1

Onderwerp: Even voorstellen

Hallo liefhebbers van de triathlon,

Zoals velen hier op dit forum heb ik een heel tijdje zitten meelezen in de leuke verhalen van de triathlon en post ik nu mijn eerste bericht .Mij even kort voorstellen , ik ben een 32-jarige belg die 25 jaar heeft rondgelopen in het voetbalwereldje .
Ik kreeg de smaak te pakken van de triathlon nadat ik met vrienden heb meegedaan in een trio-triathlon waarbij ik het fietsen voor mijn rekening nam . Toen ik de trainingen en blessures beu was in het voetbal heb ik in 2019 de voetbalschoenen aan de haak gehangen . In oktober 2019 ben ik dan een beetje op mezelf beginnen trainen om mij een jaar later aan te sluiten in een triathlonclub( nog niet kunnen samentrainen wegens corona) .

Verder post ik eens "mijn tijden" om jullie een idee te geven van mijn sportachtergrond :

1/8 fietsonderdeel 21 km in 36:50 (77hm) in 2019
1/4 fietsonderdeel 44.5 km in 1u 26 (355hm) in 2019
loopcorrida 15 km in 1u 15 (haal ik denk ik nu niet meer) in 2020
Css-test zwemmen 2:10 januari dit jaar

Vervolgens heb/ had ik mij voor volgende triathlon ingeschreven voor dit jaar :
1/8 halverwege mei (afgelast)
1/4 eind mei ter vervanging van 1/8
1/4 halverwege juni
1/3 18 juli
uiteindelijke doel 70.3 eind augustus

Mijn trainingen zien er momenteel als volgend uit , ik probeer elke sport 2 x in de week te doen:
Fietsen: 1 x +/- 60 km met wat interval werk , 1 x duurrit +/- 3 u
Zwemmen: 1 x techniek, 1 x duur
Lopen: 1 x interval,1 x duur ( mijn langste tot nu is 18 km)
Indien mogelijk probeer ik een sport nog een 3 e maal te doen, verder is er 1 x in de maand een rustweek .

Nu dat de wedstrijden hopelijk (corona) wat dichter komen begin ik toch een beetje in paniek te graken .
Ben ik goed bezig ? Ik zie geen progressie meer in mijn lopen en zwemmen , gisteren dacht ik zelfs even dat er verval was in mijn zwemmen . Onlangs had ik een zwemtraining waarbij er 1500 m crawl aan één stuk moest gezwommen worden, tot mijn verbazing was dit gelukt .Sindsdien heb ik de indruk dat mijn "zwemtechniek" als u dit al techniek mag noemen is achteruit gegaan .Momenteel heb ik geen zicht hoe mijn lopen is maar ik denk dat ik ook hier geen progressie maak .
Voor het fietsen zie ik niet direct een probleem dat zou dan ook mijn beste onderdeel moeten zijn .

Zo dit was eens mijn verhaal hoe ik bezig ben met de sport. Hopelijk hadden jullie de motivatie om dit bericht te lezen en kunnen jullie mij nog tips of opmerkingen geven , ik hoor het graag ! smile

2

Re: Even voorstellen

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen, corona maakt onze sport momenteel erg beperkt. Welke 70.3 ga je doen?

3

Re: Even voorstellen

Dag Ronny

Het is de 70.3 in Duisburg , een nieuwe op de kalender .
Zwemmen in de watersportbaan en aankomst van het lopen in het voetbalstadion, klinkt leuk smile

4

Re: Even voorstellen

Ken ik niet, doe zelf in Augustus de halve in Menen mee.

5

Re: Even voorstellen

Welkom! Het is, om bij ronnyke aan te sluiten, geen makkelijk jaar om met triathlon te beginnen, hopelijk gaat er straks wel wat door.

Jef schreef:

Nu dat de wedstrijden hopelijk (corona) wat dichter komen begin ik toch een beetje in paniek te graken .

Mijn 1e tip: Geen paniek! Nergens voor nodig, toch, je gaat het redden met die tijden, lijkt me.

Progressie gaat met ups en downs - je kunt niet eindeloos alleen maar vooruitgang boeken, dus heb je sowieso wel eens plateaus en tijden dat het minder gaat. Bij hardlopen zou je precies moeten kijken naar hoe je traint en wat je sterke en zwakke punten zijn om te bepalen wat je beter/anders/meer/minder zou kunnen doen, dat is werk voor een trainer.

Bij zwemmen kan ik het wel raden: techniek. Als die er nog niet heel stevig in zit, kan die zeker achteruit gaan als je gaat streven naar langer en/of harder zwemmen. Technisch goed zwemmen zou dan ook prioriteit #1 moeten zijn. De duur die je nodig hebt voor langere wedstrijden komt bijna vanzelf wel dan, zeker als je in buitenwater gaat zwemmen. (In een beetje zwemtraining leg je al gauw die 1,9 km van een halve triathlon wel af, bedoel ik.)

Louise

6

Re: Even voorstellen

Jef schreef:

Hallo liefhebbers van de triathlon,

Ben ik goed bezig ? Ik zie geen progressie meer in mijn lopen en zwemmen , gisteren dacht ik zelfs even dat er verval was in mijn zwemmen.

Als elke trainingsweek van jouw er zo uit ziet betekend dat, denk ik, dat je lichaam eraan gewend is en dus geen prikkel krijgt om te verbeteren. Varieren is mijn advies.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Even voorstellen

Variatie en consequentie is idd de key om jezelf te verbeteren.

8

Re: Even voorstellen

Welkom Jef

Als ik het zo lees ben je mooi voortvarend aan de slag te gaan. Ik laat het aan de experts om je trainingstips te geven.

Vwb paniek, dat helpt niet nee. Gezonde spanning wel. Makkelijk gezegd dan gedaan wellicht, maar ook daar kan je in trainen. Je eerste 1/4 zal wel wat rust brengen als je alles allemaal een keer gedaan hebt.

Veel succes en plezier!

9

Re: Even voorstellen

Bedankt iedereen

@ronnyke ik heb vorig jaar naar de halve gaan kijken in Menen naar een vriend die mee deed ,toen begon het enkel nog meer te kriebelen om met triathlon te beginnen .
Zalig ook om kleppers zoals Van Lierde, Heemeryck, Aernouts ,... eens aan het werk te zien .

10

Re: Even voorstellen

Toen deed ik daar ook mee :-)

11

Re: Even voorstellen

Welkom Jeff!

12 Laatst bewerkt door Jef (14-06-21 16:42:00)

Re: Even voorstellen

Hallo iedereen,

Gisteren was het dan zo ver , mijn eerste wedstrijd en meteen een 1/4 triathlon . (1/8 wedstrijd is uitgesteld geweest )
Voor de start had ik weinig last van de zenuwen enkel de warme temperaturen zag ik minder goed zitten smile . Na 3 maal met een goed gevoel in het kanaal te zwemmen plaatste ik mij in de startbox voor het zwemmen van 18- 20 min . Het zwemmen was totaal niet goed en deed ik er in het totaal zo'n 23 minuten over . Ik ben er slechts in geslaagd om 400 m van de 1000 m crawl te zwemmen, plots ging er niets meer mijn slagen waren niet juist en het ademhalen was ook al een probleem . Bij de 3 trainingen in een kanaal was het water helder en zwom ik rustig 1 km in zo'n 18 min . Op de wedstrijd zelf raakte ik in paniek door niet veel te zien en ademhaling niet onder controle te krijgen .Toen ik uit het water kwam ging de wissel redelijk vlot en maakte ik geen beginnersfouten tongue . Eenmaal op de fiets (favoriete onderdeel) haalde ik heel wat atleten in en dat gaf mij toch weer een boost .Bij de start op de fiets nam ik een energiegelletje en deed dit ook op 5 km van de finish van het fietsen . Ik deed over het parcours van 45 km met zo'n 330 hm 1u 18 , hier was ik dan ook tevreden over . Bij de volgende wissel ging dit opnieuw redelijk vlot zonder foutjes te maken. Bij het lopen had ik een klein beetje last van de warmte maar ik zag rond mij dat ik zeker niet de enigste was . Wellicht ben ik ook iets te snel vertrokken en zal ik moeten leren om constant tempo te lopen, hier was ik al blij dat ik geen last had van de overgang fietsen -> lopen . Mijn tijd voor het lopen was 50 min wat mijn totale tijd met wissels op 2u 39 min brengt .
Besluit van deze wedstrijd is dat ik met een dubbel gevoel zit .Enerzijds tevreden dat ik mijn eerste 1/4 heb kunnen volmaken en tevreden over het fietsen. Lopen kan normaal nog iets beter en bij het zwemmen heb ik nog het meeste werk tegen de volgende wedstrijd . Als jullie nog tips hebben of opmerkingen dan hoor ik het graag .

13

Re: Even voorstellen

Dat is niet gek voor een eerste wedstrijd, je weet nu ook meteen waar je verbeterpunten liggen.

Wat betreft het zwemmen, ben je heel hard van start gegaan en/of was het hectisch? Vaak duurt het bij wedstrijden even voordat je in een goed ritme zit, de omstandigheden zijn toch anders dan wanneer je een baantje voor jezelf hebt. Na een paar wedstrijden went dat wel, maar je kunt het ook trainen. Zelf zie ik het zwemgedeelte meestal als warming up, dan hoef ik me niet zo druk te maken.

14 Laatst bewerkt door Hedcandy (14-06-21 14:45:48)

Re: Even voorstellen

Je mag zeker tevreden zijn hoor, met je eerste wedstrijd!
Hopelijk heb je vooral ook erg genoten, die eerste komt nooit meer terug.
Welke wedstrijd was het?

15

Re: Even voorstellen

Klinkt als: Meer oefenen op open water zwemmen in verschillende condities (wat als er ook nog golven waren geweest bijv, of een massag start). En meer oefenen op lopen na het fietsen en lopen op vermoeide benen.
Maar gefeliciteerd met je eerste wedstrijd, en tof dat je je focused op wat beter kan!

16

Re: Even voorstellen

Gefeliciteerd, ja, mazzelaar - een triathlon die doorging, dat is zeldzaam, hoor! En dat zwemmen went wel, ja, inderdaad vooral zwemmen op verschillende plekken en in verschillende condities, dat helpt.

Louise

17

Re: Even voorstellen

Prima prestatie toch voor een eerste keer! Zeker sterk gefietst!

Dat van dat zwemmen herken ik wel, gaat lekker in de training en dan bij de wedstrijd lukt het allemaal net niet.

Je bent de wissels ook goed doorgekomen en hebt na een moeizame zwemproef gewoon goed gefietst en de volgende wissel ging ook goed, dat geeft toch vertrouwen in de volgende met wat meer ervaring op zwemgebied gaat het zeker daarna beter.