1 Laatst bewerkt door Sandra86 (10-02-20 22:27:31)

Onderwerp: Pijn bovenrug / tussen schouderbladen

Niet direct een triathlongerelateerde blessure maar het hindert mij wel met fietsen/zwemmen: ik heb sinds een aantal weken last van pijn tussen mijn schouderbladen vanwege mijn werk. Ik vroeg me af of iemand nog tips heeft. Ik ben vast niet de enige triathleet die overdag achter de computer/in vergaderingen zit wink Ik heb het volgende al gedaan:
- Afwisselen tussen zitten en staan (heb een zit/sta bureau op het werk) waarbij ik probeer om netjes rechtop te zitten/staan
- Minder stress (maar met een reorganizatie op de afdeling en een nieuwe functie is dat lastig...)
- Ik ga al een aantal weken langs de fysio voor massage en/of dry needling, maar dat helpt tot nu toe maar een paar dagen.

Iemand nog suggesties/ervaring? Of is dit een kwestie van langer wachten?

2

Re: Pijn bovenrug / tussen schouderbladen

Tsja,ik zou deze vraag aan je fysio stellen...die weet hoe je lichaam in elkaar steekt op dit moment?

3

Re: Pijn bovenrug / tussen schouderbladen

Bij mij is het ook een zwak punt. Is je werkplek goed aangepast? Ik heb net een nieuw toetsenbord binnen twee weken afgedankt, kreeg ik zere ellebogen van, dus terug naar het oude model. En ik zit op een knielstoel (Stokke), veel beter voor mijn rug dan een gewone stoel. Op de laptop krijg ik soms binnen een uur al last,  daar moet ik echt mee oppassen.

Wat bij mij niet werkt trouwens is zelf m'n best doen op recht zitten, op spierkracht dus. Niet vol te houden, want te vermoeiend, en niet te combineren met me concentreren op werken - dan gaat m'n aandacht daarheen, en dus niet naar rechtop zitten.

Qua 'hulptroepen' is mijn standaardadvies: rondshoppen. Als je bij de ene fystiotherapeut geen wezenlijke vooruitgang boekt, is het tijd om naar een ander te gaan, of naar een ander soort therapie. Bij mij werkt chiropractie erg goed - maar dat is heel persoonlijk. Misschien heeft de bedrijfsarts ook nog wel ideeën?

(Er is bij mij trouwens ook nog wel een grappige relatie met triathlon: ik fietste eerst alleen maar, en moest er dan altijd iets bij doen om m'n bovenlijf sterk te houden en te bewegen, vooral met het oog op de computer-houding. Op een gegeven ogenblik dacht ik: laat ik eens gaan zwemmen. Van daar is er een redelijk rechte lijn naar beginnen met triahlons.)

Louise

4

Re: Pijn bovenrug / tussen schouderbladen

Ik dacht even aan een post-ontzwangerkwaal/borstvoedingsgerelateerde rugpijn maar zie dat je bevalling al anderhalf jaar geleden is (time flies). Maar mogelijk speelt dat nog mee; ik ben natuurlijk geen professional op dat vlak maar wel ervaringsdeskundige in post-zwangerschap vage klachten op allerlei vlak in de jongste jaren van de kinderen. Ook schouders/nek, maar dat lag bij mij aan de borstvoeding geven.

5

Re: Pijn bovenrug / tussen schouderbladen

Bedankt voor jullie replies!
@ Hedcandy: De fysio heb ik gevraagd om advies, maar die komt niet met heel concrete dingen bovenop wat ik al deed. Beetje jammer wel van een sportfysio dat ze eerst geen probleem ziet in zwemtraining, en dat als je een week later zegt dat je er last van hebt gehad ze zegt dat dat wel logisch is (...). Binnenkort maar op zoek naar een andere fysio als het binnen een week of 2 niet beter wordt.

@ Louise: Bedrijfsarts, daar had ik nog niet aan gedacht! Onze werkplekken zijn al best ergonomisch met een elektrisch zit/sta bureau en volledig instelbare bureaustoel, maar misschien kan er nog wel meer. Misschien weet de bedrijfsarts dan ook wel een goede fysio/manueel therapeut voor als het met deze binnen een week of 2 niet beter gaat. Ik kan inderdaad ook echt niet concentreren op mijn werk en op recht zitten tegelijk, en ik heb ook het idee dat ik van de hele tijd 'los' zitten met mijn rug ook weer overbelastend is. Afwisseling is het toverwoord denk ik...

@Laris: Time flies zeker! Onze mini is alweer 19 maanden oud inderdaad, en rent vrolijk in het rond ( liefst zonder voor zich te kijken :rolleyes). Bosrtvoeding heb ik (helaas) niet gegeven, dus daar ligt het niet aan. Niet dat 12 kg dreumes voor je uit tillen in een ledikant / autostoeltje heel ergnomisch verantwoord aanvoelt trouwens...
Je lichaam is zeker anders na een zwangershap. Merk nu dat ik niet ff een maandje geen core-stability oefeningen moet doen, dan krijg ik meteen allerlei vage hardloop-klachten rondom mijn heupen/bekken. Ik ga er maar vanuit dat dat zo blijft, dat heb ik er wel voor over wink