Mijn interesse heeft het ook - ik kopieer en bewerk even wat ik er in het andere onderwerp over had geschreven:
Dit is mijn derde poging tot opbouwen op barefootschoenen (Vivobarefoot Stealth: zero drop en geen steun of demping). Ik doe het nu anders dan de vorige twee keer omdat die strandden in een blessure (onderste kuitspier, achillespees). Volgens het advies moet je er drie keer per week op lopen en dan per week een stapje, ik loop er maar één keer per week op of net iets vaker, en doe per training een stapje erbij. De andere twee keer loop ik op gewonere schoenen (halve drop). Tot nu toe gaat dat prima. Met drie keer per week stapelt de spierpijn in mijn kuiten zich op en dat ging de vorige keren juist mis.
Ik ben nu ook niet meer van plan om er helemaal op over te schakelen. Mijn streven is om er straks één keer per week een training op te kunnen doen. Als techniek- en krachttraining (voeten, kuiten).
Waarom? Vooral omdat ik er lekker op loop, doordat ze zo licht zijn, maar vooral voor m'n voeten. Ik heb altijd al graag op blote voeten gelopen en op een bepaalde manier hebben mijn voeten makkelijk 'ruzie' met schoenen, zeker als die stijf of hard zijn of ergens drukken. Dus hoe minder schoen, des te lekkerder. Ik loop bijvoorbeeld ook in de bergen op 'te' lichte schoenen, die stijve zolen van bergschoenen vind ik ook naar. Dat is wel heel persoonlijk.
Daar komen nog twee dingen bij:
- Ik heb de afgelopen jaren een paar voetblessures gehad de afgelopen jaren en dan krijg je meteen steunzolen voorgeschreven en dat is helemáál erg voor die vrijheidslievende voeten. Daarmee loste ik het ene probleem op maar veroorzaakte ik steeds een paar andere (blaren, overpronatie). Liever m'n voeten versterken. Ik doe nu ook oefeningen daarvoor, plus dus deze schoenen, hopelijk gaat dat wat opleveren. En het is sowieso fijn dat er niks in de weg zit.
- Ik loop er technisch beter op, al is het alleen maar omdat het dwingt tot gehele-voetlanding en daarmee tot kleinere, lichtere stappen en een betere houding. Voor mijn gevoel dwingt een traditionele schoen meer een haklanding af.
Enige is dus dat m'n kuitspieren het erg zwaar vinden. Dat moet ik heel rustig opbouwen. En dat kan nu, in deze wedstrijdloze periode. Andere keren had ik mogelijk wat te veel haast, dan kwam er een evenement aan.
Louise
Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd:
http://www.delftweg9.nl/triathlon/