26

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

rdlk schreef:

Vandaag heb ik meegedaan aan de 5150 in Maastricht.
Vanwege de te snelle stroming in de Maas werd het een run-swim-run, ...

Run - bike - run, toch?
Maar lekker bezig geweest ;-)

27

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

En volgend jaar terug een FD daar zag ik vandaag en dat is goed nieuws.

28

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

rdlk schreef:

O ja, en het was erg fijn om weer eens te racen!

Klinkt gaaf! Fijn dat het toch doorging. Herkenbaar: als je niet zo'n goeie en blessuregevoelige loper bent, is het vervangen van het zwemmen door lopen inderdaad wel heftig. Mooi dat je je doel toch bereikt hebt!

Louise

29

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

rdlk schreef:

Vandaag heb ik meegedaan aan de 5150 in Maastricht.
Vanwege de te snelle stroming in de Maas werd het een run-swim-run, wat op zich wel jammer was maar wel terecht.
Het doel was om de finish te halen, aangezien ik niet zo’n goeie loper ben en vanwege blessures niet genoeg km’s heb kunnen maken dit jaar.

Ik had nog nooit aan een wedstrijd meegedaan waarbij met losse transition bags wordt gewerkt. Ik moet zeggen dat het wel een mooi systeem is en dat het niet zo’n rommeltje wordt in het parc fermée.
Gelukkig was ik gisteren “even” heen en weer gereden voor de registratie zodat ik alles al klaar kon zetten en alles vanochtend vrij vlot ging.

De eerste 2,5km lopen ging prima, in 15min.
Daarna lekker gefietst en wat mensen kunnen inhalen. Er zaten een maar gemene klimmetjes in, die ik vrij rustig heb gereden vanwege het looponderdeel dat nog moest komen.
Ik probeerde op ongeveer 200W te blijven fietsen en dat lukte aardig.
Uiteindelijk 40 km afgelegd in 1:26 met 28,3km/u @185W (199W NP)

De overgang naar het lopen ging prima en heb meteen het tempo aangehouden dat ik vol zou moeten kunnen houden tot de finish. Uiteindelijk moest ik iets langzamer gaan lopen en heb zelfs 2x even moeten wandelen vanwege een pijnlijke knie.
Eigenlijk had ik tussen 1:00 en 1:05 willen eindigen maar dit werd 1:08

In totaal net onder de 3 uur gefinisht in 2:58.
Ik heb ervan genoten en op het laatst ook afgezien.

In de uitslag zat in net in de laatste 10% bij de mannen overall, al is dit onbelangrijk.
Meestal zit ik na het zwemmen bij de eerst 20% en eindig dan in de middenmoot als ik iets sneller loop dan vandaag. Dat het een RBR werd is voor mij best wel een nadeel.

Ik ben erg blij dat ik geen last heb gehad van mijn voet en achillespees.
Hopelijk kan ik nu mijn loopkilometers blijven maken en dit onderdeel voor volgend jaar wat verbeteren.

O ja, en het was erg fijn om weer eens te racen!

Gefeliciteerd met de uitslag!

Je fietstijd viel me wel op in combinatie met wattages. Met zo’n wattage zou je - gemiddeld - wel wat hogere snelheid verwachten. Misschien nog wat te winnen qua aërodynamica?

30

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Seb21 schreef:
rdlk schreef:

Uiteindelijk 40 km afgelegd in 1:26 met 28,3km/u @185W (199W NP)

Gefeliciteerd met de uitslag!

Je fietstijd viel me wel op in combinatie met wattages. Met zo’n wattage zou je - gemiddeld - wel wat hogere snelheid verwachten. Misschien nog wat te winnen qua aërodynamica?

Ik denk dat dit meer door het klimmen kwam. Hier in de omtrek zijn alleen maar een paar viaducten en verkeersdrempels dus ik ben het niet echt gewend.
Ik denk ook dat er voor mij meer te winnen valt door te trainen dan door aeroverbeteringen.

31

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

rdlk schreef:
Seb21 schreef:
rdlk schreef:

Uiteindelijk 40 km afgelegd in 1:26 met 28,3km/u @185W (199W NP)

Gefeliciteerd met de uitslag!

Je fietstijd viel me wel op in combinatie met wattages. Met zo’n wattage zou je - gemiddeld - wel wat hogere snelheid verwachten. Misschien nog wat te winnen qua aërodynamica?

Ik denk dat dit meer door het klimmen kwam. Hier in de omtrek zijn alleen maar een paar viaducten en verkeersdrempels dus ik ben het niet echt gewend.
Ik denk ook dat er voor mij meer te winnen valt door te trainen dan door aeroverbeteringen.

Ah ok! Ja je kunt in die venijnige klimmetjes wel snel hoop kracht stoppen.

32

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Balen voor mij als teamleader swim dat "mijn" onderdeel niet door ging...maar het was echt niet verantwoord... we hebben alles geprobeerd en de race director is zelf vrijdag onder onze begeleiding nog gaan zwemmen, maar dit was geen doen... het was niet veilig...

dus: balen.... maar daarna snel door om de 1e run te organiseren.... dus parcours maken, uitzetten, veiligstellen en regelen.... (en als team Reddingsbrigade nog de witte tasjes regelen....).

Ook eens leuk om te doen maar volgend jaar weer gewoon het zwemmen aub!

;-)

33 Laatst bewerkt door Macer (02-08-21 18:34:46)

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Ik denk dat het de enige juiste beslissing was om niet te zwemmen in de Maas... Zeker met de zwemachterstand die een hoop mensen hebben opgelopen afgelopen jaar. Was wel leuk om te zien dat de reddingsbrigade andere taken overnam.. Respect voor jullie..

Ik heb wel gemerkt dat een Run Bike Run een zwaardere aanslag is op je lichaam. Ik voelde gisteren bij de tweede keer lopen toch wel dat die 5 kilometer van 's ochtends aardig in mijn benen zaten.. Gelukkig begon het in de laatste 2 kilometer keihard te regenen en dat gaf me weer net dat beetje energie tot de eindstreep.. Maar ondanks dat ik altijd blij ben als het zwemmen erop zit, ga ik liever zwemmen als eerste onderdeel dan hardlopen.

Overigens heerlijk gefietst gisteren, van elke kilometer genoten en met 35,2 gemiddeld ging het echt super lekker.

34

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Duatlon word idd door veel mensen als zwaarder ervaren heb zelf in het verleden veel duatlon gedaan en doe het nog in regelmaat, toch zal naar de toekomst toe duatlon trainingen ook in je toolbox moeten zitten vrees ik, met de klimaat verandering gaat het zwemonderdeel toch meer en meer delicater worden door extreme weersomstandigheden of blauwalg of slechte waterkwaliteit.

35 Laatst bewerkt door Bas (03-08-21 09:19:36)

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Ik geloof graag dat de watersnelheid te hoog was om te kunnen zwemmen. Waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe en door wie de norm daarvoor wordt bepaald en hoe die zich verhoudt tot andere wedstrijden, bijv. waar in zee gezwommen wordt met veel stroming of golven. Volgens mij is ook de Frysman al een keer doorgegaan met een behoorlijk wild IJsselmeer. Is het zo dat Ironman minder risico's neemt of uitgaat van minder goede zwemmers ? 

Verder vond ik eerlijk gezegd de parcoursen maar zozo. Het loopparcours - heen en weer - weinig inspirerend en veel te druk. Waarbij de drankposten het ook niet aan konden (waar de vrijwilligers zelf natuurlijk ook niets aan kunnen doen !) - ipv een half bekertje waren nu alle bekertjes echt maar met 1 slok gevuld. En qua fietsparcours moet het toch mogelijk zijn om iets meer de ruimte te vinden, minder draaien en keren, zelfs in Limburg ? Ik moet er niet aan denken om deze ronde 2x te moeten afleggen.

36

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Toen ik de Frysman deed in 2018 was het geen lachertje om te zwemmen, maar al bij al waren dit golven en eigenlijk geen stroming. Heb zo ook eens in Salou een halve gedaan en ergens op de Middellandse zee was er een storm en de golven kwamen daaruit aan wal en dat was ook wel akelig je ging de zee in met golven van 2 meter hoog.

37

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Zo veel draaien en keren was het toch niet op de fiets? Vond het juist een mooi parcours met wat klimmen in het eerste deel en wat meer snelheid in het tweede deel.

Het loopparcours hebben ze, volgens mij wegens Corona, moeten aanpassen om het door te laten gaan. Was totaal niet spectaculair, maar in deze situatie is het even niet anders.

38

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Macer schreef:

Zo veel draaien en keren was het toch niet op de fiets? Vond het juist een mooi parcours met wat klimmen in het eerste deel en wat meer snelheid in het tweede deel.

Het loopparcours hebben ze, volgens mij wegens Corona, moeten aanpassen om het door te laten gaan. Was totaal niet spectaculair, maar in deze situatie is het even niet anders.

Helemaal mee eens, ik snap niet waarom triathleten altijd zoveel zeuren als ze moeten sturen. De halve club hier in Maastricht was ook al aan het klagen. En die hebben het rondje allemaal verkend. Het heet "fietsen" en niet "langs het kanaal op en neer rijden" zoals blijkbaar een groot aantal triathleten alleen maar wil doen. 

Het loopparkoers was zoals Macer zegt alleen door corona buiten de stad gelegd. Volgend jaar gewoon weer door de binnenstad (met bochten en steentjes smile)..

39

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Ieder zijn mening, sorry dat jij het zeuren vind Vanzella. Ik vind dat ik van Ironman best iets mag verwachten en een hogere standaard dan een kleine regionale wedstrijd. En wat mij betreft zijn ze daar niet in geslaagd. Ik ken Limburg verder niet goed op de fiets, maar ik zou denken dat je daar toch wel een mooier parcours kan maken.

40

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Wat had je dan verwacht??

In vergelijking met de Amstel Gold of Limburgs Mooiste was het parcours wat mij betreft vergelijkbaar, maar zonder de bekende klimmen. Ik weet ook niet of de meeste deelnemers op bijvoorbeeld de Keutenberg zitten te wachten tijdens zo'n evenement.

Ik heb, voor een Noord-Hollander, redelijk wat kilometers gefietst in Limburg en ik denk dat het parcours, zeker het eerste deel, een redelijk goed inzicht gaf in het fietsen in het het heuvellandschap. Het tweede deel was een stuk makkelijker, wat ook wel lekker was.

41

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Ik wil Bas toch wel bijvallen mbt zijn opmerkingen over het fietsparcours. Het draaien en keren in de eerste lus is idd typisch/de charme van Zuid-Limburg en ook wel te verwachten. Maar ik vond dat er net wat teveel woonwijkjes etc. opgezocht werden wat bij de grote fietsevenementen (AGR/LM etc) toch echt niet het geval is.
De Noordelijke lus was wat dat betreft idd een stuk beter, echter daar weer meerdere stukken fietspad die niet vrijgemaakt/beveiligd waren en waarop dus toeristen onwetend in de wedstrijd terecht kwamen. Dit leverde toch wel wat gevaarlijke situaties op op sommige onoverzichtelijk stukken voor zowel deelnemers als toeristen.
Tenslotte vond ik de wisselposten (zelf niet gebruikt) ook vreemd geplaatst, de 1e leek nog niet helemaal klaar toen ik langskwam en de 2e lag in een afdaling.

Uiteraard was er ook heel veel wel goed en heeft de organisatie gezien de omstandigheden zeker een mooie wedstrijd weten neer te zetten!

42

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Mja als organisatie van een triatlon wil je ook wel wat support voor de deelnemers creëren denk ik en als alles in the middle of nowhere plaatsvind is dit niet makkelijk. Woonwijken zijn er dan net weer wel ideaal voor.

43

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Dat van die Noord lus had ik ook gehoord inderdaad.

Ik hoorde ook dat er 70 vrijwilligers te weinig waren zondag voor het fietsparkoers, dus vermoedde al dat er veel plaatsen waren waar alleen een hek neergezet was ipv een hek plus een persoon om mensen uit te leggen dat ze dat hek moesten respecteren.

Wat ze overigens dan soms nog niet doen. Zo stond ik op de Mescherberg te kijken zaterdag en kwam er doodleuk een dikke Dodge RAM naar beneden zeilen. Volgens het principe: Mij doet het geen pijn als ik iemand plat rijd. Gelukkig nam er op dat moment niemand de binnenbocht in de klim.

Dat van die bevoorrading koppelen jullie neem ik aan wel terug in de enquete smile Klinkt raar inderdaad downhill bidons aanpakken..

Hopelijk ben ik er volgend jaar ook bij!

44

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Ik zag zaterdag ook iemand met een klein soort tractor die alle aanwijzing van de vrijwilligers besloot te negeren en gewoon tegen de richting in het fietsparcours op te rijden.
Er zijn altijd mensen die nergens rekening mee houden.

45

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Dat laatste kan ik be-amen… ik was verantwoordelijk voor de 1e run en mensen trekken zich niks aan van vrijwilligers, hekken, lint, verkeersregelaars…

Vervelend, gevaarlijk maar ik vraag me oprecht af wat een organisator nog meer kan doen… buiten nog meer verkeersregelaars inhuren….(en dit waren er al veel!)

46

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Het niet kunnen zwemmen was jammer, maar goed omgezet door de organisatie. De start procedure was wel enorm traag waardoor sommigen pas na een uur wachten op weg konden.

Ik vond het, op de halve een prachtig fietsparcours. Het loopparcours was inderdaad inspiratieloos, maar zoals gecommuniceerd had dit te maken met de maatregelen.

Verder goed afgezet, en inderdaad heel veel verkeersregelaars. Echter vond ik de drankposten op de fietsronde erg karig. Bij iedere post in plaats van twee, maar één mogelijkheid om drinken aan te pakken.

Eerste post een bidon aangepakt met hierin maar twee slokken iso. De tweede post stond op een onhandige plek na een afdaling, met vlak daarna een oversteek met flinke verkeersdrempels waardoor waarschijnlijk niet alleen ik bidons verloren ben.

47

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Iemand tips voor een hotel dicht bij de start van IM Maastricht? Is nog vroeg maar ga ook niet wachten tot alles volzet is.

48

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

ronnyke schreef:

Iemand tips voor een hotel dicht bij de start van IM Maastricht? Is nog vroeg maar ga ook niet wachten tot alles volzet is.

Wat wil je voor iets? Lopen naar de start en "luxe": Hotel Beaumont of Crown Plaza, wil je wat meer budget: Easyhotel of StayOkay, enz enz...

er zit genoeg in de binnenstad!

49

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

StayOkay is erg leuk en betaalbaar. Nadeel is dat er de avond voor het evenement een salsa avond wordt gehouden, dus je kunt wat last krijgen van geluidsoverlast en daarmee je rust.

50

Re: IM 5150 en 4:18:4 in Maastricht

Ok thx eens zien wat en waar ik terecht kan, beetje luxe ben ik niet vies van dus... :-)