1 Laatst bewerkt door Suomi (03-01-20 21:14:58)

Onderwerp: Carbon fiets momentsleutel

Misschien een rare vraag maar heb ik voor het aandraaien van een achteras (switch vaak tussen Zwift en buiten fietsen) een momentsleutel nodig? Ik heb een carbon frame maar weet nauwelijks iets van fietsen en dat maakt me erg onzeker.

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Hedcandy (03-01-20 23:40:16)

Re: Carbon fiets momentsleutel

Zo dan. Te snel gelezen en gereageerd.
Daarom hier nog even het echte antwoord op je vraag: bij een as is het niet nodig, heb je geen steekas of uitvalsnaaf?
Dan is vast gewoon vast...


Bij alle andere bouten op je frame: (dit was dus mijn te snelle reactie)
Ja. Altijd een momentsleutel gebruiken op carbon.
Meestal staat het aanhaal moment vermeld bij de betreffende bout.

Zo'n sleutel is 1x een aanschaf, maar een kapot gedraaid frame is duurder...

3

Re: Carbon fiets momentsleutel

Hedcandy schreef:

Zo dan. Te snel gelezen en gereageerd.
Daarom hier nog even het echte antwoord op je vraag: bij een as is het niet nodig, heb je geen steekas of uitvalsnaaf?
Dan is vast gewoon vast...


Bij alle andere bouten op je frame: (dit was dus mijn te snelle reactie)
Ja. Altijd een momentsleutel gebruiken op carbon.
Meestal staat het aanhaal moment vermeld bij de betreffende bout.

Zo'n sleutel is 1x een aanschaf, maar een kapot gedraaid frame is duurder...

Heel erg bedankt! Puur om het te begrijpen; is het bij het ene wel nodig en bij de as niet omdat het carbon daar steviger is?

4

Re: Carbon fiets momentsleutel

Nee, het carbon is daar niet steviger. Maar er is bij de achteras geen mogelijkheid om iets stuk te draaien. Plug en play bij wijze van spreken. Bij alle andere bouten en moeren op je fiets staat welk moment je mag gebruiken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Carbon fiets momentsleutel

Bedankt! Goed om te weten.

6

Re: Carbon fiets momentsleutel

Met wisselen van je achterwiel of voorwiel hoef je niet bang te zijn. Je draait dan ook niet een schroef in het carbon, maar je klemt je achtervork min of meer vast aan je wiel.

Met andere schroefjes zials je zadelpen moet je wel oppassen. Je draait al heel snel te strak aan. Als je zadelpen toch in je frame zakt is er carbon pasta die er voor zorgt dat het blijft zitten. Strakker aandraaien is dus ook in die situaties niet aan te raden. Momentleutel gebruiken is de beste optie. Vergeet niet de moment sleutel na gebruik voor het opbergen terug te zetten naar een heel laag moment voor een lange levensduur en betrouwbaarheid van de sleutel.

7

Re: Carbon fiets momentsleutel

Kan aan mij liggen, maar als het om een fiets met schijfremmen, en dus ingeschroefde steekassen gaat - zou ik er een momentsleutel voor gebruiken. Op bijna al mijn fietsen met die assen staat iets van 10-12 of 12-15 NM, dus ik zou er een sleutel bij gebruiken. Daarnaast is te los niet goed omdat je wiel los kan lopen, en te vast niet goed omdat je mogelijk teveel druk (en dus lagerspanning) op je wiellagers zet

8

Re: Carbon fiets momentsleutel

Dat is een goed punt. Al mijn fietsen hebben nog snelspanners, dus dan heb je dat niet. Zowiezo als er iets op staat aangegeven, dat altijd aan houden.