1

Onderwerp: Barefoot running

Omdat het onderwerp barefoot running al een aantal keren vermeld is, zet ik het hier eens als apart onderwerp.

Het is een interessante manier van lopen vind ik.
Een eerste vereiste: Een sterke/mobiele voetboog met goede ondersteuning vanuit de totale onderbeenspiergroepen. Een voldoende mobiele knie en heup.
Zelf ben ik een paar jaar bezig met de opbouw ervan, en ondervind er minder en minder problemen mee.
De loopjes met minimalistische schoenen zijn groter en groter geworden, zonder grote klachten.
Een vereiste zijn dagelijks mijn voetoefeningen.

Mijn looptraining deel ik in op verschillende schoenen, afhankelijk van ondergrond/duur/vermoeidheid/snelheid/soort training.

Wat wil je lopen? Strand/weg/veld/park/trail.
Zijn je voeten barefootstrong?
Bij mij nog altijd niet genoeg vind ik.
1 strand: blootsvoets
2 weg:  toch vaak kleine drop, maar met minimalistisch schoeisel lukt het ook al
3 piste: snelheid/interval: blootsvoets of barefootshoes (spikes heb ik niet)
4 trail: met trailschoen, toch drop.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. En vermoedelijk komen we ook uit op kuitblessures en peesbladklachten...

2

Re: Barefoot running

Mijn interesse heeft het ook - ik kopieer en bewerk even wat ik er in het andere onderwerp over had geschreven:

Dit is mijn derde poging tot opbouwen op barefootschoenen (Vivobarefoot Stealth: zero drop en geen steun of demping). Ik doe het nu anders dan de vorige twee keer omdat die strandden in een blessure (onderste kuitspier, achillespees). Volgens het advies moet je er drie keer per week op lopen en dan per week een stapje, ik loop er maar één keer per week op of net iets vaker, en doe per training een stapje erbij. De andere twee keer loop ik op gewonere schoenen (halve drop). Tot nu toe gaat dat prima. Met drie keer per week stapelt de spierpijn in mijn kuiten zich op en dat ging de vorige keren juist mis.

Ik ben nu ook niet meer van plan om er helemaal op  over te schakelen. Mijn streven is om er straks één keer per week een training op te kunnen doen. Als techniek- en krachttraining (voeten, kuiten).

Waarom? Vooral omdat ik er lekker op loop, doordat ze zo licht zijn, maar vooral voor m'n voeten. Ik heb altijd al graag op blote voeten gelopen en op een bepaalde manier hebben mijn voeten makkelijk 'ruzie' met schoenen, zeker als die stijf of hard zijn of ergens drukken. Dus hoe minder schoen, des te lekkerder. Ik loop bijvoorbeeld ook in de bergen op 'te' lichte schoenen, die stijve zolen van bergschoenen vind ik ook naar. Dat is wel heel persoonlijk.

Daar komen nog twee dingen bij:

- Ik heb de afgelopen jaren een paar voetblessures gehad de afgelopen jaren en dan krijg je meteen steunzolen voorgeschreven en dat is helemáál erg voor die vrijheidslievende voeten. Daarmee loste ik het ene probleem op maar veroorzaakte ik steeds een paar andere (blaren, overpronatie). Liever m'n voeten versterken. Ik doe nu ook oefeningen daarvoor, plus dus deze schoenen, hopelijk gaat dat wat opleveren. En het is sowieso fijn dat er niks in de weg zit.

- Ik loop er technisch beter op, al is het alleen maar omdat het dwingt tot gehele-voetlanding en daarmee tot kleinere, lichtere stappen en een betere houding. Voor mijn gevoel dwingt een traditionele schoen meer een haklanding af.

Enige is dus dat m'n kuitspieren het erg zwaar vinden. Dat moet ik heel rustig opbouwen. En dat kan nu, in deze wedstrijdloze periode. Andere keren had ik mogelijk wat te veel haast, dan kwam er een evenement aan.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

3

Re: Barefoot running

Ik heb sinds een paar jaar van die vibram five vingers. De allerslapste, want een model met meer ondersteuning knelde en gaf blaren.
Deze zijn dus echt alleen maar voor zachte ondergrond (met die andere kon je nog trailen over rotsen), dus ik loop er vooral mee door het bos en kleine stukjes asfalt.
Ook voor het rondje eilanden vind ik ze heerlijk want je voelt ze niet tijdens het zwemmen.

Bij andere swimruns heb ik ze nog niet geprobeerd, omdat de totale loop kilometers te ver zijn.
Max 5km is oke voor mn voeten, langer echt niet.
Omdat ik ze alleen in voorjaar en zomer gebruik bouw ik die afstand ook niet echt uit, hoeft ook niet.
Ik doe het ook om sterkere voetspieren te krijgen en dat helpt wel.
Ze zitten ook zo fijn, echt slofjes om je voeten. Eigenlijk is dat dunne zooltje alleen maar een bescherming tegen stekels etc.

4

Re: Barefoot running

Vandaag op mijn Merrel minimalistische schoenen 1,5u gelopen. Gaat steeds beter, hoewel na de training er een licht stijver gevoel in de kuitspier optreed.
Dit heeft ook te maken met de soort training vandaag: variatie en obstakel run.
Met de schoentjes hardlopen op verschillende ondergrond, sprongen op en over obstakels , heuvel op versnellingen, steile zijkant viaduct omhoog en naar beneden. Kleine, grotere looppassen. Op een schuine kant lopen.
Ging ontzettend lekker. Moet ook zeggen zoals Louise ook aangeeft; je hebt een beter gevoel met de grond, en je voeten hebben meer vrijheid. Je schoen is geen "knelpunt".

5

Re: Barefoot running

Hedcandy schreef:

Eigenlijk is dat dunne zooltje alleen maar een bescherming tegen stekels etc.

Dat is bij die Vivo's van mij ook, en dat is wel eens lastig bij slecht wegdek. Trailen enzo zal er dan ook niet mee gaan, lijkt me. Maar ik loop er wel gewoon mee op straat. Die Five Fingers leken mij onhandig omdat je er geen normale sokken in aan kan, en ik houd ook al niet van teenslippers, qua iets tussen m'n tenen.

@chrisbakker - zijn die Merrels voor trailen? Welk type is het? Ik heb Merrel-wandelschoenen die erg goed bevallen, en ik zoek nog trailschoenen. Al moeten die wel halve drop hebben, dus niet té minimalistisch, dat beperkt te veel.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

6

Re: Barefoot running

Tip voor je kuiten en de peesplaat onder je voet: ga foamrollen.
En onder je voet met een tennisbal.
Dit scheelt echt enorm in je herstel achteraf.

7

Re: Barefoot running

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Eigenlijk is dat dunne zooltje alleen maar een bescherming tegen stekels etc.

Dat is bij die Vivo's van mij ook, en dat is wel eens lastig bij slecht wegdek. Trailen enzo zal er dan ook niet mee gaan, lijkt me. Maar ik loop er wel gewoon mee op straat. Die Five Fingers leken mij onhandig omdat je er geen normale sokken in aan kan, en ik houd ook al niet van teenslippers, qua iets tussen m'n tenen.

@chrisbakker - zijn die Merrels voor trailen? Welk type is het? Ik heb Merrel-wandelschoenen die erg goed bevallen, en ik zoek nog trailschoenen. Al moeten die wel halve drop hebben, dus niet té minimalistisch, dat beperkt te veel.

Louise

Ja ik heb Merrel Trail gloves maar ook Merrel Road Gloves, eerste generatie (2012/2013). Heb ze eerst gebruikt als wandelschoen, afwisselend met gewone schoen. Dan een tijdje "vergeten in de kast wegens weinig of geen training/triathlon."

Laatste 2 jaar meer gaan gebruiken in loopjes, en met succes. ze hebben toch een minimalistisch zooltje, dus meer bescherming.
De training vandaag is wel met Merrel Road gloves gedaan.
Road gloves verschillen van de Trail glove door een bredere hiel.

Ik moet toegeven dat ik ze toen direct kocht toen ik ze paste in de winkel..... En er niet mee wilde hardlopen, maar gewoon wandelen.

8

Re: Barefoot running

Hedcandy schreef:

Tip voor je kuiten en de peesplaat onder je voet: ga foamrollen.
En onder je voet met een tennisbal.
Dit scheelt echt enorm in je herstel achteraf.

Dat klopt; ik gebruik ook een houten staaf.  Mooi gepolijst en gekocht van een houtbewerker op een marktje in Zuid Frankrijk.
Laten we zeggen ongeveer de helft van diameter van een deegroller.

Een tennisbal of iets dergelijks is zeker ook prima.

9

Re: Barefoot running

Ik loop al twee jaar volledig op minimale schoenen. Heb er mee leren hardlopen. Na mijn Merrel Vapor Gloves by overgestapt op Vibram FiveFingers V-Run en dat brengt de losse tenen met zich mee. Heerlijk en doe zo'n zestien tot twintig kilometer per week

Toen ik aan het trainen was voor de halve marathon kreeg ik wel last van mijn knieën, maar dat kwam vooral door teveel, te snel en te intensief opbouwen.

Nu doe ik met 80/20 en hebben mijn knieën meer rust.

10

Re: Barefoot running

Ik heb ook zo'n houten staaf voor m'n voeten en doe sowieso, na de laatste blessure, allerlei oefeningen om ze te versterken.

@chrisbakker, weet jij een fysieke winkel waar ze veel Merrells hebben? Ik wil schoenen altijd kunnen passen en heb bij Merrell al de ervaring dat de maten en pasvormen verschillen: ik heb twee paar wandelschoenen, twee verschillende maten en het ene paar zit veel beter dan het andere.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

11

Re: Barefoot running

Louise, nee ik moest ook even googelen.
Heb "barefoot winkel" ingegeven. Dan kom je wel veel info tegen. Winkels in Nederland en België . Oa in Tilburg , Amsterdam ed.

12

Re: Barefoot running

Hebben ze niet bij de mud sweat trail store het e.e.a? Die zit ver bij mij vandaan, meer richting het zuiden, wie weet bij jou in de buurt Louise!

13

Re: Barefoot running

Louise schreef:

Ik heb ook zo'n houten staaf voor m'n voeten en doe sowieso, na de laatste blessure, allerlei oefeningen om ze te versterken.

@chrisbakker, weet jij een fysieke winkel waar ze veel Merrells hebben? Ik wil schoenen altijd kunnen passen en heb bij Merrell al de ervaring dat de maten en pasvormen verschillen: ik heb twee paar wandelschoenen, twee verschillende maten en het ene paar zit veel beter dan het andere.

Louise

Tip: Barefoot en More in Arnhem.

14

Re: Barefoot running

Hedcandy schreef:

Hebben ze niet bij de mud sweat trail store het e.e.a? Die zit ver bij mij vandaan, meer richting het zuiden, wie weet bij jou in de buurt Louise!

Even gezocht: ja, Zoetermeer, dat is goed te doen (45' fietsen), alleen hebben ze daar weer geen Merrell. Wel andere, ik ga er zeker eens kijken.

Arnhem is wat verder uit de buurt, en de trailschoenen hoeven niet per se helemaal minimaal te zijn. Sterker nog: ik wil die met halve drop. Vanwege de belasting van helemaal zonder. Die Vivobarefootschoenen komen van Natuurlijk Hardlopen in Noordwijk, maar die winkel is me net wat te 'streng' voor wat ik zoek voor het trailen.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

15

Re: Barefoot running

esrem schreef:

Ik loop al twee jaar volledig op minimale schoenen. Heb er mee leren hardlopen. Na mijn Merrel Vapor Gloves by overgestapt op Vibram FiveFingers V-Run en dat brengt de losse tenen met zich mee. Heerlijk en doe zo'n zestien tot twintig kilometer per week

Toen ik aan het trainen was voor de halve marathon kreeg ik wel last van mijn knieën, maar dat kwam vooral door teveel, te snel en te intensief opbouwen.

Nu doe ik met 80/20 en hebben mijn knieën meer rust.

Ik dacht juist dat een van de voordelen van barefoot running is dat je minder last krijgt van je knieen omdat je meer wordt gedwongen eigenlijk om op de middenvoet te landen. Maar dat zou eigenlijk alleen gelden voor mensen die met de hiel landen.
Ik zie mezelf nog niet barefoot runnen, maar ik heb er wel oren naar om met minder drop te lopen (nu 8mm) om meer natuurlijk op de middenvoet te landen. Misschien een paar schoenen met 6mm drop kopen en daar af en toe mee lopen om langzaamaan met minder drop te gaan lopen.

16

Re: Barefoot running

MM ik ben een paar jaar geleden geswitcht van haklanding naar midden/voorvoetlanding.
Daar heb ik een half jaar over gedaan.
Met name voor je kuiten is het enorm wennen, want ipv een concentrische belasting, wordt er een excentrische belasting gevraagd.

Hoe ik dat deed:
Met mn schoenen die ik al had.
500m voorvoet, 1500m hak, zo afwisselen.
En dit na een paar weken (!!) Langzaam uitbouwen richting 1km / 1km etc.
Kost dus echt tijd, maar het kan.

Maar koop niet nu een ander paar schoenen en denk: dan doe ik af en toe een training daarop, dat is too much voor je kuiten en achillespees.

17

Re: Barefoot running

Ik heb er ook een tijdje over gedaan om middenvoetslander te worden, en andere schoenen hebben mij er wel bij geholpen - traditionele schoenen dwingen bijna tot haklanden, vind ik nu, die hak zit in de weg. Maar ik heb het niet per blokje ofzoiets afgewisseld - in het begin lukt middenvoetslanding toch niet goed, dus het bouwt vanzelf op.

Ik kon eigenlijk heel makkelijk van traditionele schoenen naar halve drop (4 mm) overstappen. Van 8 naar 6 zou bij mij probleemloos gaan dus. Die grote belasting van m'n kuiten is bij zero drop. Blijft wel maf, dat die paar milimeter zo veel schelen. Inderdaad door die excentrische belasting.

Let er wel op dat voetplaatsing het resultaat is van je hele looptechniek en houding, niet een doel op zich, anders krijg je een gek geforceerde landing. Die zie je wel eens lopen ook, hier in de buurt loopt er zo een op die 5 fingers, dat ziet eruit als krampachtig bijna op je tenen lopen.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

18

Re: Barefoot running

@Hedcandy Dat was wel een beetje het idee. Iets andere schoenen kopen en dan in het begin 1-2x per week daarop korte trainingen doen. Maar is van 8 naar 6mm al zo'n groot verschil? Met 6mm heb je in principe toch ook nog concentrische belasting lijkt me.
Loop ook wel eens stukjes meer op mijn voervoet, maar nooit heel bewust bepaalde afstanden. Misschien moet ik dat sowieso eerst maar eens gaan doen dan, scheelt ook weer nieuwe schoenen!

19

Re: Barefoot running

MontanaMan schreef:

Misschien moet ik dat sowieso eerst maar eens gaan doen dan, scheelt ook weer nieuwe schoenen!

Ja, de schoen maakt niet dat je anders gaat landen, dat is hooguit een beetje een hulpmiddel, en hoe je landt is een kwestie van looptechniek.

We hebben het hier inmiddels over drie dingen die grotendeels los van elkaar te variëren zijn: drop (van 0 van barefoot tot 8mm traditioneel), demping (van 0 van barefoot tot de 'kussentjes' van traditioneel) en voetplaatsing (als resultante van je looptechniek).

Je kunt prima op 8mm drop lopen en op je hele voet landen. Maar je kunt ook op 4 mm lopen en op je hak landen. Je kunt in principe ook op 0 mm drop nog gewoon op je hak landen. Bij mij is de demping daarvoor een bepalender factor dan de drop - zonder demping geeft haklanding een heel harde bonk onder je hiel. Het is het voorkomen van die bonk die de excentrische belasting geeft in m'n kuiten (denk ik - ik liep er net over na te denken tijdens het trainen).

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

20

Re: Barefoot running

Thanks Louise!

21

Re: Barefoot running

Klopt wat Louise zegt over de drop.
Je hebt als voorvoet/middenvoet lander gewoon een fors nadeel met 8mm drop.
Daarom zijn er schoenen met minder.

Mij is dus ooit een verkeerd paar schoenen verkocht door run2day, omdat die daar totaal niet naar kijken. zij kijken alleen naar pronatie of niet.
De schoenen sleten op het breedste deel bij de voorvoet, aan de zij/buitenkant gigantisch af.
Dit kwam omdat die hoge drop je meer naar voren stuwt (handig bij haklanden) maar als je dat van jezelf al doet is dat teveel en remt het je dus eerder af.
Daarna ben ik in 1x naar 4mm gegaan. Stukken beter.
Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik zelfs dat ik nog lager moet gaan, gezien het slijtagepatroon.

22

Re: Barefoot running

Ik heb ook zo'n ervaring, met een 'gewone' hardloopschoenenwinkel. Ik testlopen, zegt die verkoopster: ga eens normaal lopen. Ik: ??? Bleek ze te bedoelen: ga eens op je hak landen en afwikkelen. Huh? Achterhaald idee van goede looptechniek.

Ik dacht later nog nav mijn post van gister, als voorbeeld: ik heb 3 paar schoenen met halve drop (4mm), en die verschillen in demping: van veel van de Hoka's tot bijna niets van Nike Free. Die Nike's zijn belastender voor m'n kuiten dan de Hoka's, maar niet zo erg als de barefootschoenen.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

23 Laatst bewerkt door chrisbakker (06-05-20 22:35:48)

Re: Barefoot running

Louise inderdaad, er zijn er nog die je willen laten haklanden. Maar gelukkig evolueren we naar meer en meer natuurlijk voetlanding.
Toen ik mijn Merrels kocht die zo heerlijk rond mijn voet zaten en licht en beweeglijk zijn, wandelde ik eerst.
Ik kocht ze trouwens in Decathlon toen. Heel toevallig kwam ik die tegen op de "outdoor of trekking" afdeling.
Gewoon toeval dat ik ze ontdekte, en ik vind ze super !
Ik heb ook een paar Nike free 3.0  . Ik moet zeggen; ook daar op loop ik lekker op, maar de laterale steun en bewegingsmogelijkheid  is groter en de "schoen" is meer een sok.

24

Re: Barefoot running

Ik ben voet flexibiliteits oefeningen gaan doen dankzij jullie discussie, en ik heb het idee dat me dat zeker helpt met mijn blessuregevoelige tijd afgelopen jaar! Thanks! Mijn grote teen was volgens mij te stijf / inflexibel voor een normale voetafwikkeling zonder dat ik (of meerdere fysio's!) het wist. Ik ben trouwens geen natural runner, maar ik probeer met mijn erg kromme voeten en steunzolen wel een middenvoetslanding te doen.

25 Laatst bewerkt door chrisbakker (10-05-20 18:03:15)

Re: Barefoot running

Sandra86 schreef:

Ik ben voet flexibiliteits oefeningen gaan doen dankzij jullie discussie, en ik heb het idee dat me dat zeker helpt met mijn blessuregevoelige tijd afgelopen jaar! Thanks! Mijn grote teen was volgens mij te stijf / inflexibel voor een normale voetafwikkeling zonder dat ik (of meerdere fysio's!) het wist. Ik ben trouwens geen natural runner, maar ik probeer met mijn erg kromme voeten en steunzolen wel een middenvoetslanding te doen.

Sandra, dat klopt van je grote teen. Als je je voet bekijkt heb je de noodzaak van een goede volledige landing en afzet.
De afzet is voor een groot deel afhankelijk van de flexibiliteit van je grote teen, samen met je voetboogrespons.
Als die te stijf is, blijft de rest van je voet tijdens de afzet een stuk achterwege in zijn functie.
Ikzelf had zonder te beseffen aan mijn rechtervoet verminderde beweging in het grote teengewricht. Als je dan op je knieën  zou gaan zitten, en je zet je voet (met de tenen gebogen) verticaal tov de grond, haal je gewoon die houding niet.

Blijf vooral iedere dag rustig die voeten trainen en hout/foamrollen op de boog (en op je kuiten kan ook). Je gaat geen of nauwelijks blessures meer hebben.
Blijf wel geduldig; ik heb vandaag 2u10 op mijn Merrels gelopen zonder problemen op straat. Het duurde een jaar of twee vooraleer ik zo ver ben gekomen.