101

Re: Nasleep Corona

Voor deelname aan de Dolomieten Marathon, verlangt de organisatie een medische verklaring. Reden voor mij om een afspraak te maken bij de sportarts.
Twee jaar geleden had ik daar een inspanningstest, vanwege mijn problemen met herstel na Corona. Ik was nu onder andere benieuwd of er nog wijzigingen zijn ten opzichte van toen. Vandaag heb ik dus een groot sportmedisch onderzoek gehad en met de resultaten ben ik heel tevreden. De inspanningstest ging veel makkelijker en nu kon ik ook doorgaan tot mijn benen niet meer verder konden, terwijl dat de vorige keer vanwege mijn ademhaling was. Ook mijn drempel waardes zijn duidelijk omhoog gegaan.
Kortom, mijn conditie is zeker een stuk beter dan twee jaar geleden en ik ben klaar om dit verder op te bouwen.

Wel uiteraard over de long covid gevolgen gehad. Mijn lijf heeft namelijk nog steeds moeite met het herstel na een intensieve interval. (Helemaal met hardlopen) Dit kwam de sportarts zeker bekend voor en dat is iets waar ik waarschijnlijk mee om moet blijven gaan. Gelukkig voor mij is fietsen mijn nummer 1 sport en kan ik dat dus zonder problemen uitoefenen.

Met deze uitslag en mijn eigen ervaring omtrent het fietsen in het hooggebergte, kijk ik met heel veel vertrouwen uit naar de Maratona Dles Dolomites.

102

Re: Nasleep Corona

Klinkt goed
Wat me opvalt: interessant dat er bij jou ook een verschil is tussen hardlopen en fietsen. Ik heb dat bij mijzelf ook gemerkt: dat als er iets is, mijn hardlopen daar het meest onder te lijden heeft. Ik vraag me al langere tijd af of dat is omdat het zo'n belastende sport is, of omdat het van de drie sporten mijn slechtste is.

Louise

103

Re: Nasleep Corona

De afgelopen maanden alles kwa inspanning plat gelegd, zoals de VU had gezegd, dat ze in mn behandeltraject zouden gaan doen.
Ik dacht, ik begin er vast mee, dan heb ik een voorsprong.
Vandaag na 6 maanden wachtlijst dan eindelijk aan de beurt, en mn voorsprong wordt beloond, ik heb groen licht gekregen om weer voorzichtig te gaan sporten!!
O, ik ben zo blij...

Stieken had ik de afgelopen 2 weken al weer wat hardgelopen (2 en 3 minuten blokjes) en dat kan ik dus verder gaan uitbouwen.
Ook fietsen weer mee beginnen.
Zwemmen laat ik nog even voor wat het is, dat heeft de minste prio en ik ga geen duur zwembadkaartje kopen voor 100m zwemmen.

Hopelijk kom ik er nu helemaal uit, komt er geen terugval meer, niemand die dat weet, maar fingers crossed!

104

Re: Nasleep Corona

De afgelopen maanden alles kwa inspanning plat gelegd, zoals de VU had gezegd, dat ze in mn behandeltraject zouden gaan doen.
Ik dacht, ik begin er vast mee, dan heb ik een voorsprong.
Vandaag na 6 maanden wachtlijst dan eindelijk aan de beurt, en mn voorsprong wordt beloond, ik heb groen licht gekregen om weer voorzichtig te gaan sporten!!
O, ik ben zo blij...

Stieken had ik de afgelopen 2 weken al weer wat hardgelopen (2 en 3 minuten blokjes) en dat kan ik dus verder gaan uitbouwen.
Ook fietsen weer mee beginnen.
Zwemmen laat ik nog even voor wat het is, dat heeft de minste prio en ik ga geen duur zwembadkaartje kopen voor 100m zwemmen.

Hopelijk kom ik er nu helemaal uit, komt er geen terugval meer, niemand die dat weet, maar fingers crossed!

105

Re: Nasleep Corona

Ik houd m'n fingers ook crossed, Hedcandy, klinkt hoopvol! En sowieso fijn om eindelijk door de wachtlijst heen te zijn, lijkt me.

106

Re: Nasleep Corona

Louise schreef:

En sowieso fijn om eindelijk door de wachtlijst heen te zijn, lijkt me.

Ja, het is al bijna niet meer nodig... de vermoeidheid lijkt toch echt weg.
Maar ik blijf voorlopig onder controle omdat het lijntje waarop ik loop heel dun is, als ik eraf val heb ik tenminste een vangnet stand by.

107 Laatst bewerkt door MontanaMan (30-11-23 18:36:17)

Re: Nasleep Corona

Ik kwam dit tegen ergens anders: https://www.news.uzh.ch/en/articles/new … -2024.html

Ontwikkelt in Zwitserland.

How to avoid excessive exertion
It is estimated that around 200,000 people in Switzerland suffer from Long Covid, and there is still no medication to treat the disease. This is why many patients are currently using a strategy known as pacing to manage their symptoms. The strategy involves patients carefully planning and managing – or pacing –  their physical activities to avoid overexertion and “crashes”. For example, they record how many hours they sleep, they measure their body temperature or write down their symptoms and physical activities in an activity diary. However, keeping track of all these things by hand is very difficult when you’re suffering from fatigue, joint pain or brain fog – all of which are common symptoms experienced by Long Covid patients.

No effective digital tools
“There are currently no digital tools that provide patients with effective support for activity pacing, even though sensors that could provide important data for this already exist,” says Meyer-Baron, who has also researched the use of biometric sensors.  Smartwatches, for example, can be used to monitor a person’s physical activity and health-related data. “However, current applications are geared toward increasing a person’s activity,” says Cervia-Hasler. The two researchers therefore decided to develop their own application.

Setting limits
The innovative digital platform, which the researchers dubbed MindfulPacer, includes a smartwatch application as well as a smartphone app. The smartwatch monitors the patients’ heart rate and step count, providing feedback in real time, while the app provides an intuitive visualization of their biometric data. Patients can then use this information to set individual limits for their heart rate or daily step count, for example. These limits are linked to a warning system that alerts patients through the display of the smartwatch. A green display means that values are normal, whereas orange or red indicates that the limits set by the user are about to be reached or have already been exceeded. If this happens, the smartwatch will vibrate and sound an alarm. In addition, users are prompted to make a note of what caused the alarm as well as how they are feeling in the app.

Improved symptom awareness
This alarm function helps users to reflect on their activities and improve awareness of their symptoms. Integrating a patient’s individual data into the visualization enables them to better understand where their limits are and adjust them accordingly. “MindfulPacer makes it easier for people with Long Covid to recognize patterns in their heart rate and step count, which helps them regulate their daily physical activity. This empowers them to manage their disease,” says Cervia-Hasler. “MindfulPacer is a simple tool that helps patients help themselves,” adds Meyer-Baron.

108 Laatst bewerkt door Hedcandy (13-01-24 15:14:13)

Re: Nasleep Corona

Vorige week kwam de uitkomst van een onderzoek van de VU/Amc naar buiten en het is nu aangetoond: de mitochondieen (energiefabriekjes) in de spieren zijn bij Post covid patienten kapot.
Voor mij een bevestiging van wat ik al voelde.
Omdat het nog jaren duurt voordat de vervolg vragen zijn beantwoord, moet ik nu dus zo verstandig zijn en conclusies trekken.
Dat betekent geen interval meer doen, daar ging het vorig jaar mis en dat is nu ook te verklaren.
Afscheid nemen van optimaal trainen. Afscheid nemen van swimrunnen.

Omarmen wat nog wel kan, en dat is, in vergelijking met sommige anderen, nog een hele hoop.

Voor wie meer wil lezen over de hypotheses die er zijn rondom de oorzaak en gevolgen van Post covid, geschreven in een gewone taal, dan is dit een interessant artikel:

https://archive.ph/2024.01.10-155518/ht … d-a4186538

109

Re: Nasleep Corona

Heel herkenbaar dat intervallen niet goed zijn. Dat merk ik ook nog steeds, als ik een paar keer een interval training doe, dan kost dat de dagen daarna zoveel energie. Duurtraining in zone 2 geeft bij mij geen enkel probleem.
Hoe gaat de opbouw nu bij jou dan Hedcandy?

Overigens niet Corona gerelateerd, maar persoonlijk, de herfst en winter periode kan ik sowieso veel minder training aan. Waar ik in april moeiteloos 5 uur op de fiets zit, hou ik het nu met veel moeite 2 uur vol. Ik zit er ook over te denken om een daglichtlamp aan te schaffen, wie weet dat dat helpt.

110

Re: Nasleep Corona

Mijn opbouw gaat best goed.
Ik werk weer ietsje langer (30 min per dag)
Loop 2x per week hard, hou dat nu 5x15 min vol (echt in Z1 blijven) dus t lijkt ergens op en ik kom weer ergens!
Ik doe nog 1x yoga en bij mooi weer fietsen.

Ik merk wel dat mn motivatie anders is. Bij slecht weer ga ik niet fietsen, dan maak ik toch nog maar even een flinke wandeling ofzo.
Ik heb geen enkel doel. Dat is soms lastig, soms fijn.

111

Re: Nasleep Corona

Interessant artikel Sanne , en goed dat het duidelijkheid geeft .
Focussen op dat wat wel gaat , en dat zo goed als het gaat uitbouwen .

112

Re: Nasleep Corona

Met ups en downs, maar je bent weer in training!

113

Re: Nasleep Corona

Interessant, Hedcandy, ik had het nieuws erover ook wel wat gevolgd, ook goed dat er zo meer erkenning komt. En in de toekomst hopelijk ook behandeling/genezing. Zwemmen doe je niet?

wilagro schreef:

Overigens niet Corona gerelateerd, maar persoonlijk, de herfst en winter periode kan ik sowieso veel minder training aan. Waar ik in april moeiteloos 5 uur op de fiets zit, hou ik het nu met veel moeite 2 uur vol. Ik zit er ook over te denken om een daglichtlamp aan te schaffen, wie weet dat dat helpt.

Dat sporten in de winter moeilijker gaat, en zeker lange duur op de fiets, is heel normaal. Ik heb er wel eens wat over gelezen dat het moeilijker is in de winter om trainingsprogressie te boeken (voor de meesten van ons/gemiddeld). En op de fiets zijn de omstandigheden gewoon veel zwaarder. Toevallig zei ergens rond de feestdagen een van de commentatoren bij het veldrijden het nog: Puck Pieterse had die week 16 uur duurtraining gedaan in Nederland, en dat dat uitzonderlijk zwaar was. Niet voor niks gaan de meeste profs naar Spanje.

Maar verder: ik ben er ook wel gevoelig voor, winterdips. Daglicht scheelt zeker, en slik je vitamine D bij? Bijna iedereen krijgt daar tekort aan in de winter. Ik heb zelf het idee dat mij dat wel helpt. Ik maak ook echt werk van daglicht, elke dag - in coronatijd mee begonnen, toen werd ik van al dat beeldschermstaren helemaal een mol. Die paar dagen afgelopen week met zon, ah, heerlijk!

Louise

114

Re: Nasleep Corona

Louise schreef:

Zwemmen doe je niet?

Louise

Nee, ik heb al een jaar niet gezwommen. Nog nooit zo lang niet!
Maar het kostte me toen zóveel energie, en omdat je adem in een gedwongen ritme zit ontregelde dat toen.
Nu denk ik, ik zou best een paar baantjes willen. Maar om 7.40 euro neer te tellen voor 8 baantjes zwemmen...ik wacht wel tot t weer buiten kan.
Ik heb t voordeel dat ik al zo lang zwem, relatief makkelijk ook. Dus ik pik t zo weer op en natuurlijk zal het dan trager zijn.
Maar dat is lopen en fietsen nu ook.
Het is wat t is. Ik hoef niets te presteren, ik train nergens voor.
Ik sport weer, dat maakt me zo blij!

115

Re: Nasleep Corona

Goed dat er meer en meer duidelijkheid over de oorzaken van de klachten komen, hopelijk volgt ook meer duidelijkheid hoe er vanaf te komen.

Ik merk in de winter vooral dat een zonnige dag veel meer positieve invloed op me heeft dan in de zomer, en ik probeer ook elke dag buiten te komen om toch iets van direct zonlicht op me te hebben.

116

Re: Nasleep Corona

Snap ik, van het zwemmen, en even off topic:

Hedcandy schreef:

Maar om 7.40 euro neer te tellen voor 8 baantjes zwemmen...

roll die prijs! Ik mag hier in Rotterdam wel in m'n handjes knijpen want de gemeente subsidieert fors. Een los bad is 5,70. Maar zwemmen wordt wel heel snel duurder. In Vlissingen, waar ik ook wel eens kom, is daar net ophef over, tot zelfs vragen in de gemeenteraad aan toe, daar gaat het naar 8,50!

Louise

117

Re: Nasleep Corona

Ja bizar, die bedragen...

118

Re: Nasleep Corona

Jeetje wat een bedragen .
Ik ben blij dat ik ik Duitsland goedkoop kan zwemmen .
Van dinsdag t/m vrijdag kun je van 06:00 tot 10:00 voor 3,50 zwemmen .
En omdat ik een kaart van 50,00 koop krijg ik nog 5% korting