401

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ook bevoorradingen en medaille uitreiken gaat allemaal anders moeten zijn als je 1,5m wil behouden van elkaar. + dat alles verpakt gaat moeten dus eigenlijk is het onhaalbaar als je het goed bekijkt.

402

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Dat is voor dit jaar zeker. Maar ik verwacht volgend jaar ook nog wel bepaalde restricties en aanpassingen ten opzichte van voorgaande jaren.

403

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

wilagro schreef:

Dat is voor dit jaar zeker. Maar ik verwacht volgend jaar ook nog wel bepaalde restricties en aanpassingen ten opzichte van voorgaande jaren.

Daar vrees ik ook voor, Bedrijven, winkels en andere zaken zoals de horeca op termijn moeten investeren en kosten maken en vaak ook minder klanten/productie om de veiligheid van hun personeel en klanten en de social distans te garanderen dus dan gaat het wel niet de bedoeling zijn om in het weekend op een wedstrijd in een volgepropte startbox een halfuur te gaan staan tussen allemaal bezwete en onbeschermde mensen.

404

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Terugkomend op het vorige, ik kan met niet voorstellen dat de Tour de France dit jaar nog doorgaat. En als dat wel zo is in zo'n uitgeklede variant dat het nauwelijks herkenbaar is. En inderdaad dan nog, is de kans groot dat een potentiële nieuwe verspreider van een uitbraak is. Renners pikken het virus op, worden in week twee of drie ook zelf ziek, al dan niet ernstig en nemen het daarna mee naar huis. Ik zie het niet gebeuren. En als het wel gebeurd is het zeer onverantwoord en voornamelijk uit oogpunt van de financiële belangen. Zelfs als topsporter zou ik het niet willen. En dan nog, wie heeft er nou een beetje goed kunnen trainen op de rollers in zijn garage. Het is niet leuk maar 2020 is een verloren sportjaar.

405

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Zolang er geen manier is om dit virus te beteugelen of goedkoop, veilig en effectief te bestrijden zullen er weinig tot geen evenementen zijn.
Dat wil zeggen zolang er geen groepsimmuniteit of medicijn is zullen er geen evenementen zijn. Groepsimmuniteit kan natuurlijk opgebouwd worden(maar dat duurt toch behoorlijk lang) of door vaccins. Het ontwikkelen en verspreiden van vaccins normaal duurt minimaal 5 jaar, maar vaak veel langer. HIV is er nu zo'n 50 jaar en daar is nog steeds geen vaccin voor bijvoorbeeld. De meeste pogingen tot het onwikkelen van een vaccin lopen op niks uit. Er zijn inmiddels meer dan 100 vaccins in ontwikkeling dus je kunt goede hoop hebben dat er een werkend en veilig vaccin tussen zit, maar dat kan nog best een poosje duren.
Hier een goed artikel wat een aantal zaken toelicht wat bij de ontwikkeling en verspreiding van een vaccin allemaal komt kijken: https://www.nytimes.com/interactive/202 … ccine.html

406

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het is inderdaad heel erg hard hopen op beteugeling/vaccin/medicijn, dat denk ik ook - en dit is inderdaad een verloren sportjaar - nouja, en nog een boel ander verlies ook.

Het probleem met triathlons e.d. is ook niet zo zeer 'kun je op 1,5 meter staan in het startvak' Dat is nog wel te reguleren. Het probleem is meer het gedrag van deelnemers: mensen die jong en fit zijn, hel graag willen, het niet nauw nemen met regels (denk: stayeren) en die zich onkwetsbaar wanen. Hebben die de discipline om thuis te blijven, als ze de ochtend van de wedstrijd wakker worden met wat snot of een zere keel? Of als ze mogelijk besmet zijn maar geen symptomen hebben? Daar heb ik weinig vertrouwen in.

Op de fiets produceer je nogal wat snot en slijm dat zich op je draft ver kan verspreiden - lekker bij het inhalen. En als je aan het doodgaan bent bij het lopen - blijf nog maar eens op 1,5 meter dan. Dat vraagt zo veel discipline, dat gaat om iets anders dan een paar streepjes op de grond.

Dus dat is besmettingsgevaar plus risico dat mensen flink ziek worden omdat ze zich hebben leeggetrokken. En de besmetten verspreiden zich vervolgens ook nog over een groot gebied. Veel te groot risico, en er zijn veel hogere prioriteiten dan triathlons.

Louise

407

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

https://www.nu.nl/cultuur-overig/604962 … reeel.html

Dit zou betekenen dat we dit jaar echt alles kunnen vergeten, schat ik in.

408

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

yoeri schreef:

https://www.nu.nl/cultuur-overig/604962 … reeel.html

Dit zou betekenen dat we dit jaar echt alles kunnen vergeten, schat ik in.

En in het slechtste geval de grote evenementen van volgend jaar ook, zoals Ironman en Challange

409

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

En dan ?? Moet iedereen zich verplicht laten inenten als het vaccin er is ?

410

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Voor groepsimmuniteit hoeft niet iedereen ingeeent te worden. Hoeveel wel hangt af van de besmettelijkheid maar waarschijnlijk is zo'n 60-70% van de mensen voldoende.
Maar ik kan me voorstellen dat ze mensen die niet ingeent zijn niet willen in beroepen waar ze in aanraking komen met risicogroepen, en bijvoorbeeld ook dat verzorgingstehuizen geen mensen toelaten die niet ingeent zijn aangezien inentingen vaak minder goed werken bij ouderen.

411

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Inenten is voor risicogroepen, vnl ouderen en mensen die zo "gewapend zijn" bij eventuele echte besmetting.
Dan kom ik op de triathlonwedstrijden... Veel hebben al gepost over het al dan niet kunnen laten doorgaan.
Ik zit dan met een dualiteit.
Ergens zullen we allemaal met een aantal virussen geconfronteerd worden gezien er honderden van zijn.
Dit specifiek virus komt als media sterk naar voor. Belangrijk wegens in een aantal besmettingen potentieel gevaarlijk.

In hoeverre zullen toekomstige wedstrijden deze besmettingen kunnen uitsluiten?
Ga ik nog een winkelwagentje durven vastpakken als er niet eerst ontsmet word...

Als je een jaartje terugkijkt op je leven had je winkelwagens gewoon vast en deed je met groepen mensen mee aan wedstrijden.
Heel ons denken is nu anders.
Het bepaald toch sterk ons leven momenteel.

412 Laatst bewerkt door Macer (07-05-20 14:19:31)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

In principe zouden sportwedstrijden weer kunnen vanaf 1 september zoals ik begreep.
Dat zullen misschien niet de grote evenementen zijn, maar kleinere wedstrijden misschien? Misschien is het mogelijk om alleen mensen uit Nederland te laten inschrijven.

En ongetwijfeld zullen de Anti-Vaxxers weer op hun achterste poten staan zodra er een vaccin is, want er zou zo maar 0,0000001% kans zijn op een misvormde grote teen. Maar misschien moeten we die mensen gewoon maar uitsluiten van de maatschappij en verplaatsen naar Groenland. Die veroorzaakten al genoeg problemen voor het Corana tijdperk.... Misschien krijgen ze weer een blender van een of andere vage website als ze het niet doen.

413

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

chrisbakker schreef:

Inenten is voor risicogroepen, vnl ouderen en mensen die zo "gewapend zijn" bij eventuele echte besmetting.

Niet altijd. Voor influenza worden risico groepen inderdaad sterk aangeraden om te inenten, maar bij niet-risicogroep is dat niet zo. En elk jaar is er wel een griep epidemie.
Voor andere ziektes, die een veel grotere impact kunnen hebben (mazelen, polio e.d.) wilt men graat groepsimmuniteit om de kwetsbare groepen te beschermen. Vaak zijn dit groepen die geen vaccinatie kunnen krijgen (te jong of waarbij immuunstelsel niet goed werkt door andere ziektes bijv) of die geen of niet goed immuniteit opbouwen na vaccinatie (ouderen in sommige gevallen).
In het geval van corona wilt men duidelijk groepsimmuniteit bereiken omdat het zo'n enorme impact heeft op de gezondheidszorg, en omdat het zo dodelijk is onder bepaalde groepen, vooral ouderen. Dus in het geval van corona is inenten inderdaad, deels, voor risicogroepen, maar om die goed te kunnen beschermen zal minimaal 60-70% van de bevolking immuniteit moeten hebben, veelal juist door inenten. Je bewapend niet zo zeer de kwetsbare groep bij besmetting, je probeert besmetting zoveel mogelijk te voorkomen.

414

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Klopt, dat is eigenlijk beter uitgedrukt. En dieper op ingegaan.

415

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Lees nu bij de protocollen voor zwembaden pas deze algemene richtlijn van het RIVM:

"Ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts"

Dan kan ik wel helemaal stoppen, en met mij heel veel longpatiënten en mensen die maar iets intensief sporten.
Hoe gaan jullie hier mee om?

416

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

LindaRotterdam schreef:

Lees nu bij de protocollen voor zwembaden pas deze algemene richtlijn van het RIVM:

"Ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts"

Dan kan ik wel helemaal stoppen, en met mij heel veel longpatiënten en mensen die maar iets intensief sporten.
Hoe gaan jullie hier mee om?

Niet naar huis gaan dus. Van de beschreven klachten heb ik allemaal wel als ik sport. Pas als ik ze daarbuiten heb blijf ik thuis.

Je moet sneller dan de klos zijn.

417 Laatst bewerkt door Louise (14-05-20 16:19:37)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

+1. Ik had dat ook al bedacht, met m'n 'hyperreactieve' luchtwegen: bij buiten sporten in kou, bij vochtig weer en/of bij pollen loopt het snot meteen bij bakken uit mijn neus - 8 maanden per jaar. Dat is echt geen Covid-19 en daar ga ik dus niet voor thuisblijven, dan kan ik niks meer. Ik kan dan ook nergens meer heen op de fiets, want ik kom overal snotterend aan. Wel netjes 'lozen', wegwerken en handen poetsen.

Ik las laatst al een column van iemand die vermanend toe was gesproken toen ze tijdens het hardlopen een hoestbui had gekregen - dat ze 'met symptomen' niet buiten mocht zijn. roll

Louise

418

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

LindaRotterdam schreef:

Lees nu bij de protocollen voor zwembaden pas deze algemene richtlijn van het RIVM:

"Ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts"

Dan kan ik wel helemaal stoppen, en met mij heel veel longpatiënten en mensen die maar iets intensief sporten.
Hoe gaan jullie hier mee om?

Niet.
Na 10 meter fietsen als het kouder is dan 15 graden begint mijn neus al te druipen. Dan kan ik dus nooit meer fietsen. Bovendien heb ik hooikoorts. Hele zomer binnen blijven dus?
Iets anders is het met koorts, daar hou ik natuurlijk wel rekening mee.

419

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Sinds maandag mogen de sportscholen in Duitsland weer open .
Dus afgelopen woensdag hadden we ook weer voor het eerst hardlooptraining .
We zijn in kleine groepjes gelopen , en hebben eerst flink bijgekletst .

Gisteren dan core training in groepjes van max 10 personen , moesten zelf een mat mee nemen .
Alleen bij de ingang/aanmelden moet je een mondkapje dragen , tijdens training niet .
Geen omkleden , geen douchen .En binnen is er het een en ander veranderd .

Hier een filmpje , ik gok dat hij openbaar is .

https://www.facebook.com/10658555608297 … 146409915/

420 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (15-05-20 09:25:23)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Blijkbaar geen sporters bij het RIVM, maar vind het wel raar dat een NOC NSF dat soort richtlijnen dan klakkeloos overneemt.

Maar goed om te lezen dat ik niet de enige ben die een beetje eigenwijs is.
Is altijd een dun lijntje van gezond verstand tot excuses zoeken en jezelf de uitzondering vinden wink

421

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het is ook hoofdzakelijk een kwestie van gezond verstand gebruiken.. Ze kunnen alles wel tot op de letter gaan voorschrijven, maar daar wordt helemaal niemand gelukkig van.

422

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

+1. Ik had dat ook al bedacht, met m'n 'hyperreactieve' luchtwegen: bij buiten sporten in kou, bij vochtig weer en/of bij pollen loopt het snot meteen bij bakken uit mijn neus - 8 maanden per jaar. Dat is echt geen Covid-19 en daar ga ik dus niet voor thuisblijven, dan kan ik niks meer. Ik kan dan ook nergens meer heen op de fiets, want ik kom overal snotterend aan. Wel netjes 'lozen', wegwerken en handen poetsen.

Ik las laatst al een column van iemand die vermanend toe was gesproken toen ze tijdens het hardlopen een hoestbui had gekregen - dat ze 'met symptomen' niet buiten mocht zijn. roll

Louise

Dat krijg je jammer genoeg nu met de COVID situatie. Merk bij mezelf dat ik bij het moeten hoesten al denk van ojee ......
En ik moet al nauwelijks hoesten of snotteren. Zelfs met fietsen heb ik geen of weinig loopneus.
Maar goed; af en toe is het wel wat snotverlies, en dan moet je dat "veilig lozen" zonder dat er iemand achter of naast je  fietst.
Iedereen is ineens dokter als je even "gewoon moet hoesten of niezen"

423

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik zou wel heel graag willen dat het allemaal wat eenduidiger werd en beter onderbouwd, dan zou ik m'n gezonde verstand ook wat beter in kunnen zetten. Die sportscholen in Duitsland van Jeanette zijn weer een mooi voorbeeld: hier wordt het besmettingsgevaar van binnen sporten te hoog geacht. Over de warboel van zwembad-richtlijnen hadden we het ook al.

Ik denk regelmatig: gooi het maar in m'n petje. Mij maakt dat vooralsnog in elk geval terughoudend qua versoepeling. Eerst maar eens zien hoe het gaat met de besmettingen.

Nouja, vanmiddag voor het eerst wel weer naar m'n masseur, daar ben ik dan weer wel blij mee, zeker met al dat beeldschermwerk - veel last van m'n ene schouder.

Louise

424 Laatst bewerkt door Macer (15-05-20 12:40:59)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

We kunnen natuurlijk alles op hetzelfde moment weer open gooien, maar dat is het ook weer niet goed.. Je kan het als overheid nooit goed doen, want er zijn altijd mensen niet blij met de beslissingen die er genomen worden.

Als we nu moeten kiezen tussen kappers of sportscholen, snap ik dat ze kiezen voor de kappers. Sporten kan op dit moment heel goed buiten, dus er is een alternatief beschikbaar. En dat de volgende stap de horeca is, kan ik ook nog wel bedenken in verband met het grote aantal mensen wat daar in werkt.

Voor de sportscholen is dit natuurlijk verschrikkelijk, maar zo zijn er nog veel meer mensen. In Duitsland zijn er mogelijk weer andere groepen die niet open mogen, waar in Nederland soepeler mee wordt omgesprongen. Ik denk dat we sinds het begin met de hele coronaregels in Nederland nog aardig mazzel hebben gehad.

Gisteren is de IRONMAN 70.3 in Zweden overigens uitgesteld naar 2021, 52 dagen voor de start.. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd dat ik van Kalmar een bericht krijg dat ook die wordt uitgesteld naar 2021. Waarschijnlijk rond 24 juni (52 dagen voor 15-08). Ik zou blij zijn met wat duidelijkheid, want hoewel ik er voor 98% vanuit ga dat het niet doorgaat, wil ik gewoon die bevestiging.

425

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik heb me net ingeschreven voor zwemmen rond pampus.
Van de organisatie heb ik zwart op wit dat, mocht het niet doorgaan, het geld teruggestort wordt.
Het is op 5 sept dus wie weet.

Leuk, met de boot erheen, 3 rondes om het eiland a 900m. Weer wat om naar uit te kijken...