1

Onderwerp: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Nadat ik van mijn liesblessure was hersteld ben ik opnieuw gaan opbouwen en was behoorlijk op de goede weg. Met zaalvoetbal heb ik echter helaas een duwtje gekregen op een ongelukkig moment; verdraaid knietje en last van het gewricht en de kniebanden. Gelukkig lijkt er geen letsel aan de kruisbanden, al durft de fysio nog niets met zekerheid te stellen.

Ik mag dus al ruim een week niets doen en vooralsnog lijkt het er niet op dat ik de komende weken kan gaan lopen en fietsen. Zwemmen mag waarschijnlijk wel al eerder van de fysio, maar die houdt (natuurlijk) een slag om de arm wat dat betreft.

Nu heb ik best wel wat races op de planning staan en met iedere week die verstrijkt komt die planning meer en meer in het gedrang. Ik wil dus eigenlijk nu zo min mogelijk van mijn progressie verliezen. Wat is hiervoor de gouden tip?

2

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Alvast stoppen met zaalvoetbal :-) die korte bewegingen gaan op termijn in regelmaat voor blessures zorgen als duursporter.

3

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

sanger schreef:

Wat is hiervoor de gouden tip?

Luisteren naar de fysio in plaats van een willekeurig berichtje, van mogelijk ook nog anonieme mensen, op een internet forum.

4

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Kort lijntje met de fysio houden, en op wekelijkse basis kijken wat al wel kan.

5

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

thijs schreef:
sanger schreef:

Wat is hiervoor de gouden tip?

Luisteren naar de fysio in plaats van een willekeurig berichtje, van mogelijk ook nog anonieme mensen, op een internet forum.

Dit.

En anders eens kijken welke wedstrijd er echt toe doet gezien je hersteltijd.

Ik mocht zelf met knieklachten overigens wel fietsen zolang ik maar pijnvrij bleef en bij voorkeur hoge rpm en niet te zwaar verzet.

6

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Hoewel het misschien verleidelijk is om te kiezen voor de korte termijn, bedenk dan dat er nog veel seizoenen met wedstrijden komen.
Je hebt maar 1 set knieën waar je nog heel veel jaren mee moet doen.
Je conditie bouw je na herstel wel weer op, beter dan wanneer je met een blessure blijft sukkelen.

7

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Dat is sowieso vervelend natuurlijk, als er eindelijk weer wat kan en mag en je dan net blessureleed hebt. Het meeste is al gezegd: denk aan de lange termijn, liever goed herstellen dan te vroeg beginnen en blijven sukkelen, luister naar de fysio.

Over dat laatste vroeg ik me nog wel af: is die fysio voldoende 'sport-minded', dus begrijpt die hoe graag je wilt sporten? Dat is niet bij allemaal zo, is mijn ervaring. Mij valt wel op wat davidr ook aanstipt: meestal  mag je tegenwoordig sporten 'op geleide van pijn'. Juist om conditie- en krachtverlies te beperken. 

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

8 Laatst bewerkt door Flower345 (04-09-21 19:37:10)

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Wat vervelend. Ik ben het met de rest eens, naar fysio luisteren. De fysio waar ik elke week oefeningen doe is meer van het actief herstel dan complete rust. Misschien zijn er goede oefeningetjes die je ondertussen zou kunnen doen. Of ga je bovenlijf trainen. Je kunt het de fysio eens vragen. In ieder geval veel beterschap!

9

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Deze fysio zegt ook: ga naar je fysio.
Kijken, voelen, dat is belangrijk. Dat kan niet op internet.

10 Laatst bewerkt door sanger (03-07-21 14:17:40)

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Voor iedereen die zegt dat ik naar de fysio moet luisteren….. Ik weet dat jullie gelijk hebben, maar toch….. Ik was net in een lekkere flow en zag echte progressie en daardoor valt het me zwaar.

ronnyke schreef:

Alvast stoppen met zaalvoetbal :-) die korte bewegingen gaan op termijn in regelmaat voor blessures zorgen als duursporter.

Is dat serieus zo? Voetbal is qua sport wel mijn eerste “liefde”… Zal me zwaar vallen om daar mee te moeten stoppen.

Ik heb dat nog nooit gehoord maar heb wel pas voetbalblessures sinds ik ben begonnen met triatlon/duursporten. Ik weet dat echter meer aan het feit dat ik in een lager team ben gaan spelen (maar op een vergelijkbaar niveau) en daardoor in het veld alle gaatjes probeer dicht te lopen, iets wat ik voorheen niet hoefde door betere medespelers.… Het klinkt ook niet onlogisch eigenlijk….. Als je hier iets van een bron van hebt dan zie ik die graag!

11

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Louise schreef:

Dat is sowieso vervelend natuurlijk, als er eindelijk weer wat kan en mag en je dan net blessureleed hebt.

Helemaal omdat ik net pas weer een paar maanden bezig was na mijn vorige (voetbal)blessure….

Over dat laatste vroeg ik me nog wel af: is die fysio voldoende 'sport-minded', dus begrijpt die hoe graag je wilt sporten? Dat is niet bij allemaal zo, is mijn ervaring. Mij valt wel op wat davidr ook aanstipt: meestal  mag je tegenwoordig sporten 'op geleide van pijn'. Juist om conditie- en krachtverlies te beperken. 

Louise

Ja dat is hij wel, alleen is hij wel echt gericht op voetbal, het is een specifieke voetbal fysio (ze heten ook Voetballab.nl

12 Laatst bewerkt door sanger (03-07-21 14:19:36)

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Louise schreef:

Over dat laatste vroeg ik me nog wel af: is die fysio voldoende 'sport-minded', dus begrijpt die hoe graag je wilt sporten?
Louise

Ja dat is hij wel, alleen is hij wel echt gericht op voetbal, het is een specifieke voetbal fysio (ze heten ook Voetballab.nl).
Ik heb het gehad over belasting waarbij geen rotatie aan de knie is en dat mag, tot een 5/10 op gebied van pijn. Zwemmen mag ook gewoon, dus ik heb afgelopen donderdag meteen nog een gaatje kunnen prikken bij de zwemtraining en heerlijk gezwommen.
Dus ik kan weer iets doen aan duursporten *O*
Wel nog wat rustig aan beginnen met het fietsen. Straks kruip ik er op en slinger Zwift even aan voor een half uurtje op hoge RPM en licht verzet. Meteen een goede training voor hoge(re) RPM tongue

Ik moet ook krachtoefeningen doen; squats en lunges. Dus ik doe maar wat bovenlichaam dingetjes erbij om een goede volledige core workout te hebben.

De reden dat hij nog even wilde wachten met het toelaten van belasting kwam doordat er toch nog vocht in zat en hij eerst wilde kijken zonder dat er vocht inzat.

13 Laatst bewerkt door sanger (03-07-21 14:20:40)

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

davidr schreef:

En anders eens kijken welke wedstrijd er echt toe doet gezien je hersteltijd.

Ik heb de organisatie van Almere al gemaild dat ik wil cancellen. Hoop dat ze coulant zijn want ik had de 28e gemaild dat ik via de site de cancellation optie nergens kon vinden maar dat ik daar wel gebruik van wilde maken. Daar hebben ze de 29e op gereageerd alleen heb ik daar pas gister op terug gereageerd omdat ik de mail niet eerder gezien had (druk met werk, buitenland tripje…). Anders kost het me 50% van mijn inschrijfgeld want de deadline was 1 juli…

Aangezien het mijn eerste halve is wil ik daar goed voorbereid aan mee kunnen doen. Zoals de fysio nu inschat kan ik pas begin augustus weer beginnen met joggen en als dat goed gaat echt hardlopen, maar wel rustig aan nog. Een maandje voorbereiding is dan gewoonweg te kort voor mezelf zeker omdat ik die afstanden zowel op de fiets als lopend nog niet eerder in wedstrijdverband heb gedaan (ook niet in single sport events). Dus om bij mezelf de druk weg te nemen om te snel weer op te bouwen besloten te cancellen…..

De OD in Hoorn laat ik wel gewoon staan. Ik heb ook de 21e augustus een OD staan en daar twijfel ik over. Is ook kort dag maar een 10k kun je op karakter uitlopen…..

14 Laatst bewerkt door Louise (06-07-21 14:25:42)

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

sanger schreef:
ronnyke schreef:

Alvast stoppen met zaalvoetbal :-) die korte bewegingen gaan op termijn in regelmaat voor blessures zorgen als duursporter.

Is dat serieus zo? Voetbal is qua sport wel mijn eerste “liefde”… Zal me zwaar vallen om daar mee te moeten stoppen.

Ik heb dat nog nooit gehoord maar heb wel pas voetbalblessures sinds ik ben begonnen met triatlon/duursporten.

Ik heb niet direct een bron, maar ik ken het wel, of anders gezegd: ik geef ronnyke groot gelijk. Contactsporten en sporten met veel kort keren en draaien zijn hartstikke blessuregevoelig (ga maar na hoe vaak voetballers eruit liggen met kapotte kniebanden). Sowieso al, en ze zijn ook nog eens heel anders qua belasting dan duursporten. Dus als je serieus werk wil maken van een duursport, kun je het er inderdaad beter niet bijdoen. Of het risico accepteren natuurlijk, als je het graag doet.

Er zijn hele hordes van vooral iets oudere sporters die gaan hardlopen en/of fietsen in plaats van voetbal, tennis e.d. vanwege het blessurerisico of omdat hun knieën het niet meer aankunnen.

Edit, bedacht ik net nog: sowieso is een aardige manier om naar trainen/sporten te kijken: alles wat je doet is eigenlijk een risico. Dat is een van de gedachten achter het idee dat je niet zo veel mogelijk moet doen, maar precies genoeg - zodat je onnodige risico's vermijdt. Ik heb die manier van denken geleerd van een hardlooptrainer naar aanleiding van uitsprinten in het laatste hardloopinterval, wat veel lopers graag doen: aan het eind van je training nog even tot het gaatje gaan. Dat kan heel lekker voelen, maar met moeie spieren maximaal gaan is ook riskant. Is het je dat waard? Mij helpt die manier van denken wel bij bepalen wat ik wel/niet doe.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

15

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Mijn coach heeft ook wel pech, behaalde afgelopen weekend een eerste plaats in zijn  AG in Lanza en mag voor zijn 19e keer naar Kona en heeft gisteren zijn voet gebroken met in zijn tuin te werken dus kan al 6 weken niet trainen.

16

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

ronnyke schreef:

Mijn coach heeft ook wel pech, behaalde afgelopen weekend een eerste plaats in zijn  AG in Lanza en mag voor zijn 19e keer naar Kona en heeft gisteren zijn voet gebroken met in zijn tuin te werken dus kan al 6 weken niet trainen.

Dat is nogal heftig tuinieren. Gelukkig mist ie niet zn 1e keer Kona, zeker in deze periode zou dat zeer zuur zijn.

17

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Kona is nog wel even dus ik denk niet dat hij dat zomaar zal laten schieten, is hier in Belgie de recordhouder van meest aantal Kona deelnames en ik denk met zijn 56 IM wedstrijden in Totaal dat er daar ook niet teveel overgaan.

18

Re: Knieblessure, hoe progressie niet kwijt raken?

Louise schreef:
sanger schreef:
ronnyke schreef:

Alvast stoppen met zaalvoetbal :-) die korte bewegingen gaan op termijn in regelmaat voor blessures zorgen als duursporter.

Is dat serieus zo? Voetbal is qua sport wel mijn eerste “liefde”… Zal me zwaar vallen om daar mee te moeten stoppen.

Ik heb dat nog nooit gehoord maar heb wel pas voetbalblessures sinds ik ben begonnen met triatlon/duursporten.

Ik heb niet direct een bron, maar ik ken het wel, of anders gezegd: ik geef ronnyke groot gelijk. Contactsporten en sporten met veel kort keren en draaien zijn hartstikke blessuregevoelig (ga maar na hoe vaak voetballers eruit liggen met kapotte kniebanden). Sowieso al, en ze zijn ook nog eens heel anders qua belasting dan duursporten. Dus als je serieus werk wil maken van een duursport, kun je het er inderdaad beter niet bijdoen. Of het risico accepteren natuurlijk, als je het graag doet.

Er zijn hele hordes van vooral iets oudere sporters die gaan hardlopen en/of fietsen in plaats van voetbal, tennis e.d. vanwege het blessurerisico of omdat hun knieën het niet meer aankunnen.

Ik ga me er eens over buigen... Vind ik het het risico waard of niet. Want zoals gezegd had ik voordien nooit blessures (sinds ik weer opnieuw ben gaan sporten).

Edit, bedacht ik net nog: sowieso is een aardige manier om naar trainen/sporten te kijken: alles wat je doet is eigenlijk een risico. Dat is een van de gedachten achter het idee dat je niet zo veel mogelijk moet doen, maar precies genoeg - zodat je onnodige risico's vermijdt. Ik heb die manier van denken geleerd van een hardlooptrainer naar aanleiding van uitsprinten in het laatste hardloopinterval, wat veel lopers graag doen: aan het eind van je training nog even tot het gaatje gaan. Dat kan heel lekker voelen, maar met moeie spieren maximaal gaan is ook riskant. Is het je dat waard? Mij helpt die manier van denken wel bij bepalen wat ik wel/niet doe.

Louise

Hmmm, dat is ook wel iets wat ik doen. Mooie manier om er naar te kijken inderdaad...