1

Onderwerp: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Hi allemaal,

Sinds 2 maanden ben ik begonnen met duursporten, eerste instantie met wielrennen maar nu mijn grens verlegd naar de triatlon wereld. Nu heb ik altijd krachttraining gedaan, wat erg verschilt wat betreft voeding met een duursport als triatlon.

Vaak genoeg lees ik ''ik track mijn voeding niet, zolang ik maar gezond eet''. Nu wil ik dat ook wel doen, alleen zou ik graag die laatste percentages vetpercentage ook lossen.

In de bijlagen staat een foto van mijn huidige shape en een foto van hoe laag ik mijn vetpercentage graag had gezien.

Hebben jullie voedingstips? Hoeveel koolhydraten pakken etc?

Ik train ongeveer 10 - 15 uur per week onder begeleiding van een triatlon coach.

2

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

In tegenstelling tot krachtsport en wielrennen is triatlon niet echt een sport waar men googelt met lage vetpercentages; Te laag vetpercentage is meestal nadelig in de zwemproef. Succes verder met je sportieve uitdagingen.

3 Laatst bewerkt door esrem (21-06-20 12:08:02)

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Zelf track ik m'n eten nauwkeurig. Ik kom van de 96kg af en zit nu op de 76. Nog 4 te gaan en hopelijk is mijn zwemband dan volledig weg.

Begin dit jaar mijn initiële doelgewicht van 77 bereikt en calorieën intake van 1900 naar 2400 gebracht. Om de zwemband weg te trainen moet ik dus iets meer gewicht verliezen om dat te merken in volume.

Ik houd m'n dagelijkse doelstelling op 2400 calorieën, omdat ik anders niet door m'n training heen kom. Ik ben nu in de opbouwfase van mijn programma en zit op 5 uur per week. Ik bouw uit naar 6,5 uur. Ik periodiseer 3 weken op en 1 rust.

Mijn dagelijkse energie komt van 20% eiwit, 30% vet en de rest koolhydraten. Dat is iig het plan maar in de praktijk neem ik vaker iets meer eiwitten dan koolhydraten. Afhankelijk van wat er op tafel staat. Maar sowieso altijd minimaal 20%.

Ik merk dat mijn buikomvang minder wordt, m'n trainingen goed te doen zijn en m'n gewicht begint nu te dalen. Ik wil daarbij wel opmerken dat momenteel het meeste van mijn trainingen in zone 2 plaatsvinden. Slechts 30 minuten tot drie kwartier per week ga ik naar zone 4+. Dit in lijn met de gedachte een goede aerobe basis neer te zetten. Volgens 80/20 triathlon, Triathlon Taren en Dan Plews zou ik daarom ook vooral vet verbranden dan koolhydraten.

Wat je hiervan kan meenemen is:
Wat is de verdeling van je macro's?
In welke hartslag zones train je?
Wat is de verdeling van je training in de week en in het programma?

Edit: ik zou overigens een moord doen voor je gestel. Nice! Ik ben blij als ik uiteindelijk geen dadbod meer heb.

4

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Ik zou zeggen: ga eens een tijdje lekker en goed trainen en zie hoe je er dan voor staat - hoe je je voelt, hoe je presteert en hoe tevreden je bent over je lichaam. Wat ronnyke ook zegt: zo belangrijk is dat vetpercentage niet bij deze sport.

Enne... pas op dat je niet doorslaat: je zou niet bepaald de eerste duursporter worden met een eetprobleem. Of die zijn gezondheid (o.a. weerstand, botdichtheid) en herstel ondermijnt door te weinig te eten.

Louise

5

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Vaak lees je bij triatleten dat ze pas beter gaan presteren zijn als ze meer begonnen te eten. Je doet al snel roofbouw op je lichaam als je +15u traint per week. Deze week zelfs nog een artikel gelezen van een atlete die moest afvallen van haar coach en enkel maar slechter begon te presteren tot ze gewoon terug at waar ze zin in had. Toen ik met een sport diëtist samenwerkte was die Pieter Timmers aan het begeleiden voor de OS en die moest 7kg bijkomen die was ook te scherp en dat heeft hem uiteindelijk een zilver medaille opgebracht.

6

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Dat was inderdaad Tanja Stroschneider ...
Moest wel even zoeken naar haar bericht .
https://3athlon.nl/instagram-motivatiep … schneider/

7

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Goed op je eten letten is natuurlijk niet verkeerd, soms hoor je mensen ook nog wel praten over hun 'wedstrijdgewicht' (al heb ik het idee dat meer bij lopen en fietsen is), maar ik zou een vetpercentage niet als doel voor ogen nemen, en een eventueel wedstrijdgewicht ook niet als hoofddoel. Er zijn ook wel mensen natuurlijk die gaan sporten om gewicht of vet te verliezen, ook bij triathlon, maar dat zijn meestal niet mensen die al zo afgetraind zijn als jij.

8

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Als je er heel de tijd zo uit wil zien kom je volgens mij van een koude kermis thuis.

Martyn de Jong van Mens Health heeft een interessante podcast daarover gemaakt, " gezond verstand " en daarnaast " beter sneller sterker ". Die kan ik je zeer aanraden. Ook zijn eigen transformatie naar een afgetraind covermodel is interessant om te volgen, let ook even op hoe 'blij' hij daarvan wordt en hoe leuk en veelzijdig het eetpatroon is dat daarbij hoort. Waar een wil is is een weg, maar bezint eer ge begint zou ik zeggen.

9

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Dan heb ik een tegenstrijdig programma gezien. De gebroeders Coppens die ook naar een afgetraind lichaam streefde en in niks meer plezier konden hebben omdat ze niks meer spontaan konden of mochten eten of trainen.

10

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Nee, we bedoelen exact hetzelfde hoor Ronnyke, mijn opmerking was met een drupje sarcasme.

11

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

@esrem, bedankt voor je info!

Ik ga zeker eens kijken naar 80/20 triathlon taren/dan plews. Met meer sporten ben ik geen gram krijtgeraakt, wel wat aangekomen door meer spiermassa (hoop ik).
(1,87m en 86 kg)

Met wat kleine aanpassingen zou ik best een paar kilo kwijt moeten kunnen raken. De cover van Man’s Health hoeft niet, wat strakker in een trisuit zou fijn zijn. :-)

12

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

rdlk schreef:

@esrem, bedankt voor je info!

Ik ga zeker eens kijken naar 80/20 triathlon taren/dan plews. Met meer sporten ben ik geen gram krijtgeraakt, wel wat aangekomen door meer spiermassa (hoop ik).
(1,87m en 86 kg)

Met wat kleine aanpassingen zou ik best een paar kilo kwijt moeten kunnen raken. De cover van Man’s Health hoeft niet, wat strakker in een trisuit zou fijn zijn. :-)

Ik probeer wat losser in m'n huidige trisuit te zitten, haha.

13

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

esrem schreef:

Zelf track ik m'n eten nauwkeurig. Ik kom van de 96kg af en zit nu op de 76. Nog 4 te gaan en hopelijk is mijn zwemband dan volledig weg.

Begin dit jaar mijn initiële doelgewicht van 77 bereikt en calorieën intake van 1900 naar 2400 gebracht. Om de zwemband weg te trainen moet ik dus iets meer gewicht verliezen om dat te merken in volume.

Ik houd m'n dagelijkse doelstelling op 2400 calorieën, omdat ik anders niet door m'n training heen kom. Ik ben nu in de opbouwfase van mijn programma en zit op 5 uur per week. Ik bouw uit naar 6,5 uur. Ik periodiseer 3 weken op en 1 rust.

Mijn dagelijkse energie komt van 20% eiwit, 30% vet en de rest koolhydraten. Dat is iig het plan maar in de praktijk neem ik vaker iets meer eiwitten dan koolhydraten. Afhankelijk van wat er op tafel staat. Maar sowieso altijd minimaal 20%.

Ik merk dat mijn buikomvang minder wordt, m'n trainingen goed te doen zijn en m'n gewicht begint nu te dalen. Ik wil daarbij wel opmerken dat momenteel het meeste van mijn trainingen in zone 2 plaatsvinden. Slechts 30 minuten tot drie kwartier per week ga ik naar zone 4+. Dit in lijn met de gedachte een goede aerobe basis neer te zetten. Volgens 80/20 triathlon, Triathlon Taren en Dan Plews zou ik daarom ook vooral vet verbranden dan koolhydraten.

Wat je hiervan kan meenemen is:
Wat is de verdeling van je macro's?
In welke hartslag zones train je?
Wat is de verdeling van je training in de week en in het programma?

Edit: ik zou overigens een moord doen voor je gestel. Nice! Ik ben blij als ik uiteindelijk geen dadbod meer heb.

Hoelang heb je gedaan van de 96 naar de 76? Ik zit nu in eenzelfde transitie alleen nog meer aan het begin ervan. Mijn coach is juist echter aan het sturen op koolhydraatarm eten en ik zie dat jij op ca. 50% koolhydraat zit..

14

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

esrem schreef:
rdlk schreef:

@esrem, bedankt voor je info!

Ik ga zeker eens kijken naar 80/20 triathlon taren/dan plews. Met meer sporten ben ik geen gram krijtgeraakt, wel wat aangekomen door meer spiermassa (hoop ik).
(1,87m en 86 kg)

Met wat kleine aanpassingen zou ik best een paar kilo kwijt moeten kunnen raken. De cover van Man’s Health hoeft niet, wat strakker in een trisuit zou fijn zijn. :-)

Ik probeer wat losser in m'n huidige trisuit te zitten, haha.

Om vervolgens een kleinere maat te kopen zodat hij weer strak zit? wink

15 Laatst bewerkt door esrem (24-06-20 12:31:50)

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

sanger schreef:

Hoelang heb je gedaan van de 96 naar de 76? Ik zit nu in eenzelfde transitie alleen nog meer aan het begin ervan. Mijn coach is juist echter aan het sturen op koolhydraatarm eten en ik zie dat jij op ca. 50% koolhydraat zit..

December 2015 zag ik mijzelf in een muurhoge spiegel van een hotelkamer op zakenreis. Toen besloot ik te stoppen met vier sneeën brood, dagelijks een sixpack en chips totdat de zak leeg was. In een half jaar raakte ik toen tien kilo kwijt.

In 2018 ben ik lichtjes begonnen met lopen. In 2019 serieus een programma gestart en nu dus een jaar vol het virus te pakken. Ik heb er voor m'n gevoel dus drie jaar over gedaan. En dat vind ik de juiste aanpak omdat ik heel erg veel geleerd heb over mijn eigen gewoontes en bijbehorende patronen.

In het begin deed ik nauwelijks koolhydraten. Dan vermeed ik ze actief met soep, salades en bonen. Nu ik zorg dat ik vooral op eiwitten let volgen die koolhydraten vanzelf.

Ik kan m'n MyFitnessPal wel delen volgens mij. Misschien kan ik dit nog terugzien van drie jaar geleden.

16

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

sanger schreef:
esrem schreef:

Ik probeer wat losser in m'n huidige trisuit te zitten, haha.

Om vervolgens een kleinere maat te kopen zodat hij weer strak zit? wink

Haha, got me there!

17

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

esrem schreef:
sanger schreef:

Hoelang heb je gedaan van de 96 naar de 76? Ik zit nu in eenzelfde transitie alleen nog meer aan het begin ervan. Mijn coach is juist echter aan het sturen op koolhydraatarm eten en ik zie dat jij op ca. 50% koolhydraat zit..

December 2015 zag ik mijzelf in een muurhoge spiegel van een hotelkamer op zakenreis. Toen besloot ik te stoppen met vier sneeën brood, dagelijks een sixpack en chips totdat de zak leeg was. In een half jaar raakte ik toen tien kilo kwijt.

In 2018 ben ik lichtjes begonnen met lopen. In 2019 serieus een programma gestart en nu dus een jaar vol het virus te pakken. Ik heb er voor m'n gevoel dus drie jaar over gedaan. En dat vind ik de juiste aanpak omdat ik heel erg veel geleerd heb over mijn eigen gewoontes en bijbehorende patronen.

In het begin deed ik nauwelijks koolhydraten. Dan vermeed ik ze actief met soep, salades en bonen. Nu ik zorg dat ik vooral op eiwitten let volgen die koolhydraten vanzelf.

Ik kan m'n MyFitnessPal wel delen volgens mij. Misschien kan ik dit nog terugzien van drie jaar geleden.

Beetje herkenbaar wel, zo een kantelmoment :Y En dat van die zak chips ook wel :')

Wat was voor jou het moeilijkste? De aanpassing in producten die je eet of het snacken vermijden?

18

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

De alcohol en het daarbij horende snacken. Wanneer ik begin met drinken stop ik niet. Het gewone snoepen heb ik wel onder controle nu, want dat zag ik dagelijks op de weegschaal terug.

Bijgevoegd een schermafbeelding van m'n progressie.

19

Re: Tips nodig mbt voeding (nieuweling)

Dikke pluim hoor!