1

Onderwerp: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

De wedstrijden staan weer voor de deur! Binnenkort heb ik ook mijn eerste wedstrijd en ik merk dat het weer begint te kriebelen. Daarmee bedoel ik ook de spanning die langzaam toeneemt.

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met zenuwen? Hebben jullie een week voor een wedstrijd een bepaalde voorbereiding om optimaal aan de start te staan? Hebben jullie gaandeweg jullie triathlonleven hier het een en ander in aangepast?

2

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Net inschrijving gedaan voor OD Tri Rotterdam, hopelijk komen er nog wat wedstrijden aan de komende tijd (en gaat Hamburg door).

Wedstrijden zijn voor mij de ideale trainingen voor grotere wedstrijden en op dat rit naar de wedstrijd toe na zijn de zenuwen inmiddels wel verdwenen. Ik heb er in ieder geval weer zin in, na dat (bijna, maar 2 wedstrijden gedaan) wedstrijdloze jaar vorig jaar.

3

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Ik leg de dag/avond van te voren mn spullen klaar.
Check op de dag zelf de bandenspanning, leg de ketting van om het juiste blad (zal niet voor t eerst zijn dat ik T1 uitfiets op een te zware plaat)

En bij een halve eet ik 2 witte bolletjes met appelstroop als ontbijt. Bij een kortere afstand hangt het mede af van de starttijd.

Mocht het warm weer zijn dan drink ik de dagen voor de wedstrijd (OD of halve) alvast een bidonnetje electrolyten op een dag.

4

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Ik doe niks speciaal, in de loop van de week leg en maak ik alles klaar zodat ik de dag voor de wedstrijd niks meer hoef te doen of aan te denken.

5

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Ik maak eerst een lijstje met wat ik allemaal nodig heb. Vervolgens vul ik die de dag erna nog aan als me iets te binnen schiet. De dag daarna pak ik alles in. Op de racedag doe ik hetzelfde wat ik altijd doe. Dus avondeten, ontbijt etc. Ik wijzig daar niks in. Zenuwen heb ik na 5 seizoenen niet meer. Wel gezonde kriebels in mijn buik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Het ligt er helemaal aan wat voor een wedstrijd het is. Voor een sprint of olympische doe ik weinig tot niks speciaals, maar wel iets minder trainen in de week ervoor. Voor een halve hou ik er meer rekening mee met de trainingen in de week ervoor. Qua eten doe ik niet echt iets speciaals de dag ervoor. Ik voel me vaak traag na pasta, dus dat ik niet voor een wedstrijd.
Pak de spullen de avond ervoor, zodat ik 's ochtends er niet over hoef na te denken, aangezien ik niet echt een ochtendmens ben.
Standaard ontbijt voor een wedstrijd zijn witte puntjes met jam. Soms werk ik er nog een weg in parc ferme. Verder moet ik wel altijd minstens 3x naar de wc voor een wedstrijd big_smile

7

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

mcguyver schreef:

Zenuwen heb ik na 5 seizoenen niet meer. Wel gezonde kriebels in mijn buik.

Tsja, kriebels zijn zenuwen lijkt mij?

Ik denk ik de dagen ervoor na over uitrusting (welk tri-suit, schoenen, etc.) en zoek dat alvast bij elkaar. Met training hou ik er ook bij sprints en kwartjes wel rekening mee. Iets koolhydraatrijker eten de dag ervoor, geen alcohol. S'ochtends goed ontbijten en een uur voor de wedstrijd nog wat eten (banaan, ontbijtkoek). Mijn probleem is dat ik altijd veel te vroeg op de wedstrijdlocatie wil zijn, wijt dat maar aan wedstrijdspanning. Ik vind het leuk om daar te zijn, maar de spanning neemt er wel door toe.

Met een halve taper ik zeker wel en eet ik ook veel bewuster de dagen ervoor en soms nog wel een bordje pasta als ontbijt op de dag zelf (een makkelijk naar binnen te lepelen pasta met ei, ham en kerriesaus). Ik zorg ook dat ik genoeg meeneem voor onderweg, sportdrank en banaantjes en gelletjes voor onderweg.

8

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

MontanaMan schreef:

Verder moet ik wel altijd minstens 3x naar de wc voor een wedstrijd big_smile

Heel herkenbaar. Van tevoren probeer ik ervoor te zorgen dat alle sanitaire stops zijn gemaakt. Dit om ervoor te zorgen dat ik ze tijdens de wedstrijd niet hoef te maken. Dit lukt meestal, maar het zorgt wel voor een boel spanning, zeker op de langere afstanden.

9

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Ik pak de dag van tevoren in, heb een paklijst afgeleid van deze: https://www.vrouwentriathlon.nl/checkli … rijddag-4/

Ik heb vorig jaar heb ik eigenlijk geen wedstrijdspanning gehad omdat alles zo anders was. Ik heb toen maar twee triathlons gedaan en van de tweede was het eigenlijk alleen maar spannend of-ie alsnog afgelast zou worden. Zeker de plotselinge afgelasting van een zwemtocht toen (we waren er al) heeft die angst wel gevoed.

Sowieso heb ik na al die jaren weinig spanning als ik niet iets heel ambitieus ga doen qua tijd of afstand, en dat doe ik ook dit jaar niet. Op dit moment lijkt een triathlon doen me eigenlijk alleen maar gaaf, als er eindelijk weer iets doorgaat.

Ik heb wel ooit een stukje geschreven over beter omgaan met wedstrijdspannning: https://www.vrouwentriathlon.nl/tips-n- … dspanning/

Ik merk m'n wedstrijdspanning trouwens altijd het meest aan het dwangmatig checken van het weerbericht, liefst op meerdere apps/sites wink

Taperen en voeding enzo hangt allemaal ook nogal af van de afstand en de ambities en ook wel van de omstandigheden (zoals verwachte hitte). Ik zorg er wel voor dat ik zo fris mogelijk aan de start sta, dus in principe geen zware trainingen ervoor.

Louise

10

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Mijn taper voor de Frysman in 7 weken van tevoren in uren training per week.
Week 20 tot en met 22 ruim 17uur per week.
Week 23 tijdens vakantie ruim 25uur.
Week 24 19uur inclusief combi 90-17-90-17
Week 25 ruim 10uur, week 26 ruim 9uur.
Nu de laatste week helemaal rustig aan met 2uur.
De laatste maand veel gezwommen en ik voel me fit en uitgerust maar morgen zal blijken of deze taper voor herhaling vatbaar is.

11

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Tja, hoe bereid ik me voor....

- Laatse paar dagen voor de wedstrijd wat rustiger aan met trainen. Eventueel volgens een schema, maar ook vooral luisteren naar je lijf. Beter een trainig minder en uitgerust aan de start.
- Ik heb in mn telefoon een notitie met checklist met wat ik allemaal moet regelen en meenemen. Ook een notitie met registratienummer en NTB licentie.
De dag voor de wedtrijd alles inpakken en klaarleggen.
De dag voor de wedstrijd even de routeplanner en de buienradar/weerbericht checken.
- Dag voor de wedstrijd niet te vet eten, eventueel wat meer koolhydraatrijk dan normal en voldoende drinken.
- Halfuurtje-uurtje vroeger naar bed, op tijd opstaan en normaal ontbijt (havermout of muesli).
- Op tijd naar wedstrijd lokatie. Liever te vroeg en een uur rondhangen en bekijken waar alles is dan moeten stressen omdat je toch later bent dan je had verwacht.
- Inschrijven, op het gemak wisselzone inrichten, even in T1/T2 heen en weer lopen zodat je precies weet waar je fiets staat. Naar de WC, probeer altijd zo leeg mogelijk te zijn voor de start zodat je daar tijdens de wedstrijd geen ongemak van hebt. Tissue in bandenrepareerset fiets voor sanitaire noodgevallen (gelukkig nog nooit nodig gehad).
- laatste uur niet veel meer drinken onnodige plaspauzes te voorkomen. Vlak voor de start nog even een banaan ofzo eten.
- Vlak voor de start vrouw en kind kusje geven en vragen waar ze staan. Dit is voor mij heel belangrijk. Als je kapot zit te gaan, je benen in brand staan en je sterren begint te zien, zorgt het aanmoedigende gebrul van mn dochtertje (was bij mn laatst wedstrijd in 2019 3 jaar) ervoor dat "gekkie pappa" toch nog even een tandje bijzet en ergens het vermogen vandaan weet te halen om nóg wat dieper te gaan.
- Zenuwen in de dagen voor een wedstrijd heb ik eigenlijk niet (tenzij het een heel groot of belangrijk evenement is, dan misschien onbewust een pietsje spanning). Ik ben geen podiumkandidaat dus dat geeft me ook geen spanning. Wel vlak voor de start wat gezonde spanning omdat ik er dan gewoon enorm zin in heb en graag wil starten.

12 Laatst bewerkt door yoeri (28-08-21 19:29:26)

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Remco schreef:

Tja, hoe bereid ik me voor....

- Laatse paar dagen voor de wedstrijd wat rustiger aan met trainen. Eventueel volgens een schema, maar ook vooral luisteren naar je lijf. Beter een trainig minder en uitgerust aan de start.
- Ik heb in mn telefoon een notitie met checklist met wat ik allemaal moet regelen en meenemen. Ook een notitie met registratienummer en NTB licentie.
De dag voor de wedtrijd alles inpakken en klaarleggen.
De dag voor de wedstrijd even de routeplanner en de buienradar/weerbericht checken.
- Dag voor de wedstrijd niet te vet eten, eventueel wat meer koolhydraatrijk dan normal en voldoende drinken.
- Halfuurtje-uurtje vroeger naar bed, op tijd opstaan en normaal ontbijt (havermout of muesli).
- Op tijd naar wedstrijd lokatie. Liever te vroeg en een uur rondhangen en bekijken waar alles is dan moeten stressen omdat je toch later bent dan je had verwacht.
- Inschrijven, op het gemak wisselzone inrichten, even in T1/T2 heen en weer lopen zodat je precies weet waar je fiets staat. Naar de WC, probeer altijd zo leeg mogelijk te zijn voor de start zodat je daar tijdens de wedstrijd geen ongemak van hebt. Tissue in bandenrepareerset fiets voor sanitaire noodgevallen (gelukkig nog nooit nodig gehad).
- laatste uur niet veel meer drinken onnodige plaspauzes te voorkomen. Vlak voor de start nog even een banaan ofzo eten.
- Vlak voor de start vrouw en kind kusje geven en vragen waar ze staan. Dit is voor mij heel belangrijk. Als je kapot zit te gaan, je benen in brand staan en je sterren begint te zien, zorgt het aanmoedigende gebrul van mn dochtertje (was bij mn laatst wedstrijd in 2019 3 jaar) ervoor dat "gekkie pappa" toch nog even een tandje bijzet en ergens het vermogen vandaan weet te halen om nóg wat dieper te gaan.
- Zenuwen in de dagen voor een wedstrijd heb ik eigenlijk niet (tenzij het een heel groot of belangrijk evenement is, dan misschien onbewust een pietsje spanning). Ik ben geen podiumkandidaat dus dat geeft me ook geen spanning. Wel vlak voor de start wat gezonde spanning omdat ik er dan gewoon enorm zin in heb en graag wil starten.

Plaspauzes, ze houden me toch bezig. Binnenkort staat mijn eerste hele als alles goed gaat op het programma. Waar het bij kortere afstanden gemakkelijker is om de sanitaire stop uit te stellen (door van tevoren bijvoorbeeld goed naar het toilet te gaan), is dat bij een wedstrijd met een duur van praktisch een hele dag lastiger.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele sanitaire gebeuren maar moeilijk vind. Een volle blaas kan namelijk flink in de weg zitten. Hopelijk zijn er genoeg dixies om wat onrust weg te nemen, maar ik weet nog niet hoe ik het doe als ik er geen vind. Formeel mag je niet aan de kant van het parcours plassen, maar als je moet, dan moet je... Je kunt er overigens wel voor gediskwalificeerd worden.

Hoe gaan jullie hier mee om?

13

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Voor mannen is het wat makkelijker, gewoon in de berm op een verlaten stuk. Zijn daar ooit triatleten voor gediskwalificeerd?

Ik doe het op de fiets als er geen publiek is, liefst op een stuk waar ik mn benen stil kan houden. Maar het lukt me soms ook wel om het tot T2 uit te stellen.

14

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Ik ben er een keer voor gewaarschuwd door de jury. Ik zou het nooit fietsend doen. Die ene minuut extra op 5 a 6 uur fietsen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Het makkelijkste is gewoon stoppen en aan de kant plassen. Heb het wel al fietsend geprobeerd door de benen stil te houden, zeker als je blaas al vol zit en je zitpositie wat ongemakkelijk word. Dat lukte vrij aardig, maar liever gewoon staande.
Groot toilet, is natuurlijk nergens makkelijk. De dixi of in het bos(als dat er is).
Maar dat lukt 's morgens al wel voor de wedstrijd, en daarna moet ik meestal niet meer in een wedstrijd.

16

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Ik kan het ook niet pissen als ik aan het fietsen ben, moet ook altijd stoppen. 1x een opmerking gekregen van de jury in Gdynia voor de rest niet al is wildplassen natuurlijk altijd verboden.

17 Laatst bewerkt door Remco (30-08-21 16:38:37)

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Plassen langs de weg is als man best te doen.

Het is wel altijd oppassen met al die zoete sportvoeding dat de darmen niet in opstand gaan komen. Heb dat wel eens gehad tegen het einde van een 10 uur durende fietsrit. Vandaar dat stukkie wc papier in m'n kokertje met bandenreparatie spulletjes. Als iemand er naar vraagt zeg ik altijd dat dat tegen het rammelen van de spulletjes is.

Ik ga in oktober een 70.3 doen en ben nog een beetje aan het puzzelen hoe ik dat ga doen met voeding, hoe ik het in hapklaren brokken krijg en hoe ik het ga meenemen (momenteel wordt gevraagd zoveel mogelijk self reliant te zijn dus zo veel mogelijk zelf meenemen).

18 Laatst bewerkt door Louise (31-08-21 08:47:37)

Re: Wedstrijdvoorbereiding: hoe bereid jij je voor?

Weer iets waar ik eerder over heb geschreven, toen met input van dit forum: https://www.vrouwentriathlon.nl/tips-n- … n-plassen/ Ik ben sindsdien wel handiger geworden in plassen tijdens het zwemmen.

Ik heb sindsdien één keer op de fiets geplast ook, jaren geleden tijdens een halve, toen was er iets met m'n blaas en moest ik elk ogenblik. Nood breekt wet, maar ik vind het niks. Bij een goed georganiseerde wedstrijd staan op de lange fietsafstanden bij elke verzorgingspost dixies.

Ik heb een trisuit in twee delen, dat maakt toileteren makkelijker. Dat is sowieso een fijn pakje en op een langere afstand trek ik dat altijd aan.

Wild plassen is in Nederland niet standaard verboden, het hangt af van de plaatselijke politieverordening (heb ik me laten vertellen). Daarnaast kan ook het wedstrijdreglement een rol spelen natuurlijk.

Louise