1

Onderwerp: Ervaringen met Stryd (powermeter running)

Hi

Onlangs een Stryd gekocht ...iets met een dienstreis naar een plek waar "veroordeeld" was tot een loopband, en daarom enige motivatie nodig had om daar ook op te gaan staan.

Daar en thuis inmiddels een paar keer mee gelopen, en als eerste viel het me op hoe nauwkeurig de waardes van de stryd waren. Snelheid van de loopband was nl een 1-op-1 match (!) met de resultaten van de Stryd. En dat zonder verdere ijking of zo, één keer eerder buiten mee gelopen.

Inmiddels ben ik een kleine maand verder, heb inmiddels een Critical Power gekregen, dus alles lijkt te werken. Mijn Garmin is verrijkt met een live power field, waar ik nog niet heel veel mee doe. De after data values van Connect zijn verrijkt met een aantal extra grafiekjes, die zijn best aardig maar kun je ook krijgen met andere pods of HR sensors

Wat me vooral een beetje tegenvalt is de App van Stryd zelf? Ik heb een profile met wat minimale data en een calender, maar heel veel meer als een gemiddeld vermogen per run laat ie niet zien? Overige info komt vanuit mijn Garmin, en inzoomen op een run kan verder ook niet? Mis ik hier nou dingen? Zijn vast meer Stryd gebruikers hier.

Qua live data buiten heb ik wel verschillen gezien met hoogteverschillen en tegenwind. Het varieert alleen allemaal nogal, naar mijn gevoel erger als op de fiets. Loop daarom nu vooral nog steeds op hartslag en probeer wat gevoel voor de cijfertjes te krijgen.

Misschien kunnen we hieronder nog wat ervaringen en tips delen

Grtz
D.

2

Re: Ervaringen met Stryd (powermeter running)

Ik gebruik eigenlijk alleen de 10s power en lap-power tijdens mijn runs om iets beter in te delen dan op HF, en om blokjes gewoon op een vast vermogen te lopen

Bij mij zit er een delay van een 10s/km op de loopband en de Stryd, maar is vermogen wel écht consistent en dat merk ik vooral met buiten lopen.

Soms gebruik ik de Stryd samen met Humon in de wat zwaardere blokjes om iets meer zicht te hebben in O2-verbruik op spierniveau.

3

Re: Ervaringen met Stryd (powermeter running)

Ik heb redelijk recent na lang twijfelen ook een Stryd aangeschaft en inmiddels enkele keren gebruikt. Ik liep daarvoor op hartslagzones, maar kwam er achter dat dat voor korte heftige intervallen niet goed werkt. Ik wilde dus of de overstap maken naar zones op basis van tempo of op basis van vermogen.

Ik heb uiteindelijk besloten voor vermogen te gaan, omdat ik - geef ik eerlijk toe - nogal een gadget freak ben maar ook omdat ik regelmatig in heuvelachtig terrein train. Mijn vriendin komt oorspronkelijk uit Sicilië en we brengen daar onze vakanties door, veelal rond en op de flanken van de Etna die behoorlijk steil kunnen zijn.

Ik moet zeggen dat met name in dat heuvelachtig terrein ik de Stryd meerwaarde vind hebben. Op tempo lopen is daar veel minder "betrouwbaar" naar mijn mening.

De nieuwere Stryd heeft een sensor waarmee ook wind kan worden gemeten. Dat werkt behoorlijk goed heb ik in de winderige polders vastgesteld (alles kruiselings vergeleken met hartslag en tempo die ik tegelijkertijd puur om te kunnen vergelijken bijhield).

Grootste nadeel voor mij:

Ik train met een trainingsschema van Matt Fitzgerald op basis van 80/20 training. Dat schema is als structured workouts ingevoerd in Traingpeaks. Dat deed ik voorheen op basis van hartslagzones. Een workout werd dan via een verbinding van Trainingpeaks naar mijn Garmin horloge gezonden. Mijn horloge leidde mij dan volledig door de training en gaf aan in welke zone ik hoe lang moest lopen waarbij de hartslag werd weergegeven alsmede de bandbreedte waarbinnen ik moest blijven. Datzelfde is ook mogelijk voor workouts op basis van tempo, maar niet op basis van power.

Alle fora staan vol met klachten over deze missende functie bij Garmin, maar Garmin weigert het aan te passen. Waarschijnlijk hebben ze er een commerciële reden voor, want technisch moet het makkelijk kunnen. Ik los het nu op met een extra app maar moet wel op mijn horloge tijdens een training wisselen tussen twee datavelden. Irritant.

Voor wie het interesseert wat extra info:

https://forums.garmin.com/outdoor-recre … d-workouts

https://forums.garmin.com/outdoor-recre … d-training


Dus over de hele linie nog steeds tevreden zeker bij heuvelachtig terrein, maar niet volledig zaligmakend.

4 Laatst bewerkt door @Jeanette (24-10-20 17:56:08)

Re: Ervaringen met Stryd (powermeter running)

Ik heb sinds kort ook een Stryd , en er nu twee keer mee gelopen .
Via de Garmin IQ app de Stryd power zones gedownloaded. En in mijn Garmin bij gegevens schermen / activiteiten aangepast .
Moet me er nog wel verder in verdiepen , maar vandaag de actuele power tijdens het hardlopen gezien .
Wellicht dat mijn coach tzt ook trainingen geeft gebaseerd op Power . Hoe dat functioneert in combinatie met Trainingpeaks schema,s kan ik dan hier plaatsen .
De power gegevens zijn in ieder geval geüpload naar Trainingpeaks .

5

Re: Ervaringen met Stryd (powermeter running)

Het grootste voordeel van de Stryd is denk ik dat de afstand die je loopt op een treadmill correct wordt geregistreerd. Normaal fluctueren de snelheden die Garmin (zonder Stryd) registreert behoorlijk als je op een treadmill loopt en met Stryd is het veel reëler.
Ik loop sinds het voorjaar met de Stryd maar ik vind de toegevoegde waarde als ik buiten loop niet bijster groot. Ja natuurlijk zie ik de verschillende vermogens als ik sneller/langzamer loop maar dat is niet de reden dat ik zo veel geld uitgegeven heb.
Ik werk op schepen en dan is alleen lopen op een treadmill mogelijk en daar is het wel nuttig voor.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

6

Re: Ervaringen met Stryd (powermeter running)

Train nu een half jaartje met een Stryd. Qua afstand spot on, al moest ik hem wel eenmalig iets aanpassen. Garmin heeft de neiging om hem automatisch te ijken adhv GPS, dus die functie wel even handmatig uitzetten (later bleek dat ook weer veranderd te zijn).

Daarnaast werkt de Stryd app bij het synchroniseren ook gewicht bij en dat is wel tricky. Anders dan bij powermeters op de fiets is het wattage dat je bij Stryd ziet niet echt vermogen, meer een herkenbare eenheid (watt) die je kunt gebruiken om trainingen op te baseren. In de berekening die Stryd gebruikt speelt gewicht ook een belangrijke rol.

Als je gewicht kwijtraakt, gaat bij gelijkblijvende output, het gerapporteerde vermogen door Stryd omlaag. Dus wel iets om rekening mee te houden als je gewicht flink schommelt: dan iets vaker een looptest doen om weer accurate zones te krijgen.