1 Laatst bewerkt door YouriL (07-05-21 14:08:24)

Onderwerp: Even voorstellen

Hallo allemaal,

Mijn naam is Youri, ik ben 33 jaar oud en dit voelt als een meeting. Maar ergens zijn we vast allemaal wel (een 'beetje') verslaafd aan triathlon toch?

Mijn voorgeschiedenis qua sporten is niet heel rijkelijk, was altijd nogal lui wat dat betreft. Blijkt dat ik nooit de juiste sport heb gedaan.
In 2013 heb ik een half jaar hardgelopen met als hoogtepunt de zevenheuvelenloop in Nijmegen (15km in 01:24:30). Daarna trainde ik verder voor een halve marathon, maar ik was er niet heel serieus mee bezig qua schema (van internet geplukt). Vroeg in 2014 raakte ik geblesseerd aan mijn knie en heb ik mijn hardloopschoenen in de wilgen gehangen.
Al die jaren heeft het wel gekriebeld en heb ik het steeds weer geprobeerd, ergens tussendoor nog de zevenheuvelennacht (7km 00:36:00ish) gelopen, maar steeds te hard van stapel en steeds speelde mijn knie weer op. Mijn toenmalige droom om de marathon van New York te lopen dwaalde nog steeds door mijn hoofd.
In 2019 ben ik gescheiden (ja dit is belangrijk) en daardoor kreeg ik meer tijd omhanden, waarop ik besloot om weer te gaan hardlopen, maar dit keer echt rustig opbouwen alsof ik nog nooit gelopen had.
Al snel leerde ik iemand kennen met wie ik mijn passie kon delen en kwam ik via haar in aanraking met sportrusten. Trainen op hartslag werd een feit.
Met sportrusten langzaam opgebouwd naar 5km, 10km en uiteindelijk een halve marathon. Het ene na het andere PR sneuvelde op de 5km en 10km, mede doordat ik inmiddels zo'n 15kg kwijt ben sinds mijn echtscheiding (dankzij mijn hernieuwde looppassie).
Na de halve marathon (solo, 01:51:00ish) zou de marathon van Valencia volgen afgelopen december, maar helaas Corona. Dus besloten deze solo te lopen (03:57:54). Juist de lange duurlopen trokken mij wel, dus overgestapt op conventionele 'persoonlijke' coaching (lees persoonlijk schema met periodieke contactmomenten).

Naarmate mijn marathontraining vorderde besloot ik om te gaan zwemmen als crosstraining en actief herstel, tja dan ook maar gaan fietsen?
Voor een sponsoractie van Matchis heb ik zelf een 1/8 triathlon opgesteld (750m, 20km, 5km) met slechts 2 weken fiets en zwemervaring.
Tijd was niet belangrijk en ik zwom nog voornamelijk schoolslag, desondanks toch een geloof ik prima tijd van 01:24:30 zonder enige triathlon en transitie ervaring.

Daarmee was de vonk overgeslagen, ik ga na mijn marathon met triathlontraining starten. In januari ben ik gestart met trainen met een coach met dag tot dag begeleiding, onbeperkte contactmomenten en persoonlijke schema's.
1 augustus staat de Ironman 70.3 Maastricht op de planning, hopelijk 19 juni een lokale OD en in december alsnog de marathon van Valencia.

Voor volgend jaar heb ik mijn zinnen gezet op een Europese Ironman fd eind juni/begin juli en de marathon van Berlijn in september.

Mijn huidige trainingsintensiteit is zo rond de 10-12u per week:
2x 45min zwemmen (50m en 200m interval), eerst weer even opbouwen sinds een paar weken
4x per week fietsen, duur en interval
3x per week lopen duur en interval

Lang verhaal, maar ach houd me van de straat wink

2

Re: Even voorstellen

Welkom!
Ambiteuze doelen en mooi iets om naar uit te kijken!

3

Re: Even voorstellen

Welkom!

4

Re: Even voorstellen

Mooie doelen, succes!

5

Re: Even voorstellen

Ook van mij een welkom!
Wel frappant: het klinkt alsof je scheiding op sportief gebied een erg goed idee was wink Nouja, het belang van een relatie als invloed op je sportactiviteiten herken ik wel: manlief en ik hebben nogal een stimulerende invloed op elkaar, maar ik heb het om me heen ook wel andersom zien gebeuren.

Louise

6

Re: Even voorstellen

Youri welkom! Mooi dat je je eerste marathon onder de 4 uur liep. Was daar een 'eindsprint' voor nodig of heb je hem mooi opgebouwd? Met 10-12 uur per week moet je een heel eind komen, succes met de triathlons!

7

Re: Even voorstellen

Even een oud topic onder het stof vandaan, ik was toen nog niet zo thuis in de werking van het forum en heb daarop de reacties gemist.

Louise schreef:

Ook van mij een welkom!
Wel frappant: het klinkt alsof je scheiding op sportief gebied een erg goed idee was wink Nouja, het belang van een relatie als invloed op je sportactiviteiten herken ik wel: manlief en ik hebben nogal een stimulerende invloed op elkaar, maar ik heb het om me heen ook wel andersom zien gebeuren.

Louise

Hahah ja de scheiding is uiteindelijk zeker heel goed voor me geweest en met die vriendin heb ik het ook veel gehad over wat voor invloed je partner kan hebben op je motivatie. Zij wilde altijd al een marathon lopen, maar haar ex vond dat maar raar en veel te ver en dus uitgesteld.


Maca944 schreef:

Youri welkom! Mooi dat je je eerste marathon onder de 4 uur liep. Was daar een 'eindsprint' voor nodig of heb je hem mooi opgebouwd? Met 10-12 uur per week moet je een heel eind komen, succes met de triathlons!

Dankje! Sterker nog, ik had ondanks de theoretische kennis mezelf opgeblazen de eerste halve marathon waardoor ik de laatste 7km veelal gewandeld heb afgewisseld met kleine stukjes strompelend rennen.
Mijn marathon in Valencia afgelopen december in 03:33:53 gelopen na 3-4 weken blessureleed voorafgaand aan de race. Dus er zit nog meer in het vat:D