51 Laatst bewerkt door Lennart73 (27-07-22 12:32:13)

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Vanzella schreef:

Wat is de limiet eigenlijk bij een hele? Ik dacht 23 graden, maar weet het niet zeker

https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/

De limiet is 24,5 graden. Het gaat er wel om spannen, komende week geven ze nog wat mooie dagen af. Eijsden geeft lagere temperaturen dan borgharen. Welke is er meer te vertrouwen?

Mijn voorbereiding voor Maastricht is zaterdag slecht geëindigd. Mijn kuit is stijf en dik geworden. Nu heb ik er nog last van. Dat gaat dus een race tegen de klok worden om die goed te krijgen voor de start.

52

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Yep, klopt! Zie ook https://help.ironman.com/knowledgebase/ … 1052/en-us

Hopelijk herstel je snel, Lennart!

53

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Lennart73 schreef:
Vanzella schreef:

Wat is de limiet eigenlijk bij een hele? Ik dacht 23 graden, maar weet het niet zeker

https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/

De limiet is 24,5 graden. Het gaat er wel om spannen, komende week geven ze nog wat mooie dagen af. Eijsden geeft lagere temperaturen dan borgharen. Welke is er meer te vertrouwen?

Mijn voorbereiding voor Maastricht is zaterdag slecht geëindigd. Mijn kuit is stijf en dik geworden. Nu heb ik er nog last van. Dat gaat dus een race tegen de klok worden om die goed te krijgen voor de start.


Foamrollen geblazen !

54

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik denk Eijsden, dat is stromend water vergelijkbaar met Maastricht tov Borgharen waar een sluis is en het water splitst in kanaal en Maas.

Maar ik ben geen expert, dus dit is puur op basis van de vergelijkbare situatie tussen de locaties.

55 Laatst bewerkt door FredVDH (29-07-22 09:02:36)

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

En het fietsen? Hier en daar lees je wel wat klachten. Terecht ?
Dat het geen snel parcours zal worden is duidelijk. Maar wat zijn jullie andere bevindingen (voor wie het parcours reeds gereden hebben)? (als je sommige posts leest dan zou het zelfs "gevaarlijk" zijn; dat zou ik toch sterk vinden).

56

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

FredVDH schreef:

En het fietsen? Hier en daar lees je wel wat klachten. Terecht ?
Dat het geen snel parcours zal worden is duidelijk. Maar wat zijn jullie andere bevindingen (voor wie het parcours reeds gereden hebben)? (als je sommige posts leest dan zou het zelfs "gevaarlijk" zijn; dat zou ik toch sterk vinden).

Ik heb het “oude” parcours gereden (de 90 km). Bij het deel van de 60km zitten wat korte bochten met daarna een steile klim. Dat is even lastig. En het eerste stuk heb je wat smalle paden. Maar gevaarlijk? Niet echt. Gewoon opletten.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

57

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

FredVDH schreef:

En het fietsen? Hier en daar lees je wel wat klachten. Terecht ?
Dat het geen snel parcours zal worden is duidelijk. Maar wat zijn jullie andere bevindingen (voor wie het parcours reeds gereden hebben)? (als je sommige posts leest dan zou het zelfs "gevaarlijk" zijn; dat zou ik toch sterk vinden).

Zelf heb ik hem al een aantal keer gereden. Het is een uitdagend fietsparcours. Ik snap de klachten wel. Zelf klaag ik er ook op. Er zitten een paar gevaarlijke stukken in. De afdaling bij Rooth hoort er niet in thuis vind ik. Het is een hobbelig steil pad in de schaduw. Door de overgang van licht naar donker heb je er slecht zicht op. Verder moet je er eigenlijk vanuit gaan dat na iedere steile afdaling je een bocht van 90gr naar links krijgt. Parcours verkenning met google streetview kan je veel helpen met die afdalingen.

De rest van het parcours is goed te doen. Alleen nog wat drempels maar in NL kan je daar niet aan ontkomen.

58 Laatst bewerkt door Vanzella (29-07-22 09:44:54)

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

FredVDH schreef:

En het fietsen? Hier en daar lees je wel wat klachten. Terecht ?
Dat het geen snel parcours zal worden is duidelijk. Maar wat zijn jullie andere bevindingen (voor wie het parcours reeds gereden hebben)? (als je sommige posts leest dan zou het zelfs "gevaarlijk" zijn; dat zou ik toch sterk vinden).

Het fietsparkoers is niet snel, net als in het loopparkoers zitten er heuvels in en ga je geen mega snelle tijd realiseren.

Het fiets parkoers is daarentegen heel veel leuker dan bijvoorbeeld Almere, paar heuveltjes paar rechte stukken, beetje draaien en keren soms, en een paar mooie glooiende stukjes waar je je power goed kwijt kunt. Stayer pelotons ga je niet tegenkomen, een heel eerlijke wedstrijd dus. Ik vind het een leuk parkoers. Maar ik vond IM Wales ook de coolste wedstrijd ooit en dat is de overtreffende trap van Maastricht qua parkoers.

Doordat het parkoers iets technischer is dan het gemiddelde hele triathlon parkoers is het wel echt een voordeel om dit weekend even te komen verkennen. Rondje van 60km lostrappen is ideaal. Gevaarlijk is onzin, dat is het alleen als je met je hoofd naar beneden in de tijdrit houding gaat zitten.

59

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Bedankt voor de uitleg ! Helaas zal vooraf verkennen er niet inzitten, maar aangezien we 3 rondjes rijden zal het de dag zelf wel lukken :-) Veel succes allemaal ! Voor mij wordt het mijn allereerste FD, dus wel wat spannend (en daarom de vragen) , maar ik zie het zitten en jullie antwoorden zijn best wel geruststellend.
Uit de doppen kijken moet je zowieso altijd doen, en ik heb ook liever wat afwisseling in het parcours.

See you all @7 augustus !

60

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Yes, jullie ook allemaal succes met de laatste week! Zin in!

61

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Vanzella schreef:

Ik denk Eijsden, dat is stromend water vergelijkbaar met Maastricht tov Borgharen waar een sluis is en het water splitst in kanaal en Maas.

Maar ik ben geen expert, dus dit is puur op basis van de vergelijkbare situatie tussen de locaties.

Met de IM sluiten ze de stuwen volgens mij om de stroming te verminderen, en dan is Borgharen misschien een betere indicatie voor de wedstrijddag. Het lijkt er op dat vanaf donderdag de temp niet boven de 24 graden komt, en, belangrijker, de nachten flink afkoelen (vrijdag en zaterdag 11C), dat helpt wel om het onder de 24.5 half te houden. En mogelijk woensdag en/of donderdag een bui, dan kan ook flink verkoelend werken op het water.

62

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ik ga dit jaar ook de IM Maastricht doen. Mijn 2e FD na de IM Nice van vorig jaar. Ik heb nog wel getwijfeld om te starten nadat ik 1,5 week geleden corona had gekregen. Na ongeveer een week stil te hebben gezetten merk ik dat het fietsen goed gaat maar het hardlopen wel een stuk minder is. Waarschijnlijk zit mijn gedroomde eindtijd er niet in maar uiteindelijk heb ik gewoon veel te veel zin om te starten.

Met de huidige watertemperaturen en het hete weer van komende week (dinsdag, woensdag 33-34 graden) hou ik er wel sterk rekening mee dat de wetsuit niet aan mag.

Iedereen heel veel succes komend weekend!

Bouke

63

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Succes met de laatste voorbereidingen allen!
Vorig jaar de 70.3 versie gedaan ik vond het een erg leuke omgeving.

Het loopparcours was toen wat saai echter was dat wegens corona en zou het dit jaar weer een ronde moeten zijn.

Have fun!

64

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Ben ook wel klaar voor zondag (denk ik, in ieder geval ben ik er aan toe).
Zag net wel dat de testzwem op zaterdag geschrapt is. Schijnt dat de scheepvaart weer door moet.

Veel succes iedereen die meedoet in Maastricht.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

65

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

olaf2004 schreef:

Ben ook wel klaar voor zondag (denk ik, in ieder geval ben ik er aan toe).
Zag net wel dat de testzwem op zaterdag geschrapt is. Schijnt dat de scheepvaart weer door moet.

Veel succes iedereen die meedoet in Maastricht.

ahh mocht je veilig toch willen testen in de Maas zaterdag kun je in de buurt van Eijsden een stukje in de Maas zwemmen, daar komt geen scheepvaart. Veel clubgenoten zwemmen daar nu omdat de grindgaten ten zuiden van Maastricht vol met planten en (beginnende) blauwalg zitten.

66

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Het lijkt dat het loopparcours opnieuw verandert is.

Iemand meer informatie of het nu definitief zou zijn

67

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Nico0105 schreef:

Het lijkt dat het loopparcours opnieuw verandert is.

Iemand meer informatie of het nu definitief zou zijn

Volgens mij is het nu definitief. Ik begreep dat uit de mail en de fb groep. Daar reageerde iemand van de organisatie.

68

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Voor zover ik kan beoordelen is er nu vooral een rechttoe-rechtaanstuk bijgekomen onderaan het loopparcours, bij de Maas, toch?

69

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

yoeri schreef:

Voor zover ik kan beoordelen is er nu vooral een rechttoe-rechtaanstuk bijgekomen onderaan het loopparcours, bij de Maas, toch?

Klopt. En er is een ronde bij de sportvelden en parkje weggehaald. Dat was best een open stuk zonder schaduw en wat klimwerk.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

70

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Iedereen alvast heel veel succes !

71

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Van mij ook veel succes en plezier gewenst!

72

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Succes allemaal! En vergeet niet te genieten:D

73

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Het ziet ernaar uit dat het geweldig sport weer wordt dit weekend. Iedereen die meedoet in Maastricht heel veel plezier en succes. Jullie kunnen het.

74

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Veel succes allemaal!

75

Re: IM Maastricht halve en FD 2022

Dank jullie wel. Genieten gaat lukken. Sfeer is nu al goed. Morgen kijken bij de 70.3 en dan zondag zelf genieten. Prima sportweer inderdaad.
En voor iedereen die morgen en zondag van start gaat: veel succes en plezier.

Triathletes don't get older. They just change their age group.