826

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik denk het, of het virus richt zoveel schade aan dat je er aan onderdoor gaat, of je lichaam reageert zo heftig op het virus, dat het zichzelf te gronde richt.
In enige mate is dat gerelateerd aan onderliggende problemen (overgewicht, andere ziektes), maar voor een groot deel is het ook onvoorspelbaar hoe iemand er op reageert. En dan is er nog steeds een grote categorie mensen die niet ernstig ziek worden, aar wel lang (permanent?) last ondervinden van een besmetting.

827 Laatst bewerkt door Hedcandy (20-04-21 17:42:50)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Yep smile (was reactie op Louise)

En idd, zo'n 10% heeft last van long Covid en houdt maanden lang last. Ze weten nog waarom die groep mensen dat wel heeft en de rest niet..

828 Laatst bewerkt door chrisbakker (20-04-21 20:08:02)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Immunomodulatie. Met een enkel woord.
Artikelen zijn hierover niet eenduidig, maar toch is het beschreven kenmerk het niet adequaat reageren op de 'indringer'. Zoals hiervoor word beschreven in de 2 voorgaande posts, is het eenvoudig taalkundig gezegd.

Zoals een lesgever in virologie het ons eens uitlegde; staat er iemand aan je voordeur en belt die persoon aan. Bonst die hard op je deur, of duwt hij grofweg de deur open. In elk van die drie gevallen ga je anders met je 'bezoeker om'.

1 Voel je je bedreigt, sla je dan op de bezoeker terug/bel je de politie ?
2 Is er herkenning, dan antwoord je met welkom/of je bent op je hoede
3 Weet je niet wat die persoon wil, is de vraag duidelijk om welke reden er aangebeld werd.

Vond ik een heerlijk eenvoudige kleurrijke uitleg.

Let wel, en dat vond ik helemaal een Eye opener: Bij vaccinatie zet je de verzwakte bezoeker direct in je slaapkamer......

Wat misschien verklaart waarom je ook op ene vaccin heftig kan reageren...

829

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Dank voor de uitleg.
@chrisbakker: volgens mij is er dan ook nog een (4): de aanbellende bezoeker er met zo veel geweld proberen uit te gooien dat je zelf gewond raakt.

Hedcandy schreef:

En idd, zo'n 10% heeft last van long Covid en houdt maanden lang last. Ze weten nog waarom die groep mensen dat wel heeft en de rest niet..

In het Vlaamse nieuws hebben ze het vandaag zelfs over 20 %, daar keek ik van op. Hangt er waarschijnlijk van af hoe je 'langere tijd' definieert.

Voor mij is die relatief grote kans op langdurige klachten nog steeds de belangrijkste reden om voorzichtig te zijn met mezelf (en kritisch op het Nederlandse beleid van zo'n hoge viruscirculatie toestaan c.q. alleen maar op IC-capaciteit sturen, maar dat terzijde).

Louise

830

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

Voor mij is die relatief grote kans op langdurige klachten nog steeds de belangrijkste reden om voorzichtig te zijn met mezelf (en kritisch op het Nederlandse beleid van zo'n hoge viruscirculatie toestaan c.q. alleen maar op IC-capaciteit sturen, maar dat terzijde).

Louise

Verstandige keuze.
Nu 4 maanden na positieve test kan ik nog steeds niet normaal trainen. Naast de kracht training bij de fysio en wat thuis, kan ik niet heel veel extra. Hoewel het lijkt dat mijn lijf iets beter reageert op de zwem en fiets uurtjes nu.
Ik heb dus goede hoop dat ik de zomer weer wat langer dan 1 uur kan fietsen en ook weer kan hardlopen.

831

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

wilagro schreef:

Nu 4 maanden na positieve test kan ik nog steeds niet normaal trainen. Naast de kracht training bij de fysio en wat thuis, kan ik niet heel veel extra. Hoewel het lijkt dat mijn lijf iets beter reageert op de zwem en fiets uurtjes nu.

Poehee - wat een geduld moet je opbrengen! Maar het gaat wel vooruit dus?

832

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Grrr... had ik morgen weer een klein soort van wedstrijdje, een tijdrit van 25km met aansluitend 7,5km hardlopen.

Zul je zien, ben ik niet lekker (ik maak me niet druk, denk verkouden, gekregen via de kindjes van mn broer).
Dus ipv racen hobbel ik morgen de teststraat maar weer eens in, ik was er al even niet meer geweest...

833

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Urgh, jammer, Hedcandy, en beterschap gewenst!
Ik heb zelfs een teststraat nog niet van binnen gezien, met dit kluizenaarsbestaan, en wat geluk. Geen kinderen ook, dat scheelt.

In de Sportgericht van deze maand staat een interessant stuk over de relatie tussen sport en je weerstand tegen virussen. Die relatie is zeer gunstig, en zelfs nog gunstiger dan ik al wist, op twee punten:
- Zelfs van lange, intensieve dingen staat niet vast dat het je weerstand ondermijnt. Dat veel mensen bv. na een marathon ziek (verkouden) worden, is misschien meer doordat een marathon bv. voor de start nogal hutje-mutje is (was), waardoor virussen veel kans krijgen, dan door het 'window' in je weerstand. Maar helemaal duidelijk is dat nog niet.
- Regelmatig sporten maakt het griepvaccin (ietsje) effectiever, en mogelijk geldt dat voor het coronavaccin ook.

Over die twee soorten 'fouten' van je weerstand, dus te veel of te weinig, gaat het ook. Op de IC, dat zijn vooral die met 'te veel', dus die overreactie, en daar is ook de belangrijkste link met overgewicht (buikvet).

Louise

834

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Het is ook wel zo als je een marathon gelopen hebt (of andere lange wedstrijd) je weerstand bij aankomst zo goed als weg is en je t zeer vatbaar bent voor ziekte.

835

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Het is ook wel zo als je een marathon gelopen hebt (of andere lange wedstrijd) je weerstand bij aankomst zo goed als weg is en je t zeer vatbaar bent voor ziekte.

Dat dacht ik ook, maar precies die gedachte wordt in dat artikel dus genuanceerd. Of liever gezegd: er is geen bewijs dat een lange, intensieve inspanning je afweersysteem onderdrukt. Dat is een theorie, maar de vele luchtweginfecties na bv. een marathon kunnen ook door andere oorzaken komen: de massaliteit van het evenement, de wedstrijdspanning, een eventuele jet-lag. Dat betoogt dat artikel dus.

Louise

836

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:
ronnyke schreef:

Het is ook wel zo als je een marathon gelopen hebt (of andere lange wedstrijd) je weerstand bij aankomst zo goed als weg is en je t zeer vatbaar bent voor ziekte.

Dat dacht ik ook, maar precies die gedachte wordt in dat artikel dus genuanceerd. Of liever gezegd: er is geen bewijs dat een lange, intensieve inspanning je afweersysteem onderdrukt. Dat is een theorie, maar de vele luchtweginfecties na bv. een marathon kunnen ook door andere oorzaken komen: de massaliteit van het evenement, de wedstrijdspanning, een eventuele jet-lag. Dat betoogt dat artikel dus.

Louise

De relatie tussen sport en een hogere gezondheidsgraad is al langer bekend.
Bewegen in het algemeen is bevorderlijk voor weerstand tegen ziekte. Ook geestelijk voel je je goed.
Alle factoren zijn gelinkt aan het (natuurlijk) bewegen , we zijn anatomisch zeer geschikt gebouwd om dit te doen. Daarbij is de vascularisatie, het goed doorbloedingssysteem eigen aan. Dat grote transportsysteem levert onze voeding/afvoer/afweer stoffen. (samen met het lymfesysteem).
Je weerstand tegen schadelijke stoffen, schadelijke virussen en schadelijke bacteriën is hoger.

@Ronnyke: Er is inderdaad een relatie tussen overbelasting en ziekte. Dit geld eerder voor mensen die vanuit weinig training of te weinig voorbereiding een hoge belastingsgraad aan zichzelf opleggen.
Velen op deze website gaan zich heel wat kilometers/tijd/ variatie van trainingsprikkels blootstellen, en daardoor niet ziek worden na het finishen van een zware inspanning zoals de marathon.
De man van 'ik ben bijna 50 (weinig gesport) en wil ineens vóor mijn 50e een marathon lopen, heeft een grotere kans om letsels/ziekte te krijgen.
Maar ik moet je toch een stukje gelijk geven Ronnyke, als je héél diep gaat is er soms een vermindering van de weerstand. (maar bij wie of wanneer moet ik nog eens opzoeken.)
Hoeveel of hoe lang of hoe zwaar..... het zal voor iedereen anders zijn.
Ik vind het wel een interessant onderwerp, en wil dit met mijn 'stokpaardje de slaap', eens nalezen in verschillende artikelen.
@Louise: Naast dit artikel; Heb jij nog links over dat (over)belasten, weerstand, en slaap ?

Dat van met velen samenzijn aan de start, is voor mij een dubbel gevoel. Ik geloof in je eigen afweerkracht voor de grootste 'indringers'.
Hoewel: dit specifieke virus van vorig jaar is natuurlijk wel venijniger , of kost het afweerssysteem meer 'werk'

837

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Als ik kijk naar mezelf steekt mijn herpes altijd weer op als ik een zware inspanning heb gedaan :-) mijn lippen en tandvlees staan meestal enkele dagen erna vol (koorts) blaasjes.

838

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Vorig jaar een presentatie van een cardioloog-intensivist bijgewoond (het ging over triathlon) en die vertelde dat als je finishers van een hele triathlon hun bloed laat onderzoeken, ze kwa beeld dezelfde waarden hebben als iemand die een hartinfarct heeft doorgemaakt.
Ik vond dat wel heftig hoor!
Het grote verschil is wel, dat een atleet hier in de dagen erna van hersteld en de hartpatient hulp vanuit het ziekenhuis nodig heeft..

Dit zegt meer over de stress die een hele heeft op het lijf dan over je weerstand, maar toch.

839 Laatst bewerkt door chrisbakker (24-04-21 14:57:03)

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Hedcandy schreef:

Vorig jaar een presentatie van een cardioloog-intensivist bijgewoond (het ging over triathlon) en die vertelde dat als je finishers van een hele triathlon hun bloed laat onderzoeken, ze kwa beeld dezelfde waarden hebben als iemand die een hartinfarct heeft doorgemaakt.
Ik vond dat wel heftig hoor!
Het grote verschil is wel, dat een atleet hier in de dagen erna van hersteld en de hartpatient hulp vanuit het ziekenhuis nodig heeft..

Dit zegt meer over de stress die een hele heeft op het lijf dan over je weerstand, maar toch.

Wel dit is interessant nu je dit aanhaalt!
Op cardiale reva in het ziekenhuis werden we met klem gevraagd de post operatieve hartpatiënten zeer voorzichtig te laten revalideren.
Dit werd bijvoorbeeld op de fiets een heel laag wattage! Je mocht echt niet hoger dan bijvoorbeeld max!! 100-125 Watt gaan afhankelijk van de tijd na de operatie. De laatste stap dus. 75-80 watt in het begin.
Nu (veel jaren na mijn opleiding) zien ze dat het blootstellen aan korte prikkels van toch hogere wattages (EOS artikel gezondheid) niet gevaarlijk is , integendeel zelfs goede resultaten geeft in bepaalde markers in het bloed. Weliswaar onder de juiste begeleiding!van de kine/fysio. Je dacht natuurlijk, hartproblemen gehad dus mag er geen (hogere) inspanning meer zijn.

Een beetje zoals we interval met voldoende herstel trainen.

840

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

chrisbakker schreef:

@Louise: Naast dit artikel; Heb jij nog links over dat (over)belasten, weerstand, en slaap ?

Het artikel in Sportgericht is van Wim Burgerhout, en er staan 24 verwijzingen in. Dus als je je er echt in wil verdiepen, moet je het te pakken zien te krijgen.  Ik vond dit vorig jaar ook nog wel een aardige: https://thegrowtheq.com/you-cant-boost- … ppress-it/ (dat zijn ook interessante lui, die Magness en Stulberg).

Het artikel gaat alleen over de weerstand tegen virussen, niet over andere vormen van (over-)belasting en schade door sport. Die er wel degelijk zijn natuurlijk.

Op één punt overtuigt het mij trouwens ook niet: dat topsporters minder vaak ziek zijn (van virussen dus) dan 'gewone' mensen en dat dat laat zien dat je prima zwaar kunt sporten. Het artikel zegt daarover: dat is omdat ze beter weten wat ze tegen luchtweginfecties moeten doen, onder andere betere hygiëne. Maar ik denk dat een groot deel ook zelfselectie is: als je heel vaak luchtwegproblemen  hebt, kom je niet aan de top. Dus het zijn mogelijk mensen met een bovengemiddeld goede weerstand. (Door dat soort factoren is onderzoek op dit gebied zo lastig.)

chrisbakker schreef:

Dat van met velen samenzijn aan de start, is voor mij een dubbel gevoel. Ik geloof in je eigen afweerkracht voor de grootste 'indringers'.
Hoewel: dit specifieke virus van vorig jaar is natuurlijk wel venijniger , of kost het afweerssysteem meer 'werk'

Daarin is mijn ervaring anders. Ik ben in normale jaren altijd een aantal keren (zwaar) verkouden - the story of my life. Deze hele winter: 0 keer. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Mijn laatste verkoudheid is 14 maanden geleden - een soort persoonlijk record. Ik kan me niet voorstellen dat dat aan mijn weerstand ligt, dat zou een mirakel zijn. Het is - denk ik - door de verminderde infectiekans door de social distancing, het gebrek aan contacten en de extra hygiëne. In normale omstandigheden schud ik alleen al voor mijn werk talloze handen en reis ik in bomvolle treinen. Nu niets van dat al. Een typisch geval van 'elk nadeel heeft z'n voordeel'.

Bij mij  leek er trouwens zeker ook wel een relatie tussen zwaar sporten en verkouden worden, zeker in koud weer. Maar dat kan dus ook komen door het hutje-mutje in de kleedkamer, realiseer ik me nu.

Louise

841

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik kreeg net een mail van Ironman dat je de optie hebt om het zwemmen te skippen aangezien veel atleten het zwemmen niet naar behoren kunnen trainen enkel een bike/ run dus, je kunt je dan wel niet qualiferen voor het WK uiteraard. Goede of slechte zaak?

842

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat het zwemmen er makkelijker en makkelijker uitgegooid wordt, vooral bij Ironman, wat zich er focused of het finishen.
Of het goed is dat ze de optie bieden? Vanuit hun gezien denk ik wel, het zal betekenen dat er meer atleten zullen zijn, zonder dat ze daarvoor extra kosten hoeven te maken, of iig weinig extra kosten, en dat zal hun grootste punt van overweging zijn. Ik zou er ook niet mee zitten als er atleten zijn die het zwemmen overslaan en ook in hun eigen klasse gekwalificeerd worden. Maar als ze dit vaak gaan doen, en het nog wel een Ironman noemen, dan zal de waarde van die term wel wat inboeten denk ik.

843

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Je kunt jezelf ook geen Ironman noemen als je het zwemmen er niet hebt bijgedaan natuurlijk. Vind het persoonlijk in deze periode mooi dat ze het doen maar anderzijds tja....

844

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Louise schreef:

Of liever gezegd: er is geen bewijs dat een lange, intensieve inspanning je afweersysteem onderdrukt. Dat is een theorie, maar de vele luchtweginfecties na bv. een marathon kunnen ook door andere oorzaken komen: de massaliteit van het evenement, de wedstrijdspanning, een eventuele jet-lag.

Uit eigen ervaring lijkt me van niet. Ik heb zeker de ervaring dat langdurige zware inspanning de weerstand verminderd. Ook bij triathlons dichtbij en met minder deelnemers dan aanwezig in de gemiddelde supermarkt waarvoor elke vorm van wedstrijdspanning ontbrak.

Feit is dat ik tot een jaar of vier geleden zo’n 25 uur in de week trainde gemiddeld. Sindsdien sport ik wat meer normale uren (half uurtje per dag of zo) maar verder leef ik er niet regelmatiger op. Ik slaap onregelmatig. Ik ben vaak in de nacht aan het vissen. Ik heb heel veel koude winternachten buiten gezeten. Ik doe mijn best om ziek te worden zeg maar. Ik heb in die vier jaar twee keer een zware verkoudheid opgelopen. Die had ik daarvoor veel vaker.

Prestatiesport heeft niets met gezondheid te maken. Je moet het doen omdat je het leuk vindt.

845

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Ik kreeg net een mail van Ironman dat je de optie hebt om het zwemmen te skippen aangezien veel atleten het zwemmen niet naar behoren kunnen trainen enkel een bike/ run dus, je kunt je dan wel niet qualiferen voor het WK uiteraard. Goede of slechte zaak?

Zwemmen wordt afgelast van een ironman die toch niet doorgaat?

Ik twijfel een beetje. Als je een half jaar niet in het water hebt gelegen hoor je eigenlijk ook niet in een 3,8 km open water wedstrijd. Dus de keuze is, geen ironman of een duathlon voor velen.

Maar het maakt natuurlijk geen biet uit want de europese ironman wedstrijden gaan toch niet door dit zomer.

Ik schreef meer dan een jaar geleden dat dit een crisis was die ironman de kop kon kosten. Ik denk dat nog steeds. Als je als deelnemer ironman een keer een beetje mag tegemoet komen dan is het nu. Het is maar de vraag of ironman het overleeft als ze nogmaals alle inschrijvingen moeten doorschuiven.

Ik had ironman nooit heel hoog zitten maar het zou toch een aderlating voor de sport zijn als ze nu sneuvelen.

846

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ik ben het wel met je eens.

847

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Roth heeft een soortgelijke mail gestuurd dit jaar. Velen melden niet goed te kunnen trainen op zwemmen (of dat echt klopt is wat anders, ik ga niet omdat ik geen zin heb in reservaties en zo maar zou perfect kunnen) dus heeft Roth voorgesteld om uit te stellen naar volgend jaar. Als dit jaar alsnog wegvalt dan wordt het ook gewoon overgezet.

Dat is alweer het verschil tussen Ironman en Challenge. Zelfde issues, andere aanpak. Laat de mensen de keuze om volgend jaar te starten of te verschuiven naar andere races (dichterbij of zo). Dat is allicht niet enorm simpel maar met de huidige crisis wel de moeite om eindelijk eens deftig uit te pluizen zou je denken. En dat gebeurt dus niet. Ironman houdt vast aan lokale organisaties en laat de zorgen ook aan hen. Je kan dus binnen Duitsland bv wel schuiven van de ene naar de andere wedstrijd omdat dezelfde organisatie alles beheert maar daar houdt het op.

Persoonlijk zou ik altijd het zwemmen erbij willen, zelfs met minieme training (en ik weet heel goed hoe dat aanvoelt, het valt tegen maar duurt feitelijk gewoon langer) heb ik de ervaring van vorige jaren om zonder probleem die 3,8km te doen. Maar IM probeert vooral mensen te laten meedoen en finishen, en vergeet daarbij dat het in de eerste plaats wel een fysieke uitdaging is waar je niet zomaar aan moet beginnen.

848

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

ronnyke schreef:

Je kunt jezelf ook geen Ironman noemen als je het zwemmen er niet hebt bijgedaan natuurlijk. Vind het persoonlijk in deze periode mooi dat ze het doen maar anderzijds tja....

Eens, op Froom na bestaat de Tour de France ook alleen uit fietsen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

849

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Challenge Gran Canaria is vorig weekend blijkbaar wel kunnen doorgaan

850

Re: Invloed Corona op geplande wedstrijden en trainingen

Ja in Azië was er ook een Challenge vorige week, al bij al zijn er wel al wat wedstrijden geweest alleen in Europa zijn ze erg aan het verschuiven.