76

Re: Corona en zwemmen in zwembad

mcguyver schreef:
Wijnand schreef:

Morgen komt er een protocol maar het ziet er in ieder geval naar uit dat we snel weer binnen de zwemtraining kunnen doen:
https://www.knzb.nl/actueel/nieuws/beri … weer_open/

was ik net het buitenwater gewend... ;-)

Ja precies....ik ook. Heb zelfs een half uur in water van 13 graden gelegen....maar goed we moeten nog even afwachten wat de voorwaarden worden...misschien moeten/mogen we dus toch nog even buiten...

77

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Verrassend, van de zwembaden, vind ik - zeker in vergelijking met de sportscholen.

Ik ga het protocol afwachten, maar ik vermoed dat ik het de komende tijd bij open water ga houden. Bij banenzwemmen op 1,5 meter blijven en niet kunnen omkleden/douchen (vermoed ik) - laat maar. Het open water is nu ook voor mij op temperatuur aan het komen.

Louise

78

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik had verwacht dat banenzwemmen ook een binnensport was. Maar ben benieuwd.

Als ik er niet om kan kleden e.d. onderweg naar werk, dan heb ik er vooralsnog niets aan.

79

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik zag het ook, ik ben benieuwd wat de regels worden. Bijvoorbeeld hoeveel personen per baan en wat het maximaal aantal personen in een complex wordt. Of de zwembaden nog een maximale tijd invoeren met reservering.

80

Re: Corona en zwemmen in zwembad

wilagro schreef:

Ik zag het ook, ik ben benieuwd wat de regels worden. Bijvoorbeeld hoeveel personen per baan en wat het maximaal aantal personen in een complex wordt. Of de zwembaden nog een maximale tijd invoeren met reservering.

Misschien wordt gelijk het probleem met 'babbelende naast elkaar zwemmers' en 'babbelende korte kant plakkers' opgelost....zou mooi zijn!

81

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Wijnand schreef:
wilagro schreef:

Ik zag het ook, ik ben benieuwd wat de regels worden. Bijvoorbeeld hoeveel personen per baan en wat het maximaal aantal personen in een complex wordt. Of de zwembaden nog een maximale tijd invoeren met reservering.

Misschien wordt gelijk het probleem met 'babbelende naast elkaar zwemmers' en 'babbelende korte kant plakkers' opgelost....zou mooi zijn!


+1!

82

Re: Corona en zwemmen in zwembad

1 per baan, meer kan niet, lijkt mij. En dan nog een baan ertussen ook. Misschien kan je dan net iets meer dan 1 zwemmer per 2 banen kwijt als je een handig roteersysteem met inhaalverbod instelt ofzoiets. Tenminste, ervan uitgaande dat je ook in het water op 1,5 meter afstand moet blijven. Ik ben erg benieuwd.

Louise

83

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Lijkt me toch dat ze voorrang geven aan zwemles, medisch zwemmen en wellicht ook ouderen zwemmen. Misschien dat er nog iets ruimte overblijft daarna, maar heel veel zal het niet zijn.

84

Re: Corona en zwemmen in zwembad

"11 mei open: Zwemmen in coronatijden? Dit zijn de regels

Reserveer van tevoren, kom niet met het openbaar vervoer en thuis plassen, omkleden en douchen. Zo ziet naar het zwembad gaan eruit als de zwembaden op 11 mei weer open mogen, blijkt uit een protocol dat de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB) zojuist heeft gepresenteerd. " 

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla … l-zwembond

Schiet dus allemaal niet erg op. Misschien dat dit voor zwemles werkt, maar daar houdt het wel een beetje op.

85

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Waarom zou je je niet gewoon in een omkleedhokje om kunnen kleden? Lijkt me voldoende scheiding toch?

86

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb net de websites gechecked van de 3 baden waar ik regelmatig kom. Ze wachten allemaal nog op nadere instructies maar zijn zeker niet gauw open en idd prio aan zwemles. Opwarmen van de baden kost natuurlijk ook tijd. Morgen gaan de vrijwilligers van ons buitenbad (het bad waar ik de Corona triathlon in deed) schoonmaken en daarna vullen. Ben benieuwd hoe snel het dan open kan qua temperatuur.

87

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Uh, dus dan moet je dus na het zwemmen je kleren over je natte badpak aantrekken en zo op de fiets stappen? Lekker joh! Nouja, dat kan als het warm is - maar dan ga ik dus wel in het open water.

Enne: thuis plassen? Hahaha, ik weet wel waar dat gebeurt als het niet op een wc kan!

Louise

88 Laatst bewerkt door Louise (08-05-20 19:57:06)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik las nu ook dat het protocol zegt: bij banen zwemmen ene baan heen, andere baan terug; inhalen verboden. Eigenlijk is banen zwemmen dan afgerond onmogelijk.

Zelf even gekeken: je na het zwemmen omkleden mag wel, begrijp ik uit het protocol. Ik dacht al... En naar de wc gaan is niet verboden ook, je moet het alleen beperken. Maar douchen kan niet idd.

Hier staat het: https://www.knzb.nl/actueel/nieuws/beri … zwembaden/ 

Louise

89

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Ik las nu ook dat het protocol zegt: bij banen zwemmen ene baan heen, andere baan terug; inhalen verboden. Eigenlijk is banen zwemmen dan afgerond onmogelijk.

Zelf even gekeken: je na het zwemmen omkleden mag wel, begrijp ik uit het protocol. Ik dacht al... En naar de wc gaan is niet verboden ook, je moet het alleen beperken. Maar douchen kan niet idd.

Hier staat het: https://www.knzb.nl/actueel/nieuws/beri … zwembaden/ 

Louise

En ouder dan 18 zoveel mogelijk met het hoofd boven water zwemmen...

90

Re: Corona en zwemmen in zwembad

O jee... 1 zwemmer per baan klonk heerlijk, maar dit?
Als ik kijk hoe het er in “ons” zwembad aan toegaat wordt dat in een treintje naar de overkant, dan filevorming terwijl men van de ene naar de andere baan hupst en vervolgens weer op zijn elvendertigste terug achter iemand die ineens schoolslag of samengestelde rugslag gaat zwemmen. (grrrr)

91

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik vermoed dat ook wij pas vanaf september weer (normaal) kunnen zwemmen in een zwembad

92

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In Duitsland mogen vanaf maandag de sportscholen weer open ,buitenbaden vanaf 20 Mei ,
30 mei binnen zwembaden . Alles natuurlijk onder allerlei voorwaarden  .
Buitensport accomodaties vanaf 7 mei , douche en omkleed ruimtes blijven gesloten .

93

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Sportscholen in Duitsland wel? Dat was hier een van de onbegrijpelijke dingen - pas in september. Stoom uit hun oren, en terecht - alles was al klaar. De ongelijke tred tussen buurlanden vind ik ook heel raar.
Nouja, er is zo veel dat ik niet begrijp nu...

Louise

94

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ja ...vanaf maandag .
Wel een aantal personen in the house , niet kunnen/mogen omkleden , handen wassen , desinfectie .
En een mondkapje ..

Mijn sportschool heeft al aangekondigd dat ze open gaan , uitgebreide details krijgen we nog via
email .

95

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hahaha dat binnen zwemmen gaat hem echt niet worden voor mij... Ik ga wel lekker buiten zwemmen.

"5.Verhoog de desinfectiekracht van het badwater door verhoging van de gewenste waarde"
Aiaiai mijn gevoelige droge huid en astma...

"10.Daar waar gezwommen wordt met zwemluiers geldt het advies om drinken van het zwembadwater te vermijden"

Eh ja leg dat maar eens uit aan een dreumes die gek is op water spetteren en fonteinen

"11.Voor zwemmers ouder dan 18 jaar geldt het advies om zoveel mogelijk met het hoofd boven water te zwemmen.
12.Beperk de zwemduur per zwemmer"

Dus trainen wordt een half uurtje schoolslag... (of waterpolocrawl!)

Zeker fijn dat de zwembaden weer open zijn voor de mensen die er gebruik van willen maken, en deze maatregelen zijn ook logisch, maar voor mezelf zie ik het niet zitten.

96 Laatst bewerkt door Louise (09-05-20 16:36:29)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Staat dat er echt, van dat hoofd boven water? Ik had het niet gezien, in die lange lap tekst, ik dacht hierboven dat het een grapje van Laris was. Tsjonge - en waarom? Chloor hielp toch tegen het virus?

Dat van de extra desinfectie had ik ook gelezen, ja, daarbij dacht ik ook al: laat maar dan.

Nouja, vandaag lekker in de Schie gezwommen, de temperatuur is prima, hopelijk kan ik tot in oktober voort.

Louise

97

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben wel jaloers op het buiten zwemmen!
Hier in de UK wordt daar toch anders tegenaan gekeken. Open water zwemmen wordt vaak 'wild swimming' genoemd, tenzij het in een daarvoor aangewezen water is, dan wordt het wel 'open water swimming' genoemd. Maar al die aangewezen wateren zijn dicht. En wild swimming wordt niet als een veilige sport gezien. Ik zou ook niet goed weten waar ik hier goed zou kunnen zwemmen, er zijn genoeg meren, maar die zijn vrijwel allemaal in prive bezit en niet toegankelijk. De Thames heeft best veel stroming en is ook niet de schoonste.

98

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Staat dat er echt, van dat hoofd boven water? Ik had het niet gezien, in die lange lap tekst, ik dacht hierboven dat het een grapje van Laris was. Tsjonge - en waarom? Chloor hielp toch tegen het virus?

Dat van de extra desinfectie had ik ook gelezen, ja, daarbij dacht ik ook al: laat maar dan.

Nouja, vandaag lekker in de Schie gezwommen, de temperatuur is prima, hopelijk kan ik tot in oktober voort.

Louise

Ja waarom je niet met je hoofd onder water mag zwemmen weet ik ook niet, misschien omdat je dan toch met veel slijmvliezen (ogen, neus, mond) met het water in aanraking komt? Met een heel kleine kans dat je of het virus in het water brengt of het uit het water 'oppakt'? Geen idee. Onze tandarts (maar goed dit gaat waarschijnlijk buiten zijn expertise om) was van mening dat ze beter wat waterstofperoxide in het water konden doen dan extra chloor (hypochloriet).

99

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Waterstofperoxide in zwembadwater zou kunnen. Het is sterker dan hypochloriet maar ook veel instabieler.
Zwembaden worden gestuurd op restdesinfectie (dus het chloor dat over is nadat de rest is verbruikt na reacties met viezigheid).
De meting van chloor loopt dus achter op de dosering.

Met waterstofperoxide is dit lastiger. M.a.w, het werkt perfect, maar het is lastig om overal in het bad een stabiele desinfectiecapaciteit te krijgen en te houden. Voor een privé-badje met weinig water moet het nog wel kunnen maar bij een wesdstrijdbad van 25 meter en 5/6 banen is dat lastig.

Verhogen van het chloorgehalte werkt volgens mij niet beter, maar zorgt er wel voor dat evt. pieken in de vervuiling (meer mensen tegelijk) beter worden opgevangen.

100

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hoornse vaart heeft het protocol online gezet. Alleen het 50 meter bad is op gezette tijden beschikbaar voor banen zwemmen (en dat is nog best ruim).
Er zijn 4 banen voor langzame zwemmers, 2 voor snelle schoolslag en 2 voor borstcrawl. Dat mag dus wel daar. Uiteraard per baan eenrichtingsverkeer en max 80 zwemmers in het bad.