1

Onderwerp: Ironman Gdynia

Zo, het zit erop. Zondag 8-8-21 finish in Gdynia.
Heel erg blij en tevreden.

Mijn vrouw en ik vertrokken op 2-8 richting Polen. Alles was mee, de officiele bewijzen voor vaccinatie en QR codes.
Checklist materiaal afgevinkt.

Onzekerheid betreffende het missen van de piekperiode. Net alsof je een Porsche bent met een 1200cc motor erin. Je voelt wel de basis en opbouw die er zijn maar de final touch ontbreekt. Met 'ondertraining' aan de start .

Zondag 4u15 wakker; te vroeg zoals meestal. Nog even wachten en dan naar de start. Regenachtig 16°.
Ik moest niet meer naar de fiets, alles was gedaan.
Rond 7u15 het water in. Achteraan starten.
Pace zoeken, traject zat goed in mijn hoofd. Beetje buitenom gezwommen. Geen wasmachine. 1u34, zoals verwacht.

Fiets halen, extra windstopper aan. Vlak de eerste km , daarna klimmen het binnenland in. Verrassing achteraf: +2000hm volgens mijn Polar. Kilometers vlotten goed. Ook hier stabiele soepele pace, niet te gek. Gaat lekker, maar wel bezorgd over genoeg over te houden op marathon. (Die wil ik koste wat het kost niet wandelen).
Km 104, ik kijk naar beneden , die achterband lijkt platter te staan?? Oh nee niet waar hé. Een leegloper.
Stop, en met meegenomen pompje lukt erbij . Km 117, terug bijna plat tot op de velg. Geen mogelijkheid meer om op te pompen.
Reserve band is mee, geen problemen me dunkt. Ik vond in de eerste plaats een scherp stukje aan de binnenkant van de buitenband en kreeg die er niet uit met mijn nagels, een tangetje had ik niet mee. Na een 10 min lukte dat gelukkig wel.

Maar dan begon de ellende... de buitenband wilde met geen mogelijkheid meer op de velg. Een 'continental' die er met moeite af ging maar er koppig niet meer op wilde. Heel koppig. Mijn vingers aan gort. En na 45 min nog geen resultaat. Tja dan schiet je even vol tranen. Dit gaat hier toch niet eindigen zo? Een vriendelijke Pool wil me naar de finish brengen? Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt, ik wil zelf naar de finish geraken, al is het vlak voor sluiting!

Goed, om een lang verhaal kort te maken, kon ik na een uurtje mijn weg toch verder zetten, en heb de band erop gekregen. Opgelucht T2 binnengereden.

T2, 7u36 bike....

Begin van de run: Pace vinden, weliswaar rustig, maar zeker blijven 'hard'lopen. Voelde me nog goed. (Nu ja had een uur 'gerust')
Éen voordeel heb je als je achterin zit; je haalt alleen maar mensen in die wel wandelen.

Zo goed als heel de marathon kunnen blijven gaan, en de finish met een opgelucht heerlijk gevoel voor de 1e maal kunnen halen!
Tja 15u30.... I know. Toch tevreden. (marathon 5u45).

@Macer: Ik hoop dat je evenveel geluk hebt zoals ik met mijn gevecht met het materiaal.
@Louise: Idd beter ondertrained aan de start dan overtrained
@Ronnyke: Het asfalt is op veel plaatsen van bedenkelijke kwaliteit, maar ook soms net nieuw aangelegd.

2

Re: Ironman Gdynia

Mooi gedaan jammer van de materiaal pech maar dat kan nu eenmaal iedereen overkomen. Ik deed er een halve in 2016 dus mischien nu al een ander parcours ofz?

3

Re: Ironman Gdynia

Chris

Klasse dat je het hebt afgemaakt!

tip; ik heb ook erg strakke bb'en en heb een  plastic omlegtang van BBB aan de binnenkant van mijn ligstuur geplakt. Is erg licht en geeft me een goed gevoel om die bij te hebben. Vooral als je moe bent of slechte omstandigheden. Heb overigens bij een hele ook altijd een goede pomp bij.

GR

4

Re: Ironman Gdynia

Goed gedaan Chris! Super dat je ondanks alle pech toch de finish op eigen kracht gehaald hebt.

5

Re: Ironman Gdynia

Zeker goed gedaan, Chris, dat vroeg een boel doorzettingsvermogen, eerder al en tijdens de dag dus ook.

Ik heb ook vaak veel moeite om een buitenband er weer om te krijgen, m'n handen zijn qua kracht sowieso m'n zwakke plek, het lukt me gewoon niet altijd zonder hulp en het kost sowieso een boel tijd en frustratie. Daarom heb ik sealant (anti-lekvloeistof) in de banden van m'n wedstrijdfiets. Mij bevalt dat prima.

Louise

6

Re: Ironman Gdynia

Klasse om door te zetten! Gefeliciteerd met je eerste IM!

7

Re: Ironman Gdynia

Wow, gefeliciteerd met je finish zeg, na al die tegenslag.

Heb je de gp5000? Die staan erom bekend dat ze er amper omgaan.
Ik heb deze ook klaarliggen en ben huiverig ze erom te leggen. Maar het schinnt te helpen als je ze flink kneedt en soepel beweegt. Dat ga ik dus maar doen en dan fingers crossed...

8

Re: Ironman Gdynia

Mijn GP5000 liggen er in minder dan een minutje op, zijn zalige bandjes.

9 Laatst bewerkt door chrisbakker (13-08-21 07:41:07)

Re: Ironman Gdynia

Hedcandy schreef:

Wow, gefeliciteerd met je finish zeg, na al die tegenslag.

Heb je de gp5000? Die staan erom bekend dat ze er amper omgaan.
Ik heb deze ook klaarliggen en ben huiverig ze erom te leggen. Maar het schinnt te helpen als je ze flink kneedt en soepel beweegt. Dat ga ik dus maar doen en dan fingers crossed...

Ik heb de gp4000 II erop liggen.
Op mijn gewone racefiets een gp5000, en heb ik paar weken terug, achter lek gereden, daar was geen probleem.
Natuurlijk andere velg, TT bike is DT Swiss carbon.
Racefiets is FFWD alu velgrand.

10

Re: Ironman Gdynia

Lekker Chris! Complimenten voor het finishen!

Ik heb zo juist mijn race report van de Ironman 70.3 Gdynia online gezet. Niet mijn beste wedstrijd en nog steeds niet echt blij met het resultaat maar de omstandigheden (voor en tijdens de wedstrijd) waren ook niet optimaal.
Je kan het verslag hier lezen: www.ironlen.com
Nu focus op de volgende wedstrijd: Challenge TheChampionship in Samorin!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

11

Re: Ironman Gdynia

Hedcandy schreef:

Wow, gefeliciteerd met je finish zeg, na al die tegenslag.

Heb je de gp5000? Die staan erom bekend dat ze er amper omgaan.
Ik heb deze ook klaarliggen en ben huiverig ze erom te leggen. Maar het schinnt te helpen als je ze flink kneedt en soepel beweegt. Dat ga ik dus maar doen en dan fingers crossed...

Mijn ervaring is dat het vooral om de velg/band combinatie gaat. Ik heb een set FFWD velgen die met vrijwel elke band onmogelijk zijn. En als hij er om ligt dan ook nog een hobbel in de band. Zeker geen wiel om in een wedstrijd mee te nemen.

12

Re: Ironman Gdynia

rudi1983 schreef:

Chris

Klasse dat je het hebt afgemaakt!

tip; ik heb ook erg strakke bb'en en heb een  plastic omlegtang van BBB aan de binnenkant van mijn ligstuur geplakt. Is erg licht en geeft me een goed gevoel om die bij te hebben. Vooral als je moe bent of slechte omstandigheden. Heb overigens bij een hele ook altijd een goede pomp bij.

GR

Goede pomp had ik mee, zo een omlegtang kende ik niet. Ziet er handig uit. Dat plastic/kunsstof moet wel sterk zijn. Als ik met mijn bandenlichters probeerde om ze er terug op te krijgen (wat niet handig is) dan leek het plastic het ook niet te houden . En metalen, tja dat lijkt me zeker niet goed voor de binnenband/velg.
Thanks voor de tip.

13

Re: Ironman Gdynia

Poeh, dat moet mentaal een zware wedstrijd zijn geweest, petje af voor het doorzetten en finishen!

14

Re: Ironman Gdynia

Chris ook de complimenten voor het finishen want je hebt tegenslag en tegenslag hoor!
Je volgende kan dan ook alleen maar beter worden volgens mij.

15

Re: Ironman Gdynia

Mooie prestatie Chris!

Jezelf overwonnen, zoveel malheur en toch doorzetten!

16 Laatst bewerkt door Macer (16-08-21 08:41:55)

Re: Ironman Gdynia

Wat een held ben je... Niet opgeven en maar doorgaan tot je weer verder kan. Tijd maakt dan niet meer uit, gewoon genieten van het moment dat je de finish hebt gehaald. Het is de grootste angst tijdens het fietsen, materiaalpech (zelf ook al een paar keer gehad tijdens een halve).

Ik ga van te voren nog ff een keer mijn banden verwisselen, want Reynolds wielen staan niet bepaald bekend om makkelijk verwisselen van banden :-)

Ik hoop dat het mij gaat lukken straks in Hamburg, maar wanneer het deze week niet lukt verzet ik Hamburg naar juni en denk ik aan Almere als alternatief.

17

Re: Ironman Gdynia

Ik heb gisteren mn conti 5000 er zonder gereedschap etc zo omgelegd (blij toe!)
Het is idd de combi met de velg, blij dat t bij mij makkelijk ging.
Eraf ook, ook gelijk maar even gechecked.

Heb er trouwens 28mm onder nu, heerlijk comfortabel.
Maar dat is een ander topic.

18

Re: Ironman Gdynia

Gefeliciteerd Chris, een mooi voorbeeld van doorzettingsvermogen!!

Dat van die banden moet iedereen inderdaad goed testen voor zijn of haar A race (zoals Hedcandy smile). Met die tubeless ready velgen, zeker in combinatie met banden die geschikt zijn voor tubeless is het bijna onmogelijk om een lekke band te verhelpen onderweg. Zo hoog en strak zijn die.

19

Re: Ironman Gdynia

Nou nou, superlatieven hier dankjulliewel. Voelt niet aan als zo een held. Alleen wilde ik de frustratie van Frankfurt doorspoelen.
Heel de site hier heeft zijn of haar muren of limits en volharding.
Wat wel aangenaam is, is die herkenning bij mechanische en/of lichamelijke problemen onder elkaar!
Goed, daar hebben we deze toffe site voor.
@Vanzella: Je opmerking een tijdje terug over trails lopen als voorbereiding op de IM of challenges of andere wedstrijden klopt wel.
@Ironlen : jou limieten liggen ver boven de mijne. respect ook. Blijf ajb tevreden, je doet het toch maar! (en met dát tempo) .
trouwens, je gaf aan dat het net wat te fris was, waarom geen aansluitend windstoppertje? Of baseer je je op het feit dat je tijdens het vol gas gaan toch voldoende warm gaat krijgen? Ik niet , zeker niet in een afdaling (tot 69,4 km/H) met opspattend water van het wegdek.
@Hedcandy, dat is een goede tip. Je bandjes gewoon eens eraf halen als je lang niet/nooit lek rijd voor de wedstrijd.

20 Laatst bewerkt door Trilen (16-08-21 21:11:56)

Re: Ironman Gdynia

chrisbakker schreef:

@Ironlen : jou limieten liggen ver boven de mijne. respect ook. Blijf ajb tevreden, je doet het toch maar! (en met dát tempo) .
trouwens, je gaf aan dat het net wat te fris was, waarom geen aansluitend windstoppertje? Of baseer je je op het feit dat je tijdens het vol gas gaan toch voldoende warm gaat krijgen? Ik niet , zeker niet in een afdaling (tot 69,4 km/H) met opspattend water van het wegdek.

Dank je, alles is relatief wink Soms verwacht je veel meer van je prestatie dan dat je die dag kunt waarmaken. Helaas was dat in Gdynia het geval. Ik ben best redelijk tevreden maar weet dat het beter had kunnen zijn... Desondanks is een half uur verschil met de winnaar in m'n AG toch iets te veel maar een top 10 klassering had er wel ingezeten denk ik.
Wellicht dat ik over zo'n 1,5 week een betere prestatie kan neerzetten bij de Challenge The Championship wedstrijd in Samorin.
Mbt de kou... Ja is wel een dingetje voor me. Ik kan me nog de eerste Brouwersdam 90 herinneren van een paar jaar geleden waar ik het ook stervenskoud had tijdens het fietsen. In Maastricht vorig jaar (5051) heb ik wel m'n strak zittende fietsjack aangetrokken maar met natte armen ging dat lastig en kostte wat tijd. Ik had in Gdynia een iets hogere temperatuur verwacht tijdens het fietsonderdeel en dan is het niet nodig. Is een afweging tussen warm hebben en tijd kosten of proberen warm te fietsen en een snelle T1...
Mbt het wisselen van buitenbanden. De conti GP 5000 (geen tubeless) krijg ik zonder al te veel problemen op m'n voorvelg (Edco Fluela 8cm carbon) maar met heel veel moeite met kunststof bandenlichters op m'n achtervelg (Edco Bernina 8cm carbon) dus het ligt zeker aan de velg bij mij. Een beetje kneden en trekken voor het omleggen helpt trouwens wel!
Voor bijna elke wedstrijd gebruik ik een set nieuwe buitenbanden omdat je vaak toch kleine sneetjes en andere beschadigingen in je banden krijgt tijdens het fietsen. Als ik de kans zo veel mogelijk probeer te verkleinen dat ik daardoor een lekke band kan krijgen, dan doe ik dat graag. En die sets banden rij ik in de rest van het jaar vaak wel op.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com