1 Laatst bewerkt door Sansalaman (06-10-20 22:20:42)

Onderwerp: Waar op letten bij aanschaf tweedehands wielen?

Hallo allen,

Ik heb een giant trinity advance uit 2018 op de kop weten te tikken afgelopen zomer en daar heb ik zaterdag mijn eerste OD op gedaan, dit beviel zo goed dat ik meteen door wil pakken om mijn fiets up te graden. Ik rijd nu nog met de standaard wielen maar wil deze graag vervangen voor goede en betaalbare wielen.

Het budget dat ik heb is ongeveer €500 dus het gaan sowieso tweedehandsjes worden.

Nu mijn vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf?

2

Re: Waar op letten bij aanschaf tweedehands wielen?

Bepaal dan eerst eens wat voor wielen je wilt hebben en wanneer je ze gaat gebruiken.
Dan dien je bij 2e hands wielen uiteraard te kijken of ze nog mooi rond en recht zijn. Dit is het beste te beoordelen wanneer ze in een frame zitten en zonder banden. Dan is ook gelijk te beoordelen of ze nog mooi stil en soepel draaien. En uiteraard checken of de remrand nog voldoende is bij velgremmen.
Maar voor €500 zijn er best wel wat mogelijkheden nieuw hoor, zeker als je in China zoek.

3

Re: Waar op letten bij aanschaf tweedehands wielen?

Mocht je er ooit stayerwedstrijden mee willen gaan rijden, hou er dan rekening mee dat de wielen op een speciale lijst van de UCI voor moet komen. Anders kun je geweigerd worden bij de incheck, dat is het laatste wat je wilt natuurlijk. Je kunt het merk en type checken op www.wheellist.info.

4

Re: Waar op letten bij aanschaf tweedehands wielen?

Deze prachtige sport is niet alleen bikkelen maar ook nog een heel dik hoofdstuk techniek (zeker voor de fiets)!

Moet me daar echt meer in gaan verdiepen, wat voor wielen? Wanneer ga ik ze gebruiken (ik denk een paar buiten trainingen in de zomer en tijdens races)?  Waar ga ik ze kopen (in China!?!?)?

Genoeg input om mezelf weer een paar dagen bezig te houden, dank!