101

Re: Swimrun

Veel plezier, Hedcandy, ik kijk uit naar je verslag!

Louise

102

Re: Swimrun

Veel plezier en succes!

103

Re: Swimrun

Omg, woorden schieten me nog altijd te kort, hoe gaaf was het!!
Het was echt superzwaar, amper paden, klimmen, klauteren, glijden over rotsen, zee met stroming, kwallen, prachtige trailpaden, mooi beschermd natuurgebied, zoveel enthousiaste mensen in de weinige kleine dorpjes die we passeerden...tjee wat is Zweden idyllisch mooi!!
Gefinished net binnen de 4 uur en wat een toprace gehad.
Utö stond al op de planning in mei, gaan we zeker doen!

Het was mn eerste swimrun als duo en ook dit vind ik echt wel een meerwaarde hebben, het delen van alles onderweg.

104

Re: Swimrun

Gefeliciteerd hoor!

105

Re: Swimrun

Mijn facebook bericht ook maar even hier geplakt:

Ötillö, de wedstrijd.
Na afloop zit ik zo vol van deze overweldigende ervaring dat ik de juiste woorden niet kan vinden om te vertellen wat we hebben meegemaakt.
We stappen vroeg op de boot en zijn blij dat we deze reis gisteren al hebben gemaakt. Toen was er de opwinding over al die prachtige eilandjes, de imposante rotsplaten waarover we zouden moeten rennen en klauteren, het zwemmen in de zee... vandaag hebben we genoeg aan onze zenuwen.
De inschrijving gaat voorspoedig en ruim op tijd lopen we naar de start. Er komt een korte briefing bovenop de heuvel, dan start eerst de world serie weg (deze helden doen maar liefst 37km) daarna mogen wij.
De eerste 2300m lopen gaat lekker en dan mogen we het water in. Hier hebben we gisteren al gezwommen en ook dat is fijn.
Op mn paddles heb ik alle afstanden geschreven, 11x lopen, 10 zwemmen. Het is handig om te weten wat er komt.
Het zwemmen wisselen we af, de ene keer zwemt J. voor, de andere keer ik. Achter zwemmen betekent rust, we zitten immers aangelijnd en je zit zó in de slipstream van de ander dat je amper wat hoeft te doen.
De zee is rustig, dat wil zeggen, amper golfslag. Wel soms enorme stroming, kwallen, troebel water en eruit is soms een uitdaging. Glibberig zeewier, zompige modder, gladde rotsplaten, maar natuurlijk lukt dit ons!
Dan het lopen. Waar op het start/finish eiland nog wegen waren, zelfs van asfalt, is dit op de meeste eilandjes niet. Daar woont niemand, daar is niks. Dus ook geen pad. Lintjes wijzen ons waar we heen moeten.
Wat er wel is, is prachtige natuur. Geitenpaadjes door gras, stekelige bosjes, gladde rotsplaten, losse brokken en keien, als ware klimgeiten zoeken we klimmend en klauterend onze weg.
Van hardlopen is heel vaak geen sprake, het is eenvoudigweg niet mogelijk.
Waar wel wat wegen en paden zijn staan de mensen ons enthousiast toe te schreeuwen, heya heya!! Altijd fijn, die aanmoedigingen.
Zo gaaf, dat wij hier zijn, dat wij dit doen!! We komen samen steeds beter in de race en genieten echt van elk moment.
Overmand door emoties (moeten we nou lachen of huilen?) komen we bij de finish. Net binnen de 4 uur. We hebben het geflikt, we did it!!

106

Re: Swimrun

Wauw, knap hoor!
Dat klinkt heel mooi maar loodzwaar!

107

Re: Swimrun

Gaaf, Hedcandy, het komt op mij over als een hele vakantie in één dag, sterker nog, in vier uur!

108

Re: Swimrun

Klinkt als een enorme uitdaging en beleving Hedcandy  ...chapeau !!
Ik doe ( en vooral wil het ) je ook niet na doen .

109

Re: Swimrun

Wat super gaaf zeg! Heb even de site opgezocht en het filmpje bekeken. Echt enorm mooi!
De omgeving in combi met het zwemmen en lopen.
Vraag: waarom zit je aan elkaar 'vast' met een lijn? En had jij ook die speciale schoenen en dat pakje aan? (die op de webshop staan)
Erg knap gedaan, complimenten.

110

Re: Swimrun

Heel gaaf Hedcandy! leuk verslag.

Ik ben ook even de filmpjes en fotos gaan bekijken, indrukwekkend!

111

Re: Swimrun

Flower345 schreef:

Wat super gaaf zeg! Heb even de site opgezocht en het filmpje bekeken. Echt enorm mooi!
De omgeving in combi met het zwemmen en lopen.
Vraag: waarom zit je aan elkaar 'vast' met een lijn? En had jij ook die speciale schoenen en dat pakje aan? (die op de webshop staan)
Erg knap gedaan, complimenten.

Dat aanlijnen is vanwege de veiligheid, de zee kan heel woest zijn en zo blijf je altijd in elkaars buurt. Met lopen besluit je zelf of je vast blijft of niet.
Ik heb inderdaad een swimrunsuit en loop op trailrunschoenen en ja, ook paddles. Die gebruik ik nog niet zo lang, maar dat bevalt goed, je kunt uiteraard meer kracht leveren met je armen. Ook handig: aan de binnenkant schrijf ik alle afstanden, lopen links en zwemmen rechts. Dan weet je wat er komt...
Verder heeft iedereen ook wel een (vrij grote) pullbuoy bij zich, de mijne zit met een elastiek om mn middel en tijdens het lopen stop ik hem daaronder, op mn rug, merk je niets van.

112

Re: Swimrun

https://www.slowtwitch.com/News/555_Ath … _8029.html
Hier een wedstrijd verslag maar vooral ook mooie foto's, die wel een indruk geven van de omgeving waarin we sportten.

113 Laatst bewerkt door Flower345 (11-08-21 09:40:54)

Re: Swimrun

Ah zo, ik begrijp het. Hele mooie foto's zeg. Daar is nog eens goed te zien hoe zwaar het was.

114 Laatst bewerkt door chrisbakker (29-08-21 21:53:50)

Re: Swimrun

Gisteren de swimrun meegedaan in Robertville met partner. We deden de 18km.
Watertemperatuur 17°C omgevingstemperatuur 12°C felle regen.
Goed proberen opwarmen met warmlopen, springen, jumps.
Ik ga in herhaling vallen zoals vorig jaar hier gepost. Na pakweg 8 km waren de eerste tekenen van het tamelijk fris hebben aanwezig.
Ik heb mijn swimrunsuit toch aan dacht ik nog....
Op sectie 6 van het zwemmen vond ik de richting niet goed meer, waar zat ik nu?.
(De eerdere zwemstukken die gingen eigenlijk goed op snelheid voordien).
Samen met de oriëntatie problemen 'stond ook ik plots stil' tov mijn duo. Veel gemaai met de armen maar weinig zwemmen blijkbaar. Ze was ineens een heel stuk verder. Eigenlijk ben je suf, en je beseft dit niet.
Wat ik hier wil aangeven en gebeurde, is hypothermie zonder dat jij als sporter het beseft.
Daarna trad  pijnlijke kaken in als verder symptoom. Met de rillingen en klappertanden achteraf.
We vertrokken nog na die zwemsectie 6 met hardlopen, maar keerden terug en besliste mijn wakkere ik dat dit niet verder kon. Bootje in, en aan de aankomst de goud/zilverkleurige folie van de EHBO samen met een deken over me heen.

Deze wedstrijd was voor velen blijkbaar kouder dan ze aankonden. En meerdere sporters waren in een folie gewikkeld.
En voor wat mij betreft: Ja ik stond  2,5kg lichter na mijn Ironman. Oorzaak-gevolg? Samen met het herstel nog? Geen idee maar mijn gevoel van koud hebben is in buitenwater sterk toegenomen.
De swimrun werd in totaal een 13km ipv 18km

115

Re: Swimrun

Poeh hee, heftig om zoiets mee te maken.
Er zou toch ook een ondertemperatuur moeten komen bij deze wedstrijden, dan gaat t gewoon niet door ofzo.
Maar ja, daar in Zweden zwemmen ze nog als de zee 5 graden is...brrr

116 Laatst bewerkt door chrisbakker (29-08-21 22:33:19)

Re: Swimrun

Ik vermoed dat het koud krijgen individueel verschilt.
De wedstrijden zoals in Zweden, hebben toch een koudere watertemperatuur? De dikte van mijn swimrunsuit is 2mm op de core dacht ik. Ik kan wel een dikker suit aanschaffen, als optie. En als tweede optie veel sneller hardlopen wink  (maar dat hangt ook van je buddy af).

117 Laatst bewerkt door Hedcandy (20-09-21 14:08:43)

Re: Swimrun

Afgelopen zaterdag was de swimrun in Lauwersoog weer.
Was het vorig jaar steenkoud, het jaar ervoor bloedheet, nu was het heerlijk weer! Zonnetje, amper wind en het water aangenaam.
Zonder verwachtingen ging ik erin, de Aquabike nog in mn lijf, heel weinig loopkm's dit jaar... genieten vooral.

Het zwemmen ging zo heerlijk, met paddles lukt me nu zo goed en ik ploegde telkens flink wat mensen voorbij, die mij dan weer met lopen inhaalden. Leuk om zo met wat mensen constant haasje over te doen (tot het 2e lange loopstuk, toen zag ik ze niet meer).
Ik had geen zin om te racen, wist dat ik 2e vrouw was, de 1e was een hertje dat zo snel weghuppelde...laat maar gaan. Met een andere dame een paar keer stuivertje gewisseld en ook die laten gaan.
Op de streep dus 3e, prima. Maar vooral: 10 min sneller dan 2 jaar terug! (Vorig jaar was iedereen dik langzamer vanwege de kou). Dat had ik toch niet verwacht.
Maar bovenal heb ik weer ontzettend genoten en wat blijft dat stuk zwemmen door de haven, tussen al die vissersboten en dieseldampen toch waanzinnig leuk.

118

Re: Swimrun

Leuk verslag! "Zwemmen tussen de dieseldampen ", "een hertje dat weghuppelde"  big_smile haha.
Wat was jij dan? wink
Maar zeker goed gedaan !!
Wat betreft die dampen,geuren of smaken, dat kwam ik in het water tegen in de haven tijdens de IM Polen.
Laatste 200-300m gingen de havengeul in, en ik dacht :"Huh, dat water smaakt naar diesel"....

Hoe koud was het water trouwens? Met swimrunsuit gezwommen ?

119

Re: Swimrun

Het water was zo heerlijk!
Je hoefde niet te wennen, geen brainfreeze zoals vorig jaar.
Met de langere loopstukken (die 2x 5km) keek ik er echt naar uit er weer in te mogen.
Ja gewoon swimrunsuit aan, je zag niemand met extra mouwtjes oid (of ze moesten aan het pak vastzitten)

Ik ben, in vergelijking met zo'n huppelend hertje, meer een stampende olifant haha.
Maar die komen er ook smile

120

Re: Swimrun

Ik zocht snelheid olifant even op; 40 km/h!! big_smile

121

Re: Swimrun

Hahaha ik teken meteen!!

122

Re: Swimrun

Een echte swimrun is het niet, toch wil ik het graag weer even onder de aandacht brengen:

Het weekend van 6 en 7 augustus is er weer het Rondje Eilanden in Vinkeveen.

De wedstrijd (12 eilandjes hoppen (totaal 5km), daartussen zwemmen (totaal 1700m), is op zaterdag eind vd middag.

Maar het hele weekend is een feestje:
Je kunt er kamperen, gezellig mee eten, er zijn div activiteiten voor jong en oud, dus evt een perfect gezinsuitje!

Je bepaalt zelf of je alleen inschrijft voor de wedstrijd, of alles doet, of alleen supporter bent.

De organisatie is overgenomen (de oude club stopte ermee) door liefhebbers, die dit mooie evenement niet verloren wilden laten gaan.
Helaas blijven de inschrijvingen wat achter, daarom promoot ik even hier..

www.hetrondjeeilanden.nl