1

Onderwerp: Voeding voor een eerste OD

Hallo allen,

3 oktober staat mijn eerste OD op de planning. Ik heb al een aantal sprints gedaan en nu een stapje langer. Maar ik heb om eerlijk te zijn niet zo'n goed beeld welke en hoeveel voeding ik tot mij moet/kan nemen..

Ik denk dat hier vast wel een paar sportievelingen bij zitten die me een paar tips kunnen geven? Kom maar door!

2

Re: Voeding voor een eerste OD

Ik zou voor het hardlopen een gelletje nemen en op de fiets 1 bidon met sportdrank. Naar mijn mening is een OD zelfs zonder voeding te doen. Maar ik wijzig mijn mening graag op basis van andere ervaringen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Voeding voor een eerste OD

Ligt wel een beetje aan je verwachte eindtijd en de temperatuur denk ik, maar het zal 3 oktober niet heel heet meer zijn.

Ik zou doen wat mcguyver zegt, aangevuld met een flinke slok sportdrank in beide wisselzones en als er een verzorgingspost bij het hardlopen is zou ik daar ook gebruik van maken.

Op zich kan 2,5 tot 3 uur best zonder, maar het voelt (bij mij) aan het einde wel lekkerder als ik onderweg wel wat neem. Maar weer niet zo veel dat je moet plassen onderweg, dat zou zonde zijn van je tijd.

4

Re: Voeding voor een eerste OD

Yes in lijn met wat de anderen zeggen.

Ik neem meestal een bidon suikervrije sportdrank op de fiets daar komt dus geen voeding uit, alleen vocht aanvulling en omdat ik nogal zweet wat mineralen.

Dan 1 gelletje aan het begin van het fietsen, en 1 bij de eerste drankpost van het lopen (kan ook net voor de wissel als je met lopen moeite hebt om te "eten"). Als het koud is neem ik er eentje meer. na 5 en na 30km fietsen ongeveer en eentje na 2-3 km lopen.

Dat is waarschijnlijk net iets meer dan nodig, maar de caffeine helpt  me dan net even over het dode punt na 6-7km lopen heen.

5

Re: Voeding voor een eerste OD

Ik zit in de hoek van genoeg (veel) vocht en voeding.

Zoals Frank Heldoorn zegt: "Wetenschappers zeggen dat vanaf een uur of langer dat je koolhydraten en vocht extra moet innemen. Dus zeg vanaf 15 kilometer is het eigenlijk dom als je het niet doet.”

Ik neem meestal na 30 minuten sportdrank, en dan na 60min een gel. Daarna om de 30min sportdrank.

Als het warm is en je meer zweet zul je meer vocht moeten innemen.
En afhankelijk van je te verwachten finishtijd wellicht wat extra's.

Voor mij betekent dat ongeveer:
30 min sportdrank
60 min gel
90 min sportdrank
120 min sportdrank

6

Re: Voeding voor een eerste OD

Als je nu nog voedingsadvies moet vragen als je 2 weken een wedstrijd hebt ben je volgens mij al wat laat. Ook inname van voeding moet getraind worden dus van vandaag op morgen maar wat gelletjes en sportdrank gaan binnenwerken bij inspanning gaat je enkel maar ongemak opleveren vrees ik.

7

Re: Voeding voor een eerste OD

Ik doe ook zoiets als een bidon sportdrank op de fiets en een gelletje of een paar sportwinegums met caffeïne (+ water) tijdens het lopen. Maar het is wel iets om mee te oefenen inderdaad, om ongemak te voorkomen.

marcell schreef:

Zoals Frank Heldoorn zegt: "Wetenschappers zeggen dat vanaf een uur of langer dat je koolhydraten en vocht extra moet innemen. Dus zeg vanaf 15 kilometer is het eigenlijk dom als je het niet doet.”

Grappig hoe zo'n uitspraak meteen iets weggeeft over het niveau van de doelgroep - 15 km/u, mocht ik willen...
Ik zou het zelf trouwens nooit zeggen met woorden als 'dom' en 'moeten' erin.

Louise

8

Re: Voeding voor een eerste OD

marcell schreef:

Ik zit in de hoek van genoeg (veel) vocht en voeding.

Zoals Frank Heldoorn zegt: "Wetenschappers zeggen dat vanaf een uur of langer dat je koolhydraten en vocht extra moet innemen. Dus zeg vanaf 15 kilometer is het eigenlijk dom als je het niet doet.”

Aha, ik dacht dat het over fietsen ging.... En niet over hardlopen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Voeding voor een eerste OD

Louise schreef:

Ik doe ook zoiets als een bidon sportdrank op de fiets en een gelletje of een paar sportwinegums met caffeïne (+ water) tijdens het lopen. Maar het is wel iets om mee te oefenen inderdaad, om ongemak te voorkomen.

marcell schreef:

Zoals Frank Heldoorn zegt: "Wetenschappers zeggen dat vanaf een uur of langer dat je koolhydraten en vocht extra moet innemen. Dus zeg vanaf 15 kilometer is het eigenlijk dom als je het niet doet.”

Grappig hoe zo'n uitspraak meteen iets weggeeft over het niveau van de doelgroep - 15 km/u, mocht ik willen...
Ik zou het zelf trouwens nooit zeggen met woorden als 'dom' en 'moeten' erin.

Louise

Nja sommige denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en Heldoorn is ook enorm commercieel aangelegd, hij verleend zijn naam aan een merk van sportvoeding en heeft een appje ontwikkeld dat het voeding en vocht verbruik monitort dus tja... De uitspraken van zulke mensne neem ik meestal wel met een korrel zout.

10

Re: Voeding voor een eerste OD

ronnyke schreef:

Ook inname van voeding moet getraind worden

Mee eens. Onderweg eten pakken en de verpakking open krijgen zonder knoeien of verongelukken is best een uitdaging.

11 Laatst bewerkt door Louise (23-09-20 09:27:06)

Re: Voeding voor een eerste OD

ronnyke schreef:

Nja sommige denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en Heldoorn is ook enorm commercieel aangelegd, hij verleend zijn naam aan een merk van sportvoeding en heeft een appje ontwikkeld dat het voeding en vocht verbruik monitort dus tja... De uitspraken van zulke mensne neem ik meestal wel met een korrel zout.

Van Heldoorn wist ik dat niet, maar in het algemeen is veel voedingsadvies inderdaad sterk commercieel gedreven. Ik vind Heldoorn trouwens vaak wel aardige verhalen hebben, in dat blaadje dat vroeger Losse Veter heette en waar ik nu de naam niet van kan onthouden, en een keer bij een trainersbijeenkomst van de NTB.

@rdlk, het gaat om veel meer dan de handigheid, al is dat zeker ook iets ja, maar het gaat er ook om dat je moet uitproberen wat goed valt in je ingewanden en waar je het goed op doet. Op risico van zaken als misselijk worden of darmkrampen krijgen of gaan 'klotsen' of juist leeg raken en hongerklop krijgen.

Louise

12

Re: Voeding voor een eerste OD

Louise schreef:

Ik doe ook zoiets als een bidon sportdrank op de fiets en een gelletje of een paar sportwinegums met caffeïne (+ water) tijdens het lopen. Maar het is wel iets om mee te oefenen inderdaad, om ongemak te voorkomen.

marcell schreef:

Zoals Frank Heldoorn zegt: "Wetenschappers zeggen dat vanaf een uur of langer dat je koolhydraten en vocht extra moet innemen. Dus zeg vanaf 15 kilometer is het eigenlijk dom als je het niet doet.”

Grappig hoe zo'n uitspraak meteen iets weggeeft over het niveau van de doelgroep - 15 km/u, mocht ik willen...
Ik zou het zelf trouwens nooit zeggen met woorden als 'dom' en 'moeten' erin.

Louise

Ik kijk vaker naar wát er gezegd wordt en door wie, dan hóe. Niet iedereen heeft de gave om dingen juist te kunnen verwoorden.

Ik las het trouwens niet direct als 15km in een uur, maar als dat je vanaf een uur sporten rekening moet gaan houden met je voeding. En dat het vanaf 15km, waar je dus zeker langer dan een uur over doet, 'dom is als je het niet doet'. Grappig hoe interpretatie anders kan zijn :-)





mcguyver schreef:

Aha, ik dacht dat het over fietsen ging.... En niet over hardlopen.

Voor mij zit er niet zo veel verschil in welke sport je beoefent, je lichaam verbruikt op basis van intensiteit, temperatuur en duur. Daar hou ik rekening mee qua wat ik weer wil aanvullen.





ronnyke schreef:

Nja sommige denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en Heldoorn is ook enorm commercieel aangelegd, hij verleend zijn naam aan een merk van sportvoeding en heeft een appje ontwikkeld dat het voeding en vocht verbruik monitort dus tja... De uitspraken van zulke mensne neem ik meestal wel met een korrel zout.

Goede insteek, zout-inname ís ook belangrijk ;-)

Zonder dollen; commerciële insteek bij adviezen moet je zeker rekening mee houden. Daarnaast ben ik van mening dat Frank door zijn ervaring als triatleet én als coach door de jaren heen toch wel een onderbouwde mening heeft kunnen vormen over voeding.

Verder was ik - voordat ik korte tijd met Frank getraind heb - zelf al lange tijd bezig met spreadsheets die om mijn voeding en vocht bij te houden, hetzelfde als zijn online tool doet.

13

Re: Voeding voor een eerste OD

Ik neem bij een OD vlak voor de start een gel, met water. En daarna op de fiets gels wegspoelen met water, en/of sportdrank. Tijdens het lopen gels of blocks/winegums. Soms neem ik blocks/winegums mee tijdens fietsen, dan zorg ik dat de verpakking open is zodat ik dat niet op de fiets hoef te doen.
Maar het beste is om te doen wat je gewend bent. Als je iets van gels ofzo nam tijdens een sprint, en dat beviel goed, doe dat dan ook tijdens een OD.

14

Re: Voeding voor een eerste OD

Louise schreef:
ronnyke schreef:

Nja sommige denken dat ze het warm water hebben uitgevonden en Heldoorn is ook enorm commercieel aangelegd, hij verleend zijn naam aan een merk van sportvoeding en heeft een appje ontwikkeld dat het voeding en vocht verbruik monitort dus tja... De uitspraken van zulke mensne neem ik meestal wel met een korrel zout.

Van Heldoorn wist ik dat niet, maar in het algemeen is veel voedingsadvies inderdaad sterk commercieel gedreven. Ik vind Heldoorn trouwens vaak wel aardige verhalen hebben, in dat blaadje dat vroeger Losse Veter heette en waar ik nu de naam niet van kan onthouden, en een keer bij een trainersbijeenkomst van de NTB.

@rdlk, het gaat om veel meer dan de handigheid, al is dat zeker ook iets ja, maar het gaat er ook om dat je moet uitproberen wat goed valt in je ingewanden en waar je het goed op doet. Op risico van zaken als misselijk worden of darmkrampen krijgen of gaan 'klotsen' of juist leeg raken en hongerklop krijgen.

Louise

Site is Prorun, best een informatieve site volg deze ook al van toen het nog Losse Veter noemde https://www.prorun.nl/

15

Re: Voeding voor een eerste OD

Prorun is volgens mij een andere club, ken ik van e-mailnieuwsbrieven, Losse Veter heet nu RunningNL.

Louise