101

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hier het protocol van het Sloterparkbad in Amsterdam (50m)

https://optisport.nl/sites/optisport.nl … %20mei.pdf

102

Re: Corona en zwemmen in zwembad

rdlk schreef:

Waterstofperoxide in zwembadwater zou kunnen. Het is sterker dan hypochloriet maar ook veel instabieler.
Zwembaden worden gestuurd op restdesinfectie (dus het chloor dat over is nadat de rest is verbruikt na reacties met viezigheid).
De meting van chloor loopt dus achter op de dosering.

Met waterstofperoxide is dit lastiger. M.a.w, het werkt perfect, maar het is lastig om overal in het bad een stabiele desinfectiecapaciteit te krijgen en te houden. Voor een privé-badje met weinig water moet het nog wel kunnen maar bij een wesdstrijdbad van 25 meter en 5/6 banen is dat lastig.

Verhogen van het chloorgehalte werkt volgens mij niet beter, maar zorgt er wel voor dat evt. pieken in de vervuiling (meer mensen tegelijk) beter worden opgevangen.

Zo diep had ik er nog niet over nagedacht maar inderdaad, je hebt gelijk. En sowieso heb je een grotere vervuilingspiek per persoon die het zwembad ingaat als je niet meer van tevoren mag douchen.

103

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik kreeg ook al wat van de KNZB waar ik een trainingsgroepje deed, en ik zie dat van 'hoofd niet onder water' - gelukkig - nergens terugkomen. Is wel een mooi voorbeeld van de gekke dingen in de eindeloze hoeveelheid 'protocollen' van de afgelopen dagen. Ik zag er al meer.

Nog onduidelijk overigens of en wanneer die training doorgaat, en in elk geval nog niet komende week. Ik wacht het even af, ik weet niet of ik het zie zitten. Ik wacht eigenlijk alles even af, de komende twee weken, qua versoepeling.

Louise

104

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Rotterdamse en Haagse zwembaden hebben vooralsnog geen update over opening naar buiten gebracht.

105

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Van m'n KNZB-trainingsgroepje kregen we een enquête over of je weer wilt gaan meedoen als ze dat nu gaan opstarten. Was alleen ja/nee, ik heb nog maar los een mail gestuurd om m'n 'nee' toe te lichten: dat ik bijna twee keer zo veel chloor, niet kunnen douchen en misschien in een nat pak naar huis moeten onoverkomelijk vind. Dat je dan misschien corona voorkomt, maar andere gezondheids- en hygiëneproblemen veroorzaakt (wat ik sowieso heel raar vind). En dat ik het praktisch niet voor me zie in een zwembadje van maar 3 banen.

Ook maf: een stukje op Rijnmond over dat de Rotterdamse zwembaden weer open gaan dat begint met "Zwemfanaten kunnen weer naar hartenlust los". Pardon? Alleen al strijdig met de eigen kop "Meer chloor, niet omkleden en van tevoren reserveren".



Louise

106

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Het zwembad in Lelystad houdt zich aan een protocol gepubliceerd op water-vrij.nl:

De samenwerkende partijen in de zwembranche publiceren vandaag een Protocol Verantwoord Zwemmen dat gebruikt kan worden bij de heropening van de zwembaden.

https://water-vrij.nl/organisaties/

Het protocol:
https://water-vrij.nl/wp-content/upload … tingen.pdf

Wat highlights:
Het is vooralsnog niet duidelijk of het zwembadwater een rol speelt in de verspreiding van virusdeeltjes. Er is een sterk vermoeden dat dit zo is
. Voor zwemmers ouder dan 18 jaar geldt het advies om zoveel mogelijk met het hoofd boven water te zwemmen.

Dit is voor het zwembad im Lelystad de motivatie om:
- Borstcrawl zwemmen niet toe te staan
- Waterpolo training niet toe te staan
- Synchroonzwemmen niet toe te staan.

Dus banenzwemmen mag alleen met schoolslag.
Dan denk ik, open je zwembad gewoon niet voor sportbeoefening

107

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Arnoutdv schreef:

Dan denk ik, open je zwembad gewoon niet voor sportbeoefening

Ik vind dat ook, hoor: als het zo moet, laat dan maar. Dan kan het gewoon nog niet. Al helemaal niet als er een vermoeden is van verspreiding van het virus in het zwemwater. Ik dacht juist dat het omgekeerd was: dat het niet waarschijnlijk was. Tsja.

Dat over het hoofd boven water houden/borstcrawlverbod: daarover lijken de meningen uiteen te lopen. De protocollen worden sowieso nogal verschillend ingevuld overal, ik las er al over voor de OV-bedrijven, of de sportscholen buiten wél mogen, enzovoort. Hartstikke verwarrend.

Louise

108

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Arnoutdv schreef:

- Borstcrawl zwemmen niet toe te staan
- Waterpolo training niet toe te staan
- Synchroonzwemmen niet toe te staan.

Dus banenzwemmen mag alleen met schoolslag.
Dan denk ik, open je zwembad gewoon niet voor sportbeoefening

Dus deze drie zwemsporten dekken alle zwemsporten af en daarom moet het zwembad voor iedereen dicht? Vreemd hoor om zo te denken. Misschien zijn er nog andere zwemsportbeoefenaars? Niet iedereen ligt in het zwembad om deze drie sporten, laat staan triathlon, te beoefenen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

109

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Louise schreef:

Dat over het hoofd boven water houden/borstcrawlverbod: daarover lijken de meningen uiteen te lopen. De protocollen worden sowieso nogal verschillend ingevuld overal, ik las er al over voor de OV-bedrijven, of de sportscholen buiten wél mogen, enzovoort. Hartstikke verwarrend.

Louise

Ik denk dat er geen algemene deler is in dit verhaal. Laat staan dat de overheid alle antwoorden heeft. Dat hebben ze niet en dat heeft Rutte ook gezegd. De mensen uit de branche zijn deskundig. Als iets verwarrend is betekend het vaak ook dat het beter uitgelegd moet worden.

Je moet sneller dan de klos zijn.

110

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Beter uitgelegd moet het zeker. In dit geval is de informatie uit de branche niet eenduidig, ik denk dat dat door de grote haast komt. Er zijn twee documenten, in de 'Richtlijn' staat wel en in 'Protocol' niet dat advies over je hoofd niet onder water.

Het beste wat ik kan hopen is dat het op korte termijn gunstig uitkristalliseert. Tot die tijd krijg je mij sowieso het zwembad nog niet in.

(En als tekstdeskundige interesseert het nieuwe genre van de 'anderhalvemeterprotocollen' me zeer, maar dat terzijde).

Louise

111

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Hmm met dit soort reguleringen denk ik dat ik het scheepvaart vrije stukje maas tussen Eijsden/Lanaye en Vise nog maar even gebruik. Het is overigens wel een soort endless pool daar. Vorige week 25 minuten heen gezwommen en 8 terug smile

Echte zwemtraining in een bad zie ik voorlopig dus niet gebeuren..

112

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In Almere mag je met je hoofd onder water. Maar weer geen rugcrawl.
En okk niet inhalen.

113

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In Den Haag is vandaag het Hofbad open gegaan. Is een 50 meter bad, maar nu ivm Corona in 2-en gedeeld. Je moet een tijdsblok reserveren, waarbij er max 24 mensen per blok mogen. Een zee van ruimte ! Dus, als je een plekje kunt bemachtigen, is het wel heerlijk rustig zwemmen. Inhalen is ook nauwelijks een issue met zo weinig mensen in de baan. En je mag borstcrawl smile

114 Laatst bewerkt door chrisbakker (15-05-20 10:08:55)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik blijf wel lekker buiten zwemmen. Niemand in een straal van 100m of meer in het water. Dat is pas social distance.
Alleen moet ik er na een half uur of iets meer toch wel uit. Heb het dan toch fris tot koud mocht ik nog langer willen zwemmen. En ik gebruik 2 badmutsen en mijn zwemsuit.

115

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Bas schreef:

In Den Haag is vandaag het Hofbad open gegaan. Is een 50 meter bad, maar nu ivm Corona in 2-en gedeeld. Je moet een tijdsblok reserveren, waarbij er max 24 mensen per blok mogen. Een zee van ruimte ! Dus, als je een plekje kunt bemachtigen, is het wel heerlijk rustig zwemmen. Inhalen is ook nauwelijks een issue met zo weinig mensen in de baan. En je mag borstcrawl smile

Ha, dat is mooi nieuws!

Heb daar helemaal niets over ontvangen, terwijl ik er toch een abonnement heb. Ik ga het eens even regelen. Eén keer per week in het zwembad en de andere keer in buitenwater, lijkt me wel ideaal.

116

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ravijn Nijverdal en Deventer zwembaden zijn volgende week weer open.
Ik heb zojuist na lang wikken en wegen toch een tijdslot van 45 min gereserveerd voor volgende week woensdag. Toch best riant om een volledige baan voor jezelf te hebben gedurende 45 min. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met de aangewezen omkleedplek en 15 minuten om te wisselen met de groep die in het volgende timeslot zit.

117

Re: Corona en zwemmen in zwembad

In het 50m bad in Alkmaar worden blijkbaar 80! Mensen als de Max gezien. 1 baan heen andere baan terug, dus maximaal 20 per roulatie. Niks over niet inhalen.

118

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Laris schreef:

Ravijn Nijverdal en Deventer zwembaden zijn volgende week weer open.
Ik heb zojuist na lang wikken en wegen toch een tijdslot van 45 min gereserveerd voor volgende week woensdag. Toch best riant om een volledige baan voor jezelf te hebben gedurende 45 min. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met de aangewezen omkleedplek en 15 minuten om te wisselen met de groep die in het volgende timeslot zit.

Top, genieten maar!

Je moet sneller dan de klos zijn.

119 Laatst bewerkt door Louise (16-05-20 16:24:43)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

80 of 24 in een 50-meter-bad is nogal een verschil, zeg! Met een hele baan voor mezelf zou ik het ook wel aandurven, in elk geval proberen hoe het gaat met het chloor. Maar dat verwacht ik hier echt niet.

Van de Rotterdamse zwembaden nog steeds geen sjoege. Behalve dan dat m'n favoriete zwembad dicht blijft vanwege een verbouwing. Wat extra jammer is omdat dat zoutelectrolyse is, waar m'n luchtwegen beter tegen kunnen.

Edit: nog steeds niks algemeens van Rotterdam Zwemt, maar wel per zwembad. Sommige blijven nog een tijdje langer dicht (Van Maanenbad), andere gaan komende week open. Ik zie nergens iets staan over hoe veel mensen er maximaal in mogen, maar kan uit het reserveringssysteem wel halen dat het er bij banenzwemmen in de Wilgenring (25 meter, 6 banen) minstens 24 zijn, en in Overschie (20 meter, 4 banen) minstens 12. Er staat niets over extra chloor en ook niet over dat je je niet mag omkleden na afloop.

Louise

120

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Mijn Zwembad in Antwerpen waar ik train is nog altijd dicht. Geen mogelijkheid om te trainen. Op de website staan al wel aanwijzingen hoe het er aan toe moet gaan. Ze wachten af... en wachten op de nationale veiligheids raad.

121

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Tja, ik lees weer iets over contactloos betalen. Dat heb ik niet en wil ik niet dus ik kan niet komen. Misschien wel nooit meer want eenmaal ingevoerd worden dat soort dingen zelden nog afgeschaft.

122 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-05-20 08:52:31)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

LindaRotterdam schreef:
Bas schreef:

In Den Haag is vandaag het Hofbad open gegaan. Is een 50 meter bad, maar nu ivm Corona in 2-en gedeeld. Je moet een tijdsblok reserveren, waarbij er max 24 mensen per blok mogen. Een zee van ruimte ! Dus, als je een plekje kunt bemachtigen, is het wel heerlijk rustig zwemmen. Inhalen is ook nauwelijks een issue met zo weinig mensen in de baan. En je mag borstcrawl smile

Ha, dat is mooi nieuws!

Heb daar helemaal niets over ontvangen, terwijl ik er toch een abonnement heb. Ik ga het eens even regelen. Eén keer per week in het zwembad en de andere keer in buitenwater, lijkt me wel ideaal.

Ben al de hele ochtend aan het bellen big_smile
Volgensmij zijn ze niet op deze plotselinge aandacht ingeregeld; kom bijvoorbeeld steeds bij een mobiele voicemail terecht als ik weggedrukt word.

Heb opeens wel weer zin in baantjes trekken! Kan eventueel ook op werk douchen, dus dat is geen probleem.

123

Re: Corona en zwemmen in zwembad

TumTumTum schreef:

Tja, ik lees weer iets over contactloos betalen. Dat heb ik niet en wil ik niet dus ik kan niet komen. Misschien wel nooit meer want eenmaal ingevoerd worden dat soort dingen zelden nog afgeschaft.

Je moet online betalen, bij het reserveren, met Ideal enzo. Althans, ik heb dat even uitgeprobeerd voor de Wilgenring, en dat kan voor banenzwemmen niet anders. Snap ik ook wel: anders stelt reserveren niet veel voor.

Mijn trainingsgroepje gaat pas in juni weer van start. Mooi zo, kan het stof even neerdalen. ze hopen nog  6 trainingen te kunnen geven. Dat is minder dan gepland maar meer dan waar ik op had gerekend, al wacht ik het nog wel even af qua chloor en kunnen omkleden enzo én qua ontwikkeling virus voordat ik beslis of ik ga. Ze zijn onder andere nog bezig met de praktische mogelijkheden en de uitwerking van de protocollen per zwembad. Best wel kans dat er nog wat meer lijn in komt - dat hoop ik!

Zeker met het weerbericht van de komende dagen blijf ik bij m'n buitenzwem-voornemen.

Louise

124

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik ben gisteren in Eindhoven in de Tongelreep gaan zwemmen. Ik weet dat ik eerder gezegd heb dat ik niet binnen zou zwemmen met de nieuwe regels, maar in de Tongelreep hebben ze weer andere regels, je mag daar gewoon borstcrawl zwemmen. Een clubgenootje van mij was zo enthousiast dat ik het ook moest uitproberen.

Je zwemt met maximaal 8 man in een dubbele baan van 50 meter, ene baan heen andere baan terug. Inhalen mocht ook gewoon, daar is ook ruimte zat voor om dat netjes te doen. Verder was alles heel netjes geregeld en duidelijk aangegeven.

Ik heb mijn huid na het zwemmen en na het douchen thuis ingesmeerd met bodylotion, en niet het idee dat mijn huid droger is dan normaal. Donderdag kijken of ik een slot voor volgende week kan krijgen, maar dan heb ik geen vakantie meer dus hoop dat er dan 's avonds iets vrij is of dat ik een gat in mijn werkagenda kan vinden om wat eerder te stoppen/later te starten.

125 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (20-05-20 11:51:55)

Re: Corona en zwemmen in zwembad

Ik heb dinsdag in het Hofbad gezwommen. Vond het echt niets om na elke 25 m, een baan over te steken. Tempo is er flink uit als je steeds twee lijnen onderdoor moet. Met attributen al helemaal niet te doen...

Hopelijk gaan ze dat protocol snel aanpassen, want er is juist anders genoeg ruimte om elkaar niet tegen te komen, met 24 in 8 x 50 m. Ik ga in elk geval m'n training er op aanpassen, techniek is wel fijn om bij te houden in een zwembad.

Wel last van het chloor, iets keelpijn, maar weet niet of dat erger is dan het normaal zou zijn als ik na lange tijd weer het zwembad in duik. Lijkt me nu wel extra van belang om het na afloop even van je af te spoelen.