226

Re: Planning 2021

mcguyver schreef:
Louise schreef:

-wat is daar precies gepolariseerd aan? Ik bedoel: welke zone(s) sla je over dan, wat is het 'grijze' middengebied? Mijn perceptie van gepolariseerd trainen is dat je heel veel in de lage of zeer lage hartslag te doen Z1 - Z3 Van Garmin, aeroob. En heel weinig op hoge of zeer hoge hartslag Z4 en Z5 dus anaeroob.

Gepolariseerd is ook niet per se die 80-20-verhouding trouwens. Dat hangt o.a. van je omvang af. Ah, ik dacht juist van wel maar dat heb ik verkeerd dus. Terug naar de studietafel dus. ;-)

En verder veel plezier zaterdag! Doe voorzichtig met de andere weggebruikers. Dank je, ik ga met een vriend dus altijd gezellig.

Louise

Wat volgens mij de essentie van gepolariseerd trainen is is om de rustige duurtrainingen in lage (hartslag)zones ook echt heel rustig te doen en de intensieve (interval)trainingen ook echt intensief. In de praktijk kom je dan zo ongeveer op die 80/20 terecht, maar die percentages zijn zoals Louis ook al zegt geen doel op zich. Veel (tri)atleten doen hun rustige trainingen juist te intensief en de intensieve trainingen te rustig (en verkeren de facto dan voornamelijk in die 'grey zone') waardoor de trainingsprikkels niet optimaal zijn.

227 Laatst bewerkt door Louise (10-06-21 16:22:57)

Re: Planning 2021

mcguyver schreef:
Louise schreef:

-wat is daar precies gepolariseerd aan? Ik bedoel: welke zone(s) sla je over dan, wat is het 'grijze' middengebied? Mijn perceptie van gepolariseerd trainen is dat je heel veel in de lage of zeer lage hartslag te doen Z1 - Z3 Van Garmin, aeroob. En heel weinig op hoge of zeer hoge hartslag Z4 en Z5 dus anaeroob.

Okee, maar wat is dan het middengebied waar je uitblijft? Ik bedoel: als zone 3 lage hartslag is en zone 4 hoge, dan ontbreekt dat, toch?
Bij gepolariseerd trainen loopt dat middengebied vanaf je vetverbrandingsgrens (aerobe drempel) tot net onder je anaerobe drempel. Dat is zeg maar het 'lekker hard'-gebied. Terwijl het inderdaad gaat om wat Maca zegt: echt heel rustig (en lang) of echt heel hard.

Een deel van de intensieve pool ligt overigens wel nog net in het aerobe gebied, meestal lange intervallen net onder de anaerobe drempel. Stephen Seiler geeft altijd 4X8' als voorbeeld. 20 % van de trainingstijd anaeroob is loodzwaar.

Maca944 schreef:

In de praktijk kom je dan zo ongeveer op die 80/20 terecht, maar die percentages zijn zoals Louise ook al zegt geen doel op zich.

Ja, precies, dat is meer praktijkervaring dan een norm. Sommige profs trainen minder dan 10 % hoog-intensief, want als je veel omvangt maakt, zoals zij, wordt meer dan dat loodzwaar.  Omgekeerd: in bv. de time-crunched-benaderig (die boeken van Chris Carmichael en Jim Rutberg) is het percentage intensief juist hoger, zodat je op tijd bespaart door relatief weinig omvang te maken en dan wat intensiever te trainen.

Louise

228

Re: Planning 2021

Oke, helder. Ik moet dus wegblijven uit Z3 en Z4. Gaan we dat de volgende keer doen. Dank jullie!

Je moet sneller dan de klos zijn.

229

Re: Planning 2021

Op de site van 80/20 endurance is veel info te vinden over hun ziens en werkwijze.
Ook hebben ze een interessant forum waar ze vragen snel en uitgebreid antwoord geven op vragen.
https://www.8020endurance.com/resources/

Hun houden ongeveer 20% van de trainingen als hoge intensiteit aan niet 20% van de tijd in een hoge zone.
Dus als je een training van een uur doet met daarin 4x5 minuten op hoge intensiteit telt dat als een uur hoge intensiteit niet 20 minuten.
Zou je wel naar tijd in zones kijken zou het eerder 90/10 95/5 worden ivm herstel in intervallen en je warmup/cooldown.

Ze willen voornamelijk wegblijven uit laag zone 3 en laag zone 4.

230 Laatst bewerkt door Macer (11-06-21 14:12:16)

Re: Planning 2021

En daar gaat Kalmar, we moeten toch nog even door met deze virus ellende...
Ook IRONMAN Kalmar gaat in 2021 niet door, nu kijken of ik nog wat anders kan vinden..

edit: Inmiddels ingeschreven voor Hamburg, weekje langer voorbereiding :-)

231

Re: Planning 2021

Oei oei ik ken er een paar die daar enorm naar uitkeken. Das idd kut, tja Ironman doet weinig moeite om hun wedstrijden te laten doorgaan dus daar gaan ook dit jaar en mischien ook nog volgend jaar veel mensen de dupe van zijn.

232

Re: Planning 2021

Het lijkt bij mij de goede kant op te gaan met opbouw na mijn corona perikelen, dus ik dacht mij te gaan inschrijven voor de 5i50 in Hoorn. Maar ik ben toch aan het twijfelen om dat te doen in verband met de annuleringen van de evenementen die ik langs zie komen. Mocht hij namelijk geannuleerd worden, dan kan ik mijn inschrijving niet doorschuiven, aangezien ik voor de editie van juni 2022 al voor de 70.3 sta ingeschreven.
Lastig dilemma

233

Re: Planning 2021

Dommel schreef:

Hun houden ongeveer 20% van de trainingen als hoge intensiteit aan niet 20% van de tijd in een hoge zone.
Dus als je een training van een uur doet met daarin 4x5 minuten op hoge intensiteit telt dat als een uur hoge intensiteit niet 20 minuten.

Echt waar? Dat kan ik me niet zo goed voorstellen, eerlijk gezegd. Ik ken het niet anders dan dat '20 % intensief' betekent dat je 20 % van je totale trainingstijd intensief traint. Dus dan is dat voorbeeld van 4X5' 20 minuten intensief. Het hele uur telt wel voor de totale trainingstijd.

Louise

234

Re: Planning 2021

Ik zal als ik tijd heb nog wel ff terugzoeken hoe het zat.

235

Re: Planning 2021

Louise schreef:
Dommel schreef:

Hun houden ongeveer 20% van de trainingen als hoge intensiteit aan niet 20% van de tijd in een hoge zone.
Dus als je een training van een uur doet met daarin 4x5 minuten op hoge intensiteit telt dat als een uur hoge intensiteit niet 20 minuten.

Echt waar? Dat kan ik me niet zo goed voorstellen, eerlijk gezegd. Ik ken het niet anders dan dat '20 % intensief' betekent dat je 20 % van je totale trainingstijd intensief traint. Dus dan is dat voorbeeld van 4X5' 20 minuten intensief. Het hele uur telt wel voor de totale trainingstijd.

Louise

Dit klopt niet; het gaat om 20% van de totale trainingstijd in de hoge zones. Ik gebruik de schema´s in het boek als richtlijn en je ziet dan duidelijk rond 80% in zone 1+2 en de rest in 3 t/m 5.

236

Re: Planning 2021

Ik was ook verbaasd over die stelling, net als Louise. Wie heeft er nu wel of niet gelijk Laris?

237

Re: Planning 2021

Meer on topic: ik heb me ingeschreven voor de Duin Triathlon in Almere, 15 augustus, OD. Ik ben nog steeds wat voorzichtig vanwege alle annuleringen, maar vorig jaar ging van die Tri Hard serie die in Ouderkerk ook door toen dat eigenlijk al vrij onwaarschijnlijk was, dus dat geeft hoop. Ze hadden het toen ook goed op orde, nouja, goed genoeg.

Louise

238

Re: Planning 2021

Ironman Ierland ook afgelast voor 2021 ziet er voor Ironman op Europese grond toch echt slecht uit dit jaar.

239

Re: Planning 2021

Mmmmh dat word bang afwachten voor IM polen op 8 augustus dit jaar. Heb zelfs nog niets gereserveerd. Voor wat Ierland betreft is het misschien door het beleid om geen grote menselijke 'invoer-stromen van het Europese vasteland' naar hun land te krijgen?
In dat geval is binnen Europa er een grotere kans op het doorgaan van de wedstrijden indien ze 'later op het jaar' vallen....
Nu ja we zullen het alleen maar kunnen afwachten.

240

Re: Planning 2021

Ik zag gisteren dat IM Hamburg ook al de handdoek wil gooien, ben benieuwd is toch ook wel een race met veel Belgen aan de start. IM Polen (Gdynia) heb ikzelf ook al gedaan is een 70.3 he?

241 Laatst bewerkt door chrisbakker (14-06-21 08:02:14)

Re: Planning 2021

ronnyke schreef:

Ik zag gisteren dat IM Hamburg ook al de handdoek wil gooien, ben benieuwd is toch ook wel een race met veel Belgen aan de start. IM Polen (Gdynia) heb ikzelf ook al gedaan is een 70.3 he?

Dit jaar is Gdynia de 140.6 . Voor het eerst doen ze de hele ook. Voor mij was het een keuze wegens 1) berijdbaar met auto qua afstand 2) iets later op het jaar ivm kans op doorgaan.
Maar als je leest dat Hamburg de handdoek wil gooien.... Dan is Gdynia ook afwachten.
Nu ja we zien wel.
Mocht hij doorgaan is het voor mij gewoon de afstand volbrengen, zonder verwachtingen.

Mocht hij niet doorgaan zijn er nog heel wat trails te lopen, en eind augustus de swimrun in Robertville. Dan wel de 34km.

242

Re: Planning 2021

Hazo wist ik niet dat Gdynia ook een FD had nu, Gdansk heeft er wel eentje maar onder Challenge en dat ligt er maar een 40km vandaan. Herinner me van Gdynia vooral de vele kwallen in het water en het slecht wegdek tijdens het fietsen vond het toen niet echt een geslaagde race maar mischien is dit intussen al voor een deel opgelost?

243

Re: Planning 2021

mcguyver schreef:

Mijn prognose:
2500 m zwemen op 2:00 min per 100 m
80 km fietsen op 30 km/h gemiddeld. (parcours is niet afgesloten, dus bejaarden op de fiets met zijspiegels ontwijken)
20 km lopen met 5:40 min/km zou ik tevreden zijn, met alles daarboven heeft mijn schema gewerkt.

Afgelopen zaterdag ben ik vol spanning gestart. De halve triathlon van Terheijden in een alternatief jasje. Mijn 4e halve inmiddels en ook dit maal vanuit de kofferbak. Een vriend van mij deed ook mee en het was voor hem de eerste keer dat hij een halve deed. Rond half negen doken we het water in en het was heerlijk. Het ging zo makkelijk en relax dat ik op een gegeven moment 1 op 4 ging ademhalen i.p.v. 1 op 3. Voordat ik het wist lag ik enkele honderden meters voor op mijn maat. Het kon niet anders dan dat ik onder de 2 min per 100 m. zou eindigen. 2:08 per 100 m. Oei, dat had ik niet verwacht. Nou ja, zal wel een verkeerde meting zijn dacht ik nog.

Daarna rustig de fietsen uit de kofferbak gehaald en ons klaargemaakt voor het fietsonderdeel. Toen we op de fiets zaten voelde het direct niet goed. Ik snap nu waar de uitdrukking 'geen goeie benen hebben' vandaan komt. Tjeetje wat vervelend! Hartslag zat direct veel te hoog en het voelde zwaar. Alsof ik spierpijn had. Terwijl mijn ademhaling normaal was. De 80 km heb ik dan ook in het wiel gefietst van mijn maat. Zo heb ik toch nog een redelijk tempo kunnen halen. (30 km/h).

En dan moet je nog lopen.... Als je alles tijdens het fietsen hebt gegeven dan blijft er niet zoveel over voor het lopen. En die bevestiging kwam ook na 2 km. Ik heb mijn maat laten gaan en na 10 min. balen besloten de 20 niet uit te lopen maar om er een interval training van 2 uur van te maken. Dus hardlopen, wandelen, dribbelen etc. Die mindset was nieuw voor mij en zorgde ervoor dat ik in iedergeval weer plezier had om die 2 uur af te ronden. Daarnaast voelde ik me er ook niet depressief onder dat ik het niet heb afgemaakt. Uiteindelijk 2 uur bezig geweest en ca. 18 km afgelegd.

Teleurgesteld? Nee, en dat komt doordat ik toch vind dat ik gepresteerd heb. Oké: stayeren en geen 20 km gelopen dat hoort niet maar het volmaken van de twee uur was het (nieuwe) doel en dat heb ik wel gehaald.

Maar hoe kan dit dan? Ik had een schema, ik had twee rustweken. Alle indicaties stonden op groen. 1 week voor de start draaide ik 1,5 uur op Z2 een gemiddelde van 29 km/h. Dus max. hartslag van 130. En op D-day 30 km/h in iemands wiel met een hartslag van gem. 160? Ik ben niet ziek geweest, geen bloeddonatie, geen vaccin. Maar de oorzaak 'geen goeie benen hebben' of 'mijn dag niet hebben' kan ik niet zo goed accepteren. Alles heeft een oorzaak in mijn technisch brein. Maar mogelijk dat jullie nog iets weten?

Stel ik heb verkeerd getraind: waarom had ik dan in de rustweek zulke mooie resultaten?

Ik heb ook nog gekeken naar de resultaten van vorig jaar. Zwemmen ging toen in 2:01 per 100 m. Het fietsen (alleen) ging op 30,1 km/h gemiddeld. Op een gemiddelde hartslag van 143. En afgelopen zondag 155 gem. Het lopen spreekt voor zich. Vorig jaar had ik niet echt een schema en zat ik vol in mijn tuinverbouwing. In mijn ogen ook niet optimaal.

Zoals davidr op strava al zei: het was sowieso een mooie sportdag. En daar was ik het volledig mee eens!

Tot slot: op basis van deze ervaring heb ik ook besloten de volgende keer een schema te laten maken i.p.v. zelf doen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

244

Re: Planning 2021

Dat is vaak de kunst waar veel atleten en coaches niet over beschikken en dat is presteren op wedstrijd, op training alles goed laten gaan kan iedereen maar op wedstrijd tja.... Kijk naar de Nederlandse pro atleten dit jaar, de meeste hebben een DNF of hebben nog slechtere tijden dan een gemiddeld AG.

245 Laatst bewerkt door Macer (14-06-21 12:14:01)

Re: Planning 2021

Ik ga me hier vast niet populair mee maken, maar dit is naar mijn idee ook het gevolg dat iedereen zich alleen maar aan het focussen is op schema's... Ik ben zo eigenwijs als wat en hou me niet aan een vast schema en een coach moet ik al helemaal niet aan denken, ik doe vooral waar ik zin in heb en heb uit mijzelf al genoeg motivatie om te blijven trainen.

Over het algemeen is dat niet zoveel zwemmen, maar daar maak ik me ook niet zo druk om.. Ik zwem nu 1 of 2 keer in de week. Ik weet dat ik nooit een goede zwemmer zal worden en het is vooral belangrijk dat ik het zwemonderdeel haal. Ik zal niet voorin eindigen met zwemmen, maar ik eindig zeker ook niet in de laatste groep.

Fietsen gaat me makkelijk af en vind ik ook verreweg het leukst. Ik fiets daarom redelijk veel, maar wel gewoon wat ik zelf wil en dat zijn ook lange duurritten (maar vooral omdat ik leuk vind). Voordeel van een mindere zwemmer zijn, is dat je tijdens het fietsen lekker veel mensen hebt om in te halen.

Hardlopen is altijd een heikel punt, uiteindelijk ga ik het laatste rondje weer stuk. Of ik nou veel of weinig train. Ik loop echt regelmatig, maar ga me nu vooral focussen op een wat lager tempo zodat ik het breekpunt wat langer kan uitstellen.

Ik hoef niet als eerste te eindigen en ook de top 10 kan me ook gestolen worden. Ik doe dit voor mijn plezier en krijg er geen cent voor betaald (sterker nog, het kost me bakken geld).. Ik kijk uit naar het moment dat ik (hopelijk zonder al te veel problemen) over de finish kom straks bij mijn eerste Ironman.

Als ik bij bekenden zie wat voor schema's ze afleggen voor een OD, dan zou mijn motivatie snel weg zijn.

246

Re: Planning 2021

@macer ik denk dat je in deze groep nog wel wat meer medestanders hebt smile

Voor een groot deel ga ik mee in wat je zegt (niet alles, maar een discussie hierover dwaalt wel heel erg ver van het topic af) .

Om het jaar na jaar na jaar leuk te blijven vinden is jouw trainingsmethodiek de meest voor de hand liggende. En als nu voor het tweede jaar je hoofddoel wordt afgelast terwijl je met rigoreuze schema's werkt, vinden mensen dan nog wel motivatie om in de sport te blijven?

Ik hoop in het najaar nog een paar leuke wedstrijdjes te kunnen doen waar ik zonder schema en met bijna weer gerepareerde pols en arm met veel plezier voor zal trainen.

On topic:
1 augustus 5150 Maastricht misschien, als ik het haal.
14 augusutus 4e divisie Almere (of als 4e man in de 2e divisie, even kijken hoe het uitpakt) is concreet
En dan 19 september Roermond nog, of individueel of team relay in 3e divisie (even kijken of ik goed genoeg ben dan, format vind ik in elk geval super cool, en ik ben de coach dus mag zelf bepalen of ik fit genoeg ben:-))

Heel misschien nog ergens een halve heel laat in het seizoen, omdat ik dat eigenlijk de leukste afstand vind, maar dat hangt ervanaf wanneer ik weer naar buiten op de racefiets kan.

247 Laatst bewerkt door mcguyver (14-06-21 13:45:56)

Re: Planning 2021

Macer schreef:

Ik ben zo eigenwijs als wat en hou me niet aan een vast schema en een coach moet ik al helemaal niet aan denken, ik doe vooral waar ik zin in heb en heb uit mijzelf al genoeg motivatie om te blijven trainen.

Jouw instelling was de mijne ook maar wilde eens een schema proberen. En ik ga nu ook weer over op de lanterfant methode: doen waar ik zin in heb.

Je moet sneller dan de klos zijn.

248

Re: Planning 2021

Gaat weer lekker offtopic, maar volgens mij behaal je uiteindelijk het meeste uit jezelf wanneer je goed gemotiveerd blijft. Als dat niet is met schema, zal je daar ook onvoldoende uithalen.
Toch zal ik het najaar een schema oppakken, gewoon omdat ik wel nieuwsgierig ben wat dat met mij doet. Daarna zal ik ook wel weer terugvallen op het eigen inzicht.

249

Re: Planning 2021

mcguyver schreef:
Macer schreef:

Ik ben zo eigenwijs als wat en hou me niet aan een vast schema en een coach moet ik al helemaal niet aan denken, ik doe vooral waar ik zin in heb en heb uit mijzelf al genoeg motivatie om te blijven trainen.

Jouw instelling was de mijne ook maar wilde eens een schema proberen. En ik ga nu ook weer over op de lanterfant methode: doen waar ik zin in heb.

Ik ben ook niet van de schema's, maar zeker ook niet van het lanterfanten denk ik kijkend naar mij uurtjes ;-)

Ik weet het mezelf redelijk lastig te maken, en zie dat ik daar beter van word. Daar komt een deel van de lol uit, en daar gaat het uiteindelijk om.

Alhoewel het dus ook niet bij mij past, kunnen schema's volgens mij best werken. Alleen download ze dan niet van één of andere website, maar zorg vooral voor een schema op maat. Een coach kan helpen, maar ook die moet dan wel maatwerk kunnen aanbieden.

We zijn geen eenheidsworst toch?

Grtz
D.

250

Re: Planning 2021

Schema's? Nee bedankt!
Het enige schema wat ik doe is vaste dagen sporten,  te weten op maandag en donderdag niet.
De motivatie en plezier is wat voor mij telt en dit betekent dat de meeste uren op de fiets worden gemaakt.
Matige zwemmer qua snelheid maar geen probleem want ik heb helemaal niets te zoeken vooraan.
Lopen gaat verder prima maar heel voorzichtig in verband met blessures.