51

Re: Ervaringen met plant based diet?

chrisbakker schreef:

Yoghurt en De fermentatie van melkproducten heeft bij sommige mensen/atleten een averechts effect.  De samenstelling  van darmbacteriën aanvullen bij bepaalde therapieën, met een cultuur op basis van meerdere bacteriën, word vaak afgeraden als die op basis van melk is gemaakt .

Klopt.
Ik heb zeker 10 jaar lang lopen kloten met mn darmen. Allerlei (ook inwendige) onderzoeken gehad, waar van alles werd weggestreept, maar wat t dan wel was... niemand die het wist.
Dus werd ik op de hoop 'spastische darm' geveegd.
Ondertussen was ik zelf met mn voeding aan de gang gegaan en nalange tijd kwam ik er achter dat Yoghurt een grote boosdoener is.
Daar zitten links- en rechtsdraaiende melkzuurbacterieen in, terwijl maar 1 vd 2 lichaamseigen is.
Kwark en Biogarde roer hebben dus enkel die lichaamseigen, dat gaat dus wel.

52

Re: Ervaringen met plant based diet?

chrisbakker schreef:

Yoghurt en De fermentatie van melkproducten heeft bij sommige mensen/atleten een averechts effect.  De samenstelling  van darmbacteriën aanvullen bij bepaalde therapieën, met een cultuur op basis van meerdere bacteriën, word vaak afgeraden als die op basis van melk is gemaakt .

Heb je een linkje naar iets daarover? Ik wist niet van dat mogelijk averechtse effect, het gaat bijna alleen maar over hoe goed dat allemaal is voor je darmen. Vandaar dat ik er nooit aan had gedacht als mogelijke oorzaak voor de onrust in m'n darmen.

Bij mij was het wel degelijk door biogarde en aanverwanten, zoals kefir. Gewone yoghurt at/eet ik maar heel zelden, dat verhaal over de 'verkeerd' draaiende bacteriën ken ik ook, ja.

Louise

53 Laatst bewerkt door chrisbakker (06-07-20 23:32:35)

Re: Ervaringen met plant based diet?

Louise schreef:
chrisbakker schreef:

Yoghurt en De fermentatie van melkproducten heeft bij sommige mensen/atleten een averechts effect.  De samenstelling  van darmbacteriën aanvullen bij bepaalde therapieën, met een cultuur op basis van meerdere bacteriën, word vaak afgeraden als die op basis van melk is gemaakt .

Heb je een linkje naar iets daarover? Ik wist niet van dat mogelijk averechtse effect, het gaat bijna alleen maar over hoe goed dat allemaal is voor je darmen. Vandaar dat ik er nooit aan had gedacht als mogelijke oorzaak voor de onrust in m'n darmen.

Bij mij was het wel degelijk door biogarde en aanverwanten, zoals kefir. Gewone yoghurt at/eet ik maar heel zelden, dat verhaal over de 'verkeerd' draaiende bacteriën ken ik ook, ja.

Louise

Geen linkje helaas, maar dat klopt van die verkeerd draaiende Bacteriën.

54 Laatst bewerkt door marcell (13-07-20 09:16:02)

Re: Ervaringen met plant based diet?

sanger schreef:

Ik vroeg me af of er hier ook triatleten zijn die een plantaardig dieet er op nahouden?

Yes, al jaren vegan en triatleet.. :-)

Wij gaan enigszins "los" om met het veganistisch eten om het nog makkelijker haalbaar te houden (zie link in signature..), dat betekent:
- We gaan graag uiteten, vooraf kiezen we of we naar een restaurant gaan dat wel veganistische gerechten aanbiedt of niet. Vooraf kiezen, niet zeuren in de zaak.
- We eten regelmatig met vrienden, ook hen leggen wij niet op dat ze veganistisch moeten koken voor ons. Mooi is dat een van onze vrienden slager is, en hij juist degene is die elke keer een volledig plantbased menu voor ons neer zet!
- Eieren, we hebben zelf kippen en die eieren eten we wel of geven we weg zodat het er niet te veel worden.
- Onze beide zoontjes (bijna 3 en bijna 1) eten ook plantbased met ons mee. Al gebruiken we wel "normale" babymelk-poeder. Veganistische voeding voor kleine kinderen we met verschillende dietisten besproken, zodat we zeker zijn dat ze voldoende voedingstoffen binnenkrijgen.

Toen we jaren geleden de switch maakten zijn we beide een aantal kilo's afgevallen. We zijn niet cold-turkey geswitched maar hebben de tijd genomen om alle producten in huis te vervangen. Opmaken wat er stond en daarna in de winkels op zoek naar goede vervangende producten. Onze gehele voorraadkast is nu veganistisch verantwoord.

Vleesvervangers doen we minimaal aan. En de meeste dingen maken we zelf, afgelopen week een paar kilo bieten uit de moestuin gehaald; daarmee maken we zelf o.a. bietenburgers die we invriezen voor komende periode.

Interessante website vind ik: nutritionfacts.org
Toffe docu's: GameChangers, What The Health, Before the Flood, Cowspiracy, Forks Over Knives, Terra, Chasing Coral, Chasing Ice
Oh en; Rich Roll.. ;-)

55

Re: Ervaringen met plant based diet?

Marcel ik heb net je blog gelezen, ik vind het geweldig hoe jullie daar mee omgaan. Zowel het flexibele met het dieet omgaan als het niet willen bekeren of beleren van je omgeving. Mijn voorzichtige inschatting is dat we uiteindelijk allemaal om diverse redenen naar een veel plantaardiger menu toe moeten maar dat kan niet verbitterd en verwijtend. Dat gaat nooit werken, dan krijg je alleen maar anti-reacties uit de reeks "tegenwoordig mag je helemaal niks meer".

Ook wel heel erg leuk dat uitgerekend een slager zijn best gaat doen om veganistisch voor jullie koken.:) Inderdaad, sommige koks in een restaurant vinden het een uitdaging om veganistisch/vegetarisch te koken als dat niet op de kaart staat (in Frankrijk een keer meegemaakt). Maar het moet inderdaad niet tot vervelende discussies leiden, als je geen grote vleeseter bent dan is het weinig zinvol om toch naar een Argentijnse grill te gaan.:)

56

Re: Ervaringen met plant based diet?

Als je er zo los mee omgaat wordt dat dan niet flexitarier genoemd?

Ben nu bezig met kijken naar de genoemde docu's en daar zie je duidelijke meningen die goed onderbouwt lijken. Wat ik wel jammer vind is dat de docu's altijd maar 1 standpunt belichten. Je ziet niet een voor- en tegenstander samen onderzoeksresultaten beoordelen. Voor de objectiviteit zou dat natuurlijk nog veel beter zijn.

Obv wat ik nu gezien heb in de docu's (en ik ben pas met de 3e bezig nu) ben ik wel overtuigd geraakt dat minimaal minderen van dierlijke producten helemaal niet slecht is, eerder goed. Zowel voor milieu als voor mij als persoon. Ik heb vorige week 3 dagen veganistisch gegeten op kwark in de ochtend na en voelde me eigenlijk meer dan prima er onder. Leek alsof in 's avonds op de bank meer energie had dan normaal en sliep ook een stuk beter dan normaal. Reden om nog eens verder te experimenteren hiermee smile

57

Re: Ervaringen met plant based diet?

sanger schreef:

Als je er zo los mee omgaat wordt dat dan niet flexitarier genoemd?

Als jij me graag in het hokje 'Flexitarier' stopt, be my guest ;-)

Ik plaats mezelf niet in een hokje omdat dat volgens 'de rest' zo moet. Ik doe wat voor ons goed voelt en dat is grotendeels plantbased eten.

Dat we het niet altijd 100% doen zorgt dat we sommige onhandige situaties voorkomen, vooral om het voor ons makkelijker te maken.

En wij zijn van mening dat we op deze manier zoveel goeds bijdragen aan de wereld om ons heen, dat de meesten die er commentaar op hebben eerst beter naar zichzelf kunnen kijken ;-)

58

Re: Ervaringen met plant based diet?

TumTumTum schreef:

Marcel ik heb net je blog gelezen, ik vind het geweldig hoe jullie daar mee omgaan. Zowel het flexibele met het dieet omgaan als het niet willen bekeren of beleren van je omgeving.

Dank voor je compliment!

Dit is ook precies onze insteek om het op onze eigen manier aan te pakken. En we willen zeker niemand beleren/bekeren, al merken we wel dat we veel mensen tot denken aan zetten door onze aanpak.

En het voor veel mensen op 'onze' manier een stuk makkelijker maakt om de stap te nemen. Veel lijken 'bang' te zijn om alles te moeten opgeven.

59

Re: Ervaringen met plant based diet?

marcell schreef:
sanger schreef:

Als je er zo los mee omgaat wordt dat dan niet flexitarier genoemd?

Als jij me graag in het hokje 'Flexitarier' stopt, be my guest ;-)

Ik plaats mezelf niet in een hokje omdat dat volgens 'de rest' zo moet. Ik doe wat voor ons goed voelt en dat is grotendeels plantbased eten.

Dat we het niet altijd 100% doen zorgt dat we sommige onhandige situaties voorkomen, vooral om het voor ons makkelijker te maken.

En wij zijn van mening dat we op deze manier zoveel goeds bijdragen aan de wereld om ons heen, dat de meesten die er commentaar op hebben eerst beter naar zichzelf kunnen kijken ;-)

Ik wil niemand in een hokje stoppen hoor smile Maar dacht dat het dan zo heette wink

60

Re: Ervaringen met plant based diet?

Hoi allemaal,

Ik ben mij ook aan het verdiepen in Plant based Diet. Door het coronavirus zit ik momenteel vast in Spanje waar alles Tapas en vlees is. Hierdoor gebruik mijn tijd om wat meer te leren over de mogelijkheden.

Ik ben een beetje aan het rondneuzen en kwam wat producten tegen voor Triathlon sporters om op een Plant Based manier toch de nodige energie en voeding kan krijgen. Ik kwam dit tegen wat ik graag wil proberen:
https://www..nl/multivitaminen/multi-plantaardig

Het zijn multivitamine en helemaal plantaardig - benieuwd wat jullie van zoiets vinden.

Groetjes

61 Laatst bewerkt door @Jeanette (16-11-20 10:29:27)

Re: Ervaringen met plant based diet?

Hoi LIsa ...

Er bestaat toch ook zoiets als groente in Spanje ?
De nodige energie en voeding haal je niet uit een supplement .
Het enige wat je extra zou kunnen nemen bij een uitgewogen plant based dieet is Vit B12 , omega3 en Vit D
in de winter ( bij weinig zon ) . Uitzonderingen van individuele behoeftes daargelaten .
Zelf gebruik ik de Daily dozen app van Dr Greger .

Hier onder de plantaardige pyramide

62

Re: Ervaringen met plant based diet?

En hoe doe je dat met ijzer? Uit peulvruchten lijkt me bijna niet te doen, met de hoeveelheden die je dan moet eten. Of komt dat met alle producten bij elkaar (ook granen, noten, groenten) wel in orde?

63

Re: Ervaringen met plant based diet?

LindaRotterdam schreef:

En hoe doe je dat met ijzer? Uit peulvruchten lijkt me bijna niet te doen, met de hoeveelheden die je dan moet eten. Of komt dat met alle producten bij elkaar (ook granen, noten, groenten) wel in orde?

Idd alles bij elkaar , pompoenpitten , lijnzaad , havermout , sesam ( bv Tahine ) , etc bevatten ijzer . De individuele behoefte kan natuurlijk afwijken )
Ijzer word in combinatie met vitamine C beter opgenomen .
En bv door koffie en melkproducten juist slechter.

64 Laatst bewerkt door Gringo (16-11-20 20:04:35)

Re: Ervaringen met plant based diet?

@Jeanette schreef:

Hoi LIsa ...

Er bestaat toch ook zoiets als groente in Spanje ?
De nodige energie en voeding haal je niet uit een supplement .
Het enige wat je extra zou kunnen nemen bij een uitgewogen plant based dieet is Vit B12 , omega3 en Vit D
in de winter ( bij weinig zon ) . Uitzonderingen van individuele behoeftes daargelaten .
Zelf gebruik ik de Daily dozen app van Dr Greger .

Hier onder de plantaardige pyramide


Lisa heeft in twee maanden tijd twee berichten gepost met allebei een "subtiele" link naar hetzelfde product. Ik denk dat Lisa hier niet voor de zinvolle discussie komt...

65

Re: Ervaringen met plant based diet?

@ Gringo : was me niet eens opgevallen Ha Ha .

66

Re: Ervaringen met plant based diet?

Scherp gezien!

Aangezien het mijn eigen topic is ook maar een update tongue

Ik heb het volledige plantbased idee laten varen. Wel bewuster met vlees en alternatieven/vervangers bezig. Eet nu 3/4 dagen per week vegetarisch/plant based.