis begon er ooit mee).
Over het algemeen zijn het superieure posities als het om aerodynamica gaat, en met een beetje gewenning is het echt wel minstens net zo comfortabel. Je glijdt echt niet zomaar van je cups af
Smal zitten maakt overigens ook niet zo superveel uit, wat je wil is dat je schouders "shruggen" zodat ze iets naar binnen kantelen, maar een goede maat is dat je vwb je armen net zo breed kan zitten als je bovenbenen omdat je deze daarmee ook deels "verstopt". Kijk bijv maar eens naar baan-rijders. Die zitten ook vaak breder met hun armpositie. De handpositie is vaak belangrijker, omdat té smal zitten bij de elleboog-cups problemen kan even in de schouderpartij.
Het heel diep zitten zoals men vroeger vaak zag, stappen veel renners vanaf, omdat je toch ziet dat zo'n positie vaak vermogen kost. De fietsen blijven wel redelijk diep, maar er worden meer spacers tussen gestoken om er toch nog iets van te maken (zie Kung bijvoorbeld)

Mijn positie op mijn vorige TT fiets:
https://i1093.photobucket.com/albums/i430/Davykoppen/JH-190609-Triathlon-64180.jpg

Ter vergelijking, wat andere posities;
In Engeland zijn extreme TT posities wel redelijk orde van de dag..
http://primocycles.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/6.jpg

Floyd als "pionier"
http://primocycles.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/5.jpg

Rohan Dennis;
https://wielerverhaal.com/wp-content/uploads/2019/09/RohanDennisSPEEDBAR.jpg

Tom Dumoulin;
https://prodteamsunwebstore.blob.core.windows.net/media/2019/03/CORVOS_00030783-040.jpg

Baan-renners met brede armpositie
http://www.canadiancyclist.com/races16/rio/partfive/images/RIOTKD1_00004705-019.jpg

Kung TT positie:
http://www.cicloweb.it/wp-content/uploads/2019/09/19kungslovacchia1b-990x545.jpg

46 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (03-01-20 11:01:20)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Interessant die verschillende fietsposities!

Even nagezocht hoe ik zelf op m'n fiets zit: https://www.instagram.com/p/Bwgl1PTFA_H/ of https://www.instagram.com/p/BzvyYpaIBz-/ big_smile
Onderarmen wat naar boven zou dus wel schelen met hoeveel wind je vangt in dat 'gat' onder je hoofd, zeker als je niet zo diep zit.

Is dat iets om zelf mee te experimenteren of moet je daarvoor het beste een bikefitting doen?

47 Laatst bewerkt door daveke (03-01-20 11:01:14)

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

LindaRotterdam schreef:

Interessant die verschillende fietsposities!

Even nagezocht hoe ik zelf op m'n fiets zit: https://www.instagram.com/p/Bwgl1PTFA_H/ big_smile
Onderarmen wat naar boven zou dus wel schelen met hoeveel wind je vangt in dat 'gat' onder je hoofd, zeker als je niet zo diep zit.

Is dat iets om zelf mee te experimenteren of moet je daarvoor het beste een bikefitting doen?

Even puur aerodynamisch gezien he: Als ik naar je houding kijk, zou ik proberen je hoofd vlakker te houden met je rug. Het zogenoemde turtlenecken. Dat vergt tijd en training en kun je bijvoorbeeld goed trainen met binnen op de rollen te fietsen. Ik gok dat je daarmee meer winst behaalt dan nu de boel schuin zetten, terwijl je nog vrij "rechtop" op de TT-fiets zit. Met dat soort dingen kun je overigens best zelf proberen. De bike-fit is er met name op gericht om de juiste zadelhoogte te hebben, en de juiste reach naar je stuur toe. De reach van de extensions blijft nagenoeg hetzelfde als met de hoek gaat spelen, en met de stack kun je rustig zelf wat experimenteren. Ik ga in een tijdrit van 10-15 km vaak al snel een cm of 2 dieper zitten dan bijv in een halve triathlon. Als je het turtlenecken goed onder de knie hebt, speel dan eens met de hoek van je extensions en bepaal wat voor jou comfortabel is en je dus ook winst kan brengen op aerodynamisch vlak

Ik snap best dat die bike-fitters mensen rechtop neerzetten, maar niet iedereen doet een halve of hele triathlon, en een olympische (en zeker een sprint) kun je best in een aggressievere positie doen dan de langere afstanden.

48

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Thanks! Dat viel mij inderdaad ook op. Kan ik prima op trainen.

49

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Die spacertoren van Kung viel mij dit jaar ook al op. Die zit toch op een fiets die totaal niet bij hem past zou je zeggen?

50

Re: TT fiets kopen: advies gevraagd goede zaak en is bikefit nodig?

Buus schreef:

Die spacertoren van Kung viel mij dit jaar ook al op. Die zit toch op een fiets die totaal niet bij hem past zou je zeggen?

Dat hoeft niet perse. Vaak kijkt een prof of hij met zijn reach weg komt. Dan zetten ze de zadelpen vaak in een extreme positie en kiezen ze voor lange stuurpennen om in een aggressieve houding te komen, of zelfs een stuurpen met een extreme hoek. Ze hebben over het algemeen een flexibeler lijf dan de gemiddelde hobbyist of triatleet dus kunnen ze die positie ook wel aan. Daarnaast hebben zij het liefst (en ik ook) een zo klein mogelijk, maar nog altijd passend frame omdat die gewoon net wat stijver zijn en directer reageren. Ik denk dat Kung prima op zn fiets zit, maar het oogt gewoon wat abnormaal met die toren spacers. Je kan je afvragen hoe stabiel zoiets nog is, al twijfel ik daar niet heel erg hard aan. Ik denk dat wanneer hij met de UCI regels gaat spelen en een "grotere" fiets zou nemen hij in de knoei komt met de totale lengte tot aan de extension en de zadelpositie. De UCI regels zijn een behoorlijk strikt setje regels waarin de fiets afgesteld moet staan, al valt Kung wel onder de versoepeling met een iets langere reach vanwege zijn lengte, maar dat is nog altijd niet veel. Ik durf bijna te zeggen dat 90% van alle triatleten een positie heeft waarmee men niet door de UCI reglementen zou komen obv zadelpositie en de extensions