1

Onderwerp: Jaarplanning ten behoeve van hele in september

Sinds het begin ik aan Triathlon doe bouw ik steeds op in het voorjaar richting mei-juni-juli. Eens augustus (verlofperiode voor mij) zat mijn seizoen er meestal op (op uitzondering van een najaarsmarathon)
Nu ben ik aan het overwegen om volgend seizoen in september voor de volledige afstand te gaan maar zit met wat twijfels hoe dit in te plannen. 2 piekperiodes of later beginnen opbouwen, kleine rust tijdens verlof in augustus of daar verder opbouwen

Zijn er hier mensen die zich herkennen in dit verhaal of reeds ervaring mee hebben?

2

Re: Jaarplanning ten behoeve van hele in september

Pfoe, als ik een schema voor je zou gaan maken, zou ik eerst nog een heleboel te vragen hebben! Maar drie gedachten:
- Rust op een maand voor een piek is net een beetje onhandig: te vroeg om te taperen, en erna kun je niet zo veel meer.
- Onderweg naar een eerste hele zou ik in elk geval niet te ambitieus zijn met nog een andere piek in het seizoen. Het wordt al gauw te veel allemaal qua belasting, of juist te weinig aan training - dat zo'n eerste piek je te veel kost aan training, wat je later dan te kort komt.
- Planning is ook een kwestie van 'terugrekenen': wat denk je dat je maximale trainingsweek wordt in de aanloop naar die hele, waar zit je nu (of als je wilt beginnen), en hoe kun je dat aan elkaar plannen? En daarin vooral realistisch en voorzichtig zijn, zou ik zeggen, uitgaande van je ervaringen tot nu toe.

Niet zo concreet, maar misschien heb je er wat aan?

Louise

3

Re: Jaarplanning ten behoeve van hele in september

Inderdaad, terugrekenen! En de basis net zo goed in de winter leggen.

Ik ga zelf voor twee piekmomenten (A-doelen). Eerst in juni een halve en daarna vakantie. En als het herstel ok is, in juli opbouwen richting de hele, voor mij gelukkig pas begin oktober.

4

Re: Jaarplanning ten behoeve van hele in september

Wat kun je in de rustperiode nog doen?

Als je in augustus een rustperiode wil hebben, zou ik een lange race uitzoeken op het eerste weekend van die periode (halve of langer). Daar heel goed getraind in maar zonder taper. Dan de rustperiode 1 of 2x per dag 20-30 minuten rustig trainen. Alle 3 disciplines bijhouden met normale frequentie, alleen kort en easy. Dan paar weken volle bak training en dan zonder taper die hele.

Hoe fitter je bent voor de rust periode, hoe beter het waarschijnlijk gaat. Vanaf begin augustus ga je niet meer iets opbouwen met zo'n planning.