26

Re: Buiten zwemmen

Vandaag drie kwartier in het buitenwater gezwommen. De temperatuur was iets van 14 graden. In het begin even fris, maar niet uitzonderlijk koud en dus goed te doen. Ik had wel handschoenen, een muts en schoentjes van neopreen aan.

27

Re: Buiten zwemmen

Het water is hier de afgelopen week anderhalve graad kouder geworden. Man-o-man, wat een extreem voorjaar toch. Maar nu is er hoop!

28 Laatst bewerkt door Trilen (28-05-21 13:50:30)

Re: Buiten zwemmen

Ik had woensdag en vorige week woensdag in de Oosterplas bij Haarlem gezwommen. Het is fris zonder neopreen handschoenen of sokken maar met dubbele cap en ik vind het net aan te doen. Beide keren zo'n 45-50 min gezwommen. Ik heb het normaal erg snel koud in het water. Water temperatuur was inderdaad rond de 14 graden.
Vorige week had ik nog een flauw zonnetje toen ik eruit kwam om om te kleden wat het minder erg maakte... Eergisteren was het koud en miezerig en had ik wel even de balen erin...
Hopelijk snel warmer en weer relaxt zwemmen en even nazitten in het zonnetje big_smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

29

Re: Buiten zwemmen

Ik heb gister voor het eerst buiten gezwommen, op mijn vaste plekje bij ons achter in de Schie. Op de valreep nog net in mei, maar wel een record qua 'laatheid' in het seizoen. Het water was aan de oppervlakte superlekker, dus aangenaam zwemmen, maar op een meter en meer diep nog wel erg koud. Geweldig, oog in oog met een fuut met jong, onder de stralende zon, heerlijk. Ben sowieso erg blij met eindelijk die zon en warmte!

Na ons kwamen er een moeder met dochter van een jaar of tien gewoon zonder pak, die sprongen er zó in, stoer hoor! Ik had een neopreen cap op zelfs, dat was niet nodig, maar die is nieuw dus die wilde ik uitproberen.

Louise

30

Re: Buiten zwemmen

Ik heb afgelopen zondag ook de eerste keer buiten gezwommen met de clinic van Kika .
Vond het nog best koud , vooral in mijn gezicht .
Vandaag maar eens een poging wagen in de Galderse meren .

31

Re: Buiten zwemmen

@Jeanette schreef:

Ik heb afgelopen zondag ook de eerste keer buiten gezwommen met de clinic van Kika .
Vond het nog best koud , vooral in mijn gezicht .
Vandaag maar eens een poging wagen in de Galderse meren .

Veel plezier, dat is mijn spreekwoordelijke achtertuin!

Je moet sneller dan de klos zijn.

32

Re: Buiten zwemmen

Ik zag dat mijn achterbuurman 2x het hele rondje in Galder had gezwommen. Langs de rand is het water ook wat warmer dus ik ga binnenkort ook maar eens een poging wagen.

33

Re: Buiten zwemmen

Gisteren ook voor het eerst open water borstcrawl gezwommen, heerlijk! Ging top. Wetsuit aan. Vanmiddag fietsen maar komende week zeker nog een keer buiten zwemmen. Wilde eerst misschien een cursus doen voor open water maar blij dat ik dat niet gedaan heb. Gaat prima zo.

34

Re: Buiten zwemmen

Mooi dat het goed ging - goed teken, lijkt me, voor veel beginnende borstcrawlers is de overgang naar open water best wennen, met je hoofd in de groene soep, niet meer elke 25 meter een muurtje, de kou, geen streep onder je, enzovoort. Maar dat went wel, ook zonder cursus.

Desalniettemin kan een clinic open water toch wel handig zijn, voor wat tips&tricks,  helemaal als ze ingaan op de triathlonstart - die ook wel berucht is als 'wasmachine'.

Louise

35

Re: Buiten zwemmen

@mcguyver en @davidr , wat een super mooie zwem spot is dat .
Ik heb echt genoten gisteren , en ben ook 1 x rond geweest ( 2100 m )
De dame waar ik mee afgesproken had , heeft laatst ook twee rondjes gedaan .
Ze heeft nl een hele triatlon gedaan verdeeld over drie dagen (14-15-16/5 ), als vervanging van
de Long Course Weekend Beesel .

36

Re: Buiten zwemmen

Twee rondjes is goed te doen. En net als jij spreek ik daar ook regelmatig mensen die een klik hebben met duursporten. 13 juni zal ik er weer zwemmen voor een doe het zelf halve triathlon.

Je moet sneller dan de klos zijn.

37

Re: Buiten zwemmen

Ja we boffen dat dat zo vlakbij is. Ik fiets er in 10 min heen va huis. Kinderen vinden het ook leuk. Ik ga het komend weekend eens proberen een rondje te zwemmen daar.

38

Re: Buiten zwemmen

Louise schreef:

Desalniettemin kan een clinic open water toch wel handig zijn, voor wat tips&tricks,  helemaal als ze ingaan op de triathlonstart - die ook wel berucht is als 'wasmachine'.

Louise

Ja, wellicht na de basis borstcrawlcursus inderdaad.

39

Re: Buiten zwemmen

De wasmachine? Bestaat dat dan nog? De meeste hebben nu een rolling start en met de covid vrees ik dat dit de standaard zal worden.

40

Re: Buiten zwemmen

ronnyke schreef:

De wasmachine? Bestaat dat dan nog? De meeste hebben nu een rolling start en met de covid vrees ik dat dit de standaard zal worden.

Daar zeg je me wat. Maar zou het echt verdwijnen? Een triatlon wordt dan net een tijdrit, waar je achteraf ziet wie de eerste is. Dat haalt wel iets weg van het wedstrijdkarakter. Niet dat ik voor de prijzen meedoe, maar ook dan is het leuk om te vechten (figuurlijk dan) om je plekje.

41 Laatst bewerkt door Louise (05-06-21 11:11:14)

Re: Buiten zwemmen

Van de twee rolling starts die ik vorig jaar heb meegemaakt was er één dat toch alleen maar in theorie. Dat was gewoon achter elkaar het water in hollen op in principe 1,5 meter, maar dat was natuurlijk meteen weg.

Ik heb sowieso rolling starts eerder ook bepaald niet altijd als relaxter ervaren, soms zelfs eerder als uitgerekte en dus langdurige wasmachine.

Ik denk trouwens dat (bijna) alles zodra dat kan weer terug gaat naar hoe het voor corona was, inclusief zwemstarts.

Louise

42

Re: Buiten zwemmen

Hmm dan start je blijkbaar toch niet echt in de groet groep mee als je het verschil niet merkt. In een groepstart krijg en deel je de eerste minuut enkel maar slagen uit en van zwemmen komt niet veel in huis terwijl je bij een rolling start het water ingaat en begint te zwemmen. Het is al vaak aangekaart dat een rolling start een beetje het karakter van de wedstrijd weghaalt maar aangezien ik eigenlijk enkel nog lange afstand doe vind ik het wel goed zo dat minuutje knokken hoeft er op mijn ouwe dag niet meer bij te zijn  :-)

43

Re: Buiten zwemmen

Ik zou voor t gevoel van die wasmachine nog wel eens een wedstrijdje willen doen ergens in juli of augustus om me daar wat zekerder bij te voelen in het begin van het zwemmen. Na een paar trappen en klappen moet ik echt altijd zo bijkomen om mn adem weer een beetje lekker onder controle te hebben en door te zwemmen. Zeker als ook mn brilletje dan nog half scheef zit met water dr in, ben altijd bang dat ik dan mn lenzen kwijtraak.

44

Re: Buiten zwemmen

ronnyke schreef:

Hmm dan start je blijkbaar toch niet echt in de groet groep mee als je het verschil niet merkt. In een groepstart krijg en deel je de eerste minuut enkel maar slagen uit en van zwemmen komt niet veel in huis terwijl je bij een rolling start het water ingaat en begint te zwemmen.

Ja, en dan ga je lekker zwemmen en dan zijn er dus net voor je een stel het water in gegaan die binnen 25 meter al op apegapen liggen en stoppen of schoolslag gaan zwemmen, en dan mag je je daar doorheen knokken. Vooral bij smal water is dat lastig. Ik heb me wel eens na 100 meter ofzoiets door een hele kluwen schoolslagzwemmers heen moeten werken, met die uittrappende benen. Dat is wat ik bedoel met een langgerekte wasmachine. In een groepsstart ben je daar eerder van af, dan laat je die achter je.

Of zoals vorig jaar in Ouderkerk: in twee rijen op theoretisch 1,5 meter achter elkaar het water in hollen, dan begint het getrek en geduw al op de wal en eenmaal in het water doken ze zo ongeveer boven op elkaar. Dat was trouwens in het water snel over, ik heb toen lekker gezwommen, maar ik vond de start bepaald niet relaxed.

Het lastige van een rolling start op geschatte zwemtijd is ook dat er altijd bij zijn die zichzelf enorm overschatten. Dat vond ik als supporter bij manliefs Ironman in Kopenhagen wel frappant om te zien, want die kregen per startgroep (op verwachte zwemtijd) een andere kleur badmuts. Er waren er dus duidelijk zichtbaar tot wel een half uur langzamer dan wat ze ingeschat hadden. Die zwommen dus een boel zwemmers van de groep erna in de weg. 

Mijn indruk is: je moet het gewoon een beetje treffen, en dat is met een rolling start en een groepsstart niet anders.

En dit gaat allemaal niet over de voorhoede natuurlijk, maar ik kom bepaald ook niet als laatste het water uit.

Louise

45

Re: Buiten zwemmen

Louise schreef:

Dat vond ik als supporter bij manliefs Ironman in Kopenhagen wel frappant om te zien, want die kregen per startgroep (op verwachte zwemtijd) een andere kleur badmuts. Er waren er dus duidelijk zichtbaar tot wel een half uur langzamer dan wat ze ingeschat hadden. Die zwommen dus een boel zwemmers van de groep erna in de weg. 

Louise

Die badmutskleur maakt het wel lekker transparant, en een half uur langzamer op een FD dan heb je jezelf ook niet een klein beetje overschat...

46

Re: Buiten zwemmen

Laris schreef:

Die badmutskleur maakt het wel lekker transparant, en een half uur langzamer op een FD dan heb je jezelf ook niet een klein beetje overschat...

Ja, nogal dus. Er waren er ook flink wat buiten tijd, waarvan een paar ook zelfs wel lang, dus dat de zwemfinish eigenlijk al sloot en dat er heel in de verte nog een paar aankwamen. Ik was daar voor de gein blijven kijken tot het eind, ik had alle tijd, en ik vond dat wel interessant om een keer te zien. Me ondertussen wel verbaasd over wat sommige mensen bezielt, qua zelfbeeld. 

Louise

47

Re: Buiten zwemmen

Er zullen er ook tussen gezeten hebben die bewust een veel snellere tijd aangegeven hadden omdat ze wisten dat ze anders in de problemen zouden komen met de tijdslimiet van het zwemmen en mogelijk zelfs voor de finish. Als de finish om 23:00 is, en je weet dat je dat met moet kunnen halen, dan is het wel een verschil of je om 7u of 8u start.

48 Laatst bewerkt door Hedcandy (06-06-21 16:40:26)

Re: Buiten zwemmen

Ja ik denk ook dat sommigen zo rekenen...
Wel geinig gedaan, die badmutskleuren.

Ik ken zelfs iemand die zo langzaam zwemt, dat hij maar 1 ipv 2 rondes zwom in frankrijk (2x 1,2km). Ik was hoogst verbaasd hem te treffen in T1, maar hij zei: anders had ik al niet eens meer aan het fietsen mogen beginnen... tsja, ik zou me afvragen of ik zo aan een wedstrijddeel wil nemen, maar dat is voor iedereen anders blijkbaar.

49

Re: Buiten zwemmen

MontanaMan schreef:

Er zullen er ook tussen gezeten hebben die bewust een veel snellere tijd aangegeven hadden omdat ze wisten dat ze anders in de problemen zouden komen met de tijdslimiet van het zwemmen en mogelijk zelfs voor de finish. Als de finish om 23:00 is, en je weet dat je dat met moet kunnen halen, dan is het wel een verschil of je om 7u of 8u start.

Zo gaat het niet bij de Ironman, althans, niet bij de twee die ik van dichtbij heb meegemaakt (elders wel). Je loopt over een registratiemat het water in, zodat je tijd gaat lopen op het moment dat je start, en dan heb je de limiettijd vanaf dat moment. Die is dus voor iedereen hetzelfde.

Dat maakte dat kijken bij het bereiken van de tijdslimiet van het zwemmen ook wel spannend, want als publiek wist je niet precies de starttijd en dus ook niet precies het moment van niet meer verder mogen. Dat zie je pas als die zwemmer over de mat is gelopen, aan de digitale klok/lichtkrant. De deelnemers wisten het zelf ook niet allemaal precies. Op een gegeven ogenblik was de limiettijd voorbij voor de laatst gestarten, en toen sloot de zwemfinish.

Met de eindtijd was het net zo: 16 uur (ofzoiets) nadat je gestart bent, en dat verschilt dus. Er komen er tegelijk over de finish waarvan de een binnen en de ander buiten de limiet kan zijn.

Dat is dus ook wat Jörgen zegt: je ziet niet met wie je precies in competitie bent, want je weet niet hoe laat iemand is gestart. En dat is wat telt. Ik ben gelijk gefinisht met iemand met wie ik in de laatste ronde samen op had gelopen maar mijn eindtijd was wel een half uur sneller.

Louise

50

Re: Buiten zwemmen

Iets anders, wat vinden we van deze actie van Alistair Brownlee:
https://streamable.com/uqfpcl

(spoiler, hij is hiervoor gediskwalificeerd)