1

Onderwerp: Regels omtrent trisuit

Hallo allen,

Ik heb verschillende zoekopdrachten uitgevoerd, maar ik kan geen recent topic vinden mbt de regels omtrent een trisuit.
Ik ga mijn eigen trisuit laten bedrukken en hierbij komen uiteraard de mogelijkheden rits voor/rits achter, mouwloos/korte/lange mouw.
Nu staat me er iets van bij dat hier regels voor zijn, maar ik kan de (internationale) regels niet echt vinden.
Ik ben van plan om (inter)nationaal recreatief Ironmans (70.3 + FD) te gaan doen met mijn nieuwe trisuit, dus ik wil wel zeker weten dat deze altijd aan de reglementen voldoet.
Is een rits aan de voorkant als recreant nou wel of niet toegestaan en korte mouwen ook altijd? Ik lees wel dat wanneer geen wetsuit gedragen mag worden, korte mouwen ook niet zijn toegestaan.
Maar ik weet dus niet hoe streng ze daarin zullen zijn, aangezien ik alleen maar kan dromen van meedoen om de kwalificatieplaatsen.

2

Re: Regels omtrent trisuit

Zo lang je geen NK, EK of WK doet, of in Nederland meedoet in de Eredivisie teamcompetitie, maakt het allemaal niet uit.

Ga je wel in bovenstaande wedstrijden meedoen dan is het anders.
En ja, je kunt ook als relatieve recreant (agegrouper) meedoen aan een (inter)nationaal kampioenschap! Dan opletten dus.

3

Re: Regels omtrent trisuit

Als je EK of WK of andere Nationale of internationale wedstrijden wil doen moet je toch kleding van je landelijke triatlonbond aandoen. Voor IM wedstrijden mag je in principe dragen wat je graag wil zolang je bovenlichaam maar bedekt is denk ik.

4

Re: Regels omtrent trisuit

Yes, overigens is alle teamcompetitie zonder mouwtjes, niet alleen eredivisie.

Maar in teamcompetitiewedstrijden moet je toch club/teamkleding aan dus daar kun je sowieso geen individueel materiaal dragen..

5 Laatst bewerkt door Hedcandy (23-06-21 14:39:51)

Re: Regels omtrent trisuit

Vanzella schreef:

Yes, overigens is alle teamcompetitie zonder mouwtjes, niet alleen eredivisie.

Klopt, er wordt alleen in de eredivisie daadwerkelijk op gehandhaafd, lagere divisies niet wink

Maar voor de volledigheid moet ik nog wel toevoegen dat je bij alle divisiewedstrijden in je clubtenue moet, dus wat dat betreft is het bij de lagere divisies ook niet vrij.

6

Re: Regels omtrent trisuit

Is die regel van bij non-wetsuit op de korte afstand mouwen verboden geschrapt dan? Een paar jaar geleden was daar in Oud-Gastel nog wat geharrewar over, of de 1/3 als een lange of korte afstand gold. Voor gewone deelnemers dus, hè, niks team- of landencompetitie.

Louise

7

Re: Regels omtrent trisuit

Als je de keuze hebt zou ik in elk geval gaan voor een pak met de rits aan de achterkant. Officials willen nog wel eens vervelend doen als de rits voorop te ver openstaat. Achterop heb je daar geen last van.

Ik weet niet precies wat de status is van de mouwtjes. Er werd over gesproken, toen gedoogd, en toen was er corona en niets meer om te handhaven. Benieuwd of ze hiermee doorgaan, ik heb er zelf niets meer van gehoord iig.

8

Re: Regels omtrent trisuit

Officieel mogen mouwtjes aan een pak alleen bij de LD en MD.
Dus alles wat korter is... maar zoals gezegd, er wordt niet heel streng op gelet.

IM heeft, zoals we weten, weer afwijkende regels, daar mag je met ontbloot bovenlijf rondlopen, binnen de ITU mag dat absoluut niet.

9

Re: Regels omtrent trisuit

Standaard regel NTB:

2.8 c) (iii)
Armbedekking mag gebruikt worden bij wedstrijden behalve bij het zwemonderdeel, wanneer het gebruik van wetsuits niet is toegestaan. Armen mogen niet bedekt zijn bij Elite wedstrijden over de standaard (OD) afstand of korter, behalve bij extreme weersomstandigheden. De beslissing ligt bij de TD in overleg met de Medical Delegate (indien aanwezig) en deze kan toestaan of verplichten dat deze delen bedekt zijn.

Uitzondering voor Teamcompetitie (1e divisie en lager), Jeugd en Juniorencircuit en wedstrijden langer dan de standaardafstand:
2.8 c) (iv)
Atleten mogen tenues dragen met mouwen die niet verder reiken dan van de schouder tot aan de elleboog, behalve bij wedstrijden tot en met de standaardafstand.

Dus in NL recreatief mits langer dan OD mag je met mouw.

De regel met rits geldt alleen in ITU en ETU wedstrijden.

In bijgaand document staan alle regels en uitzonderingen NTB, ETU en ITU.

Ironman heeft eigen set regels: https://cdn3.sportngin.com/attachments/ … 1624043790

10

Re: Regels omtrent trisuit

Thanks voor de reacties allemaal! Een rits aan de voorkant lijkt me vooral veel prettiger met een dixiestop. Openzetten zal ik deze sowieso niet, dus wat dat betreft ook geen problemen met de officials:D

11

Re: Regels omtrent trisuit

Interessant topic smile Weet je ook al waar je hem gaat laten maken/bedrukken??